Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of hond

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
mauriceb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:34
Locatie: Pijnacker

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door mauriceb »

Tuurlijk verschilt de stofwisseling van mens tot mens en dier tot dier. Fine tunen is inderdaad belangrijk.
Waar het mij omgaat is dat in dat artikel dingen naar voren worden gehaald die 99% van de kattenbezitters niet weten. Of je alles letterlijk moet nemen wat er staat is een 2e.
Dan is de onafhankelijkheid van het artikel niet echt van belang vind ik. Wat enkel van belang is dat wat er geschreven word ook hout snijdt.
Ik denk dat je door het lezen van dat artikel anders gaat kijken naar de voeding van een Kat (carnivoor).
Want zoals het artikel omschrijft, een dure brok met een hoog eiwit gehalte is nog geen goede brok.
De kwaliteit van het eiwit (plantaardig of dierlijk) maakt voor een carnivoor een wereld van verschil.
Als mensen wat bewuster omgaan met de voeding van hun kat is het doel al bereikt.
Daarnaast is er altijd een kosten baten plaatje en de afweging van wat je kat wel op niet lust natuurlijk.
Ik heb nog nooit een vergelijkbaar stuk gelezen waarom een kat juist wel brokken die 60% gemaakt zijn van mais moeten eten.
Adriana schreef: en in een ander topic een boeiend verhaal over wat katten zelf kiezen..
http://www.nu.nl/wetenschap/2984683/kat ... dieet.html
zo werkt het hier ook, ik heb altijd 4/5 verschillende soorten brokjes en afwisselend twee soorten natvoer en de strekking van het artikel klopt hier, ze kiezen zelf en hebben uitgesproken voorkeuren. nee, ze eten hier geen whiskas....

Bovenstaand artikel snijdt daarentegen geen enkel hout vind ik. het enige wat voor waarheid aangenomen kan worden is dat een kat z'n eigen samenstelling kiest en het dieet nog steeds lijkt op dat van een wilde kat. De onafhankelijkheid van dit artikel is wel ver te zoeken. nl gemaakt door de producent van whiskas. Ook hierin praten ze enkel over eiwit, maar niet of dit dierlijk of plantaardig is. En daar zit hem de crux.
En wat de kat lekker vind is ook niet echt belangrijk. In amerika vinden ze hamburgers en vet eten geweldig, maar of dat ook het welzijn van de mens ten goede komt is de vraag.
Verder wil ik nog even kwijt dat er hele hordes katten oud zijn geworden op blik en brok dus de afweging ligt altijd bij het baasje. Als je kat het goed doet op wat 'minder' voer waarom zou je het dan veranderen?. ik zou en ben ook pas gaan switchen bij problemen.
Laatst gewijzigd door mauriceb op 17 dec 2012 14:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Kijk hier voor Toby's album =====> KLIK
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Dikkie Dik »

Ik stel mijn vraag maar even hier.... Kan door de bomen bos niet meer zien met al die soorten voer....
Ik heb twee kittens uitgekozen in het asiel, deze komen over 2 weekjes bij ons wonen.
Ze zitten nu in een gastgezin en krijgen daar Prins kittenvoeding. Nu wil ik ze graag beter voer gaan geven aangezien ik graag zo dicht mogelijk bij de natuur wil blijven met voer. Maar rauw vlees voeren wordt voor mij te bewerkelijk.
Ik heb op zooplus zitten kijken en hier al de nodige informatie gelezen op het forum maar kan moeilijk een keuze maken. Ik heb nu deze merken/soorten bekeken, welke adviseren jullie of is het raadzaam om verschillende aan te schaffen?
Hill's Nature's Best Feline Kitten Kip, Almo Nature Holistic kitten kip en rijst, Applaws kattenvoer voor kittens, Smilla kitten. Heb ook gekeken naar Sanabelle kitten maar daar lees je veel over natte poep en stinkende ontlasting bij de recensies.
Hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt!
De rooie zijn de mooiste!! ;)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Dinky »

Ik werd zelf wel blij van de samenstelling van nutrivet maar deze is daar nieuw in het assortiment waardoor er nog geen beoordelingen over staan en ik het vermoeden heb dat hij hier ook nog niet getest is ;)

Wat je altijd kan doen is degene waar je info/ervaringen over wilt lezen deze in te typen in het zoekvak rechtsboven ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mauriceb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:34
Locatie: Pijnacker

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door mauriceb »

Dikkie Dik schreef:Ik stel mijn vraag maar even hier.... Kan door de bomen bos niet meer zien met al die soorten voer....
Ik heb twee kittens uitgekozen in het asiel, deze komen over 2 weekjes bij ons wonen.
Ze zitten nu in een gastgezin en krijgen daar Prins kittenvoeding. Nu wil ik ze graag beter voer gaan geven aangezien ik graag zo dicht mogelijk bij de natuur wil blijven met voer. Maar rauw vlees voeren wordt voor mij te bewerkelijk.
Ik heb op zooplus zitten kijken en hier al de nodige informatie gelezen op het forum maar kan moeilijk een keuze maken. Ik heb nu deze merken/soorten bekeken, welke adviseren jullie of is het raadzaam om verschillende aan te schaffen?
Hill's Nature's Best Feline Kitten Kip, Almo Nature Holistic kitten kip en rijst, Applaws kattenvoer voor kittens, Smilla kitten. Heb ook gekeken naar Sanabelle kitten maar daar lees je veel over natte poep en stinkende ontlasting bij de recensies.
Hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt!
Misschien kan je hier even op kijken:

http://kattenvoeders.noorseboskatten.net/

Hier worden verschillende merken droog,nat en rauw getest met verschillende katten.
leuk om te lezen en je wordt er misschien wat wijzer van v.w.b. de verschillende merken.
Rauw voeren hoeft overigens niet bewerkelijk te zijn. Er zijn een aantal merken die KVV verkopen.
Dat is vers vlees voorgemalen in een bepaalde samenstelling in de vorm van een worst.
Kijk hier voor Toby's album =====> KLIK
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Dikkie Dik »

Dinky schreef:Ik werd zelf wel blij van de samenstelling van nutrivet maar deze is daar nieuw in het assortiment waardoor er nog geen beoordelingen over staan en ik het vermoeden heb dat hij hier ook nog niet getest is ;)

Wat je altijd kan doen is degene waar je info/ervaringen over wilt lezen deze in te typen in het zoekvak rechtsboven ;)
Daar heb ik ook naar gekeken maar is inderdaad nieuw en dan durf ik dat ook niet gelijk te nemen. Je moet er ook gelijk een aardig grote zak van kopen zag ik.
De rooie zijn de mooiste!! ;)
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Dikkie Dik »

mauriceb schreef:
Misschien kan je hier even op kijken:

http://kattenvoeders.noorseboskatten.net/

Hier worden verschillende merken droog,nat en rauw getest met verschillende katten.
leuk om te lezen en je wordt er misschien wat wijzer van v.w.b. de verschillende merken.
Rauw voeren hoeft overigens niet bewerkelijk te zijn. Er zijn een aantal merken die KVV verkopen.
Dat is vers vlees voorgemalen in een bepaalde samenstelling in de vorm van een worst.
Ga ik die site even bekijken, bedankt voor de tip!
De rooie zijn de mooiste!! ;)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Ikey »

Ik heb gelezen in een boek van Vicky Halls dat katten vitamine C niet nodig hebben in hun voeding, omdat ze dit zelf kunnen aanmaken. Ik vind Vicky Halls een betrouwbare auteur en denk dat wat zij zegt wel waarheid in zit. Echter in vrijwel elke brok zit wel vitamine C toegevoegd. En dus had ik het idee dat de fabrikanten totaal niet weten waar ze het over hebben. Of wat Vicky Halls zegt klopt niet, dat kan ook.
Op basis hiervan heb ik voor Hills gekozen, omdat zij als een van de enige geen vitamine C toevoegen, al doen ze dat dan wel weer in hun kittenvoer wat ik vreemd vond...
Het merk wat jij noemde, Mirjam, vond ik interessant, dus heb het even opgezocht. Inmiddels staat er wel samenstelling bij en dat ziet er echt goed uit. De prijs vind ik ook schappelijk. Maar, ook bij deze weer vitamine C toegevoegd...
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Anne87

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Anne87 »

Hier vind ik wel een samenstellingslijst op zooplus (op http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... vet/330423)
Daar staat het volgende over het voer:
Samenstelling:
kip (min. 22%), kalkoen (min. 12%), eend (min. 9%), parelhoen (min. 7%), aardappel, erwten, kippenvet (min. 7%), gedroogde kippenlever (min. 5%), gedroogde hele eieren (min. 4%), gedroogde kip (min. 4%), gedroogde parelhoen (min. 4%), zalm (min. 3%), eiwitten van gedroogde erwten, zalmolie (min. 3%), bietenpulp, sperziebonen, linzen, zoete aardappel, tomaten, appels, alfalfa, spinazie, cichoreiwortel, gist, venkelblad, rode bosbessen, granaatappelpulp, zwartebessengelei, vitaminen en mineralen, gedroogd plasma-eiwit, gehydrolyseerde gevogeltelever, kaliumchloride, calciumcarbonaat, rozemarijnextract, groene thee-extract, muntblad, Fucus vesiculosus extract (blaaswier), Ascophyllum nodosum extract (knotswier), fructo-oligosacchariden (FOS), manno-oligosacchariden (MOS), DL-methionine, taurine, L-carnitinetartraat, Yucca schidigera extract, Lactobacillus acidophilus, Enterococcus faecium.

Toevoegingen:
vitamine A: 25.000 IE/kg, vitamine D3: 1000 IE/kg, vitamine E: 500,00 mg/kg, vitamine C: 200,00 mg/kg, vitamine K: 2,00 mg/kg, vitamine B1: 28,00 mg/kg, vitamine B2: 50,00 mg/kg, vitamine B3: 500,00 mg/kg, vitamine B5: 150,00 mg/kg, vitamine B6: 70,00 mg/kg, vitamine B7 (choline): 2500 mg/kg, vitamine B8 (biotine): 3,20 mg/kg, vitamine B9: 14,00 mg/kg, vitamine B12: 0,15 mg/kg, taurine: 3200 mg/kg, Ca: 1,40%, P: 1,20%, Mg: 0,09%, K: 0,60%, Na: 0,35%, Fe: 350 mg/kg, Cu: 15,00 mg/kg, Mn: 70,00 mg/kg, Zn: 250 mg/kg, I: 3,00 mg/kg, Se: 0,70 mg/kg
EG-additieven: tocoferolrijke extracten van natuurlijke oorsprong.

Analytische bestanddelen:

arachidonzuur 0.15 %
linolzuur 4.5 %
ruw eiwit 42.0 %
ruw vet 20.0 %
ruwe as 6.5 %
ruwe vezel 2.5 %
vocht 10.0 %
Dit gaat dan om de Nutrivet Kat and Kitten Regional Farm Chicken variant.

Ook staat de Nutrivet Kat en Kitten Wild Ten Fish met een lijst op zooplus (http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... vet/330381)
Samenstelling:
haring (min. 15%), zalm (min. 12%), kabeljauw (min. 9%), sardientjes (min. 8%), aardappel, erwten, kippenvet (min. 7%), gedroogde makreel (min. 7%), gedroogde koolvis (min. 5%), gedroogde wijting (min. 4%), gedroogde hele eieren (min. 4%), eiwitten van gedroogde erwten, zalmolie (min. 3%), baars (2%), gedroogde zeebrasem (min. 2%), gedroogde heek (min. 2%), bietenpulp, sperziebonen, linzen, zoete aardappel, tomaten, appels, alfalfa, spinazie, cichoreiwortel, gist, Venkelblad, Rode bosbessen, Granaatappelpulp, zwartebessengelei, vitaminen en mineralen, gedroogd plasma-eiwit, gehydrolyseerde gevogeltelever, kaliumchloride, calciumcarbonaat, rozemarijnextract, groene thee-extract, muntblad, Fucus vesiculosus extract (blaaswier), Ascophyllum nodosum extract (knotswier), fructo-oligosacchariden (FOS), manno-oligosacchariden (MOS), DL-methionine, taurine, L-carnitinetartraat, Yucca schidigera extract, Lactobacillus acidophilus, Enterococcus faecium.

Toevoegingen:
vitamine A: 23.000 IE/kg, vitamine D3: 1000 IE/kg, vitamine E: 500,00 mg/kg, vitamine C: 200,00 mg/kg, vitamine K: 2,00 mg/kg, vitamine B1: 25,00 mg/kg, vitamine B2: 45,00 mg/kg, vitamine B3: 500,00 mg/kg, vitamine B5: 120,00 mg/kg, vitamine B6: 60,00 mg/kg, vitamine B7 (choline): 2500 mg/kg, vitamine B8 (biotine): 3,20 mg/kg, vitamine B9: 12,00 mg/kg, vitamine B12: 0,20 mg/kg, taurine: 3200 mg/kg, Ca: 1,30%, P: 1,10%, Mg: 0,09%, K: 0,70%, Na: 0,35%, Fe: 380 mg/kg, Cu: 15,00 mg/kg, Mn: 60,00 mg/kg, Zn: 280 mg/kg, I: 2,80 mg/kg, Se: 0,80 mg/kg
EG-additieven: tocoferolrijke extracten van natuurlijke oorsprong.

Analytische bestanddelen:

arachidonzuur 0.15 %
linolzuur 4.2 %
ruw eiwit 44.0 %
ruw vet 18.0 %
ruwe as 6.5 %
ruwe vezel 2.5 %
vocht 10.0 %
Tja, wat ik ervan moet vinden? Het ziet er volgens mij wel goed uit, maar Flo is een enorm kieskeurige eter. Noodle daarintegen eet alles wat je hem voorschotelt. Maar hij zit voorlopig nog op de kittenbrokken. Misschien haal ik een keer een klein zakje voor Flo, kijken of dit er wel ingaat. Ze is gewoon nog steeds gewend aan de 'lekkere supermarktvoeren', die helaas niet gezond zijn, maar wel oh-zo lekker... Ik ben allang blij dat ik een redelijke soort voer heb weten te vinden die er mondjesmaat in gaat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Adriana »

mauriceb schreef: De kwaliteit van het eiwit (plantaardig of dierlijk) maakt voor een carnivoor een wereld van verschil.
kwaliteit van het eiwit, namelijk bij voorkeur gevogelte, is inderdaad belangrijk.
;-) maar waarom ben je zo fel tegen plantaardig eiwit? en op basis van welk uitgangspunt?
----------------
ja, katten kunnen zelf vit c maken mits in topconditie en super adequaat gevoed.. (dus enzymen, voldoende vocht, onbewerkte stofjes/vits/mins en daar schort het vaak aan.
en katten zijn bovendien niet altijd in topconditie en bij gekwakkel is het eerste dat er bij inschiet de vit c productie.
ik dacht dat het ook als conserveringsmiddel werd toegevoegd en waarsch om urine aan te zuren..
vit c wordt vaak in calcium ascorbaatvorm toegevoegd, maar als je dat niet herkent dan kun je denken dat er geen vit c in zit.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Chiquita98 »

Waarom voor voer kiezen omdat er geen vitamine c in zit?? Ook al maken ze dat zelf aan...vit c kan toch nooit geen kwaad?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Ikey »

Ik vind het uberhaupt onzin dat er vitamines worden toegevoegd, of ze die nu zelf kunnen aanmaken of niet. Als het voer kwalitatief goed is, zullen daar al alle vitamines in zitten en hoef je ze dus niet toe te voegen. En bij vitamine C, ze hebben het niet nodig, omdat ze het zelf aanmaken. Waarom zou je het dan toevoegen? Teveel vitamine C binnenkrijgen kan nooit goed zijn. Dat wij mensen een overschot zelf uitscheiden, wil niet zeggen dat dat voor katten ook geldt.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Chiquita98 »

Maar dan nog snap ik niet dat je perse voer wilt waar geen vit c in zit. Persoonlijk zou ik juist voer kiezen waar iets juist wel in zit! Dat er dan vit c bij zit als extra zou ik dan minder erg vinden.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Ikey »

Inderdaad, meestal let je op de dingen die wilt dat die er wel in zitten ;-) En uiteraard heb ik daar ook op gelet :)

Ik geef liever niet iets, als de kat het niet nodig heeft. Heb het nog even verder onderzocht, er is ook over geschreven op dit forum. Een overschot vitamine C wordt door de kat uit geplast, net als bij de mens. Maar vitamine C maakt de urine wel zuurder en daardoor kunnen weer oxalaatstenen ontstaan, die alleen operatief te verwijderen zijn.
Ik heb er niet zoveel verstand van dat ik weet bij welke hoeveelheid vitamine C schadelijk wordt. Ik neem aan dat de hoeveelheden uit de droogvoerpakken niet schadelijk zijn. Maar ik weet dat niet zeker, dus voor de veiligheid wil ik het er liever niet in, omdat ze het toch niet nodig hebben. Ze kunnen het zelf aanmaken.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Dikkie Dik »

Wat vinden jullie van deze samenstelling?
Is van Hills nature' s best Fe kitten kip.
Ik kan er niet echt wijs uit worden, hoop jullie wel.

Samenstelling
kip (tenminste kip 30%, gevogelte totaal 45%): gevogeltemeel, maïsbindmiddel, dierlijk vet, bruine rijst, gemalen maïs, proteïnehydrolysaat, gemalen gerst, volkoren havervlokken, visolie, gedroogde bietensnippers, lijnzaad, kaliumchloride, gedroogde wortel, gedroogde erwten, tomatenpulp, spinaziepoeder, vruchtpulp uit citrusvruchten, druivenpulp, L-lysinehydrochloride, natriumchloride, DL-methionine, havervezels, ijzeroxyde, kaliumcitraat, taurine, L-tryptofaan, vitaminen en sporenelementen. Natuurlijk geconserveerd met gemengde tocoferolen, citroenzuur en rozemarijnextract. Toegevoegde stoffen: vitamine A (11.100 IE/kg), vitamine D3 (440 IE/kg), vitamine E (550 mg/kg), vitamine C (70 mg/kg), bèta-caroteen (1,5 mg/kg). Gekleurd met ijzeroxyde.
Analytische bestanddelen:

fosfor 1.04 %
kalium 1.26 %
magnesium 0.075 %
metaboliseerbare energie 416.0 kcal/100 g
natrium 0.47 %
omega-3-vetzuren 0.89 %
omega-6-vetzuren 3.68 %
ruw eiwit 37.9 %
ruw vet 23.7 %
ruwe vezel 2.1 %
taurine 0.19 %
vocht 5.5 %
De rooie zijn de mooiste!! ;)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Waarom de meeste diervoeders slecht zijn voor de kat of

Bericht door Ikey »

Ik vind het goed voer, mijn kittens krijgen het ook. Ze vinden het heel lekker, beide verkiezen dit boven RC, wat ik ook nog in huis heb. De brokjes vind ik niet stinken, de kattenbak stinkt niet verschrikkelijk en de kittens hebben een ontzettende zachte vacht.

Hills wordt ook aanbevolen door veel DA'en.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Plaats reactie