Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door Nyncke »

Was al aan het kijken of je had gebeld.
Verder weet ik helemaal niks van dit soort kwalen maar sterkte.
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door DaVinci »

Dank je Nyncke, het is erg fijn om te lezen hoe jullie meeleven!

Heb net de DA gesproken en zij heeft geadviseerd om de komende 24 uur even helemaal niks te doen, behalve regelmatig wat gekookte kipfilet aanbieden. Niks onder dwang er proberen in te krijgen (dus ook geen pillen zei ze nog). Ze zei stel je voor dat je zelf zó misselijk bent dat je niks binnen houdt en alleen de geur van eten je al doet kokhalzen en iemand probeert jou onder dwang te laten eten of drinken... Het is beter om 'em vandaag even helemaal met rust te laten. Morgen wil ze 'em wel even zien voor eventuele vervolgbehandeling en een check of hij niet is uitgedroogd, dus heb een afspraak om 17.30 uur. Verder zei ze ook dat ik zoveel mogelijk moet proberen om "mijn eigen ding" te doen en niet teveel spanning te hebben, omdat dat op hem kan overslaan. Als het na het weekend nog steeds niet is verbeterd wil ze nader onderzoek doen zoals bijvoorbeeld een echo om te kijken of er een lichamelijke oorzaak is. Zijn T4 was in ieder geval niet hoog genoeg om er zó beroerd van te zijn zei ze nog. Waarop ik zei, volgens mij heeft ie gewoon een overdosering of sterke reactie van de Felimazole juist omdát zijn T4 niet zo hoog was. Dat zou ook kunnen zei ze.

Ik ga straks wel even die valeriaan kopen, om hem zoveel mogelijk proberen te laten ontspannen. Of zou die geur ook averechts werken?

Pfff, moeilijk dit hoor allemaal...
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door Ilone »

Ik zou er wel vocht in blijven proberen te krijgen.
Bijvoorbeeld het kookwater van de kip? Zit een smaakje aan, misschien is het dan minder "straf"..
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9372
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door castratenkoor »

Ik kan me niet voorstellen dat valeriaan averechts zou kunnen werken. Gewoon proberen is mijn advies.
De meeste katten worden er blij en/of rustig van.

Wat dat advies van de da betreft, ik zou een kat niet met een mens vergelijken. Een mens weet dat ie moet eten en vooral drinken, een kat voelt zich gewoon rot, eet niet en gaat zich nog rotter voelen.
Een kat kan niet doordenken.....
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door DaVinci »

Ik doe ook altijd ruim kookvocht over de kipfilet heen, maar zal ook een bakje apart met kookvocht neerzetten. Ik bied wel eten en drinken aan, maar eventjes niet onder dwang zei de dierenarts.

Hij spartelt enorm tegen (echt ertegen vechten) als ik er water in probeer te krijgen en vervolgens zit hij maar te slikken en te smakken. Hij is gewoon kots- en kotsmisselijk. Ik vertrouw maar even op wat de dierenarts zei denk ik, anders weet ik het ook niet meer...
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door DaVinci »

Ik heb net Tannetje Koning gesproken en zij sluit zich aan bij het advies van de DA. Wel water/vocht en diverse lekkere dingetjes aanbieden, maar niets onder dwang. En stoppen met de Felimazole! Zij zei dat dit middel ook maagdepressie kan veroorzaken en daar heeft Eusie waarschijnlijk last van. Als straks de misselijkheid is weg getrokken, zou het eten in principe weer normaal op gang moeten komen. Mits de misselijkheid niet door een andere lichamelijke oorzaak veroorzaakt wordt natuurlijk, want dat is ook mogelijk zei ze. Valeriaan op een tissue sprenkelen en een beetje wapperen in zijn buurt vond ze ook een goed idee, dat kalmeert en kan ook de eetlust opwekken.

Ben wel ietsiepietsie gerustgesteld...
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door Nyncke »

Fijn dat je haar hebt gesproken, ik vind haar zo kundig en daarnaast zo lief!

Blij dat je een beetje gerustgesteld bent, ga ik hier weer verder duimen voor jou en je katzel!
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door DaVinci »

Ik vond haar ook erg lief! Toch gewoon de tijd voor me genomen terwijl Eusie geen patiënt van haar is en ook nooit zal worden, omdat het veel te ver rijden is. Dank je wel voor het meevoelen en duimen Nyncke, erg lief van je!

Hier op dorp zijn geen valeriaan druppels te krijgen... Straks even naar de stad op en neer. Moet ik die druppels bij een dierenspeciaalzaak kopen of kan dat ook bij de Tuinen?

Tannetje zei ook dat ik kan proberen om wat gemberpoeder door een beetje vla te doen, tegen de misselijkheid. Nu heb ik gewoon bij de supermarkt een potje gemberwortelpoeder van Versteegen gekocht. Er staat op 100% gemberwortelpoeder. Is dat goed, of moet ik dat ook bij de Tuinen halen?
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door Adriana »

doe heel erg voorzichtig met gemberpoeder, t is heel sterk van smaak en missch even er mee wachten tot morgen..
alle valeriaandruppels zijn goed, als de Tuinen ze hebben.. maar als je toch in de stad bent met dierenspzk bij de hand, dan flesje Beaphar.. dan weet je t zeker..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door DaVinci »

Ik heb valeriaandruppeltjes van Dr. Vogel gekocht, die werden vaker door katteneigenaren gekocht volgens de medwerkster. Heb vanmiddag met een zakdoekje gewapperd en hij zat het tafereel echt verwonderd toe te kijken, volgde het zakdoekje ook van links naar rechts en van boven naar beneden met z'n koppie... Ik zag 'em ook echt de geur opsnuiven en z'n snoetje in de lucht, zo van hé wat is dat nou?

Voor ik de druppels ging kopen kwam Eusie naar beneden, heeft wat rond gelopen en gelegen en is al met al (inclusief de tijd dat ik was weg voor de druppels) anderhalf uur beneden geweest. Dat is toch wel bemoedigend vind ik. Maar op het moment dat ik een heel klein beetje vla op een schoteltje voor 'em hield vertrok ie naar boven (zonder ervan gelikt te hebben) en ging even later overgeven. Goh, wat ging dat met een geweld gepaard, heel zijn lijfje schokte en golfde. Weer alleen maar maagzuur en slijm. Daarvoor heeft ie ook overgegeven, want er lagen al 2 plekjes met maagzuur/slijm.

Toen ik met de valeriaan heb gewapperd, ben ik even naar bed gegaan en toen ik weer wakker werd anderhalf uur later was ie weer aan het overgeven.

Die gember houd ik voorlopig even achterwege... Als alleen de geur van gele vla al zo'n heftige braakreactie geeft...
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door pearlsofpassion »

Is er een reden waarom je gele vla voorschoteld?
Zijn er geen betere zaken?

Als ik ziek ben zou ik vb eerder magere yoghurt eten dan vla...
Of een beetje tonijn of zo. Ik weet niet wat mag ivm met zijn ziekte, maar ik probeer me zelf maar in te beelden wat ik binnen zou houden en wat niet...

Kippenwit lijkt me ook goed in die zin, dus gekookte kip dan ook...


En ik laat de zakdoek met valeriaan slingeren. Zo kunnen ze er zelf naartoe als ze willen en kunnen ze erin wentelen en knuffelen. Gewoon wapperen doen ze hier ook niets mee, maar als hij op de grond ligt, zijn ze er gek op. ;-)
Maar een druppel of drie, goed opengewreven, lijkt me zeker genoeg. Geen overdreven walmen op zijn gevoelige maagje, lijkt me...
En dan blijft de geur nog minstens 2 dagen in de zakdoek hangen. Ik denk zelfs dat het tot een week later geroken wordt (al doet het op het einde niet veel meer).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door DaVinci »

Ongetwijfeld zijn er betere zaken Valerie, ik probeerde 'em een beetje te verleiden om ook maar ergens een likje van te nemen. Maar helaas...

In principe mag hij alles eten. Hij krijgt ook gekookte kipfilet aangeboden hoor, dat staat er eigenlijk de hele dag. Ik probeer 'em met lekkere hapjes over te halen om te gaan eten, maar hij is nog steeds te misselijk. Vanmiddag na het kotsen was heel zijn kinnetje nat, zó zielig...

Goeie tip over die valeriaan! Ik heb het zakdoekje ook op zolder laten liggen.
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door Adriana »

misschien iets heel geks voor Eusie maar zou je nog wat schoon gras kunnen plukken en hem dat voor houden? in gras zitten heel erg goeie stofjes en een dier in de natuur gaat allerlei kruiden eten als ie zich niet goed voelt.
als hij geinteresseerd is dan mag ie er best wel op soppen om de sappen eruit te krijgen.
hij komt langzamerhand van alles tekort en zeker ook vit c. en als hij er echt van wil eten, dan kun je een zacht sprietje heel fijn versnipperen/verknippen en samen met het lauwe water bij spuitjedrink naar binnen proberen te krijgen.
hier hebben we voor dat doel tarwegras maar je zult niet in de buurt wonen...

en verder heb ik zitten zoeken op tekort schildklierhormoon kat, dat komt voor na een schildklieroperatie waarbij de schildklieren zijn verwijderd. dan moet worden aangevuld in de vorm van tabletjes en katten kunnen niet zonder.. (ook aandacht voor calcium..)
heb je meerdere dierenartsen in je omgeving? je zou ook kunnen overwegen morgen verwijzing te vragen (met spoed) naar een internist, want hier moet toch wel iets gebeuren.. en ik vind het antwoord op een mogelijkheid van overdosis Felimazole een beetje laconiek..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door DaVinci »

Hij heeft net weer overgegeven, de slierten hingen nog aan z'n bekje...

Ik voel me zelf ook steeds slechter en slechter... Wat moet ik nou doen...?
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Cerna

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door Cerna »

Niet langer wachten en de dierenarts bellen! Je krijgt dan waarschijnlijk niet je eigen dierenarts maar ik vind dit te alarmerend om daar nog een nacht mee te wachten.
Wanneer Eusie al zo lang niet gegeten en gedronken heeft en wel steeds spuugt, dan droogt hij steeds meer uit en de lever neemt het over en voordat je hem dan weer op de rit hebt.......

Dus: nu bellen en met Eusie naar de dierenarts. Doen hoor!
Plaats reactie