Ja, misschien heb ik het dan wat verkeerd uitgedrukt.
Je hebt dan sociale en supersociale kittens.
Zo heb je kittens die soortgenoten gewend zijn van bij hun vorig baasje, maar dat zijn steeds dezelfde en kennen ze al van geboorte. Het is dan normaal dat tegen onbekenden een beetje boos kunnen reageren (of bang)... Het hangt er dan ook niet vanaf hoeveel katten er in huis zijn, dat maakt geen verschil.
Maar de kittens die in asielen goed opgevoed worden komen met steeds andere kittens in aanmerking en zijn dus vrolijk naar alle katten, zowel gekend als nieuwkomer. Luis is daar het typevoorbeeld van (als ik het niet gezien had zou ik het niet geloven! ...) , en dat heeft het hier echt wel veel gemakkelijker gemaakt...
Het hangt natuurlijk allemaal ook af van het karakter van de kitten in kwestie. Zo zal je kittens hebben die altijd wat angstig tegenover soortegenoten zullen staan, en heb je er, zoals jouw Max, die dat allemaal super interessant en leuk vinden, ookal zijn ze niet als dusdanig opgevoed...
Uit zijn gedrag kan je wel aflezen dat Max heel blij is met zijn vriendje, als hij heel lief is zelfs op zijn terrein! Je hebt zeker de juiste beslissing genomen.
Je zal het wel snel gaan merken ook! En de leeftijd is ideaal!
Mooie katjes trouwens!
Oh ja, als Pim vanavond nog zo bang zou zijn, zou je Max bij je in de kamer kunnen nemen en de deur dicht houden. Dan kan Pim 's nachts op zijn gemak alles verkennen. Hij zal misschien wel wat eenzaam zijn, en wat naar zijn mama roepen, maar ik denk niet dat de kittens omwisselen beter zou zijn...
Als Pim dat liever zou hebben kan je hem natuurlijk ook in het reismandje op je nachtkastje laten slapen. Zo heb ik dat met Cuzco gedaan de eerste week omdat ik Kleintje niet vertouwde...
Als Pim zich daarin veilig voelt, en erin wil slapen is dat wel goed. Dan kan je hem met je stem geruststellen als hij eenzaam en angstig is. Want 8 weken is toch echt wel heel jong hoor!!!
Je moet dan wel een heel klein kattebakje erbij kunnen plaatsen want anders heb je problemen! (spreek uit ervaring

) Maar bij zo'n kitten heb je echt maar een heel klein bakje nodig (ijsdoos of zo) en daarnaast een kussentje om op de slapen...
Kijk maar hoe het loopt vanavond. Want misschien liggen ze al liever samen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)