Misschien een Bengaal in huis?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Sunnetje »

Hihi, het is wel lastig soms. ik ben lid van 2 kattenfora en iedereen spreekt elkaars tips tegen ;)

Ik wilde inderdaad ook haar eerst aan Mystic introduceren en als dat goed gaat, dan aan Rambo en Isis. Maar iemand anders gaf aan dat dat juist ook averechts kan werken, omdat ze dan steeds weer iets nieuws krijgt om aan te wennen, dan beter alles in 1x...

En de één zegt dat ik haar gewoon in de slaapkamer moet laten en dan zo snel mogelijk de deur open moet zetten, en dat ze dan zelf kunnen besluiten om er uit te gaan of dat de andere katten binnen komen, de ander zegt dat ik dus een paar weken moet wachten en haar in de woonkamer moet zetten, waar ze meerdere plekjes heeft om op te klimmen, mocht ze even afstand willen.


Als ik even terugdenk aan hoe het toendertijd met Spooky ging (kat van een vriend van me die hier zou komen) die heb ik toen eerst in de woonkamer gelaten, maar ze was naar mij toe al agressief (uit angst vermoed ik wel).
Toen heb ik haar later in het reismandje gedaan en mijn katten erbij gelaten. Mystic en Pinto* kwamen toen gewoon nieuwsgierig snuffelen maar gaven niet aan dat ze boos of bang werden, Rambo bleef op veilige afstand. Alleen Spooky ging als een gek tekeer, dus die kon echt niet bij mijn katten. Dit heeft uiteindelijk helaas ook niet gewerkt.

Maar als mijn katten net zo rustig op Dizzy reageren, en Dizzy zelf niet agressief wordt ofzo, denk ik eigenlijk wel dat het goed zal gaan.. niet meteen, maar gaandeweg :)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Adriana »

k denk dat je er erg goed mee bezig bent en hun reacties goed in de gaten houdt. en dan zul je zelf het beste kunnen overzien wat kan en mogelijk is. dat kan niemand op afstand voor je bedenken.. en dat mensen elkaar tegenspreken dat gebeurt altijd en overal. handig is altijd wanneer een mening of advies wordt gegeven er even bij te zetten waarom dan wel.. dan kun je wat beter inschatten waar en/of op welk uitgangspunt het advies is gebaseerd..
komt wel goed denk ik en rustig aan.. Dizzy heeft veel te verstouwen want is in één keer alles kwijt, maar bengalen leren denk ik snel.
en katten zijn opportunisten... die zien vrij snel waar het eigenbelang belangrijk is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door pearlsofpassion »

Je moet altijd naar de katten kijken, elke introductie is weer anders omdat de katten anders zijn.
Maar haar uit de slaapkamer halen en in de woonkamer zetten, zou ik niet doen. Dan had je dat maar meteen moeten doen, maar nu is ze dan weer al haar houvast kwijt.
Ik zou ze het gewoon zelf laten uitzoeken en dat wil zeggen: deur open zetten. Als je nog niet zeker genoeg bent, dan wacht je daar nog even mee, maar ik zou zeker niets forceren. Dus ook niet Mystic in de slaapkamer steken, want dan kan er weer niemand weg en niemand kiezen.
Laat ze zelf het tempo bepalen...
Dan blijven ze het rustigst omdat ze vat hebben op de situatie. Als je in hun plaats beslist, hebben ze er geen vat op en gaan ze in de stress (stress krijg je pas als je er iets gebeurt zonder dat je er iets aan kan doen).

Verder weet ik niet of het een probleem is dat ze met 3 katten moet kennismaken... Ze kiest zelf wel waar ze klaar voor is en moet inderdaad wel vluchtplekjes hebben. Dat hebben de andere katten ook nodig, en moet je altijd hebben bij introducties. Juist zodat ze katten zelf kunnen beslissen of ze ergens klaar voor zijn.
Anne heeft Mack gewoon in de kamer gelaten en Mack heeft zelf beslist met welke katten hij overweg kon en welke niet, en dat werden er stillaan steeds meer.
Ik zou ze inderdaad niet gaan opsplitsen want daar creëer je onbekende situatie's en dus stress mee. Dan is iedereen al gestressed voor er iets gebeurt is en gaan ze veel sneller in verdedigingsmodus. Alles moet gewoon zo rustig mogelijk blijven en zo normaal mogelijk want de nieuwe is al aanpassing genoeg zonder verdere onbekendheden.
In een stresssituatie leert geen enkele kat iets nieuws zonder problemen. Dus die stress moet je zeker vermijden. Alles zo normaal en rustig mogelijk. Dan gaan ze het vlotst iets nieuws aanvaarden.

Als ik me niet vergis introduceert Bella altijd via een bench en dat lukt altijd vlot. Ze heeft een kattengroep van zo'n 30 katten waarvan er geregeld wat wisselen (geplaatst worden en bijkomen). Bijna altijd volwassen katten geloof ik...
Dat werkt zeker, maar dat had ik al eens aangegeven.
Maar als je het op deze manier kan, is het zeker zo goed. Het is voor Dizzie wel wat aangenamer.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Sunnetje »

super bedankt voor het meedenken allemaal! :-)

Ik probeerde toenstraks wat met dizzy te spelen, toen er op de deur gekrabt werd.
je zag dizzy even snel opkijken, oren gespitst, ogen groot...en toen liep ze nieuwsgierig op de deur af! toen ze vlakbij was, bleef ze even staan, hoorde gemiauw, keek nog even en kroop toen weer onder het bed naar mij toe.

Wanneer ik nu de slaapkamer uitkom, staan ze alledrie voor de deur te wachten. Mystic en Isis willen ook steeds daar naar binnen.

Ik denk nog even na over de bench, ik vraag me af of een kat zich dan niet opgesloten voelt.. Hij heeft dan immers geen vlucht mogelijkheid? Aan de andere kant merkt ie zo wel dat het veilig is met de anderen...
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou de deur nu wel open zetten. Ze geven allemaal aan interesse te hebben. En dat is heel goed.
Als je nog lang wacht, gaat de interesse weer weg...


Ik wou ook eerst Luis een dagje apart houden (in de keuken met glazen raam in de deur), maar omdat Cuzco zo geïnteresseerd achter ons aan liep en door het raam stond te kijken, heeft dat nog geen 5 min geduurt. Er is 1 blaasje gevallen en de rest was aftasten met voorzichtig naderen en snuffelen. De volgende dag speelden ze al samen, en werd er gewassen.

Kleintje toont geen interesse, en gaat al blazend lopen vanals ze nog maar vreemde kattengeur opmerkt.
Interesse is heel erg goed en dat is de goede moment volgens mij...
Je moet altijd je katten lezen.... en dat buikgevoel volgen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Sunnetje »

Nou, ik heb net de stap genomen en heb de deur open gezet. Dizzy zat toen net achter de grote luie stoel die in de slaapkamer staat. Mystic en Rambo kwamen als eerste kijken, zodra Dizzy ze zag, zette ze het op een grommen. Mystic en Rambo keken vooral erg nieuwsgierig en totaal niet onder de indruk.

Rambo vond het interessanter om eerst lekker met mij te gaan knuffelen en leek totaal niet bang (waar ik érg verbaasd over was) Mystic is enorm nieuwsgierig en kwam steeds een klein stapje dichterbij, waardoor Dizzy nóg harder ging grommen en blazen (en dat grommen kán ze hard!)

Isis huppelde nieuwsgierig naar binnen en vloog met een dikke pluimstaart weer de deur uit XD maar ze heeft later constant om het hoekje meegekeken en kwam later nog even binnen, maar ging al snel weer weg.

Dizzy heeft de hele tijd achter de stoel gezeten, zo kon ze alle kanten in de gaten houden, inclusief vanonder de stoel. Mystic en Rambo leken totaal niet onder de indruk. Je zag Mystic echt kijken van... 'wat zit jij je nou druk te maken dan?'

Zodra hij echter té dichtbij kwam, haalde Dizzy met een schreeuw uit. Het grommen werd toen nóg hoger. Toch nog altijd geen pluimstaarten, bij Dizzy niet, bij Mystic niet en bij Rambo niet.


na een paar minuten was het niet interessant meer blijkbaar en liepen Rambo en Mystic weer weg. Ik ben toen nog even bij Dizzy blijven zitten, die nog aan het na grommen was en ze bleef om zich heen kijken.

Ik heb nu net even de deur weer dicht gedaan..

en nu, wat is wijsheid? moet ik de deur weer openzetten en kijken hoe het verder gaat? Of kan ik het beter even zo laten voor vandaag, en morgen weer proberen?
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door pearlsofpassion »

Het is wel goed.
Als ze zich veilig voelt in de slaapkamer, laat dan die maar dicht 's nachts, en zet overdag de deur terug open.
Dan zal ze wel snel wennen. Dat hoge grommen ken ik ook. Waarschijnlijk zal dat wel snel minderen.
Komt wel goed. Een introductie kan nu eenmaal zelden zonder grommen en blazen... ;-)

Jouw katten reageren erg goed.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Sannie_xx »

Geef het wat tijd, laat haar maar weer even tot rust komen denk ik en dan morgen weer eventjes samenbrengen :) Ga er zelf rustig een boekje bij zitten lezen of weetikwat, vooral niet te gefixeerd blijven erop. Dan kan zo'n beestje vrij snel het idee krijgen dat het ook echt iets is om zich zorgen om te maken.
Het komt vast goed :)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Sunnetje »

Oke, ik ben wat gerustgesteld ;) dank jullie wel.

Dan ga ik ze morgen inderdaad weer even de kans geven om elkaar te ontmoeten door de deur open te zetten. vanavond blijft Dizzy lekker weer op de slaapkamer met de deur dicht. Morgen weer een dag, steeds een stapje verder :) Donderdag ben ik ook vrij, dus dan heb ik langer de tijd om ze bij elkaar te laten en het aan te kijken :)

Ik ben in elk geval al heel blij met hoe het tot nu toe is gegaan :)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Adriana »

ja, zeker weten en de slaapkamer was Dizzy's territorium, vandaar dat ze zich wat ongemakkelijk voelde bij de invasie.
missch met een tissue met valeriaan wapperen bij de volgende ontmoeting? houd een paar snoepjes bij de hand en laat je vooral door niets/niemand haasten, kleine stapjes..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door MarjanR »

Ik zou vandaag eens gewoon weglopen uit de slaapkamer. Spelen met Isis, Rambo en Mistic.
De gewone dagenlijkse dingen doen. En Dissy moet op haar eigen tempo even kijken of ze de slaapkamer wel/niet uit wilt.
Maar dit klinkt allemaal goed hoor :D
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Sunnetje »

Ik had al gezocht naar Valeriaandruppels, maar die verkochten ze bij de dierenwinkel hier in de buurt niet helaas, dus ik ga even kijken waar ik het dan zou kunnen vinden.

Vandaag heb ik een lange werkdag, dus ik denk dat ik morgen gewoon weer de deur openzet en kijk wat ze gaan doen, dan ben ik toch de hele dag vrij :)


Dizzy heeft de helft van de nacht op het bed doorgebracht, lekker knus tegen mijn been aangekropen! :D Ik werd wakker omdat ik geluid hoorde, dus ik kom zacht overeind, zie ik madame luid snurkend tegen mijn been aan liggen slapen ^^ Zo lief!

Vanmorgen kwam ze ook lekker naar me toe, liet zich op bed vallen en ging er lekker voor liggen om uitgebreid gekroeld te worden ^^

Én ze heeft een drolletje op de bak gedaan én ze heeft haar bakje brokjes leeggegeten! :D ik ben zeer trots op dit meisje!
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Anne »

Mooi zo :-P
Valeriaandruppels haal ik altijd bij de kruidvat
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Sunnetje »

Inmiddels is Dizzy 2 weken hier en het is nog altijd wat wennen.

Ik laat nu de deur van de slaapkamer open wanneer ik thuis ben , zodat Dizzy rond kan lopen of de andere katten naar de slaapkamer kunnen.

Dizzy heeft al aan Mystic gesnuffeld en hij aan haar, maar daarna kwam er een hoop gegrom en daar schrok Dizzy toch wel wat van. Maar dit heeft haar er niet van weerhouden om elke keer terug te komen.

Ze komt nu gewoon naar de woonkamer toe, wel voorzichtig nog, laag lopend, maar ze blijft in elk geval niet meer weg vanwege de andere katten.

Isis en Mystic blazen en grommen nog wel naar Dizzy, Rambo lijkt echt totaal niet onder de indruk, wat ik nog steeds bijzonder vind.

Ze zijn dus nog altijd niet echt aan elkaar gewend, ze hebben elkaar nog niet allemaal geaccepteerd, maar we zijn alweer een stapje verder :)

verder heeft Dizzy deze week eindelijk voor het eerst lekker met een speeltje gespeeld (zo'n balletje wat veel geluid maakt...dus uiteraard koos ze midden in de nacht om ermee te gaan spelen <ssmile> ) , ze gaat goed en veel naar de bak, ze eet prima, ze miauwt enórm hard (maar dat had ik al gelezen over Bengalen) en ze komt 's nachts lekker bij me op bed slapen. (de deur gaat 's nachts gewoon dicht)

Ik heb nog altijd goede hoop dat dit helemaal goed gaat komen, ik moet alleen geduld hebben :)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Anne »

dat is goed nieuwst Sunnetje!! Volgens mij komt dat wel goed ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie