Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door castratenkoor »

Dat hangt helemaal van de kat in kwestie af. De een zal er makkelijk aan wennen, de ander krijg je nooit zover. Veel geduld is hierbij geboden, eerst binnen wennen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door Adriana »

lees even de voorgaande berichten, daar vind je je antwoord.
sommige wat oudere katten wennen vrij snel als je het rustig doet.
kittens kunnen nog niet in tuig, daar zijn ze veel te wild voor.
spreek wat je wilt uitgebreid door met mw's van het asiel als je daar gaat kijken.
een wat oudere kat is veel rustiger en zal een tuig waarsch gemakkelijker accepteren maar veel hangt ook van de individuele kat af..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door BillyJean »

Mijn katten waren allebei drie jaar toen ze voor het eerst een tuigje kregen. Ik heb het langzaam opgebouwd
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door marline91 »

oja is ook zo kittens zijn nog te klein.
en ja het ligt aan de kat, maar zou die eraan wennen als je het hem/haar leert met wat lekkers?
niet te vaak, anders word het zo'n vetzak.
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door MarjanR »

Ik heb Sara als kitten wel in tuig meegenomen naar de DA.
Ging op zich prima (4 maanden).
Alleen toen ze wat ouder werd ging dat minder goed (toen was ze een half jaar).
Sara, heb ik gemerkt, is nu weer iets rustiger dan een half jaar terug.
Dus ik ga het zeker weer proberen.
De tip die ik hier dan weer gekregen heb is om een stukje elastiek aan te brengen in de leiband.
Dan weet de kat dat er een einde aan het touwtje is gekomen waardoor ze niet zo spastisch reageren dan wanneer er ineens een einde aan het touwtje is.
Het tuigje zelf gaf bij Sara geen probleem, het einde van het touwtje was haar trigger.

Overigens, Moos heeft nooit een probleem met het tuigje of met het einde van het touwtje gehad. Ook niet toen hij klein was.
Hij is denk ik wat relaxter en slimmer.
Hij luistert ook naar "nee, dat gaat niet" als hij onder een auto door wil lopen bijvoorbeeld.
Dat hoef ik niet bij Sara te proberen, denk ik.

Teun begint al te buiksluipen als ik alleen maar een halsbandje om doe.
Die probeer ik niet eens aan een tuigje buiten te laten ;)

Dus het is imo zeker afhankelijk per kat.
Een slimme en/of rustige kat (zoals de rus of de brit) zal minder snel problemen hebben met het tuigje of touwtje.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door BillyJean »

De afgelopen week wilden de katten in de avond nog graag naar buiten, maar in het bos is het stikdonker
Ik wilde dus een lampje aan het tuigje, waardoor ik ze kon blijven volgen. De lichtjes van zooplus vond ik te groot, is toch meer gemaakt voor de hond en de halsband met led-lichtjes vond ik veel te duur.
dus even shoppen en rondstruinen en toen kwam ik bij Blokker deze fietslichtjes tegen, per 2 kosten ze 1.99, ze zijn klein en wegen bijna niets. Ook handig is, dat het rood en groen is, ik weet dus precies wie waar is

Ik heb ze aan het tuigje gemaakt en nu kan ik ze volgen als het gaat schemeren, ideaal dus

Afbeelding
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door castratenkoor »

Goed idee Elly!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door Mirjam86 »

Nou inderdaad!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Mimosa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 sep 2011 14:07
Contacteer:

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door Mimosa »

Ik wen de kittens hier ook gewoon aan een tuig, daar zijn ze helemaal niet te wild voor of iets dergelijks. Jong geleerd is oud gedaan. Gewoon een paar keer aantrekken, omdat ze niet beter weten hebben ze daar geen bezwaar tegen, wanneer ze het tuigje een paar keer aan gehad hebben eens naar buiten.

Voor kittens onder de 8 weken zijn de meeste tuigjes te groot, zelfs op de kleinste stand zit het nog te los om het nekje. Wanneer een tuigje te los om de hals zit dan kan de kat (per ongeluk) de onderkaak onder dat "halsbandje" door steken en dan is het paniek hoor !
Gebruik daarom nooit een tuigje met echte gespjes, dat kost veel te veel tijd om los te maken in geval van nood.
Dit is het kleinste tuigje wat ik heb, hier gedragen door Starr van 1200 gram.

Afbeelding

Ze lijkt niet eens te merken dat ze iets draagt, in tegenstelling tot sommige grotere katten (niet die van mij) die met een tuigje om ineens theatraal op de grond gaan liggen alsof hun pootjes niet meer functioneren.

Dit zijn onze Ernesto en Mimosa toen ze ongeveer 11 weken oud waren, lekker met ons naar het park om daar in bomen te klimmen (ingescande foto's van 7 jaar geleden);

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes van mij en Ernesto, Mimosa, dEUS en Flynn
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door Adriana »

geweldig Elly! glimwormen in het bos, hoe kom je op het idee.. hihi! ;-) :lol:
en dan inderdaad rood en groen voor fayline en bowie..

nog een tip voor de kattentuigjes, doe een bijv paardestaart-elastiek tussen tuig en lijn als een soort bungee-jump, dat vangt de schokken op.

en mooie foto's van mimosa-hummels en grote bomen. het hangt heel erg af van de levenslustigheid van de kittens en de handigheid en rust van het baasje. jullie zijn zeer ervaren kattenpersoneeltjes maar baasjes, die net een kitten hebben zullen daar missch niet zo handig mee zijn..
en ik heb hier twee bengels van ruim anderhalf en die breken in huis de tent nog steeds af. voor een bezoek aan de dierenarts gaan ze in tuig in de auto, maar naar de volkstuin mag alleen Enzo van 7 mee.
bengels lopen in 7 sloten tegelijk en zullen daar niet te houden zijn..
en ik durf niet de ene broer mee te nemen en de andere thuis te laten want dat geeft onderling vast mot.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door Mirjam86 »

Gewoon een paar keer aantrekken, omdat ze niet beter weten hebben ze daar geen bezwaar tegen, wanneer ze het tuigje een paar keer aan gehad hebben eens naar buiten.
:lol: Dan heb jij geboft! Taiyo had er wel degelijk bezwaar tegen! Toch hebben we doorgezet (onder andere een ander tuigje voor haar gekocht) en nu vindt ze het heerlijk om de tuin in te gaan. Maar tegenstribbelen kon ze wel! Tsuki deerde het allemaal niet, die vond het wel best.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door BillyJean »

gewéldige foto van de boomklimmer, die blik in de ogen, super om te zien.

ik heb ook alleen tuigjes met kliksysteem, gespjes werkt gewoon voor geen meter.
Wie weet, mogen de bengels ooit mee naar de volkstuin, om daar rustig te zitten ( of is dat een utopie)
De tip van het elastiek is inderdaad een heel goede, heb het al vaker gelezen, ik moet het echt eens gaan doen
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door marline91 »

hallo
heeft iemand tips ofzo, mijn poes Manja, is bijna 2 jaar oud, en nog nooit een halsbandje om gehad, in ieder geval niet toen ik haar bij het asiel ophaalde, en aan haar gedrag te zien kent ze het nog niet.
ten eerste is het vreselijk lastig haar vast te houden en haar de halsband omdoen, ten 2e rent ze paniekerig rond, en sjeezt over alles langs, verstopt zich angstig, omdat ze van die halsband af wil, en als ik even iemand moet uitswaaien en na een paar minuten terug kom en weer kijk, komt ze tevoor schijn zonder halsband.

daarna is ze zuper chaggerijnig, en mag ik haar niet aaien,, anders krabt ze.
normaal gesproken mag ik haar aaien en is ze heel lief.
dus heeft iemand misschien een idee hoe ik haar rustig kan laten wennen zonder stress?

groetjes
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door Adriana »

een kattentuig is een tuig en geen halsbandje.
halsbandjes zijn gevaarlijk en zou je niet moeten gebruiken.

leg het kattentuig gewoon in de buurt van waar ze is, zodat ze het ziet en ruikt. en af en toe doe je het een paar minuten om in huis. dat zul je tig keer moeten herhalen totdat ze niet meer buiksluipt of protesteert. en lukt dat na 10 keer niet, dan aantal maanden wachten en nog een keer proberen. niet dwingen, niet forceren, dat werkt averechts.
en er zijn katten die helemaal niet en nooit in tuig te krijgen zijn en dat zal een baasje dan moeten accepteren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door Mirjam86 »

Ja vooral niet door blijven gaan als ze zo in paniek is, dan krijgt ze alleen maar een hekel aan je.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Plaats reactie