Overlast van een buurtkat

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door pearlsofpassion »

Onze Cuzco is hier een paar dagen geleden ook aangevallen geweest, vlak voor onze achterdeur! En dat gebeurt om de zoveel tijd eens, maar dit was de eerste keer dat er echt wonden gevallen zijn. Ervoor kwam hij hier gewoon ruzie stoken en bang maken, tis te zeggen ik was er steeds op tijd om hem weg te jagen, maar deze keer stond ik onder de douche, dus zonder denken zo naar buiten maar bon.
Maar dit is genoeg geweest, ik heb de politie gebeld en ze gaan hem komen wegvangen. Niemand weet namelijk van wie hij is en hij valt elke kat hier in de buurt aan. En als het nu in de wei achter de tuin zou zijn... dan moeten mijn eigen katten daar maar wegblijven, maar op ons eigen terras... Sorry zenne, dat kan ik niet verdragen.
Die kat is echt zot aggressief, niet normaal, valt gewoon aan en zit er vreselijk op in de hakken! Niet voor rede vatbaar, heb ook al vanalles geprobeert om hem weg te krijgen (zelfs al plantaardige kattenbakvulling met plas van mijn katten in de hof rond gestrooid om geur af te bakenen omdat ze het zelf niet doen, maar dat helpt maar erg weinig). En dit was dus de druppel, hij moet weg.
Dat soort aggressieve mensen worden ook opgesloten. Hij kan er mss niet aan doen door verkeerde situatie thuis of opvoeding, maar dat is bij mensen ook zo. Srr, zo'n crimineel moet gewoon binnengehouden worden, en de andere katten beschermd worden tegen hem.

Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Lisabella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 mar 2010 14:31

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door Lisabella »

:shock:
Hoe is het met de kat?
Ben blij voor je dat ze m weg gaan halen en dat de rust weer terug zal keren.

Duidelijk geen prioriteit want ik kon de wijkagent alleen benaderen per email.
Dit gaat via een algemeen emailadres en niet direct, dus het is nog even afwachten op een reactie. En sommige mensen vinden dat ik te vroeg naar de wijkagent stap, maar ik wil juist voorkomen dat ik "te laat ben". Ik wil nu echt even op mn passen niet en de boel niet laten escaleren. Dan maar even flink op mn tanden bijten en vol proberen te houden.

Gisteren nog wel bij de dierenarts geweest voor die pilltjes, ben alleen weer de naam vergeten.
Hou je nog even te goed van me.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door Adriana »

maar, ik weet niet over welke gemeente we t hebben, hier kun je gewoon naar het politiebureau, situatie en nood uitleggen en vragen of de wijkagent hierover met jou contact opneemt.
en dat gaat hier vrij snel. dan kun je samen de situatie doorpraten, hij hoort jouw kant van het verhaal, hij kan zien wat en hoe en hij zal je uitleggen dat hij wel/geen aanleiding ziet 'handelend op te treden' en in het geval van geen, dan kan hij je ook andere oplossingen aan de hand doen.
als je dat niet zo doet wordt het 'eigenrichting' zoals dat heet en dat mag in Nederland niet (en zo zit de wet in elkaar...)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door castratenkoor »

toen ik nog in Leusden woonde heb ik een keer aangifte gedaan over een valse hond. Hij werd aan een lange 10 meter lijn uitgelaten en beet mijn dochter van toe 14 in haar been. Ik heb aangebeld en gezegd dat ik het onverantwoord vond en dat de hond ook een nog jonger kind bij de strot kon grijpen. kreeg een aso wijf over me heen die volhield de hond aan een gewone riem niet baas te kunnen. Na lang gedram van mijn kan "beloofde" ze de hond niet meer aan de 10 meter lijn uit te zullen laten.
Toen ik haar de volgende dag toch weer met het monster aan de 10 meter lijn zag heb ik aangifte bij de politie gedaan, gewoon per telefoon.
Nog diezelfde middag stonden ze bij de overburen voor de deur.
Ik heb de hond nooit meer op straat gezien. Ze had me in het "gesprek" tussen haar en mij al verweten dat het mijn schuld zou zijn als de hond alleen nog in de achtertuin mocht.
Tsja het zij zo, die hond was echt gevaarlijk, mijn dochter heeft een tetanus injectie gekregen en weken last van dat been gehad. De litekens zijn nog goed te zien.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Lisabella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 mar 2010 14:31

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door Lisabella »

Vanavond heb ik gesproken met de wijkagent, maar hij geeft aan niks te kunnen doen.
Ja buurtbemiddeling en als dat niet werkt een civieleprocedure.
....zucht....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door Adriana »

wat is dat, buurtbemiddeling?
een gesprek in aanwezigheid van de wijkagent tussen de veroorzaker en degene, die wordt gehinderd?
maar het tackelen van het probleem moet toch juist daar mee beginnen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door Umimeis »

Lisabella schreef:Vanavond heb ik gesproken met de wijkagent, maar hij geeft aan niks te kunnen doen.
Ja buurtbemiddeling en als dat niet werkt een civieleprocedure.
....zucht....
Hoezo? hij kan niks doen? Daarvoor is hij oa toch wijkagent? 't word tijd dat ie z'n werk eens doet. Sorry dat ik zo reageer, ik weet precies hoe jij je voelt ik heb ook zoiets meegemaakt.
Wat een Bullsh*t!! En als je nou eens gewoon naar de politie stapt? Heb ik ook gedaan toen ik ruzie had.(Mijn ex buren waren al bekenden vd politie).
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door JLC »

Buurtbemiddeling is iets nieuws. Speciaal daarvoor opgeleide mensen (meestal juristen) gaan bemiddelen bij burenruzies. Twee van mijn collega's zijn buurtbemiddelaar in de avonduren. Een buurtbemiddelaar volgt een opleiding tot mediator. Veel advocatenkantoren hebben tegenwoordig ook een mediator in dienst.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door Adriana »

dank je C voor je uitleg, dat wist ik nog niet.
lijkt me een goeie vorm om partijen bij elkaar te brengen en te inventariseren en bekijken hoe problemen kunnen worden opgelost en waar wel/niet ingegrepen zou kunnen/moeten worden.
t lijkt me de aangewezen weg voor lisabella, ...... pse, denk er nog eens over na.......
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door JLC »

Ik zou altijd eerst buurtbemiddeling proberen. Beide partijen krijgen dan gesprekken met de buurtbemiddelaar en ook gezamenlijk gesprekken onder leiding van de buurtbemiddelaar. Dit lijkt mij beter dan meteen een gang naar de rechtbank voor een civiele procedure.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door tacuma »

Buurtbemiddeling lijkt me ook geen slecht idee. Want al zou je een civiele procedure starten,
en die winnen, dan is de onderlinge verhouding toch al voorgoed verstoord, denk ik. Hier is
het meer een kwestie van overleggen, waarbij de bemiddelaar (hopelijk) de gemoederen niet
te hoog op laat lopen, en het hoofd koel weet te houden. Sterkte ermee!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Lisabella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 mar 2010 14:31

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door Lisabella »

Ik vind het vreemd dat een wijkagent dit niet oppakt.
Moest zelfs aandringen om hier een notitie van te maken.
Ik heb zelf bij de politie gewerkt en toen bestond buurtbemiddeling niet.
De wijkagent is er voor de wijk, niet alleen als er problemen zijn, maar sowieso voor het wijlen en zeilen in de wijk.

De eigenaren van de kat waren afgelopen week op de camping. Vanochtend stond hun auto er weer, maar dat zegt nog niks, hun camping is erg dichtbij. Sinds afgelopen maandag hebben we de kat niet gezien, dus misschien was die wel mee naar de camping.

Ik kijk het nog even aan voordat we buurtbemiddeling in zullen schakelen.
Het is niet echt de weg die ik wil bewandelen, misschien verkeerde instelling maar verwacht een beetje dat half zachte gedoe en op zoek naar een middenweg ...
In mijn ogen zijn er maar twee opties: kat binnenhouden (tuigje,kattenren) of wegdoen als deze echt niet te houden is.

Maar als ik die kat vanavond alweer zie zal er inderdaad geen andere optie dan buurtbemiddeling overblijven. Maar wat valt er te bemiddelen....dit is gewoon overlast en schade!
Alsof je bij een hartaanval in het ziekenhuis geholpen gaat worden door de BHVer.......kromme vergelijking maar zo voelde mijn gesprek met de wijkagent wel een beetje.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door Adriana »

je zult ergens en dan via de formele weg moeten beginnen om het aan te kaarten
en erop voorhand vanuit gaan dat het toch niks oplevert, lijkt me niet handig (is mijn mening),
veel alternatieven heb je niet anders dan huis/tuin barricaderen, catnap/asiel en/of emmers water
.. en dan moet het maar lukken om raak te gooien..
.. en dan moet de kat in kwestie daar dan ook nog van onder de indruk zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Lisabella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 mar 2010 14:31

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door Lisabella »

Dat is ook allemaal waar Adriana.
Geef ook nog niet op, geef de eigenaren en de kat alleen nu nog het voordeel van de twijfel en goede wil etc voordat we de stap maken naar buurtbemiddeling.

Hou jullie sowieso op de hoogte zodra er veranderingen/nieuws te melden is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Overlast van een buurtkat

Bericht door Adriana »

nog even: jullie hebben vind ik het recht volledig aan je kant en het is te zot voor woorden dat een loslopende kat van iemand anders zoveel schade kan aanrichten en dat daar zo weinig tegen te doen is.
maar als je het draadje over de emmers water gooiende buurman leest, dan zie je dat t merendeel van de reacties van de categorie 'foei' en 'moet kunnen' is en daar begrijp ik niks van. waarsch mensen, die nog nooit in die situatie hebben verkeerd. of die 'aan buiten' een goedkope kattenbak hebben..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie