Goedkoopste premium voer

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Nyncke »

en als je dan voor jezelf een norm aanhoudt, bij voorbeeld bij brokjes rond 30% eiwit en tussen 15 - 20% kh's/zetmeel en bij voorkeur geen toegevoegde suikers en bij voorkeur gevogelte-eiwit, dan kun je er al een aantal afstrepen.
Dank je, dit is een mooie richtlijn om me aan te houden.
Ben op een gegeven moment de brokkendraad helemaal kwijtgeraakt.
Ik bedoel het gat tussen nu en toendertijd maar misschien waren er toen net zoveel verschillende ervaringen als nu. Ken nog wel wat mensen die zweren bij Prins, we zijn toen met een stel overgestapt.
Mn het struviet voer is kennelijk een erg goed werkende en betaalbare variant op andere brokjes.

Van mensenvoeding weet ik veel meer en daar koop ik nooit potjes van maar maak alles biologisch en vers/ gedroogd naast mijn shake ontbijtje.

Pfff moet tegenwoordig ook een leesbrilletje voor die kleine lettertjes ....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Adriana »

er zijn intussen heel veel goeie broksenvoeders bijgekomen met brede samenstelling voor zeer redelijke prijzen en de kiloprijs en het overzicht bij Zpls werkt makkelijk en is een goeie richtlijn.

over Prins ben ik nog nooit enthousiast geweest en anti-struvietvoer met zo hoog graan gehalte deugt niet. dan zit er veel chemische toevoeging in om urine zuur te houden, maar dat kun je beter dmv gevogelte-eiwit doen. want die chemische stofjes moeten ook allemaal weer afgebroken worden.
blaasgruisoplossend dierenartsenvoer mag nooit levenslang worden voorgeschreven, dat staat zelfs op de verpakking maar (ook) dierenartsen kunnen soms niet lezen..
als je met gruisoplossers het probleem hebt opgelost heb, schone urine dus, dan moet je naar preventief voer en Sanabelle Urinary is daar bij voorbeeld een hele goeie voor. ook goed voor oudere katzels, want ong 26% gevogelte-eiwit. en redelijk in prijs.
maar om de andere dag beetje rauwe goed afgespoelde kip/kalkoen houdt de urine ook zuur en is nog natuurlijker.. en voor veel katten heel veel lekkerder/der/der..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Dafpoetser »

Op advies ben ik overgestapt op Almo Nature Holistic, en dat bevalt me erg goed. De brokken zijn wel wat duurder, maar ik doe echt een eeuw met zo'n zak, omdat de kat er minder van nodig heeft. Prachtige, geurloze drollies, en een mooie glanzende vacht, schone tandjes, wat wil een mens nog meer?
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Nyncke »

Gek dat een voer wat zelf vers promoot dan zulke chemische rommel gebruikt om de urine weer schoon te krijgen.
Maar goed, het is ook al weer even terug.

Ga ik eens kijken wat ik aan mijn brokkenpiloten kan gaan voeren.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Lovecat »

Waarom moet je kip eerst wassen? Ja, ik heb gegoogled, maar kon niks vinden (afgezien van berichtjes op fokforum, tja...) En nee, ik weet niet hoe mensen het altijd klaarmaken voor hunzelf want ik ben vega. Ik ontsmet wel altijd alles als ik kip geknipt heb voor de katten.

Mijn da schreef RC urinary voor toen mijn kitten van 4 maanden verstopt was, moest de rest van zijn leven gegeven worden. Ik heb contact gezocht met RC, want op de verpakking stond absoluut niet onder de 1 jaar geven en niet voor de rest van een kat zijn leven. RC zei dat dat inderdaad niet mocht, da vond het onzin ("was ik soms bang dat mijn kitten zou oplossen ofzo?").

Da nr 2 en 3 vonden RC ook geen goed idee voor de kitten, moest maar heel veel RC natvoer geven.
RC voor en RC na... Ooit opgevallen dat alles in de dierenwereld gesponsord wordt door RC? En mooie verhaaltjes hebben ze ook op hun site en verpakkingen. Nee, ik kan er niet enthousiast van worden, en ook niet van de Prins; vreemd verhaal op de site over ingrediënten...

Ik geef nu al maanden vers (en af en toe wat graanvrije brok) en het blaasgruiskitten doet het er prima op, ga dus ook niet overstappen op de chemische RC urinary als hij ouder is en zeker niet voor de rest van z'n leven!!! (ook al was hij helemaal struvietvrij op die RC, ik heb er geen vertrouwen in dat dat zijn algehele gezondheid goed zal doen op langere termijn..)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Adriana »

gevogelte even afspoelen en drogen om het eventueel gebruikte ontsmettingsspul eraf te wassen. dat kan ook van de werkbladen komen en soms ruik je nog wat chloor als je een verpakking open doet...
altijd even doen voor alle zekerheid want het is rauw spul.. katten zijn overigens niet vatbaar voor salmonella
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Umimeis »

Purina One gaf ik ook wel eens, maar ik dacht dat die niet zo goed waren omdat die te koop is in de supermarkt. Ik vind trouwens de zakjes van Purina one en Perfect fit wel duur qua verhouding want er zit niet zoveel in, ik geloof maar 700 gram voor 4 euro?? (ik heb 2 katten)

Ik meng soms zelf ook duurdere brokken met supermarktbrokken om de kosten wat te onderdrukken. Zelf geef ik m'n katten Prins,maar ik zite rover te denken om weer misschien op hills ofzo over te stappen.
Ik was dstijds gestopt omdat het me te duur werd en ook niet zo'n hoog inkomen heb. Ik moest een zak kittenbrokjes van hills kopen (voor Sam toen) en een zak adult (voor Flea).
Aangezien ik een zak brokken mee kreeg vh asiel van Prins, had ik er voor gekozen om Flea ook op Prins te zetten (adult). Dat scheelde me wel enorm geld.
Maar nu zijn ze allebei volwassen, dus maakt het niks meer uit. Ik hoef nu maar 1 zak brokken te kopen.

En Carocat, is dat een beetje goed voer?? Is op basis van rijst

@ Adriana,
Goh zo had ik het nog nooit echt bekeken,maar daar zit wel wat in inderdaad.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Adriana »

k heb even gezocht op Carocat via onze zoekfunctie
http://www.vobra.nl/nl/kattenvoeding-ca ... nalyse.php

weet niet hoe duur het is, in ieder geval op basis van of lam of gevogelte. wat is de kiloprijs..?
eiwit 31 en zetmeel/kh's ook 31 en vet ongeveer 18. zit geen tarwe in.
lijkt me vrij voedzaam, behoorlijk gehalte zetmeel/kh's maar sommige katten doen het daar goed op. de zetmeel/kh-behoefte kan per kat enorm verschillen.

het zou met dit eiwitgehalte zonder tarwe geen grote kans op blaasgruis moeten geven.. missch wat rauwe kip bij voeren hierbij..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door castratenkoor »

Ik vries alles voor de zekerheid eerst in, in porties van 100 gram. Ik voer nooit meteen uit de winkel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Lovecat »

Oh, ik vries sowieso alles altijd eerst in (nadat het geknipt is) en na ontdooien was ik ook maar even voor de zekerheid, kost paar seconden extra ;-)
Ik ontsmet schaar en waar de kip heeft gelegen wel altijd voor onze eigen gezondheid (+ mijn vriend gruwelt van vlees dus ik moet het ook met een aparte schaar doen en niet op onze eetborden enz :icon_shifty: )
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Umimeis »

Adriana schreef:k heb even gezocht op Carocat via onze zoekfunctie
http://www.vobra.nl/nl/kattenvoeding-ca ... nalyse.php

weet niet hoe duur het is, in ieder geval op basis van of lam of gevogelte. wat is de kiloprijs..?
eiwit 31 en zetmeel/kh's ook 31 en vet ongeveer 18. zit geen tarwe in.
lijkt me vrij voedzaam, behoorlijk gehalte zetmeel/kh's maar sommige katten doen het daar goed op. de zetmeel/kh-behoefte kan per kat enorm verschillen.

het zou met dit eiwitgehalte zonder tarwe geen grote kans op blaasgruis moeten geven.. missch wat rauwe kip bij voeren hierbij..
Ik weet niet precies uit m'n hoofd wat de kiloprijs is. Volgens mij niet veel duurder dan Prins, hooguit 2 eurotjes duurder....
Maar ik kan eerst een zakje van 400 gram kopen om te kijken of ze het hier opeten.
Ze hebben daarvan ook zakken van 2 kg geloof ik of was 't 1,5 kg

Thnx Adriana voor de info
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door pearlsofpassion »

Volgens mij kan je beter een goedkoper goed voer kopen dan Hills of RC te mengen met supermarktvoer.
In Hills en zeker RC vind ik meestal ook al veel granen in zitten en zeker niet de beste onder de premiumvoeren, als je daar nog eens echte graanbrokken onder gaat mengen, kom je volgens mij echt niet goed uit.
Geef mij dan maar een goede, zetmeelarmere brok. En waarschijnlijk geef ik daarbij nog minder uit dan Hills gemengd met goedkoop voer.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Adriana »

ja, Valerie, dat zou best wel eens kunnen. 30% is best nog wel een hoog zetmeel/kh-gehalte en de samenstelling is niet zo breed.
maar ik kan de kiloprijs niet vinden, pas dan zouden we kunnen vergelijken en dan is er ongetwijfeld bij Zpls beter voer voor dat geld..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door pearlsofpassion »

Adriana,
heb jij het nog over die Carocat?
Ik was namelijk vooral aan het reageren op voorgaande berichten van mensen die duur voer geven maar er dan supermarktvoer doorheen mengen om de prijs te drukken.
Dat lijkt me niet zo'n strak plan, dan kan je volgens mij beter op een goedkoop, goed voer overgaan die niet al hun reclamekosten aan de consument doorrekenen. Met als bekendste voorbeeld: Sanabelle ;-)

Naar die Carocat had ik nog niet gekeken, maar 30 zetmeel/KH is inderdaad wel veel.
Sanabelle zit zeker maar aan dikke 20, hoogstens 25%, maar dat weet ik niet zeker want ik ben het percentage nog nooit tegengekomen. Als je echter gaat vergelijken met voeren waar het percentage wel bijstaat en de rest van de analyse gaat optellen, zou ik zoiets schatten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Adriana »

heb overal gezocht ook bij http://www.sanabelle.de maar de kh/zetmeelggevens ontbreken, ook bij zooplus.de. dan moet je inderdaad gaan schatten..

tja, je zou in ieder geval voer met niet gespecificeerde granen moeten mijden, want dat is vrijwel altijd tarwe. dat staat zelfs vaak op de eerste plaats.
ik denk ook dat je beter voor dat zelfde geld een middenklasse voer kunt kopen met een verantwoorde samenstelling, dan voer je sowieso helemaal geen troep ipv heel goedkoop bijmengen bij premium. en dan indd proberen grote verpakking met een ander te delen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie