Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Anne »

O wat een ontzettend verdrietig bericht over Ollie :-( En zo jong nog...
Neem het jezelf niet kwalijk, je wist niet beter!!

Ik heb ondertussen eurologist besteld en ik denk dat ik dat maar preventief moet blijven geven...
Als er toch gruis in zijn blaas zit of stenen dat moet dat oplossen met eurologist dus hopelijk ben ik er ruim op tijd bij..
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Anne »

Ik hoorde van iemand anders, die gaf mij dat als tip, dat het beter voor Happy zou zijn om hem op hetzelfde dieetvoer te zetten als van nier-katten, hier zouden meer zouten zijn toegevoegd en daar zou Happy dan meer van gaan drinken en dus beter zijn blaas doorspoelen. En dat zou weer goed zijn voor zijn blaasonsteking.
Ik heb dit nog niet eerder gehoord, ben ook in de veronderstelling dat teveel zout helemaal niet goed is in de voeding dus wie kan mij hier wat meer over vertellen? :smile:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door castratenkoor »

In RC Urinary zit zout om het drinken te stimuleren.
Ik hanteer hele andere methodes om Sjaak en Joep goed te laten drinken en dat werkt uit de kunst.
Ik maak Carnibest soep in grote soepkom.
Sjaak liep vandaag zelfs met Rik rond te sjezen.
Hij gedraagt zich als een jonge god.
Hij ligt nu in diepe coma-slaap bij te komen van alle drukte.
Ik zit af en toe echt met mijn ogen te knipperen - is dat S j a a k die ik langs zie scheuren????
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Anne »

O die Sjaak toch!! Wat een lieverd is hij toch
Carnibest valt hier helaas niet in de smaak.
Voeg je er wel soepkruiden aan toe?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door castratenkoor »

Nee geen zout of kruiden. Sjaak eet ook geen Carnibest. Maar wel de soep ervan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Adriana »

Ik hoorde van iemand anders, die gaf mij dat als tip, dat het beter voor Happy zou zijn om hem op hetzelfde dieetvoer te zetten als van nier-katten, hier zouden meer zouten zijn toegevoegd en daar zou Happy dan meer van gaan drinken en dus beter zijn blaas doorspoelen. En dat zou weer goed zijn voor zijn blaasontsteking.
Ik heb dit nog niet eerder gehoord, ben ook in de veronderstelling dat teveel zout helemaal niet goed is in de voeding dus wie kan mij hier wat meer over vertellen? :smile:
help! :eshifty:
nierdieet ontlast de nieren en helpt eiwitten afbreken.
blaasgruis en chronisch nierfalen zijn twee heel verschillende kwalen met verschillende aanpak, alleen het aanmoedigen meer te drinken en desnoods spuitjedrinken is bij beide aandoeningen belangrijk.

maar om je blaasgruiskat daarvoor nierdieetvoedsel te laten eten lijkt me een brug te ver, ook vrij duur.... bovendien doet nierdieet niks tegen blaasgruis...

drinkfonteinen met en zonder waterstraaltjes en wat meer, wijde en bij voorkeur glazen bakken met water.. of spuitje drinken.. als toch niet genoeg wordt geplast.

geen plastic, geen rvs, liever geen keramiek (allemaal niet goed schoon te maken en/of rare smaakjes) en geen bakken waar katten hun snorren aan stoten..
en zet je drinkbak zo hoog dat je kat zonder al te veel door zijn voorpoten hoeft om te kunnen drinken. want...
bij sommige katten lopen de neusgaten vol als ze te ver voorover naar beneden moeten, dus ga er eens naast liggen en kijk wat er gebeurt als ie drinkt.

en je kunt het natvoer als soep opdienen, wat Dinie hierboven schrijft. bij mij thuis betekent dat oorlog, ik bedoel dat werkt niet bij alle katten..

en om de dag wisselen want sommige katzels houden in sommige streken niet van 'vers' leidingwater, dat moet eerst uitdampen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Anne »

Bedankt voor je reactie Adriana, ik vroeg het me al af of het wel helemaal klopte en had mijn bedenkingen erbij, ik was benieuwd wat jullie hiervan vonden.
Bedankt voor de tips verder
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door margali »

Ik zag het bericht over nierdieet bij blaasontsteking. Adriana heeft al een antwoord gegeven. Mag ik er nog iets aan toevoegen? Ik moet erbij zeggen dat ik niet ver teruggelezen heb dus misschien mis ik iets.

Als een kat blaasontstekingen heeft die veroorzaakt worden door calcium-oxalaat dan zou je wél nierdieet kunnen geven. Nierdieet verhoogt namelijk de urine-pH en dat is wenselijk bij calcium-oxalaat. De meest voortkomende situatie is echter struviet, en voor struviet is nierdieet dus precies fout en zou de zaak verergeren.
Vroeger toen er nog niet zoveel verschillende dieetvoeders bestonden werd nierdieet voorgeschreven bij blaasgruispatienten die oxalaat hadden. Tegenwoordig heb je andere opties zoals Rc Urinary en Hill's c/d of x/d.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Anne »

Bedankt voor het meedenken Margali, Happy heeft in totaliteit dus zo'n vier of vijf keer een blaasontsteking gehad in 1 jaar tijd, maar er is nooit gruis gevonden in zijn urine.
Volgens de da wordt het veroorzaakt door stress en Happy slikt nu sinds een week of 2 telizen en dat lijkt nu zijn vruchten af te werpen, hij is iets rustiger in de bak maar de blaasontsteking is nog niet over
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door margali »

Anne, is er al een echo en röntgenfoto van de blaas gemaakt? Ik ga zo dadelijk even proberen terug te lezen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Anne »

Nee nog niet. Ik heb ondertussen eurologist besteld en wil dit gaan afwachten, het gelezen dat het ook eventuele blaastenen oplost en gruis ook.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door margali »

Ik ben even teruggegaan naar de vorige pagina. Anne, ik begrijp niet goed dat je dierenarts nog niet is overgegaan tot rontgenfoto en echo. Zeker als het om een kater gaat, en er een steeds terugkerende blaasontsteking is, moet je gaan kijken naar afwijkingen (meestal stenen) in de blaas. Die zie je vaak niet terugkomen in de urine onder de microscoop, vandaar dat er gezegd wordt: blaasontsteking zonder gruis. Mijn Ben had een blaas vol (calcium-oxalaat)steentjes, maar altijd een brandschone urine ......


Het klopt dat stress een grote veroorzaker is van blaasontstekingen, maar om zonder rofo en echo te zeggen dat het stress is vind ik niet correct. Je mag pas gaan zeggen dat het tussen de oren zit als je alle mogelijke fysieke oorzaken uitgesloten hebt. Ik begrijp ook niet goed dat er antibiotica voorgeschreven is als er geen sprake was van gruis, want de meeste bl;aasontstekingen worden niet veroorzaakt door bacterien en dus is AB niet nodig. Als er wél gruis is ga je voor de zekerheid AB geven omdat mogelijk ook de blaaswand geirriteerd/ontstoken is.

Met Eurologist ben ik bekend, maar heb ik geen ervaring (ben een beetje traditioneel in de leer ;-) en heb nooit risico durven nemen met mijn gruiskatten. Dat is een beslissing die ieder voor zich moet nemen.

PS: mochten rofo en echo uitwijzen dat er geen afwijkingen in de blaas te zien zijn dan heb je waarschijnlijk te maken met Idiopathische Cystitis. Hier staat wat info bij hoofdstuk 8 http://home.planet.nl/~boe00645/flutd-8ic.html

Sorry trouwens dat ik hier zo maar kom binnenvallen. Ik las af en toe bij een paar onderwerpen mee, en zag nu dit, en toen vond ik dat ik even moest reageren.... Sterkte met Happy!!
Laatst gewijzigd door margali op 19 sep 2011 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Anne »

Happy is al eerder aan de telizen geweest en toen ging het goed, toen ben ik gestopt en toen kwam de blaasontsteking weer terug, misschien dat ze het daarom op stress gooien.
Bedankt voor het meedenken, ik hou het in mijn achterhoofd. Ik wil toch eerst wachten op wat eurologist doet...als het ondertussen erger word ga ik uiteraard gelijk naar de da.

Wat jij met jouw Ben hebt meegemaakt had ik verleden jaar met Bella, haar plasjes waren ook schoon maar na een foto van de blaas toch een steen ontdekt en toen bleek tijdens de operatie haar blaas ook vol met struviet gruis te zitten.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door margali »

We kruisen elkaar ...ik heb nog een PS in m'n vorige bericht gezet....
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Anne »

Alle meedenkers zijn welkom, dus fijn dat je kwam binnenvallen.
Eurologist is binnen, begin ik gelijk mee
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie