Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Katelijne »

Goh, ik denk eerlijk gezegd niet dat ik nog voor die jodiumbehandeling zou gaan op dit moment. Mochten we enkele jaren eerder zijn: absoluut! Maar nu... hij is ten slotte al 17,5... Het doet me pijn om dit te schrijven, hoor, maar 17,5 is voor een poezel toch al behoorlijk en ik denk niet dat ik het hem nog zou aandoen om enkele dagen van huis te moeten weg zijn. Vandaar dat de da er ook niet over gesproken heeft, denk ik.

Dus ja, Adriana, ik snap dat je dat bij jouw kat hebt gedaan: die is veel jonger. 't Is wikken en wegen, he.

Ik maak morgen een afspraak om bloed te prikken bij de da; hopelijk kan ik er snel terecht. En dan zien we wel weer. Misschien moet de felimazole verhoogd worden, of moeten we met een nierdieet beginnen, of helemaal niets... We zien wel.

Zouden ze eigenlijk ook kunnen vermageren door stress? Wij hebben nl. onlangs een pleegkindje verwelkomd en de katten moeten uiteraard nog wennen, he. Bij ons zoontje weten ze ondertussen al dat hij heel lief tegen ze is, bij pleegzoontje is dat nog anders.

Kan echt ook dat ik spoken zie, hoor! Ik ben zo ontzettend gehecht aan mijn Azraël en heb zo'n schrik om hem te verliezen... :-(
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
paasnini

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door paasnini »

Ik las van iemand op een ander forum die zijn 16-jarige kat (die suikerziekte heeft) in Gent r.a. joodbehandeling heeft laten geven en die volledig van de hyper af is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Adriana »

Katelijne schreef:
Dus ja, Adriana, ik snap dat je dat bij jouw kat hebt gedaan: die is veel jonger. 't Is wikken en wegen, he.

Kan echt ook dat ik spoken zie, hoor! Ik ben zo ontzettend gehecht aan mijn Azraël en heb zo'n schrik om hem te verliezen... :-(
Enzo had T-4's van ver boven de 100, had in de kliniek het meeste ectopisch weefsel dat ze tot dan op een scintigrafie gezien hadden, was dus een erg zwaar geval en was bovendien de jongste behandelde kater..
hij was niet in te stellen.. ook niet na geopereerd te zijn.
Enzo is een absolute angsthaas met door zijn verleden de nodige trauma's.
daar doodgaan van heimwee? eerst had ik daar ook mijn twijfels over, maar er was geen alternatief en hij heeft het daar geweldig gehad en kwam zittend op de schouders van zijn dierenarts ons ophalen na 4 dagen.
hij leek in geen enkel opzicht aangedaan of gestresst en was blij ons te zien.
je kunt als mens niet voor een dier denken en ook niet inschatten!

ruim 17 is een geweldige leeftijd en daar heb je al heel erg lang van kunnen genieten. tuurlijk wil je hem niet kwijt maar de meeste katzels halen dat echt niet..
in alle gevallen zou ik zijn nieren ontzien met aangepast voer, ook met prima nierwaardes!
goed om goed bloedonderzoek te laten doen, dan weet je een beetje van de hoed en rand. maar bedenk dat zolang zijn T-4 niet binnen de referentie zit, vrijwel alle waardes beter zijn dan in werkelijkheid.. laat je zijn bloeddruk ook controleren?
en als zijn T-4 maar een klein beetje is ontspoord, dan heel/heel/heel voorzichtig met de felimazole hè? te lage schildklierwaarde is denk is veel slechter voor een dier dan een tikkeltje verhoogd en hij krijgt extra punten voor zijn leeftijd..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door catsini »

Adriana, het kan dat het niet goed gaat!
je moet niet vergeten dat onze poes niet de jongste is, dat kan je niet vergelijken, dat is geen stemmingmakerij, maar wij zijn er pertinent op tegen, we moeten er niets van hebben.
je weet nooit wat er de gevolgen van zijn, dan liever de felimazole, om de 3 maanden bloedonderzoek, ze staat op 2.5 mg per dag, dat valt nog mee.
ze is 16.5 jaar, en we hopen haar nog lang bij ons te houden.
met de felimazole.

kijk maar eens bij, schildklierproblemen terug na radiojood behandeling

Hallo allemaal,

Onze Micky is 14 jaar oud en heleaas niet meer zo gezond. 2 jaar geleden hebben wij haar laten behandellen met radioactief jodium in Gent voorhaar schildklier. Vorig jaar vertelde de da mij dat ze nierproblemen heeft. Sinds die tijd op nierdieet en medicatie. Helaas kan ik niet zeggen dat ze echt vooruit gaat.
Ik heb zelfs het idee dat ze gewoon weer de symptomen heeft van die schildklierproblemen. Kan dat ??? Ze vraagt extreem om eten de hele dag door, haar vacht ziet er uit als toen ze die schildklierproblemen had, en ze is mager.......
Voordat ik weer bloed wil laten prikken hierop wil ik eens vragen of er een aannemelijke kans bestaat dat die schildklier problemen terug komen nadat ze met radioactief jodium is behandeld 2 jaar geleden en de bloeduitslagen een jaar geleden goed waren. Alleen niet van haar nieren, maar die EXTREME honger kan ik niet plaatsen bij nierfalen........
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Adriana »

catsini, het is toch prima dat je voor je Winny hebt besloten dat dit geen optie is?
en je hebt alle recht om voor je eigen situatie aan te geven dat 'je er niks van moet hebben'.

van de tekst die je eronder citeert kan ik geen brood bakken.
er staat een vermoeden van het baasje in maar geen gegevens bloedonderzoek.
en handig is een link, zodat we de hele topic kunnen lezen en dit bericht beter kunnen plaatsen.
en dat, nu ze normale schildklierwaardes heeft, haar nierproblemen opspelen, komt vaker voor. die nierproblemen waren er hoogstwaarsch al voor de behandeling maar zijn gemaskeerd geweest door de hoge schildklierwaardes.
dat heeft weinig met een ra jodiumbehandeling te maken.
en er is inmiddels ook het nodige onderzoek naar gedaan en daar heb je dus meetgegevens van vèr voor en na de behandeling voor nodig.
dit vind ik allemaal vage vermoedens en een heleboel emotie.

ik ben heus geen pleitbezorger voor ra jodiumbehandelingen, ik heb alleen zelf wel ervaring met alle behandelmethodes: medicatie en felimazole, operatie en ra jodium.
en, na lange aarzeling overigens, voordat ik erin toestemde heb ik het nodige uitgezocht, zoals gebruikelijk.
en, je moet het altijd van geval tot geval bekijken en uiteraard iom je dierenarts.
maar er zo negatief over doen op basis van alleen je eigen emotie vind ik een beetje misplaatst.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Katelijne »

Hallo,

Ik kan de dierenarts pas morgen bereiken, spijtig genoeg. Nu ja, zo extreem dringend ziet het er niet meteen uit. Hij wordt (euhm: is) gewoon oud, denk ik, met de nodige kwaaltjes erbij.

Wat ik me nog afvraag: wat zouden jullie doen, mochten jullie in de zomervakantie drie weken van huis weg zijn? Vorig jaar is die vriend van ons er geweest en kwamen de buren elke dag de medicatie geven, maar de buurvrouw had toch de indruk dat Azraël ons miste en een beetje eenzaam was.

Nu gaan we normaal gezien deze zomer weer voor drie weken weg, maar ik kan eigenlijk maar niet beslissen wat te doen. Hij is dan 18, en wie weet welke zorg hij zal nodig hebben. Mijn man zegt dat we moeten afwachten hoe het evolueert, maar je kan natuurlijk geen twee weken voor de zomer nog iets gaan beslissen, he.

Het meest ideale zou zijn dat m'n moeder hier drie weken komt inwonen: de katten kennen haar en zijn gehecht aan haar. Zij zorgt ook supergoed voor hen! Maar ik denk niet dat ik haar zover ga krijgen dat ze hier drie weken op het platteland komt logeren, helemaal alleen (zij woont in de stad). Dus dan zijn het weer de buren en die vriend, of ... thuisblijven. Een kattenpension vind ik geen optie; ik kan hem echt niet meer gaan verhuizen op zijn leeftijd.

Hebben jullie eigenlijk ervaring met van die professionele catsitters? Zou dat iets voor ons zijn?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Adriana »

ja, ik ken een schat van een man die, mits goed van te voren is gereserveerd en geregeld, in je huis wil komen wonen en de verzorging van de katzels overneemt.
hij is geweldig met katten, borstelt als het nodig is, speelt en geeft medicijnen in.
wil je het adres per pb van zijn website wel geven..
ik ken hem al lang en we hebben ervaring met hem (tbv poes Mies).
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Synemios »

Ik ga nooit op vakantie als ik katten heb die extra verzorging nodig hebben.
Maar ik heb geen kids dat scheelt denk ik wel, tip van adriana vind ik wel een goede eigenlijk ;)

Wij wilden voor Nero de behandeling met ra jodium ook doen maar helaas waren haar nierwaardes ook niet goed meer, en dat werd dus pas duidelijk toen haar schildklierwaardes ok waren door de felimazole.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Katelijne »

Goh ja, Synemios, bij ons zijn er dus wel kindjes. Wij hebben er twee (biokindje en pleegzoontje) en eigenlijk hangt ook de vakantie van de vier kinderen van mijn broer en zijn vriendin af van onze beslissing. Zij kunnen het financieel niet aan om alleen te gaan en als wij meegaan worden de kosten gedeeld en heeft iedereen zo vakantie. Dus het ligt een beetje moeilijk... Aan de ene kant wil ik bij mijn poezel blijven, aan de andere kant wil ik niet de reden zijn dat er 11 mensen (mijn vader gaat ook nog mee) niet met vakantie kunnen. Dus zoeken we naar een oplossing. Een collega van mij heeft een kat van 20 en zij is vorige zomer met vakantie gegaan en heeft mensen bij haar laten inwonen via taxistop. Dus ik ga eens informeren of dat bij ons een optie is.

Wat jij zegt, Adriana, lijkt me super, maar ik woon in België. Ik weet dan ook niet of die persoon waar jij het over hebt tot hier zou willen komen.

Ik kan pas maandag met Azzy naar de dierenarts. Zij kon vandaag en vrijdag ook, maar dat ging niet voor mij. Ik sta in het onderwijs en we hebben examens gehad en klassenraden en ik kan geen vrij krijgen. Donderdag ging voor haar dan weer niet.

Ze gaat vooral aandacht besteden aan de T4 en de nierwaarden. Ik hou er al rekening mee dat de nierwaardes slechter kunnen zijn. Is dat dan op te lossen met een dieet of dialyse, of hangt dat af van de waardes?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Synemios »

Dat hangt af van de waardes, oplossen kan niet, als de nieren eenmaal verminderd functioneren is genezing niet mogelijk maar ze kunnen wel proberen de nieren te ontlasten, proberen te stabiliseren.
Nero had genoeg aan alleen nierdieet, maar mijn kater Mickey had echt ook medicijnen nodig en tijdens crisissen infusen.
Maar Mickey heeft na de diagnose chronisch nierfalen toch nog 6 jaar daarna een kwalitatief goed leventje kunnen leiden.
Even afwachten en kijken wat er uit de uitslagen komt en wat je DA je te vertellen heeft.
Hier op het forum is genoeg info te vinden over nierproblemen bij katten.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Adriana »

Synemios schreef:Wij wilden voor Nero de behandeling met ra jodium ook doen maar helaas waren haar nierwaardes ook niet goed meer, en dat werd dus pas duidelijk toen haar schildklierwaardes ok waren door de felimazole.
zo langzamerhand vermoed ik dat je giga uit moet kijken met inregelen van schildklierkatten met zwakke nierfunctie..
er zijn nu een paar gevallen op het Forum gepasseerd waarvan ik vermoed dat aanzienlijk lagere schildklierwaardes enorme nierproblemen hebben veroorzaakt.
een wat oudere kat mag rustig rond 60 aan T-4 hebben.. dat staat zelfs op de VetMed-uitdraai bij T-4 en die tekst staat ergens in de schildkliertopics, die moet je niet lager hebben en je kunt veel beter met felimazole starten met een minimale dosis en dan langzaam en eventueel wat ophogen in plaats van andersom. tussentijds zeggen de t-4's je dan hoeveel je nog eventueel moet bijsturen.
Wat jij zegt, Adriana, lijkt me super, maar ik woon in België. Ik weet dan ook niet of die persoon waar jij het over hebt tot hier zou willen komen..
onze kattenfluisteraar past ook op in Bremen dus lijkt me België geen probleem, alleen wel tijdig aanvragen en reserveren!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Synemios »

Bij Nero ging het dus juist mis na verlagen van de felimazole.
Voor die tijd is ze de hele tijd stabiel geweest, bij de 2nd opinion die we hebben laten doen bleek dat er gewoon goed gehandeld is, en haar nieren waren ook niet zo danig slecht dat er meer nodig was dan nierdieet.
Nero viel af, begon weer extreem veel te miauwen of meer krijsen en stopte niet met eten, ze had de hele dag honger.
Maar weet je Adriana, dierenartsen beweren wel vaker dat iets niet kan terwijl het wel zo is.
Net als met die clomicalm, daar kon Nero niet zo suf en down van zijn, nou mooi wel dus.
En haar schildklierwaardes waren heel erg aan het schommelen het laatste jaar, ik denk dat al dat gerommel wat we toen moesten doen met die felimazole ook echt niet goed geweest is, vanaf het moment dat ze moest gaan verlagen kregen we haar daarna niet meer stabiel.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Katelijne »

Adriana: ik ga maandag eerst luisteren wat de da te vertellen heeft en dan kunnen we een beslissing nemen.

Ik zie momenteel niets speciaals aan Azraël. Hij eet goed, ligt drie vierden van de dag te slapen, komt knuffelen, ... Ik vind enkel dat zijn vacht weer wat plukkerig staat en dat ik hem vaak zie drinken. Hij komt regelmatig vragen om aan de kraan te drinken. Dat deed hij vroeger ook, maar sinds we een kattenfontein hebben gekocht, was het verminderd of zelfs gestopt. Nu begint het wel op te vallen dat hij weer aan de kraan wil.

En hij miauwt ook meer dan enkele dagen geleden. Elke avond gaat hij de trap op en staat hij boven wat aandacht op te eisen. :-) Maar da's dan ook vaak omdat hij wil drinken.

Ik weet niet of er echt iets aan de hand is, maar ja, better safe than sorry, he! En ik denk dat we, zelfs al zijn de nierwaardes niet echt verhoogd sedert de vorige keer, hem toch al preventief op een nierdieet gaan zetten. Zijn waardes waren sowieso al wat verhoogd. Of mag dat niet?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door Adriana »

ja hoor en er zijn diverse soorten erg goed nierdieet dat de nieren prima ontlast, zowel via dierenspeciaalzaak als da. wat hier erg goed bevalt is k/d van Hills voor de wat zwaardere gevallen en Happy Cat nierdieet voor preventief, mijn bengels krijgen dat voor een deel nu al..
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... iet/114961

het kan ook zijn dat het gedrag gewoon met de leeftijd te maken heeft, wat oudere katten kunnen ook een beetje in de war zijn soms of extra mekkeren.. soms helpt een beetje cholodin van bijv medpets zie onder goed, ook tegen andere ouderdomskwaaltjes..
http://www.medpets.nl/cholodin/
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Hyperthyreoidie bij 17-jarige kat + vakantie

Bericht door catsini »

Schildklierfunctie
HORMONOLOGIE-BLOED

T4 feline 1,1 - 3,5 μg/dl

14,19 - 45,15 nmol/l
dit zijn de T4 waarde, het beste is: tussen de 14,19- 45,15 nmol/dl
uitslagen van het lab.

alles er boven, is te hoog!
je moet ook er aan denken, het is een oudere kat, dat is het verschil.

kijk uit met stoppen van de felimazole, daarna is het heel!! moeilijk nog in te stellen.
we praten helaas uit ervaring.
nu gaat het eindelijk goed met ons poezeltje.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Plaats reactie