Kat met melanoom

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat met melanoom

Bericht door Adriana »

ja dat dacht ik wel en het verschilt natuurlijk per aandoening maar het lijkt me ook wel logisch. katten kunnen vit c zelf maken en hebben het ook nodig maar als ze zo ziek zijn schiet dat er missch bij in en dan kan het immuunsysteem wel wat extra hulp gebruiken.
de oncoloog in Oss weet daar ongetwijfeld meer van, ik heb deze info van onze da/oncoloog in Gouda..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
poetsie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 nov 2010 22:09

Re: Kat met melanoom

Bericht door poetsie »

nogmaals dank,ik ga morgen meteen bellen want hij is ook nog eens verkouden geworden.
de da zei tegen mij dat hij door de prednison extra gevoelig kon worden voor ziektes.

EDIT 10 dec.
Op dit moment gelukkig geen bijzonderheden te melden,so far so good. ;-)
Zorro eet als een beer :lol: vecht af en toe met de andere katten maar slaapt wel veel net als de rest,voorheen was het een echte adhd kat :-P

fijn weekend allemaal :edance:

EDIT 19 dec.
het gaat nog steeds goed :!: met Zorro,hij eet en drinkt goed en krijgt vit.c .
hoop dat het stabiel blijft .
eigenlijk geen achteruitgang te bespeuren ;-)

lekker genieten allemaal van het mooie winterse weer :-P
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat met melanoom

Bericht door Adriana »

wat fijn dat het goed gaat met Zorro en dat jullie nog kunnen genieten van je tijgerbaasje.
gaat zijn vit c via de dierenarts of heb je zelf iets gevonden?
goed teken is dat hij erg goed eet en zijn voedingsstoffen kennelijk ook goed opneemt. en ik hoor je niet over pijn, hij voelt zich kennelijk prima. slaapt veel maar dat doen veel meer van onze tijgers met dit weer! en eerlijk gezegd, beetje winterslaap zou mij ook wel bevallen, maarr ..
hoop dat je dat nog lang mag schrijven: "geen achteruitgang te bespeuren"
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
JC Anja

Re: Kat met melanoom

Bericht door JC Anja »

Cyril,
Fijn te lezen,dat het goed gaat met Zorro. Hopelijk nog een lange tijd,dat jullie van elkaat mogen genieten.
poetsie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 nov 2010 22:09

Re: Kat met melanoom

Bericht door poetsie »

Hij krijgt 1tabl. vit c komt overeen met 50m.gr,ik heb dat in overleg met de da en een oncoloog gedaan.In feite is het gewoon hetzelfde wat wij slikken,het overige plast ie er gewoon uit.
eigenlijk is het heel gek,soms zit ie voor z'n bakje te staren en doet niks :icon_shifty: ,zodra ik bij 'm kom zitten dan eet ie weer alsof ie niets heeft gehad,lijkt wel of ie aangespoord moet worden.
maar goed ben al lang blij dat ie zoveel eet,denk al gauw zo'n 400 a 500 gr per dag en dan snoept ie ook harde brokjes van de andere cats :lol_sign:

dank voor jullie belangstelling,heb hele nuttige tips van jullie mogen ontvangen. :thup:

fijne avond allemaal,greetzzz

cyril


p.s vit c op internet besteld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat met melanoom

Bericht door pearlsofpassion »

:grin: Wat een fijn bericht! :-)
ik hoop met je mee dat het zo goed blijft! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
poetsie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 nov 2010 22:09

Re: Kat met melanoom

Bericht door poetsie »

:xmas: Fijne feestdagen allemaal en uiteraard ook de cats :mmwhistle:

greetzzz Cyril :cathappy: Zorro Gabber Momo & Ozzey

EDIT 31 dec.
:pdtkuku: Nog enkele uurtjes en dan het nieuwe jaar in............ :drum:

kortom alle hier op dit forum :

:pdtgit: EEN GEZOND GELUKKIG NIEUWJAAR EN OOK ONZE VIERVOETERTJES :popcorn:
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Kat met melanoom

Bericht door katgevonden »

Dat wens ik je ook!

Ik heb even het hele topic gelezen... Op een of ander manier heb ik het gemist...
Als eerste wil ik jullie heel veel sterkte wensen met de situatie. Maar ik ben blij dat het tot nu toe zo goed gaat met Zorron. Ik hoop dat je nog een tijdje van hem mag genieten. En wil ik even een dikke applaus geven voor de moeite die jij neemt en hebt genomen. Niet elke kat heeft het geluk zo een eigenaar te hebben! Echt geweldig vind ik dat!!! :eclap:


@ Adriana: ook voor jou mijn complimentjes, omdat je zo lief helpt en advies kan geven waar mensen iets aan hebben! :eclap:
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat met melanoom

Bericht door Adriana »

:eclap: k begrijp dat het met Zorro nog steeds goed en rustig gaat en we duimen voor je dat het nog lang door mag gaan!

;-) @Nadia: er komt dagelijks veel info bij en het bijhouden kost best wel veel tijd, dus iedereen heeft zijn eigen favo-topics en dan valt er wel eens wat tussenuit!
k probeer zoveel mogelijk - zoals een aantal van ons - mijn ervaring/kennis te delen met andere baasjes en dankjewel ;-) voor je waarderende woorden!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
poetsie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 nov 2010 22:09

Re: Kat met melanoom

Bericht door poetsie »

@Nadia
Wat lief van je dat je dat zegt ;-) ,denk dat vele hier op het forum erg betrokken is met onze katten,helaas uitzonderingen bevestigen de regel

@Adriana
Het gaat naar omstandigheden inderdaad goed met Zorro. :edance:
Het wilde van het vechtersbaasje is er af :enaughty: ,vergeleken met eerst is ie gewoon erg rustig,een buitenstaander merkt niet dat ie een melanoom heeft
Maar het belangrijkste voor nu is dat ie geen pijn heeft en goed eet en drinkt.
In de eerste instantie was het vooruitzicht dat ie '11 niet meer zou meemaken,maar tegen alle verwachtingen in gaat het dus naar omstandigheden goed. :thup:

Nogmaals dank voor je hele hele nuttige tips die heel waardevol zijn gebleken. :pdthb: :pdthb: :pdthb:

lieve groet Cyril

EDIT 15 jan.
even een kleine update,want veel is er gelukkig niet veranderd. :grin: :grin:

vandaag bij de da geweest om te vragen of een bloedonderzoek enig nut heeft.
maar de da zei dat het eigenlijk niet nodig was alleen als ik erop stond dan wilde hij dat wel doen.
zijn argument is dat wat er ook uitkomt zijn situatie niet zal veranderen,omdat het kort gezegd,een aflopende zaak is. :epray:

waarom ik dan toch met die gedachte speelde is het feit dat Zorro best levendig is,vecht of speelt met de andere cats en eet als een beer net als vanouds. :edance:
maar dat komt ook door de prednison.
wel zei de da dat het hem verwonderde dat Zorro nog leeft,gezien zijn situatie.

Soms denk ik dat ik de dosering maar ga halveren(van 2 tabl. naar 1 1/2 per dag) maar de da zei dat ik daar voorzichtig mee moet zijn omdat wanner hij achteruit zou gaan een verhoging van de dosis niet zou kunnen helpen.maandag toch maar de oncoloog mailen en vragen info.

maar goed de situatie is nu stabiel :wink: hij krijgt ook vit. c en 't is fijn om te zien dat ie geen pijn heeft en nog bij ons is.

Greetzzz Cyril :mmwhistle:
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Kat met melanoom

Bericht door jojo »

Wat goed dat Zorro het nog steeds zo goed doet! Zou heel fijn zijn als dat nog een tijdje zo bleef he.

Over afbouwen van prednison. Als je prednison geeft dan valt de functie van het bijnierschors naar beneden, of stopt helemaal. Als je de dosis verandert dan reageert niet altijd het bijnierschors evenredig, daarom is afbouw zo enorm lastig. Bij tijdelijk gebruik van prednison bouw je af in stappen van 2 weken meestal, beginnend bij een half tabletje minder om de dag, beslist niet per dag. Daarna 2 weken lang dat halve tabletje minder om de 2 dagen. Enzovoort.

Bij katten met chronische problemen, reden waarom ze prednison krijgen, gaat afbouw over veel langere tijd en of het lukt is per dier heel verschillend.

Zelf heb ik hier Guus die al een aantal jaren prednison gebruikt vanwege een chronische darmkwaal en bij hem is afbouw gedeeltelijk gelukt, hij zit nu nog op 2,5mg per etmaal. De oorspronkelijke afbouwfase heeft bij elkaar anderhalf jaar geduurd en vanwege bijwerkingen van het middel afgelopen jaar weer een afbouwfase om een een half pilletje extra te minderen.

Gezien mijn eigen ervaringen met prednison wil ik je eigenlijk op je hart drukken: laat je héél goed informeren en verander niets in zijn dosering zonder strikte begeleiding van een arts, afbouwen is echt niet zonder risico. Kijk naar Zorro's kwaliteit van leven zoals je al doet, dat is de belangrijkste graadmeter.
JC Anja

Re: Kat met melanoom

Bericht door JC Anja »

Fijn om te lezen,dat Zorro het zo goed doet nog.Geniet ervan.zolang het kan.
poetsie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 nov 2010 22:09

Re: Kat met melanoom

Bericht door poetsie »

@jojo
Da's een duideljk verhaal van je,mijn da had al iets dergelijks gezegd en op andere fora ook al dergelijke verhalen gehoord.
nee ik ga beslist niet op eigen houtje handelen en de kwaliteit van het leven van Zorro staat uiteraard voorop.net weer eten gegeven en hij vreet gewoon net als vanouds,gelukkig maar dat ik 'm niet hoef te stimuleren.komt ook wel door de prednison,hij krijgt 4x per dag eten plus het droogvoer nog.

dank voor je tips :pdthb:

@JC Anja
yep,elke dat ie er nog is genieten we van'm en verwennen we hem lekker zonder de andere 3 te kort te doen,die profiteren lekker lekker mee :lol: wel in mindere mate
poetsie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 nov 2010 22:09

Re: Kat met melanoom

Bericht door poetsie »

kleine update

met Zorro gaat het naar omstandigheden nog steeds goed,soms is ie wel erg stil (door de prednison ? ) en dan weer erg zeurderig omdat ie naar buiten wilt. :-x
over het algemeen eet ie per dag +/- 400 a 500gr grotendeels natvoer,maar sinds kort ook droogvoer,
daarom is het voor mij niet meer met precisie te zeggen hoeveel.
het verwondert mij eigenlijk dat ie weer droogvoer is gaan eten incombinatie met natvoer,zal ook wel door de prednison komen.
wel is ie soms afwezig en kijkt naar me alsof ie het allemaal niet snapt. :?:
nou ja gezien de omstandigheden en zijn situatie vind ik dat minder van belang,wat nog steeds belangrijk is,is dat ie geen pijn heeft,god dank !!!!! :cathappy:

fijn weekend allemaal :thup:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat met melanoom

Bericht door Anne »

o dat is mooi nieuws. Jij ook een fijn weekend
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie