Bange Meesa

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
meesa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2010 14:57
Locatie: kampen

Re: Bange Meesa

Bericht door meesa »

bedankt voor deze reacties. Ik heb op dit moment wel een kitten van 5 mnd op het oog. ik ga er over nadenken. En ik zal maandag even de vorige eigenaresse bellen. ik kan helaas geen vrij krijgen. ik ben zaterdag, zondag vrij geweest en morgen ben ik nog vrij. Ik heb het idee dat ze al wat vaker uit haar 'schuilplaats' is gekomen afgelopen 2 dagen. ik wil nog even wachten met steriliseren, omdat ze nog te bang is. als ik haar weer in die reismand ga stoppen raakt ze nog meer in de stress denk ik of niet?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Bange Meesa

Bericht door Anne »

Nynke je schrijft dat je krap bij kas zit....Je kan de dierenambulance bellen om te vrageno f zij willen kijken of het katje is gechipt....Dat scheelt weer da kosten ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Bange Meesa

Bericht door Nyncke »

Weet ik, heb eigenlijk nav dit topic besloten dat hoe lief Noir ook is dat hij beter kan worden geplaatst via het asiel. Door de situatie met Ali en de gemakkelijkheid van Noir heb ik niet nagedacht over wat ik het beste met hem kon doen. Toen ik "zijn profielschets" las, ben ik gaan nadenken.
Dus hij is net opgehaald door de dierenambulance ( ism Meesa/ Veronica )
Hij was trouwens ook niet gechipt.
Heb hem net al bij "Wist je dat .... " gezet, want het is gewoon een superlief katje. Maar dan hebben ze in ieder geval een APK katje, die ook al is gecastreerd.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Bange Meesa

Bericht door Cari »

als ik haar weer in die reismand ga stoppen raakt ze nog meer in de stress denk ik of niet?
Natuurlijk! Maar dat doet ze over een maand ook nog hoor! Waarom nu niet gelijk laten helpen?? Dan is ze maar overal vanaf en hoef je straks niet nog een keer haar vertrouwen te beschamen. Het heeft echt geen blijvende gevolgen voor jullie relatie hoor!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
meesa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2010 14:57
Locatie: kampen

Re: Bange Meesa

Bericht door meesa »

ik heb zojuist met de vorige eigenaar gesproken en haar de ontwikkelingen vertelt. Zij vindt het toch wel raar dat meesa nog niet echt contact durft te maken. Meesa was daar ook niet echt aanhankelijk, maar je kon haar wel aaien en ze kwam ook wel naar hun toe. zij geeft aan dat het kan zijn dat ze hier niet naar buiten kan/mag en dat ze te veel plekjes heeft waar ze zich kan verstoppen. Ze zegt dat ik het nog een week moet afwachten, maar dan eventueel toch op zoek moet gaan naar een thuis waar meesa naar buiten kan. Ze maakt zich wel zorgen nu, want meesa had nu toch wel contact moeten maken. Ik vind dit behoorlijk klote als ik me zo mag uitdrukken. ik hoop dat het goed komt
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Bange Meesa

Bericht door pearlsofpassion »

Cari schreef: Natuurlijk! Maar dat doet ze over een maand ook nog hoor! Waarom nu niet gelijk laten helpen?? Dan is ze maar overal vanaf en hoef je straks niet nog een keer haar vertrouwen te beschamen. Het heeft echt geen blijvende gevolgen voor jullie relatie hoor!
ja, dat bedoelde ik ook, maar ik kreeg het niet zo mooi gezegd ;-)


Enne, ik vind dat de vorige eigenares overdrijft! En niet zo'n klein beetje ook niet.
Mijn eerste poes is aan komen lopen maar heeft binnen wel 2 weken onder de kast doorgebracht voor ze op verkenning uitging. Daarna werd ze een heel aanhankelijke en rustige poes die zelfs nooit naar buiten ging ookal kon ze.
Haar dochter heeft bij de verhuis op de eerste dag het hele huis verkent.

Iedere kat is anders, maar het maakt toch niet uit hoelang ze er over doet? Als ze naar een ander baasje gaat gaat ze net hetzelfde reageren. En als die haar dan na een paar weken buiten laten, dan weet je toch niet zeker of ze daar niet wegkruipt door de stress van een nieuwe omgeving. En wat dan?
Ik vind dat ze al erg goed bezig is (je hebt haar een week toch?) en ik zie het helemaal goed komen. Ik denk ook dat het juist beter is van haar binnen te houden als ze zo moeilijk is in nieuwe situatie's. Bovendien wil jij haar dolgraag bijhouden en haar gelukkig maken, en dat is het belangrijkste! Als jij haar alle tijd wil geven die ze nodig heeft, vind ik niet dat het aan iemand anders is om te beslissen dat jij dat niet meer mag!

Maar ik blijf bij mijn standpunt dat je haar beter onmiddelijk laat steriliseren. Als ze nu krols wordt terwijl jullie nog geen band hebben, dan heb je volgens mij een groter probleem een enorm veel stress voor haar!
Dan is dat gewoon achter de rug en kunnen jullie naar elkaar toe beginnen groeien. En dat komt heus wel goed!
Heb je nu al gevraagd of ze veel met haar zusje optrok?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Bange Meesa

Bericht door Nyncke »

Een kat die zo bang is mag, zolang ze zo bang is, niet naar buiten, nergens.
Dus dat is een flutredenatie van de vorige eigenaresse.
Dan moet ze haar terugnemen en zelf voor haar blijven zorgen.

Sowieso bij alle katten tussen de 3-6 weken binnenhouden, zodat de kat aan nieuw huis kan wennen en terugkomt en weet waar ie thuishoort ( lees: zijn voer krijgt )
meesa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2010 14:57
Locatie: kampen

Re: Bange Meesa

Bericht door meesa »

Sorry voor deze late reactie, moest even boodschappen doen;)
Meesa gaat wel op verkenning, maar durft uit haar zelf niet bij me te komen. Ik heb het idee dat ze al iets vaker onder het bed vandaan komt. En ik heb haar inderdaad vandaag precies een week. Ze reageert volgens mij ook al een beetje op haar naam, maar alleen wanneer ze in dezelfde ruimte zit. Als ik haar roep komt ze niet. Zij en haar zusje leefden langs elkaar heen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Bange Meesa

Bericht door pearlsofpassion »

Als ze langs elkaar heen leefden, is er veel kans dat je haar niet echt helpt met een nieuwe kat erbij. Dan zou ik het niet doen.

Je kan het misschien binnen een paar maanden eens proberen, maar hou er dan rekening mee dat de kans er goed in zit dat ze dat helemaal niet leuk vind en gewoon liever als enige kat in huis is.

Nu zal het dan ook waarschijnlijk niet helpen om zich op haar gemak te stellen, integendeel.
Het kan natuurlijk ook wel dat zijzelf wel wou met haar zusje samen zijn maar dat die daar niet van gedient was en dat ze zich daar na een jaar maar bij neergelegd heeft. Dan zou ze wel een andere kat kunnen gaan apprecieren, maar dan gaat dat meer tijd vragen dan normaal en dat is nu dus niet aan te raden.
Focus je dan maar eerst op haar en laat het idee van een andere kat maar even rusten...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
meesa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2010 14:57
Locatie: kampen

Re: Bange Meesa

Bericht door meesa »

ok prima, bedankt.
Cerna

Re: Bange Meesa

Bericht door Cerna »

Ik sluit me bij Valerie aan. Ze moet zich eerst lekker voelen en over een paar maandjes staat ze misschien wel open voor een vriendje. Ik vind dat je het goed doet. Gewoon rustig afwachten wat zij doet en de rest volgt vanzelf. Meesa komt er wel!
meesa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2010 14:57
Locatie: kampen

Re: Bange Meesa

Bericht door meesa »

vooruitgang:
Toen ik naar beneden liep zag ik Meesa in de 1e instantie niet. Toen ik naar boven keek zat ze boven op het kleine keukenoventje(die staat aardig hoog), dus ik schrok een beetje. Ik heb tegen haar aan gepraat. Ik mocht van Meesa dichterbij komen en ze liet me haar aaien. Ik kon het bijna niet geloven. Ze 'praatte' zelfs tegen me. Ik vond het te griezelig dat ze daar helemaal boven op was geklommen. Ik durfde haar daar niet te laten zitten, dus heb ik haar opgepakt, maar toen raakte ze een beetje in paniek. Meesa heeft me gekrapt, ik neem aan per ongeluk. Ze is snel weggerend. Ik hoop dat ik niks verkeerd heb gedaan, maar ik durfde haar daar niet achter te laten.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Bange Meesa

Bericht door Nyncke »

Zal wel meevallen, het gaat met stapjes vooruit en teruguit.

Ik zou alleen niet zo bang zijn voor hoogtes, ze vallen zelden. En als het zo hoog is dat jij haar kunt pakken dan hoef je je al helemaal geen zorgen te maken.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Bange Meesa

Bericht door MarjanR »

Waarom moest ze van de oven af?
Ben je bang dat de oven zal vallen?
Of ben je bang dat zij zou vallen?
Want daar hoef je inderdaad niet bang voor te zijn hoor.

Katten vinden het zelfs fijn om hoog te zitten, dan hebben ze overzicht en zijn ze zoals jouw Meesa minder angstig. En dat merkte je al, want je kon haar gewoon aaien (fijn zeg!).

Ben je bang dat de oven zal vallen, kijk dan of je die wat steviger kunt zetten.
En creeer een extra plaatsje wat lekker hoog staat. (naast een paar boeken in de boekenkast bijvoorbeeld)
Misschien niet dat ze er direct op/in springt, maar leg er wat lekkere snoepjes neer.
Wanneer ze ontdekt dat die daar liggen zal ze daar vaker gaan zitten/liggen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Bange Meesa

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk inderdaad niet dat ze daar slecht zat en niet meer naar beneden durfde.

Ze zal inderdaad wel geschrokken zijn, maar waarschijnlijk meer van de manier waarop dan het feit dat je haar pakte. Begin maar eerst met aaien en als dat goed gaat kan je eens kijken hoe ze op pakken reageert. Eerst niet te hoog van de grond (ze heeft zelf geen controle als je haar opneemt en dan is hoogte wel eng, als ze zelf met haar pootjes op iets staat vind ze dat niet eng). Kijk eens hoe ze reageert en misschien moet je voorzichtig opbouwen in tijd en hoogte, maar misschien is ze het wel gewoon en mag je haar opnemen zodra ze jou vertrouwt.

Maar zo van iets hoog boven mijn hoofd afnemen, dat moet ik met de mijne ook niet proberen zonder dat ze wat gespannen worden en hun nagels uitzetten. Niet om me te krabben, maar gewoon om houvast te hebben. Mijn katten vertrouwen me echter en zullen daarom niet spartelen om weg te komen en me daarbij krabben. En dat is het verschil...


Ik kan het wel niet laten nog eens te wijzen op het belang van haar een van de volgende weken te laten steriliseren! Als ze krols wordt is ze namelijk veel moeilijker aan te raken en veel prikkelbaarder, en is het niet zo gezond om haar te steriliseren (tijdens het krols zijn). Zo'n krolse bui kan erg lang duren als ze niet gedekt wordt en wordt dan snel gevolgd door een 2e en een 3e enz... En de pil geven is heel erg ongezond! Nooit doen dus!
Ik wil dus maar zeggen: probeer dat voor te zijn! En als ik het niet mis heb worden de eerste poezen van het seizoen al deze of volgende week krols. De meeste zullen nog een week of 2-3 wachten, soms kan het zelfs nog een paar maand duren, maar dat valt dus niet te voorspellen...

Maar het komt helemaal goed! ;-) Ik heb er alle vertrouwen in!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie