Bloed bij urine

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bloed bij urine

Bericht door Adriana »

was je inmiddels al van dierenarts gewisseld? waar ongeveer in Den Haag?
ken je de dierendokter in de Javastraat? http://www.dierendokterdenhaag.nl/
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Selena

Re: Bloed bij urine

Bericht door Selena »

Nee nog niet van dierenarts gewisseld, deze zit om de hoek van waar ik woon, ik heb geen auto meer (omdat ik die moest verkopen om het vorige DA bezoekje te kunnen betalen ironisch genoeg)

Ik ken die dierenarrts niet maar de javastraat is wel makkelijk bereikbaar met de tram voor mij (ik woon in Scheveningen). Heb je goede ervaringen?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bloed bij urine

Bericht door Adriana »

het laatste jaar ben ik op zoek naar een Haagse dierenarts die ik kan vertrouwen, die niet meer tot geen medicijnen geeft als het niet nodig is, kleine praktijk, bevlogen en ervaren. die zelf en vaak opereert, dus motorisch handig en dat is belangrijk voor bloed afnemen. onze dierenartsen zitten tot in Gouda aan toe en ik wil met drie/vier katzels toch ook een makkelijk en snel bereikbare da in DH hebben en kwam bij hen uit. ben inmiddels op de praktijk geweest en heb e-mail uitwisseling over een paar uitgangspunten en kreeg goeie reactie.

kijk maar eens op zijn website, hoe hij tegen dingen aankijkt. hij kan heel veel zelf onderzoeken en gaat problemen niet uit de weg, dus geen vage diagnoses. ken hem via een vriend die hem een second opinion heeft laten doen en probleem opgelost en gelijk overgestapt..
jouw ervaringen lezend dacht ik gelijk aan deze praktijk. en ze zullen zeker heel kostenbewust met je omgaan, denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Selena

Re: Bloed bij urine

Bericht door Selena »

Hoi Adriana,

Las ook je pb... heel erg bedankt voor de tip! Wat erg dat je al zó veel dierenartsen hebt gezien en evenveel slechte ervaringen hebt. Mocht er na de behandeling van mijn kat nog méér nodig zijn dan twijfel ik er niet over om contact op te nemen met de praktijk aan de Javastraat. Ik laat je wel weten als ik dit gedaan heb.

Nog even de stand van zaken rond mijn lieve meisje: gisteren was ze best uit haar doen. s'ochtends ging het beter maar nadat ik haar de medicatie had gegeven takelde ze af. Nu blijkt het toedienen van de 2 pilletjes een dusdanig troumatische ervaring voor haar dat het goed kan zijn dat ze daardoor de hele dag zo aangedaan leek en van slag was. Kreeg s avonds de uitslag van het 2e urine onderzoek. Dit keer belde de dierenarts zelf (helaas was ik in gesprek en zij sprak mijn vm in) dat er 'nog steeds' te veel bloed in zat om te kunnen beoordelen wat het is. Het kan dus nog alles zijn: bacterien, blaasgruis of iets anders. daarom moest eerst die ontsteking die het bloed wsch veroorzaakt worden opgelost door die medicatie. Dit een week blijven geven en dan opnieuw urine testen.
Nu snap ik het verhaal. De assistente vertelde het zo chaotisch dat ik er uit opmaakte dat het dus bacterien waren (kun je nagaan) ligt ook aan mij overigens..
Ik maakte me gisteren wel erge zorgen, omdat ik nu dus nog steeds niet weet wat het is en het ene rampscenario na het andere door mijn hoofd gaat. Nu ik weer een beetje nuchter na kan denken ben ik iets geruster. Ze eet en drinkt goed. Ze at niet goed omdat ze blijkbaar het voer niet lekker vond. Nu haar lievellingseten gekocht en ze loopt zo te schranzen dan ik het gedoseerd moet geven. Komkommersapje gemaakt en ze drinkt ook goed. Gisterenavond liep ze te rennen en te spelen in huis, op muizenjacht en het plassen is nu van de hele dag door gereduceerd naar 5 of 6x per dag. Alleen zit er dus nog wel bloed bij.
Vanochtend wilde ik weer medicatie geven, in zo'n easypill. Alleen moest ze die gisteren al niet en heb ik het toch weer 'gedwongen' in haar bekje moeten stoppen. Nu rook ze die easypill en raakte al helemaal van streek (omdat ze moest denken aan het pillen toedienen). Ik bedacht dat ze best zo uit haar doen kan zijn mede door die medicatie toedienen. Het is nou eenmaal een heel gevoelig beestje. Nu alleen de anti-biotica gegeven (verstopt in vlees) en dit heeft ze op. Die blaasontspanner is heel groot en hard en dus maar even gelaten voor wat het is. Geloof niet dat het van levensbelang is. Ik ga ook maar eens kijken bij de andere topics over pillen geven....
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Bloed bij urine

Bericht door artemis »

Ok ik stelde de vraag over de plasfaciliteiten omdat het al eens voorkomt dat mensen hun kat buiten laten plassen, binnen geen kattenbak hebben en ook geen kattenluik. Ze laten de kat dan gewoon regelmatig buiten. Dat is natuurlijk een erg slecht systeem omdat het dan kan gebeuren dat de kat regelmatig haar plas moet ophouden en dat is echt niet goed.

Dat van de extreem geconcentreerde urine berust blijkbaar op een misverstand. De aanwezigheid van bloed kleurt de urine uiteraard donkerder maar dat is iets totaal anders dan meer geconcentreerde urine (de aanwezigheid van bloed speelt daarbij geen rol).

Je schreef dat er bij het eerste urinestaal wat aarde bij zat. Dan wordt het natuurlijk moeilijk om die urine juist te gaan analyseren want bij 'aarde' zit allerlei anders, waaronder ook bacteriën. Dat mag je de DA niet kwalijk nemen.
Voor het opvangen van urine gebruikte ik destijds plastic Katkor korrels.http://www.katkor.com/dutch/overkatkord.html
Maar als ik mij niet vergis heb je voor een sluitend bacteriologisch onderzoek urine nodig verkregen door middel van een blaaspunctie. Alle andere methoden om urine op te vangen zullen onzuiverheden met zich meebrengen. Een blaaspunctie doe je je kat niet met plezier aan... Ik heb het bij mijn gruiskat nooit gedaan.

Ik zou de DA zeker en vast ook naar de zuurgraad van de urine vragen, al weet ik niet of dat meetbaar is zolang er nog bloed in de urine zit. Zuurgraad is een parameter voor een evenwichtige urine want soorten blaasgruis ontstaan in een te hoog of te laag pH van de urine.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Bloed bij urine

Bericht door Ms Maaike »

Hm, wat vervelend dat ze zo lastig te pillen is... Misschien helpt een pillenschieter? Of mag je het ook vergruizen? Fijn dat je met de DA zelf hebt kunnen praten, gelukkig scheelt dat iets. Wat ik niet begrijp is hoe er 'te veel bloed' bij zit zodat er geen analyse kan worden gedaan. Bloedlichaampjes kun je namelijk heel makkelijk onderscheiden van bacteriën, dus ik snap het niet.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bloed bij urine

Bericht door Adriana »

pillenschieters vind ik heel erg griezelige dingen.
kans is dat het in de luchtpijp terecht komt en als je een katzel helemaal gaga wilt hebben, moet je zo doen...
zachte dwang, rustig praten en zelf -zeker weten- niet gestresst zijn/doen.
ik roep altijd: goed voor je, even vervelend ik weet het maar nu even meewerken.
en soms houd ik een katzel toch in zijn nekvel vast maar til hem niet van de grond.
ze moeten leren even rustig te zijn en meewerken.
had ooit het probleem van insuline spuiten en oortje prik en Mo was ook niet de gemakkelijkste.
en daar zat ik dan met injectiespuit en de rest..
griezels, en dan moet het toch en vluchten kan niet meer. heb altijd wel geprobeerd om overwicht te hebben en houden en er geen strijd van te maken. goed vastpakken en vasthouden en tegen praten.
en het zal de eerste keer niet lukken en dan probeer je het de tweede keer.
zeker niet zielig doen of zielig praten.. jij bent de baas..
en veel knuffels en knappe poes na afloop en soms iets lekkers..

en ik heb lege capsules van de apotheek en daar doe ik alle medicatie in.
daarna was ik mijn handen heel goed, klodder spuug op de capsule of wat gelei van het favo voer, met je linkerhand over het hoofd en kaken van elkaar drukken en rechts capsule met spuug/lekker glibberspul achter op de tong leggen.
even kriebelen en knappe poes!
het gaat vast wel lukken! ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Bloed bij urine

Bericht door Ms Maaike »

Gelukkig krijg ik de pillen bij Mickey naar binnen met de easypill. Als ik het onder dwang moet doen is het een hel. Kan ik gerust 15 minuten z'n bekje dicht blijven houden, anders spuugt 'ie het mooi weer uit. Ik kan rustig praten wat ik wil, en hij ondergaat het ook gewoon als ik hem eenmaal goed vast heb, maar ben ontzettend blij dat hij het met de easypill zonder morren opeet. Pillenschieter vergt oefening en kan zeker gevaarlijk zijn als je het niet beheerst, maar dat je kat er gaga van wordt daar ben ik het niet mee eens. Juist het vasthouden totdat het pilletje weg is maakt Mickey gaga. Hoe sneller, hoe beter in zijn geval.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bloed bij urine

Bericht door Adriana »

@maaike: wees blij dat het bij jou met easypill zo soepel gaat.. maar werkt bij ieder personeeltje/katzel anders..
als je zelf met een pillenschieter hebt gewerkt dan weet je hoeveel herrie dat maakt.
dat, naast het feit dat er iets in een katzel zijn bekje wordt geschoten is voldoende voor een forse schrikreactie. en verliezen van vertrouwen, dus een volgende keer..

sommige vitakraft kauwstaafjes (de gele) zijn vrij zacht en sommige katzels vinden vitakraft (bij super en ah) lekkerder dan easypill en het is goed te kneden.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Selena

Re: Bloed bij urine

Bericht door Selena »

[quote="artemis"]

Je schreef dat er bij het eerste urinestaal wat aarde bij zat. Dan wordt het natuurlijk moeilijk om die urine juist te gaan analyseren want bij 'aarde' zit allerlei anders, waaronder ook bacteriën. Dat mag je de DA niet kwalijk nemen.
Voor het opvangen van urine gebruikte ik destijds plastic Katkor korrels.http://www.katkor.com/dutch/overkatkord.html
Maar als ik mij niet vergis heb je voor een sluitend bacteriologisch onderzoek urine nodig verkregen door middel van een blaaspunctie. Alle andere methoden om urine op te vangen zullen onzuiverheden met zich meebrengen. Een blaaspunctie doe je je kat niet met plezier aan... Ik heb het bij mijn gruiskat nooit gedaan.
quote]

Ik heb vtv de DA gebeld en gezegd dat er aarde mee in het potje met urine is gegaan en of dit een probleem was. Ze zeiden van niet (de assistente). Later bleek het een probleem. Toen ik door vroeg was opeens niet de aarde, maar het bloed het grootste probleem. Ik heb de urine toen nogmaals laten testen (zonder aarde) en wederom konden ze niets zien door het bloed. Ik snap het ook niet echt. misschien bedoelen ze dat ze niet kunnen zeggen of er wel of geen blaasgruis is door al het bloed?
Selena

Re: Bloed bij urine

Bericht door Selena »

Het gaat iets beter met de pilletjes inderdaad. Alsof ze leert dat als ze meewerkt de grote nachtmerrie sneller voorbij is. de a-biotica stop ik tussen wat vlees en eet ze gewoon op. De blaasontspanner geef ik alleen als nodig is en stop ik in haar bekje, wrijf over haar keeltje en tot nu toe is dat een paar keer goed gegaan zonder haar een groter trauma te bezorgen. Die metacam toedienen (wat ik nu 2 keer gedaan heb) ging makkelijker omdat ik het in haar bekje spuit (vloeistof) maar doe ik echt alleen als ze niet kan slapen door de pijn en alleen maar onrustig heen en weer loopt...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bloed bij urine

Bericht door Adriana »

je zou als de wiedeweerga erachter moeten zien te komen waarop ze gruis ontwikkelt..
en is het struviet of oxalaat?
raar dat deze kliniek er maar steeds niet achter komt of er gruis is en zo ja, wat..
en of er bacteriën zijn en zo en zo..
maar je weet inmiddels over mijn ervaring met deze kliniek en ik heb daar dus een hard hoofd in..
als de antibiotica aanslaat moeten de pijnklachten heel snel verdwenen zijn..
en ik zou toch switchen want ik ben bang dat je met deze kliniek nog lang bezig zult zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Bloed bij urine

Bericht door artemis »

Bij Pappie werd destijds (zo'n 8 jaar geleden) gruis (struviet) én bloed in het eerste bloedstaal gevonden. De aanwezigheid van bloed mag volgens mij dus geen bezwaar zijn om eventueel gruis aan te kunnen treffen.
Of zijn blaasontsteking toen bacterieel was weet ik niet. Hij kreeg AB (Baytril) en knapte daar snel van op.

Je zou uitsluitsel moeten hebben over dat gruis en welke soort, daar ben ik het helemaal mee eens.
Indien er geen gruis is dan dring ik er nogmaals op aan dat je minstens de zuurgraad (pH) van de urine kent want daar word je heel wat wijzer van.
Zoals ik al schreef is het niet ondenkbaar dat je poes gruis heeft gehad en het uitgeplast heeft, in dat geval heeft de urine waarschijnlijk een afwijkende pH en kan gruisvorming zich herhalen.
Is de zuurgraad goed (tussen de 6 en 6,5 pH) dan kan je wat dat betreft geruster zijn.

PS Ik ben blij dat in België de meeste DA-prakrijken zonder assistenten werken (tenzij in de grotere dierenklinieken). Ik zou er een punthoofd van krijgen als ik steeds via deze mensen moest om een vraag te stellen of een antwoord te krijgen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bloed bij urine

Bericht door castratenkoor »

Ik zou haar in ieder geval ander voer gaan geven, graanvrij of een urinary variant. Veel goede merken hebben dat wel in het accessoire.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie