Moet onze poes een einzelganger blijven?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Adriana

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door Adriana »

ja tuurlijk kan je het kitten knuffelen en knuffel dan met de zelfde hand Tama, dan kan ze wennen aan de geur en voelt zich niet achtergesteld. gelukkig blijft Tama rustig en alle tijd die jullie zo doorbrengen is winst. blijkbaar doet het kitten geen pogingen om uit de bench te komen, is zij ook een britje? en zal zal veel slaap nodig hebben om bij te komen van het avontuur, in de loop van de middag/avond zal er in beide wel wat meer leven komen en misschien kunnen ze dan weer een stapje verder kennismaken/wennen!
Kiwi
Lynx
Lynx

Bericht door Kiwi »

Nee onze kitten is geen britje...iets pittigers. Misschien verraad dit vooraanzicht het?

Afbeelding

Haar beide ouders zijn (volgens verkoopster) Bengalen, maar de stamboom wordt al een tijdje niet meer gevolgd.

De ouders en de kittens van het nest zijn dan ook wat milder qua karaktertrekjes dan de 100% pure bengaal (tenminste, wat we horen en lezen). Qua uiterlijk zit er nog wel wat in, ze is erg slank!

Natuurlijk betaal je wel voor het feit dat er Bengaal in zit. We zijn trouwens helemaal niet zo gefocussed op de rassen, maar als het goed is, leef je 10-15 jaar samen met de poezen..en dan zou ik liegen als ik zou zeggen dat ik de looks niet belangrijk zou vinden.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Kiwi
Lynx
Lynx

Bericht door Kiwi »

En de nieuwkomer is inderdaad behoorlijk aan het bijtanken van de drukke dag: mensen die komen kijken, en wel meer dan een uur lang blijven om vragen stellen en je willen aaien en bekijken. Daarna een uur in de auto...en een nieuwe huisgenoot..pfff.

Ik hoop haar vanavond weer wakker aan te treffen..maar ik ga haar zeker niet wakker porren ;).
Adriana

Bericht door Adriana »

bengaalse voorouders oeps, ik neem aan dat je je behoorlijk verdiept hebt in de karaktereigenschappen van de voorvaderen van deze huistijger en dat het niet alleen om de vlekken ging...
wie moet nu wie onder de duim/poot gaan houden?
Kiwi
Lynx
Lynx

Bericht door Kiwi »

Natuurlijk ingelezen, en wederom tegenstrijdige verhalen. Maar dat een bengaal pittig kan zijn, wordt nergens over getwijfeld. Omdat ze al geen stamboom meer hebben (bengalen mogen toch alleen een bepaalde generatie hebben van wilde dieren?) denk ik dat deze al veeeeel verder afstamt. Daarnaast hebben wij haar ook gewoon in het 'echt' bekeken, en ze komt niet veel anders over dan een htk. Wij maken ons om bovenstaande redenen niet veel zorgen om een totaal wilde kat die alle grenzen wil verleggen.

Inmiddels is Kiiro uitgeslapen en wat aan het rondsnuffelen. Haar net even geaaid en dat gaf alleen een tevreden gespin. Een paar minuten daarna kwam Tama zomaar bij de kooi staan te grommen, zonder uitzicht op de kitten!

Kiiro is nu volop aan het mauwen, erg zielig..ze wil er uit. Daarnaast is ze druk bezig met haar brokjes opknagen. Tama is op een plaats gaan liggen waar ze perfect uitzicht heeft.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind dat het heel goed klinkt, zeker als je ziet hoe kort ze er nog maar is. Neuscontact is toch een erg goed teken?
Bij ons hadden we gisteren voor het eerst terug neuscontact, gevolgd door blazen maar ik was er dolgelukkig mee! Dat is al veel beter dan blazen vanop een meter afstand...
Gewoon rustig blijven en veel knuffelen en kijken hoe het gaat. Gewoon Tama haar tempo volgen, je merkt vanzelf wel wat kan en wat niet.
Je zou ze ook eten kunnen geven redelijk dicht bijeen (met tralies ertussen dus he) en steeds dichter bijeen. Daaraan kan je ook goed merken waar ze staan. Als ze gewoon naast elkaar eten zonder gegrom of raar gedrag kan je ze volgens mij gewoon uit de bench laten.

Veel succes ermee, en ik wens je veel geduld toe! :-)
volgens mij komt het deze keer wel goed
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Kiwi
Lynx
Lynx

Bericht door Kiwi »

Spannende tijden, dus alweer een update :roll:

Kiiro kwam uit zichzelf uit de mand rollen om even wat te eten en te drinken.
Ik heb toen voorzichtig de bench open gemaakt en haar wat kunnen aaien tijdens het eten, werd volgens mij wel gewaardeerd.

Een paar minuten haar aaien - dan weer naar Tama - en weer terug - en weer terug - etc om de geur over te brengen.

Na een paar keer heb ik haar uit de bench getild en ben ik met haar op de bank gaan zitten. Ze moet wel een klein beetje vast gehouden worden, want het liefst loopt ze meteen door de boel te verkennen. Gelukkig is het geen wilde sparteling, maar laat ze het af en toe merken, niets geforceerds dus.

Ze spint de hele tijd..en dat trok een andere poes aan: Tama. Ze is meteen op de bank leuning gesprongen en heeft weer een keer haar neus tegen de andere neus geduwd (dit keer langer). Daarna is Tama rustig gaan liggen op de leuning. Toen Kiiro even een snelle beweging maakte richting Tama, schrok Tama -> sissen. Maar niet lang, en Kiiro was niet onder de indruk. Uiteindelijk lag Kiiro zelfs op de kop, om op haar buikje geaaid te worden. Had ik nooit verwacht..zo pal (30cm!) naast Tama! :shock:

Na een half uurtje heb ik Kiiro terug gedaan in haar gesloten bench. Tama is weer gaan slapen, en Kiiro heeft haar behoeften keurig op de bak gedaan is en zich op dit moment aan het wassen.

ps:we hebben ook een feliway in het stopcontact gedaan!
Kiwi
Lynx
Lynx

Bericht door Kiwi »

Kiiro was nogal wakker..dus ik dacht: ik schijn er even met een laserpointer in. Ze draait door!! Helemaal geweldig hoe fel ze er op is. Maar Tama komt ook meteen kijken en probeert buiten de bench mee te spelen. Daarna kort een pluimpje aan elastiekje geprobeerd. Weer veel gespeel..en weer Tama die van buitenaf probeert het pluimpje te pakken. Tenslotte een klein bontmuisje er in gegooid..en wederom hetzelfde effect.

Ergens zielig want Tama lijkt precies hetzelfde te willen spelen! Doet ze ook wel met ons, maar ze wil hier gewoon bij zijn lijkt het. Lastig lastig
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Ik zou haar persoonlijk gewoon uit de bench laten.
Maar dat is mijn mening. Je zegt zelf dat het hartstikke goed gaat!

En dan zou je samen met ze kunnen spelen...
Het sissen is normaal he, Tama wou gewoon waarschuwen, pas op! ik lig hier, en ik wil niet graag dat je op mijn beland...
Laat ze gewoon los, ze lijkt echt al aanvaard, nu moeten ze elkaar gewoon leren kennen en leren inschatten.
Kans is groot dat ze straks samen spelen, en dan moet je ze laten doen he! Zolang er geen gekrijs is, geblaas of zo, is het goed! Als je tussenkomt kan je alles verpesten, dus zeker niet doen! Het kan soms erg ruw lijken en op vechten lijken, maar vechten hoor je echt wel! Zolang geen van beide echt bang wordt is er echt niets aan de hand!

Veel geluk met je duo
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Kiwi
Lynx
Lynx

Bericht door Kiwi »

Ik weet het nog niet Pearl. Zoals je bij je eerdere bericht al typte 'veel geduld gewenst'. Ben bang hier ook te gehaaste beslissingen te nemen. Direct bij binnenkomst was Kiiro ons al iets te snel af..en rende ze de kamer door. Direct achtervolgd door een Tama. Kiiro voelde zich opgejaagd en verstopte zich onder banken en stoelen. Het was voor mijn vriendin en mij ook een hele klus om haar weer te pakken te krijgen. En dát..willen we voorkomen. Want met 2 personen een kitten achterna rennen - dat is veel te veel stress.

Ze snuffelen in ieder geval regelmatig aan elkaar. Tralies van de bench maken niet zoveel uit dan, want Kiiro's halve koppie past er zowat doorheen :) (wees gerust, niet gevaarlijk). Bij de helft van de keren komt er wel een beetje gesis en gebrom van Tama. Geen van beiden gaat dan echt achteruit, ze snuffelen vrolijk door.

Eigenlijk hoop ik dat ze beiden nu weer lekker gaan slapen. Als ze rond 00:00 weer wakker is, dan speel ik nog even met haar..en dan zien we het de volgende dag wel weer.
Kiwi
Lynx
Lynx

Bericht door Kiwi »

Foto's van op schoot: (bij zonlicht maak ik wel een paar betere)

Afbeelding

En hier is haar patroon een beetje te zien:
Afbeelding
Adriana

Bericht door Adriana »

gaat geloof ik erg goed bij jullie, Tama voelt zich niet bedreigd en Kiiro is niet bang en redelijk zelfverzekerd. neem gerust je tijd, het moet van Tama af komen dat ze de nieuwe situatie vertrouwt, blijft vertrouwen en stapje voor stapje het kleintje toelaat. en geurtjes uitwisselen is prima, hoe sneller ze naar elkaar gaan ruiken, hoe meer vertrouwd en eigen.
Kiiro heeft al op haar rug gelegen richting Tama en dat is een goed signaal.
indd t is belangrijk dat jullie ook rustig blijven. en hoeveel 'wilde' genen er nog inzitten weet niemand, ze zal wel behoorlijk groter worden dan Tama, die kan er straks onderdoor, hihi!
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Kiwi schreef:Ik weet het nog niet Pearl. Zoals je bij je eerdere bericht al typte 'veel geduld gewenst'. Ben bang hier ook te gehaaste beslissingen te nemen. Direct bij binnenkomst was Kiiro ons al iets te snel af..en rende ze de kamer door. Direct achtervolgd door een Tama. Kiiro voelde zich opgejaagd en verstopte zich onder banken en stoelen. Het was voor mijn vriendin en mij ook een hele klus om haar weer te pakken te krijgen. En dát..willen we voorkomen. Want met 2 personen een kitten achterna rennen - dat is veel te veel stress.

Ja, dat wist ik niet. Dan kan je inderdaad beter wat rustiger aandoen. :-)

Je doet het erg goed!

By the way: prachtig katje heb je daar!
Kiwi
Lynx
Lynx

Bericht door Kiwi »

We hebben haar vannacht om 00:30 de laatste knuffel gegeven voor slapen gaan. Om 03:00 ging mijn wekker en heb ik stilletjes gekeken hoe het ging - beide katten lagen lekker te slapen. Mooi! ik weer mijn bed in. Om 06:00 ging mijn vriendin er uit om te kijken..en toen waren ze beiden wakker, maar niet lastig.

Vanochtend begonnen met...de bench open zetten. Nou dat hebben we gemerkt! Kiiro is niet uit de (2 meter 60 hoge) krabpaal te slaan! Ze vind het erg leuk, zeker de speeltjes die er aan vast gemaakt zijn. Ze is nu al een uur continu aan het spelen. En Tama..die is ook deels in de krabpaal aan het spelen en voor de rest ligt ze een stukje verderop te kijken. Natuurlijk geven we haar ook aandacht.

@ Adriana: ik denk ook dat ze iets hoger gaat worden, ze stonden nu net naast elkaar..en Kiiro is al net zo hoog! :shock: Nadeel voor Tama..die lijkt nu ERG dik. :eboohoo:
Kiwi
Lynx
Lynx

Bericht door Kiwi »

[edit] Tama heeft net Kiiro aangevallen. Niet ernstig, maar ze is op het onderste platform van de krabpaal gesprongen om Kiiro een mep te geven. Kiiro speelt vrolijk door en Tama is meteen omgekeerd om met een balletje te spelen. Het lijkt zelfs alsof Kiiro wel 'bang' (meer voorzichtig) is voor Tama, maar haar ook uitdaagt.

[edit2] Tama volgt Kiiro als die op de grond is. Ze rent er achteraan en valt uit of springt er op af. Geen echte dreiging maar wel onvriendelijk. Iemand tips? Kiiro terug in de bench? Geen idee wat beter voor Tama is qua acceptatie: Kiiro in of uit de bench.
Plaats reactie