Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door castratenkoor »

Almo blikvoer, bepaalde varianten trekken ze hier hun neus voor op, bv kipfilet. is gortdroog gekookte kip. De vis van Almo gaat er wel in. Vaak meng ik dan maar de kip met bv Science Plan.
Als het op is koop ik geen Almo blikjes meer.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door Lovecat »

Mijn katjes eten werkelijk ALLES, alleen voor Almo Holistic trekken ze hun neus op. Ik krijg het er met geen mogelijkheid in. Al stop ik 2 almo-brokjes tussen hun favobrokjes, dan nog laten ze die 2 liggen :roll: Ook de Almo blikjes vinden ze niks.

Ik heb ook een blaasgruiskater, maar die doet het nu prima op Carnibest, vers vlees en als aanvulling graanvrije brokken (Acana, Orijen). Ik zelf geloof erg in de barf-methode, daar hoop ik uiteindelijk helemaal op over te stappen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door Adriana »

dank jullie wel voor je lieve waarderende woorden..
in combi met het gezond verstand komen we samen overigens een heel eind en we moeten elkaar ook scherp houden..

hier blieven ze geen Almo holistische brokjes eend en geen Almo natvoer, néé-néé!
na veel omzwervingen ben ik terechtgekomen bij Porta 21 foliezakjes, want Porta blik, gatver..
zal de website van Almo ook weer eens doorspitten.

je ziet het laatste jaar wel dat de samenstellingen veel breder worden met ook meer kruiden en ik denk dat dit goed aansluit bij de natuurlijke behoefte.
en naast Almo holistic zijn er ongetwijfeld ook andere brokjes met brede samenstelling en 'normale' eiwit-, vet en kh-gehaltes en ingrediëntensoorten voor een redelijke prijs.
k denk dat het advies om naast de brokjes voor een bepaald percentage natvoer te geven, ook wordt ingegeven door iets wat ik dan maar 'verdunning' noem.
brokjes zijn eigenlijk heel erg geconcentreerd, soort astronautenvoer met vrij weinig ballast. als je 100% van een superbrok geeft dan loop je den ik de kans te overvoeren. en nogmaals, het moet allemaal afgebroken worden en door naast die brokjes het nodige waternatvoer toe te dienen, zorg je niet alleen voor wat meer vocht maar je verdunt ook nog en ik denk dat dit wat natuurlijker is ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door Lovecat »

Ik vind het hele samenstellingsgebeuren nog best lastig. Heb ik eindelijk een graanvrije brok ivm blaasgruis (bijv. orijen), is het eiwitgehalte weer zo hoog....

Je moet inderdaad erg uitkijken met die geconcentreerde brokjes, ik heb Dex overvoerd, ook al hield ik me aan de voeraanbeveling, ik zit er nu onder en meneer loopt steeds te mekkeren om eten. Ik zou dus graag light-voer geven o.i.d. maar dan is de samenstelling weer niet goed voor blaasgruis.

Dex loopt de hele dag te zoeken naar eten, Mosa vergeet te eten, die moet ik 5 x terug bij z'n bakje zetten en dan er bij blijven staan, anders loopt ie weg en eet Dex het weer op. Het hele voergebeuren houdt me al tijden bezig en ik ben er nog steeds niet over uit wat het beste is. Ik wil dus graag barf gaan doen, maar dan wil ik eerst me nog veel meer inlezen.

Tot die tijd combineer ik maar een beetje; hoofdzakelijk vers met extra vocht (voor de gruis) en brokjes als extra (als de samenstelling niet goed is, maakt het niet zoveel uit toch, omdat het maar een extra is? Ik lees dat Rob Tommie ook 'goedkoop' natvoer geeft naast de Almo?)

Misschien heb ik iets gemist, maar wat is 'normaal' eiwit? Bedoel je dan dierlijk eiwit?
En de Sanabelle Urinary, is dat nou graanvrij of niet, al die tarwes en maisdingen, het duizelt me een beetje.. :shock:
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk niet dat die eiwitgehalten bij een gezonde, jonge kat kwaad kunnen.
Wel zou ik ermee opletten bij oudere katten en natuurlijk als er nierschade is vastgesteld.
Maar bij jonge katten kan het volgens mij echt geen kwaad.
In vers zit ook veel eiwitten. Alleen zit er ook de helft vocht in waardoor het absolute percentage een stuk lager uitkomt. Reken het om naar 10% vocht en je komt wel redelijk hoog uit...
Ik zou bij een blaasgruiskater zoals Dex vooral op de granen letten!


Hoe je de eetverschillen tussen beide moet oplossen, dat weet ik niet... Vooral omdat Mosa zo moeilijk eet, anders zou je hen gewoon samen kunnen laten eten, het afwegen en Mosa zoveel laten eten als hij wil en Dex de rest laten opeten (maar hem dus eerst minder geven dan hij mag). Zo deed ik het met Cuzco (die ook te veel at toen) voordat hij apart eten kreeg ivm zijn allergie.
Nu eet hij veel trager en niet meer alles wat hij kan krijgen, en dat komt door het maandenlang apart eten.
In het begin at hij nog steeds heel snel en moest dan nog lang wachten tot de anderen klaar waren en ik het eten kon weghalen. Maar na een hele tijd heeft hij geleerd dat het toch niet helpt om snel te eten en eet hij traag. Hij krijgt nu ook 3 keer per dag zoveel hij wil, zolang hij apart zit, en hij laat meestal nog wat liggen. En hij is niet meer te dik (wat daarvoor wel een beetje was).
Enkel zijn vleesje schrokt hij nog steeds... daar hoopt hij nog bij de anderen iets weg te kapen... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door Lovecat »

Ik denk niet dat die eiwitgehalten bij een gezonde, jonge kat kwaad kunnen.
Wel zou ik ermee opletten bij oudere katten en natuurlijk als er nierschade is vastgesteld.
Maar bij jonge katten kan het volgens mij echt geen kwaad.
In vers zit ook veel eiwitten. Alleen zit er ook de helft vocht in waardoor het absolute percentage een stuk lager uitkomt. Reken het om naar 10% vocht en je komt wel redelijk hoog uit...
Ik zou bij een blaasgruiskater zoals Dex vooral op de granen letten!
Maar is het niet zo dat als ze nu veel eiwitten binnenkrijgen, de kans op nierfalen groter wordt?

Wat bedoel je met reken het maar om naar 10% vocht en je komt wel redelijk hoog uit? Is dan het eiwitgehalte toch te hoog? In vers zitten geen granen, dus dat is dan wel goed.

De eetverschillen oplossen hoeft niet hoor, ik voer ze nu gewoon apart, iets anders gaat gewoon niet. Maar Moos wordt ook maandag gecastreerd, dus die zal ook wel harder gaan aankomen daarna..
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door pearlsofpassion »

Het is pas als de nieren al wat schade hebben dat die eiwitten ze extra belasten. Bij gezonde katten kan het geen kwaad, want de nieren werken nog gewoon.
Nierfalen wordt niet veroorzaakt door eiwitten, maar ze zijn wel verantwoordelijk voor de symptomen als er nierfalen is.

Als ik het goed heb, zit er in vers voer 60% vocht en 15-20% eiwit. Dan heb je dus zeg 20% (maximaal) eiwit op 40% droge stof (want de eiwitten zitten niet in die 60% vocht). In een brok zit normaal zo'n 90% droge stof (en 10% vocht), maar laat ons rekenen met 80%.
Op 80% droge stof zitten we dus met 40% eiwitten als er op 40% droge stof 20% eiwit zit. Dus dat is geen probleem.
Als je het helemaal goed uitrekent (/4 *9) dan kom je aan 45% eiwitten. Bij een eiwitgehalte van 15% in vers voer kom je aan 34% in droge voeding.

Alles daartussen lijkt me dus 'normaal' maar door de granen in de kattenbroks worden die gehaltes naar beneden gehaald omdat die procentuele plaats ingenomen wordt door KH.
Natuurlijk is het eiwitgehalte ook afhankelijk van welk vlees het juist is... ;-)
Waar je wel rekening mee moet houden bij barfen is inderdaad dat het natuurlijke dieet van een kat niet enkel uit vlees bestaat maar ook uit botjes (vrij veel), huid, vacht of veren en inhoud van organen. Ze hebben ook wat plantaardig materiaal nodig.
Maar ik veronderstel dat je je dan wel zal inlezen op barfplaats ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door Lovecat »

Dank Valerie voor je uitgebreide antwoord, maar moet eerlijk zeggen dat die formules voor mij niet te volgen zijn (heb lichte calculexie) maar m'n vriend kan het mij morgen vast uitleggen.
Waar je wel rekening mee moet houden bij barfen is inderdaad dat het natuurlijke dieet van een kat niet enkel uit vlees bestaat maar ook uit botjes (vrij veel), huid, vacht of veren en inhoud van organen. Ze hebben ook wat plantaardig materiaal nodig.
Daarom zit ik nu op kvv en 3 x per week kip/kuiken oid. En brokjes met plantaardig materiaal (+ vers gras) Dan kan ik nu niks verkeerd doen tot de tijd dat ik het wel zelf kan samenstellen ;-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door pearlsofpassion »

Orijen is inderdaad prima van samenstelling en heel veel afwisseling. Ook in plantaardige aspecten. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door helskinky »

Adriana schreef:dank jullie wel voor je lieve waarderende woorden..
in combi met het gezond verstand komen we samen overigens een heel eind en we moeten elkaar ook scherp houden..

hier blieven ze geen Almo holistische brokjes eend en geen Almo natvoer, néé-néé!
Haha ik heb net voor Mio 4 soorten gekocht en het eerste blikje met kip en mais is al afgekeurd.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door MarjanR »

Oh, hier is de Almo kip met kaas ook volledig afgekeurd.
Teun is echt helemaal geen moeilijke eter (die heb ik ook zonder maar 1 seconde aan problemen overgekregen op kvv. Gewoon in 1x, zonder mengen van natvoer. En dat schijnt uitzonderlijk te zijn).
Maar hij keurde de kip+kaas binnen een halve seconde af, en hij keerde niet meer terug naar z'n bakje.
Ook m'n prinsesje laat het spul staan. Alle vis varianten zijn goed gekeurd hier.
Zelfs Moos lust het natvoer van Almo.

Wat ik goed vind aan voer is wanneer er zo min mogelijk extra stoffen toegevoegd zijn.
Dus alleen het vlees, met eventueel het kookvocht erbij.
Verder geen E nummers (zoals Almo en Applaws) en het liefste alles Bio (Yarrah bijvoorbeeld).
Ik geef Teun dan ook alleen DARF Eko (buiten het feit dat hij dat het allerlekkerst vindt), daarin zit alles gemalen (bot, spiervlees etc) en dan ook nog eens biologisch waardoor er geen antibiotica in zit waar we niet om gevraagd hebben ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
L-iek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jan 2011 22:25
Locatie: Rotterdam

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door L-iek »

Wow die berekening lijkt logisch! Aha! :idea:
Als je t zo ziet zijn de eiwitgehaltes inderdaad zo hoog niet! En dan plus het 'verdunnen' inderdaad, dan kom je een eind!

Weer wat geleerd! Ben nu al blij dat ik me heb aangemeld bij t forum :lol:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door Adriana »

het eiwitgehalte van lamsvlees is 19, vet 15 en vocht 65% kip 18/20, vet 10 en water 69%. de cijfers van biokip heb ik hier niet bij de hand.
muis zit uit mijn hoofd tussen 16/18%, vetgehalte 18/20%, ballast en water weet ik niet meer. staat wel ergens op dit Forum want ik heb het al eens helemaal uitgezocht en dan blijken er verschillen te zijn (logisch) tussen Amerikaanse prairiemuis en een paar in Nederland voorkomende, ook gekweekte soorten. het ballastghalte van muis en ook gevogelte is vrij hoog: vel, vacht, botjes, onverteerbare maaginhoud e.d.

voor wat betreft het nierschadeverhaal ben ik het niet helemaal eens met Valerie, ik bedoel helemaal niet. ;-) :-(
er is een grote reservecapaciteit in de nierfunctie, pas als ongeveer driekwart onherstelbaar beschadigd is, zie je dat terug in de cijfers.
je zult dus pas in een heel laat stadium merken dat de nierfunctie intussen voor het grootste deel platligt en katzel op zijn reservebandje loopt. dat herstelt nooit meer.
ik ben van mening dat je vanaf jongs af aan nieren moet sparen en de gezonde nierfunctie zo groot mogelijk moet houden want je zult maar tijdens het leven een keer acuut nierfalen krijgen of een slechte reactie op bijv. metacam - maar er zijn meer medicijnen die nierschade veroorzaken - dan heb je, als je de reservecapaciteit zo groot mogelijk hebt gehouden, in ieder geval méér over..
met een duur woord heet dat voorzorgbeginsel, je bent dus bij voorbaat al voorzichtig en spaart de nierfunctie zo veel mogelijk om later niet meteen door het ijs te zakken.

het is bovendien helemaal niet nodig/onnatuurlijk om zulke hoge eiwitgehaltes te geven en je loopt daarmee de kans op bijv. stinkende ontlasting/darmklachten/darmbeschadiging en wild gedrag, beetje adhd.
er zijn een paar uitschieters met 40 - 47% eiwit en de rest zit rond 30% en met name de brokjessoorten met een goed verhaal eronder zitten rond 30%.

het stofwisselingssysteem van iedere kat reageert anders op een bepaalde voersamenstelling en het is een kwestie van uitproberen en gulden middenweg, denk ik. heel vaak kun je darmproblemen oplossen door van voer te veranderen en dan naar voer met een veel lager gevogelte-eiwit. en dat begin al in de kittentijd, waar veel kittens slecht op veel te rijk kittenvoer en nog wat stofjes (bv koe-melk) reageren.
en nee, ik heb nog geen berichten gevonden waarmee wordt aangetoond dat hoge eiwitgehaltes oorzaak (zouden kunnen) zijn voor nierschade op latere leeftijd. katten zullen daar verschillend mee omgaan, maar overdaad schaadt altijd..

Orijen zou ik om zijn eiwitgehalte nooit om die reden als 100% voer geven maar als snoepje erbij of in kleine hoeveelheid om zijn brede samenstelling prima. alleen doe je dan heel erg lang met een 2 kg zak (afhankelijk van het aantal katzels) en daar wordt het voer niet smakelijker van. maar er zijn intussen veel meer brokjes met een samenstelling zoals Orijen, die wat milder geprijsd zijn en wel in 400 grs verpakking verkrijgbaar zijn.

ik weet eigenlijk niet of voer in grote brokjes langzamer wordt gegeten en meer vult/bevredigt dan de vind ik te kleine doorsnee-brokjes, want die gaan van hapslik/weg.. er is Sanabelle grande van veel groter formaat en Hills/RC zullen dat ook wel hebben.

bij Marjan's aanbeveling kwam ik naast een goeie samenstelling, een zeer prettige prijs ook 1,5 % ballast tegen en dat is al beter voor een rustige vertering. http://www.dogloversgold.eu/eu/nl/canalyse.html.
het voer gaat ook voor katten in 5 kg zakken en is spaarzaam over Nederland verkrijgbaar, wordt tegen geringe betaling wèl opgestuurd en euro 22,95 voor 5 kg voor deze kwaliteit voer is een prima prijs. en het verhaal/de filosofie eronder deugt m.i., er is stevig over nagedacht.

nog iets over eiwitten. voor katten is gevogelte-eiwit het meest natuurlijk en makkelijk verteerbaar. dan kom je ook nog plantaardig eiwit tegen (bv gluten of onttrokken/gehydroliseerd oid) aan plantaardige ingrediënten. plantaardig eiwit geeft vrijwel geen afvalstoffen bij de verbranding en dat is vooral bij nierfalers heel erg belangrijk. en ik kom het steeds vaker ook in gewone brokken tegen en dat lijkt me verstandig, tenzij ze daarmee (soja-eiwit ...) het eiwitgehalte tot 40 en daarboven hebben opgefokt.... en omdat daar doorgaans genetisch gemanipuleerde soja voor wordt gebruikt, lijkt me dat dan niet handig, dus oppassen.

ja, het is een beetje veel en het zal soms duizelen, sorry..
maar iedereen zal daar voor zijn doelen een deel van kunnen gebruiken, hoop ik.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door pearlsofpassion »

Weet je Adriana, ik ben het eigenlijk wel met je verhaal eens.
Het is lastig dat je nierfalen pas waarneemt als het al te laat is, en reservecapaciteit behouden is inderdaad aan te raden.
Maar ik denk niet dat nieren van jonge katten sneller schade oplopen door eiwitten. Ik denk dat nieren gewoon beginnen aftakelen bij het ouder worden (zoals alle organen) en dat dan pas de eiwitten beginnen spelen.
Ik weet dat het bij jouw bengels anders is, maar dat is niet bij elke kat zo, maar daarom ga je zelf natuurlijk daar wat meer op letten en op je hoede voor zijn. Logisch ook! ;-)

Nu ben ik daar natuurlijk ook niet zeker van. Maar dat is wat ik zelf geloof...


Verder was gewoon het punt dat als je barft (en dan echt vers vlees niet carnibest of zo iets, want daar weet ik de eiwitwaarden niet van) je zowiezo aan die hoge eiwitgehaltes zit (omdat het in vlees nu eenmaal zo is) tenzij je zelf granen gaat gaan toevoegen. Met gewoon plantaardig materiaal gaan die eiwitwaarden niet of nauwelijks omlaag... Met balast kan je al iets gaan doen, maar dat is ook minder voedzaam dus maakt dan (net als vocht) weer minder uit in het algemene onderlinge percentage eiwit/vet/KH wat toch de eigenlijke voedingswaarde is...
Ik wil maar zeggen, zelfs al het eiwitgehalte in voer hoog ligt, maar ze er minder van moeten eten (doordat de voedingswaarde ook hoger ligt), krijgen ze niet noodzakelijk meer eiwitten binnen in absolute termen. Dat moet je dan bekijken in relatie tot dat vet en die koolhydraten.
Natuurlijk komt dat in brokken wel overeen en zitten er ofwel eiwitten ofwel KH in... Maar bij vers voeren kan dat lichtjes anders liggen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door Adriana »

eiwitwaardes in vers vlees liggen rond 16/18/20%, afhankelijk van vet en type en muis ligt rond 18% uit mijn hoofd.
dats dus al vele malen lager dan in brokjes van 40% en hoger..

ehh nee, ik ben niet extra gevoelig vanwege mijn nierfalers maar extra gevoelig omdat nieren extra gevoelig zijn. dat herstelt nooit meer en nieren vormen een heel erg belangrijk onderdeel van een katzel, net zoals het hart. lever herstelt afhankelijk van en in zekere mate. en met de gedeeltelijke uitval van andere organen is wat makkelijker oud te worden dan met bijna niet functionerende nieren, vandaar...
kwetsbaarheid en afbreukrisico om het maar eens formeel te zeggen.... ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie