Mijn kat eet te weinig

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Cerna

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door Cerna »

Aandelen, Catsini?? :-P
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door catsini »

Was dat maar waar ;-)
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door marline91 »

Cerna schreef: Wat ik Marline ook al heb aangeraden, maar waar ze dus niets mee doet: haal wat proefzakjes bij de dierenarts (je was er gisteren toch?) en wissel het voer eens af. Misschien is ze dit eten gewoon zat?

En waarom een wormkuur? Komt ze buiten, heeft ze vlooien (gehad)? Een kat krijgt niet zomaar wormen tenzij ze veel muizen en vogels eten (prooidieren dus). Maar een kat die altijd binnen is en op brokjes en blikvoer leeft, loopt nauwelijks enig risico.
Wormen worden overgebracht door vlooien en prooidieren en voor zover mijn kennis gaat, verder nergens anders door.

Ik ververs water trouwens twee keer per dag: bij het opstaan en voor het naar bed gaan.
Hallo, ik heb een wormenkuur gegeven omdat ze dat normaal gesproken altijd moeten?
en ze vang vast wel eens een muisje of vogeltje, ze is een goeie jager.

en dat ik niks met jou tip doe is omdat de dierenarts zelf zei: Goed in de gaten houden, als het erger word langskomen met de kat.
daarom heb ik er nog niet echt gedaan wat jij zei.
en voer afwisselen kan, maar katten wennen niet zo makkelijk aan ineens iets anders.. en dit voer is niet zo duur, ik zit maar aan een simpel uitkerinkje dus moet wat passen en meten soms.
maar ik heb wel het beste met haar voor hoor.. dat je niet denkt dat het me allemaal niks boeit.
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door pearlsofpassion »

Cerna schreef: Wel eens van leververvetting gehoord bij katten? Dat kan al ontstaan na twee à drie dagen vasten en vooral bij dikkere katten.
Ja, dat klopt toch wel hoor! Zeker bij dikke katten moet je heel erg opletten als ze even niet eten. Er is eigenlijk niet goed geweten hoe snel er leververvetting optreed en vanaf wanneer het dodelijk is, maar het is wel duidelijk dat het al na een paar dagen kan. En dat vooral dikke katten er sneller erg last van krijgen. Sommige mensen gaan al na 24 uur dwangvoeren.
Er zijn wonderverhalen van katten die heel lang zonder eten zaten en dat overleeft hebben, maar ik zou er mijn geld (kattenleven) niet op zetten.
Leververvetting is ook niet zo eenvoudig te genezen of te counteren.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door marline91 »

gelukkig eet mijn kat wel wat, niet veel maar wel wat :D of is er dan ook kans van?
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door Chiquita98 »

Als ze al wat eet dan gaat het vast wel weer beter. Misschien handig om haar te wegen? En dan over een tijdje weer. Kijken of ze weer wat aangekomen is.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door marline91 »

@ Chiquita...

ze eet altijd al.. maar minder als anders.. daarom heet dit topic ook 'mijn kat eet weinig' en niet 'Mijn kat eet niks'

:) snapje?
ik denk ook niet dat er iets mis is, maar ik dacht ik kan het toch beter even vragen hierzo..:P toch?
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door Chiquita98 »

Tja ben blont :lol:

Maar wat is dan het probleem precies? Is ze dan mager dat je de ribben ook echt voelt? Ik heb 4 katten en de één eet minder dan de ander.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door marline91 »

het probleem is, ze at altijd gelijk haar bak leeg, in een paar uur was het bakje leeg.. en nou staat er vaak nog heel veel in als ik nieuw geef, nou geef ik wel zodanig dat het deel wat er nog in ligt, er bij weg haal bij de volgende portie, dus ze krijgt nooit te veel..
maar ze is niet mager ofzo, wel magerder dan voorheen want ze is aardig dik.
ze is een 4 kilo kat, misschien valt de dikte ook wel mee dan.. maar ik vroeg me af wat het kon zijn dat ze niet zoveel eet, en ook eigelijk niet zo speels is (ze slaapt veel heb ik ontdekt)

dus dat was het probleem, maar misschien houd ze niet zovan de maand januari, de da zegt tenminste dat ik het in de gaten moet houden.

en verder weet ik ook nietzo goed meer wat ik met dit topic aan moet, want iedereen geeft goeie tips waar ik zeker wat aan heb! ik heb echt alles voor mijn kat over, alleen ik weet niet zo goed hoe ik het moet aanpakken, de da zegt, even aankijken. en hier staan tips over misschien ander voer, dus ik word zelf ook wel een beetje van het 1 naar de ander geslingerd..

dus nou weet ik het ook niet meer..
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door catsini »

ze is een 4 kilo kat, misschien valt de dikte ook wel mee dan.. maar ik vroeg me af wat het kon zijn dat ze niet zoveel eet, en ook eigelijk niet zo speels is (ze slaapt veel heb ik ontdekt
------------------------------------------------------------------------------------------een kat van 4 kilo is toch niet te zwaar?
ons katertje weegde 6 kilo, dat is de ene kat voor de andere, dat is niet te vergelijken, er zijn forse katten, de ene is de andere niet.
dat hoor je toch meer dat de poezen meer slapen en minder eten, het kan met deze tijd van het jaar te maken hebben.
of haal eens een zakje whiskas bij de supermarkt, een beetje het voer mengen, misschien dat het helpt.
je kan het toch eens proberen?
weet je het even niet meer, gewoon de dierenarts een mailtje sturen, wat je het beste kan doen of laten.
Doe ik altijd, een berichtje stuurt hij je altijd, dan weet je het antwoord op je vragen.
dat is het nadeel op het forum, het is zo goed bedoelt, maar je moet stevig in je schoenen staan, je wordt doodgegooid met info. op het laatste weet je het helemaal niet meer.
daar moet ik je gelijk in geven, dat klopt helemaal. en een goede tip, hou je aan je dierenarts.
groetjes, Catsini
Laatst gewijzigd door catsini op 11 jan 2012 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door Chiquita98 »

Hier slapen ze ook erg veel nu.....winterdutje hè. Is normaal.
Qua eten: zou het gewoon aankijken en qua gewicht in de gaten houden. Einde topic zou ik ook zeggen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door marline91 »

oke bedankt voor jullie reacties.. ik zal het in de gaten houden.. :) bedankt voor jullie hulp en inzet tenminste !! :D fijne dag nog..
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Cerna

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door Cerna »

Kijk, wanneer je je aan het advies van de dierenarts wilt houden (het nog even aanzien), dan kun je beter geen vraag op dit forum zetten want dan weet je dat je allerlei adviezen krijgt die misschien het advies van de dierenarts tegenspreken. Dat is het risico en dat moet je afwegen.

Dat jouw poes buiten komt, wist ik niet en dat verandert de zaak want dan is het wel verstandig om zo nu en dan te ontwormen (4x per jaar vind ik echter overdreven).

Je komt met het "probleem" dat je kat minder eet dan in het verleden en je maakt je daar terecht ongerust over. Dan kunnen er een aantal oorzaken zijn:
1. ze is ziek, maar dan moet je dat ook aan verder gedrag merken. Maar om het 100 procent uit te sluiten, zou je dus een bezoekje aan de dierenarts moeten brengen. Maar dat kost wat en dat wist je toen je een kat in huis nam. Ik ben 56, maar heb een goed geheugen: kun je je nog herinneren dat je een paar maanden terug twijfelde wat je moest doen, 1 of 2 katten, kitten, volwassen kat en dat je toen al aangaf dat je van een Wajonguitkering leeft. Toen gaf ik het advies dat je minstens 80 euro in de maand moest kunnen overhouden voor onverwachte uitgaven (of een goede verzekering). Dat was geen probleem, zei je toen,
2. de dierenarts heeft geconstateerd dat ze niet ziek is. Dan is ze misschien kieskeurig geworden en dat zou je heel eenvoudig kunnen uittesten met proefzakjes. Die kosten niets en hoef je later ook niet te kopen, is louter om uit te testen of ze kieskeurig is geworden (heb ik ook geschreven) en zo ja, dan kun je op zoek gaan naar een ander, goedkoper brokje,
3. ze is niet ziek en ook niet kieskeurig want andere brokjes wil ze ook niet. Dan blijft er nog een mogelijkheid, en die kende ik niet toen je dit topic startte, ze snaait bij de buren (dus even informeren) of ze vangt haar eigen eten. Of ze is inmiddels zo bijgegeten dat ze niet meer zoveel hoeft.

Leververvetting komt vooral voor wanneer mensen een dikke kat opeens op een crashdieet zetten. Dan krijgt de kat echt nog wel wat maar meer dan de helft minder dan voor die tijd. En dan gaat het mis.
Maar jouw kat is niet overdreven dik. Vier kilo vind ik een heel normaal gewicht (maar ik ben zwaargewichten gewend).

Dus: ook met een uitkering kun je mbv proefzakjes uitproberen of je kat kieskeurig is geworden en wanneer ze verder gezond oogt en doet, dan kun je stap 1 overslaan. Het hoeft dus niets te kosten.
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door marline91 »

Hey Cerna,
Bedankt voor je reactie, toen je begon over een paar maanden terug toen dacht ik OJA , toen dacht ik nog na over een kitten, toch ben ik blij dat ik met een wat oudere kat thuiskwam.

maargoed,
omdat manja ook een beetje mank loopt, als het aanhoud, ga ik naar de dierenarts vrijdag, en dan vraag ik ook even over het voer.
en kan ik ook wel een paar voer testzakjes meenemen :)
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Cerna

Re: Help! Mijn kat eet weinig!

Bericht door Cerna »

Goed zo! Laat de dierenarts dan gelijk even naar haar gebit kijken.
Plaats reactie