Kattengras

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kattengras

Bericht door pearlsofpassion »

Kattengras kan zoveel verschillende soorten gras zijn. Ze noemen het gewoon kattengras om het duurder te kunnen verkopen omdat mensen dan denken dat dat het enige gras is dat katten mogen...
En het is natuurlijk een soort die gemakkelijk zal groeien in een potje, soms zelfs zonder aarde...

Als een zak tarwekorrels gaat halen, betaal je 2,5 euro, en je kan er een vierkante meter mee zaaien, als je dat zou willen. Veel kan je daar dus niet aan kwijt zijn. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Kattengras

Bericht door miele2010 »

Ik heb onlangs gelezen dat kattengras niet zo goed is. Het zou beter zijn om in geval van haarballen regelmatig wat zuivere witte vaseline toe te dienen (veel gezonder dan die dure anti-haarbalpasta van bij de apotheker).
Ik ben het momenteel aan het uit proberen: een klein lepeltje vaseline per kat per week... en dit blijkt aardig te werken!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kattengras

Bericht door pearlsofpassion »

Bah, kan misschien wel werken, maar dat zou ik zelf toch ook niet willen eten hoor :shock:
:edoh:

En waarom zou 'kattengras' niet goed zijn? En over welk gras gaat het dan, of is het over alle grassen?
Mij lijkt het toch een stuk natuurlijker dan vaseline.... :???:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kattengras

Bericht door MarjanR »

Ik heb hier ook een bakje gras staan.
1 bijt er met grote regelmaat in (dagelijks) de tweede soms en de derde heeft er gewoon geen behoefte aan.
Ik heb zoiets van "joh, als jou instinct niet zegt dat je erin moet bijten, dan niet".
Het verschil vindt ik um in het feit dat ze alle drie verschillend voer krijgen.
De kat die er dagelijks in bijt heeft alleen maar brokken (k/d ivm nieren), dus die heeft er denk ik behoefte aan omdat hij alleen maar kunstmatig toegevoegde vitamines in z'n voer heeft.
En er zitten heel veel natuurlijke vitamientjes in gras.
De kat die soms bijt heeft een combi van brokjes en versvlees.
En de derde die nooit bijt heeft alleen maar kvv. Dus ik vermoed dat hij genoeg "goede" vitamientjes binnen krijgt.

Ook is dat gras om inderdaad haarballen te helpen verwerken, dan wel via voor of achter uitgang.

Dus je hoeft ze niet te dwingen gras te eten.
En mbt haarballen, je merkt vanzelf wanneer ze er last van krijgen.
En dan kun je alsnog iets van haarbal toestand aanbieden (pasta? Ik heb geen katten met haarbal problemen dus geen idee)
Vaseline? Hmmmm, ik zou het ook niet lekker vinden.
Likken de katten dat van je vinger af ofzo?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Kattengras

Bericht door BillyJean »

tja, kattengras zou niet goed zijn, maar het is iets wat een kat toch van nature pakt als ie moet braken. De fokster van Fayline was hier ook duidelijk in: het kan in haar neusgaatje prikken of in haar oogje, in de keel blijven steken, hele horrorverhalen....
Kattengras eet Fayline niet, maar de papyrus vindt ze wel lekker. Ook de haarbal snoepjes vindt ze lekker, heel lekker

Nou, het lijkt mij natuurlijker als een lik vaseline............bbrrrrrr.....en ook lekkerder
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattengras

Bericht door Adriana »

papyrusblad is heel erg scherp en als dat wordt opgegeten, dan kan het de ingewanden beschadigen. haal je vinger er maar eens langs, geheid dat je een snee krijgt.
Zplus heeft van Gimpet geloof ik kattengras en navulpakket en dat bestaat voor het grootste deel uit tarwe/gerst/haverzaden. dus gewoon graankorrels en die kun je op de eko-markt of in een eko-winkel ook kopen.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... kattengras
bakje met gaatjes onderin met aarde vochtig maken, zaaien, toedekken en plastic zakje eromheen, plus kleine week en dan staan de sprieten boven. en met 500 grs graankorrels kun je een jaar vooruit, veel goedkoper en je weet tenminste wat voor soort 'gras' het is. tarwe en haver maken sappige, zachte bladstengels met heel veel vits, mineraaltjes en enzymen.
verhaal van Marjan vind ik boeiend en zo werkt het in de natuur denk ik ook, als er geen behoefte is wordt er niet gegraasd.. maar je moet ze hier eens zien als ik een verse bak op het balkon zet..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kattengras

Bericht door Anne »

Ik heb het ook geprobeerd en de eerste paar weken waren een succes. Toen kwam er een soort van schimmel in de aarde :-|
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattengras

Bericht door Adriana »

het makkelijkst gaat een derde deel grofzand door aarde te mengen, dan gaat het niet plakken en/of wordt niet modderig. en niet al te veel water geven!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kattengras

Bericht door Anne »

Bedankt, misschien dat het daarom niet goed bleef. Ik heb ook gemerkt dat ik teveel heb gezaaid en dat de pot eigelijk te klein werd
Ik zal het eens opnieuw proberen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattengras

Bericht door Adriana »

als je zaait dan moeten de korrels elkaar niet raken, zo ongeveer een halve centimeter ruimte rondom, dan raken de stengels elkaar niet en kan er lucht tussendoor.
ik maak de grond goed vochtig (niet nat), doe er een plastic zak omheen en open die zak niet eerder dan wanneer de halmen 8 cm hoog zijn. je hoeft in de tussentijd geen water te geven. en daarna is het feest! ik heb altijd een afgeknabbelde pot op het balkon en één tot twee potten onderweg, maar het gaat snel. met een week na zaaien heb je al behoorlijke sprieten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kattengras

Bericht door Lovecat »

Adriana; zet jij de potten ook buiten of laat je ze binnen groeien?

Hier gaat het tarwegras een stuk beter als ik het buiten laat groeien zonder zak (met zak komen er allemaal beestjes uit?) Ik laat de zaadjes al voorkiemen in water en plant ze dan in een pot buiten. Binnen 3 dagen is het zeker 15 cm hoog :shock: Balkon op het zuiden ;-)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Kattengras

Bericht door BillyJean »

papyrus ligt in de vuilnisbak! bedankt voor de waarschuwing
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattengras

Bericht door Adriana »

en niet eens in de groencontainer? hihi..

afhankelijk van mijn bui zet ik de potjes, want ik kweek ook voor Mies (hier andere kant spoorlijn of aan boord) en voor Bas in Beijerland, hihi - in het trappenhuis in de vensterbank of op mijn volkstuin in de schaduw.
nu het wat warmer wordt zou ik in de schaduw op een wat koelere plek laten kiemen en liever niet in de zon, want dan kan het ook heel snel uitdrogen.
mijn ervaring is dat je beter, zachter 'gras' krijgt als je het langzaam laat kiemen en er zijn verschillende soorten tarwe! dat is aan de buitenkant niet te zien maar ik heb blijkbaar gewone tarwe en wintertarwe. de laatste groeit door en dat is wel makkelijk. de eerste stopt vrij snel met groeien en wordt wat sprieterig (en vind ik vrij droog).
ben nu bezig met proefjes met haver en met gerst.

afgelopen winter heb ik in het trappenhuis gekiemd en toen het heel koud was in de dichte logeerkamer, als het grijze gespuis een pot in de gaten krijgt, dan storten ze zich er gedrie op, dus dat moest achter een dichte deur.
heb ook wel eens in een langwerpige plantenbak gezaaid maar daar gaat Maks languit op zijn rug in liggen en dan is alles platgewalst.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Kattengras

Bericht door BillyJean »

natuurlijk in de groencontainer, ben een enthousiast vuil-scheider...
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kattengras

Bericht door pearlsofpassion »

Ik composteer mijn groen zelf. ;-)
Hier gaat ook niets eetbaars of zelfs organisch in de vuilzak, alles wat gekookt is of rauw eetbaar gaat bij de kippen, en alles wat rauw niet eetbaar is, op de compost. :-)

Ik geraak altijd alles kwijt met de combi van katten, konijnen, kippen en compost. Het kan altijd wel ergens terecht. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie