Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door Adriana »

begint hij al een beetje te wennen?
als ze zich wat beter voelen met spuitjevoeren, dan koppelen ze dat heel snel aan elkaar en gaan bij wijze van spreken al gereed zitten en wachten totdat de voerspuit komt. bij suikerkatten zie je dat heel sterk, rond de tijdstippen van het oortje prik/insuline-spuitmoment.

er worden erg veel katten geholpen met spuitjevoeren en spuitjedrinken, onze poes Mies drinkt eigenlijk niet voldoende en krijgt een aantal keren per dag lauw water/bouillon ingespoten en was daar al heel snel aan gewend. .. veel sneller dan haar baasje overigens..

fijn dat ie zijn catnip-bonbonnetje lekker vindt, dat tempert dan jouw schuldgevoelens ook weer...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door Anne »

Ik zou zo snel mogelijk naar een andere da, ik lees dat je dat pas donderdag van plan bent maar kan het niet wat eerder?
Bloed zowiezo laten onderzoeken, ik snap niet dat je da dat niet heeft gedaan.
Veel beterschap verder en ga vooral zo door met dwangvoederen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door Adriana »

bloedonderzoek is best wel prijzig en ik dacht dat uit urine ook wel de nodige gegevens te halen zijn, zeker voor wat betreft de nierfunctie en dat is een stuk goedkoper.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door MarjanR »

Klopt inderdaad, Adriana.
Maar zodra er iets in de urine gevonden wordt kan een bloedonderzoek uitsluitsel geven.
Ben bang dat die er dan als vanzelf achteraan komt.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door Adriana »

ja, ik zal ook niet zeggen dat bloedonderzoek niet een goeie optie is maar
kukibo schreef: .........maar ik heb nu ook nog eens geen rooie rotcent....
en met dit in het achterhoofd is urineonderzoek missch wel handiger.
alhoewel, dierenarts/1 heeft Jigger onderzocht en hem mankeerde niks, maar er stond niet bij wat er is gecheckt en hoe grondig het onderzoek was.
hoogstwaarsch geen bloedonderzoek...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
connyf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jun 2011 16:16

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door connyf »

Ga alsjeblieft met je kleintje naar de DA, een andere, die wel serieus kijkt naar een oplossing. Ik las je verhaal en reageer hier niet om je bang te maken, maar juist om je een duwtje in de rug te geven om naar die DA te gaan en accurate hulp voor je lieverd te krijgen. Ik ben zelf anderhalve week geleden mijn Poekie van 17 jaar verloren. Niet alleen lijkt ze enorm op jouw kat (heb je die van kleinsafaan? anders zou ik echt gaan denken dat het hetzelfde nest is geweest...), maar ik herken helemaal jouw hechte band met jouw diertje. En ook ik had Poekie letterlijk mijn halve leven. Waarom ik hier reageer is dit: Poekie kreeg vrij plotseling een hele dikke buik. Verstopping, dacht ik, of wilde ik geloven. Aan de slag met lapmiddelen een paar dagen, maar zonder resultaat. Omdat het ineens snel achteruitging, terwijl ze een paar dagen ervoor nog door de kamer sprintte en met smaak zat te eten, met doodsangsten naar de dierenarts gegaan om haar te laten onderzoeken. Diagnose: een tumor, daardoor vocht in haar buik en ze zou niet lang meer leven. Dat klopte. 1 dag later ging ze dood. Het zit nog kraakvers in mijn geheugen en ik tol van de ene emotie in de andere, waaronder ook schuldgevoel. Dat is niet terecht, want ik heb goed voor mn kleintje gezorgd en ben ervan overtuigd dat andere keuzes/eerdere keuzes niet per se beter uitgepakt hadden voor Poekie. Je kunt het hele verhaal lezen bij het topic 'Hoe neem ik afscheid'. Waarom nu een reactie op jouw bericht? Geloof me: niet om je schrik aan te jagen. Ik ga niet ineens iedere kat die een keertje niet eet o.i.d. vergelijken met wat er bij Poekie gebeurd is. Maar ik kan lezen dat je net zoveel van je kleintje houdt als ik van Poekie en wil er bij je op aandringen om even goed naar m te laten kijken (zoals anderen al schreven: bloedonderzoek en urine en wie weet ook inderdaad zn tandjes). Dwangvoederen is symptomen bestrijden, geen oorzaak aanpakken, hoe liefdevol je het ook doet. Veel succes samen en ik wens m een snel herstel zodat jullie weer lekker tegen elkaar aan kunnen knuffelen.

Liefs, Conny
Katten laten pootafdrukken achter op je hart...... ik hou van je Poekie, voor altijd
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door MarjanR »

Je zou eventueel een afspraak kunnen maken dat je de rekening in delen betaald, of dat je de behandeling op rekening doet.
Ik weet niet of veel dierenartsen dit doen, maar de mijne gelukkig wel.
Dan duurt het ongeveer 6 weken voordat je factuur komt en nog eens 14 dagen voordat je moet betalen, en dat gaf mij toen wel iets van lucht.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door BillyJean »

Mijn DA heeft ons ooit, in de guldentijd, met onze hond die een naald had ingelikt, ons ruim 1000 gulden "geschonken" , we hadden geen geld, konden 500 gulden betalen...meer was er niet.
Onder het mom van "ik wil niet dat je leven lang hier aan denkt, en ik wil ook niet dat je een hekel krijgt aan kees ( alsof dat kon) " hoefden we de rest niet te betalen.

Wat een geweldig lieve aktie van een bijzondere DA was dit, en wat gaf het ons rust.

Ik hoop dat jij snel weet wat er aan de hand is
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door Zuri »

Ik ben eigenlijk benieuwd of je al naar de dierenarts bent geweest Conny. En vooral; is er al wat meer bekend?
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door Adriana »

yep, paar dagen verder, donderdag dierenarts en ook wel benieuwd.
en ook of het spuitje voeren nu goed en rustig gaat
en om te beginnen hoe het nou met hem?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
kukibo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2011 20:05

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door kukibo »

Hallo lieve poezenmensen :)

Ik ben met Jigger bij de dierenarts geweest! Een andere als m'n vaste DA, en een hele fijne kerel vond ik het (Jigger deelde die mening trouwens niet...)

Er kwamen een aantal dingen uit. Ten eerste is Jigger ernstig uitgedroogd :( Daardoor voelt hij zich slecht en misselijk, en eet en drinkt hij weer niet (vicieuze cirkel!)

Ten tweede blijkt zijn onderkaak in het midden gebroken!! :shock: Ik schrok daar heel erg van!! Maar de dierenarts gelukkig niet zo. Volgens hem was dat niet heel abnormaal of ernstig. Vooral omdat hij op dat moment nog vermoedde dat zn nieren het niet goed deden (-> botontkaling enzo) Jigger leek er zelf ook niet van onder de indruk toen de DA mij liet zien dat er wat speling wat op zijn kaak (argh niet doen!)

DA heeft me wat opties voorgelegd. Ik heb ingestemd met een bloedonderzoek, en toen de DA ons weer kwam halen voor de uitslag, noemde hij deze "verassend". Huh? verassend? Hoezo dat? In welke zin? Is hij zwanger? Dat zou wel verassend zijn ja ;)

Nee zijn bloedwaardes blijken uitstekend te zijn. Alles is helemaal prima, zelfs zijn nieren doen het nog beter dan gemiddeld nodig zou hoeven zijn. Medisch gezien is hij dus helemaal in orde en kerngezond. Wat er wel aan de hand is, is dat hij door stress inderdaad gestopt is met eten, en inmiddels zich zo rot voelt dat hij dat ook niet meer wil. Vooral dat ie uitgedroogd is, is een groot probleem.

Ik heb m ook nog een infuus laten geven, DA heeft 250 ml vocht onderhuids toegediend, hiervan zou hij zich dit weekend al een stuk beter moeten gaan voelen. Toen ik met m thuiskwam (met zn dikke waterbuik :)) had poes in ieder geval goede zin, maar denk dat ie vooral blij was dat ie bij de DA weg was ;)

Voeren met spuitje gaat best aardig. Ondertussen probeer ik m zelf te laten eten, doet ie ook wel een een beetje, maar nog niet genoeg voor goed herstel. DA stelde ook zeker voor dat nog wel even vol te houden, zeker gezien het feit dat het geen enorm gevecht is met m. Hij raadde me wel aan een termijn te stellen, zowel voor mij als Jigger. Dat had ik zelf ook al gedaan, de komende 3 weken ga ik poes er bovenop helpenmet alles wat in mn macht ligt.

Als dat niet mag baten, heb ik er wel alles aan gedaan... Ik wil jullie wel heel erg bedanken, jullie hebben me absoluut gemotiveerd om het nog niet op te geven, want ik zag het helemaal niet meer zitten voor hem... Op dit moment heb ik nog wel hoop. Bedankt :)
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door Anne_Zwarts »

Woah! Dat is nog eens een verrassende uitkomst zeg, een doormidden gebroken kaak! Dat komt uit zichzelf weer goed ofzo? Maar geen wonder dat hij niet eten wilde, zijn kiesjes gleden natuurlijk langs elkaar heen door die losse kaak, bah...

Gelukkig gaat het dwangvoeren goed, kan hij in elk geval wel van alles binnenkrijgen, maar wat een gedoe zeg. Hopelijk knapt hij nu snel op nu hij een vocht"boost" heeft gekregen bij de DA. Niks echt ernstigs dat blijvend is gelukkig, want ik ga ervanuit dat hij hier weer helemaal bovenop komt.
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door Adriana »

behoorlijk uitgedroogd met goeie nierwaardes, jij mag van geluk spreken!
er zal de komende tijd behoorlijk wat aan spuitjes vocht (?met smaakje?) in moeten en dat heb je gelukkig zelf in de hand.
het gaat blijkbaar al stukken makkelijker en hoe beter Jigger zich voelt, hoe meer hij van jou zal toelaten.
k neem aan dat hij hoogcalorisch voer krijgt, a/d bijvoorbeeld. dat kan als smurrie ook in zijn bekje gespoten worden en schijnt erg lekker te zijn. en als-ie opknapt, dan kan hij dat ook van het schoteltje af proberen te likken.. dan kan-ie tenminste weer wat bijkomen.
als ze ongelukkig vallen dan wil er nog wel eens een onderkaak breken, wat is de remedie? operatie met pin? zolang het kan bewegen, zal het denk ik niet aan elkaar groeien..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
kukibo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2011 20:05

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door kukibo »

Nou het gekke was, dat die kaak volgens de DA niet echt een probleem zou moeten zijn. Katten hebben dat wel eens vaker, zonder dat ze daar last van hebben. Het kan al komen (zeker op latere leeftijd) als ze harde dingen eten.

Hij dacht dat Jigger dit waarschijnlijk al een hele tijd had, en het groeit ook niet meer vast bij oudere katten met brozere botten. Het is ook niet zo dat zn hele onderkaak slingert hoor, er 'zat wat speling op'... Hij lijkt er zelf inderdaad ook helemaal niks om te geven als je eraan komt.

Denk zelf toch wel dat het iets met het probleem te maken heeft.. meehelpen zal het zeker niet. Maar als de DA niet panikeert, ga ik dat ook niet doen. Maar ik hou er zeker rekening mee. Toen ik m vandaag rauwe kip gaf, heb ik het eerst helemaal fijngesneden voor m.

Poes maakt wel een betere indruk op me in ieder geval. Hij is wel wat levendiger, en reageert meer op me.

DA had het inderdaad over Hills voer geloof ik, powervoer. Ik ben alleen in alle consternatie, bloedonderzoeken en infusie helemaal vergeten dat mee te nemen bleek later. Dus dat ga ik maandag meteen halen. Kittenvoer vond DA ook goed dat ik dat gaf, dus dat heb ik dan tot maandag nog voor m.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes eet niet meer, en ik weet het niet meer

Bericht door pearlsofpassion »

Ik kan me voorstellen dat die kaak nog niet zo erg is, en dat ze dat bij oudere katten niet meer opereren. Een kattenonderkaak hangt op die plaats zowiezo losser aan elkaar dan bij mensen en wordt op een heel andere manier gebruikt. (om grote prooien te vangen of poezen te dekken, zou het minder handig zijn! ;-))
Om de kauwen zit een kattenkaak toch erg vast zowel achteraan, als opzij als met krachtige kauwspieren, en er zal niet zoveel speling (in verticale richting) op zitten dat het aan de voorkant over elkaar schuift. Dus dan zit alles toch nog redelijk vast in horizontale richting. Enkel inderdaad wat speling als aan 1 kant gekauwd wordt en aan de andere niet, terwijl op beide ongeveer dezelfde kracht van de spieren komt. Maar dat zal wel snel wennen en gecompenseerd worden tijdens het kauwen.

Ik hoop dat hij met voldoende vocht en krachtvoer er snel terug bovenop komt!
Veel succes ermee!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie