Quadriplegia neuropathie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
jojo
Poema
Poema

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door jojo »

Bloedonderzoek IDEXX Vet.Med.Lab

Volgorde: Test, Result, (Reference Val), Unit
Afwijkingen zie kleurletter

Fructosamine, 519 ++, ( < 390 ), umol/l

General Profile
Urea (BUN), 5.1, ( 3.5 - 11.7), mmol/l
Creatinine, 125, ( < 177 ), umol/l
Total protein, 67, ( 57 - 94 ), g/l
Glucose, 18.9 ++, ( 3.0 - 5.6 ), mmol/l
Sodium, 147, ( 146 - 165 ), mmol/l
Potassium, 4.1, ( 3.5 - 5.1 ), mmol/l
Calcium, 2.63, ( 2.0 - 3.0 ), mmol/l
Inorganic Phosphate, 1.0, ( 0.8 - 1.9 ), mmol/l
Alkaline phosphatase, 37, ( < 105 ), U/l
ALT (GPT), 37.4, ( < 175 ), U/l
GGT, <1, ( < 5 ), U/l

Haemogram
Leukocytes, 18.5 +, ( 6 - 11 ), G/l
In stressed cats up to 18
Erythrocytes, 7.32, ( 5 - 10 ), T/l
Heamoglobin, 10.3, ( 9 - 15 ), g/dl
Packed cell volume (PCV), 31, ( 28 - 45 ), %
MCV, 42, ( 40 - 55 ), fl
HbE, 14, ( 13 - 17 ), pg
MCHC, 33, ( 31 - 35 ), g/dl
Thrombocytes, 315, ( 150 - 550 ), G/l

Differential blood count
Basophils, 0, ( 0 - 1 ), %
Eosinophils, 3, ( 0 - 6 ), %
Segmented neutrophils, 83 +, ( 50 - 75 ), %
Lymphocytes, 12 -, ( 15 - 50 ), %
Monocytes, 2, ( 0 - 4 ), %
Basophils (absolute), 0, ........ /ul 1)
Eosinophils (absolute), 556, ( 0 - 600 ), /ul
Segmented neutrophils (abs), 15390 +, (3000 - 11000), /ul
Lymphocutes (absolute), 2259, (1000 - 6000), /ul
Monocytes (absolute), 278, ( 0 - 500 ), /ul

LUC, 0, %
Atypical cells, 0 ( negative)
Anisocytosis, 0 (negative)
Polychromasia, 0 (negative)
----------------------------------------
Kan aan mij liggen want ik moet veel nog opzoeken, maar volgens mij is dit 100% diabetes. Ontstekingsbeeld snap ik nu dat de DA het toch in de gaten wil houden.
Adriana

Bericht door Adriana »

ja, het verdrietige nieuws is dat je gelijk hebt, Guus is een diabeetje en zou eigenlijk onmiddellijk van de Mobility afmoeten.
hij zit boven de niergrens denk ik gezien die bss 18.9 maar die is niet helemaal betrouwbaar, want ook wel stresswaarde. maar zijn fructo is erg hoog.
heb je contact met je dierenarts hierover?

er moeten ketonen in de urine gemeten worden (keto acidosis) en zijn vierpotige spierzwakte zou indd (of is hoogstwaarschijnlijk...) diabetische neuropathie kunnen zijn.
mijn advies is: wordt lid van het Suikerkattenforum en meld Guus aan. probeer te overleggen met je dierenarts en probeer zo snel mogelijk insuline te gaan spuiten. en overleg met je da over lantus in plaats van caninsuline, dat ontwikkeld is voor honden.
er is zeer veel lantuskennis voor handen en de kans op remissie is groter met lantus, dacht ik. bovendien werkt lantus veel makkelijker is mijn ervaring en het produkt is veel stabieler dan het heel erg kwetsbare caninsuline (zwenken maar niet schudden etc.)

het relatief goede nieuws is dat Guus ondanks alles en zijn leeftijd eigenlijk erg goeie nierwaardes heeft en als ik zou moeten kiezen tussen een diabeet en een nierfaler, dan kies ik voor het eerste!
er komt nu erg veel op je af, dus rustig doorgaan met ademen en dingen op een rijtje zetten!
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Sluit mij aan bij Adriana.
Het spuiten is even wennen en ik hoop dat je Lantus kan krijgen.
Sterkte met het wennen en ik hoop ook dat je het Suikerkattenforum gaat raadplegen!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Adriana

Bericht door Adriana »

jojo schreef:Gisteren aan het eind van de middag belde de DA met de net ontvangen bloeduitslagen. De fructosamine-waarde van Guus is wat verhoogd en hij heeft meer ontstekingscellen in zijn bloedbeeld, alle overige waardes zijn goed.
hier schrik ik erg van, zijn fructo blijkt ernstig verhoogd te zijn en snelle actie begeleid door een goede dierenarts lijkt me hardstikke nodig!!
Adriana

Bericht door Adriana »

joehoe? al een beetje bekomen van de schrik? :roll:
heb je nog niet zien binnenkomen bij de Suikerkatten http://forum.suikerkatten.nl/index.php
er is ook diabeteskatten.nl van brigitte wirschell ea, op die laatste site kan ik niet meelezen, bij Suikerkatten ben ik zelf ook lid, dus daar kan ik je wel volgen. Bella is daar ook lid, dus gezellig en doen!

mijn verwachting en vermoeden is dat je met een radicale verandering van voeding (optimaal kh-arm - voorzover dat met zijn enteritis spoort) en wat diabetics (max 6 gespreid per etmaal) zijn gluco naar beneden krijgt.
daarmee verbetert zijn neuropatie, als die indd wordt veroorzaakt door zijn diabetes.

je zou wel kunnen gaan leren om oortje prik te doen, zodat je zijn bloedsuikerwaardes dagelijks wat in de gaten kunt gaan houden en ziet wat zijn stofwisseling met de voeding doet, maw hoe zijn alvleesklier reageert en hoeveel restcapaciteit er nog is.
en overweeg toch na te denken over een andere da want wat ik van je lees stemt mij op dat front niet vrolijk..
niet wanhopen, ik zie denk ik wel mogelijkheden die binnen je bereik liggen ..
Adriana

Bericht door Adriana »

ik dacht: ik plak deze link er nog even onder, maar je hebt intussen gereageerd (en dat bericht is inmiddels weer weg...oeps)
http://www.uwhondenkat.nl/katten/dieren ... Amersfoort
als je je aanmeldt bij Suikerkatten, dan kun je daar beginnen om te vragen naar een dierenarts in A met goeie ervaring met diabeetjes. die zal ook lantus kunnen begeleiden en anders doen ze dat op het Suikerkattenforum (en ik weet ook van wanten...).
je kunt vragen of er een personeeltje in je buurt woont, die met jou even eea doorspreekt en je laat zien hoe oortje prik gaat.
op Suikerkatten kun je adressen vinden om goedkoop middelen te bestellen voor bv oortje prik.
--- ik zit alleen nog met één verbijsterend probleem:
stel dat zijn neuropathie voortkomt uit zijn hoge fructo...... dan heeft ie sinds heel erg lang een verhoogde fructo en dat zou dan niet zijn opgemerkt toen die diagnose is gesteld?
dat kan ik me haast niet voorstellen!
jojo
Poema
Poema

Bericht door jojo »

Adriana en Kattenbella, dank jullie voor je berichten!
Ja ik ben er nog, ik had na de bloedwaardes gisteren nog een rondje internet gedaan en een beetje ontmoedigd geraakt dus ik heb de pc uitgezet en ben wat anders gaan doen.
Later vandaag zal ik me aanmelden op het suikerkattenforum, dat lijkt me een strak plan.

Even een reactie op het 'wat verhoogd' wat 'fors verhoogd' is, dit heeft te maken met mijn direct boven op de kast zitten wat de DA van mij kent: kat ziek, dus in de benen en wel gisteren. We hebben een lange gezamenlijke historie en in de jaren zijn er wat bedroevend nare aandoeningen en kwalen voorbij gekomen met als climax het afscheid moeten nemen van 3 van mijn oplappertjes binnen 8 maanden na een langdurige medische weg, waardoor ik persoonlijk een bepaalde overgevoeligheid heb gekweekt waar de DA rekening mee houdt. Adriana ik lees uit je woorden dat je heel goed in de gaten hebt waar mijn knelpunt zit. Ik ben daarover ernstig met mezelf in discussie, doch ik wil geen overhaaste stappen zetten in het belang van Guus. Verder wil ik hier niet dieper op in gaan op het internet.

Dan, waar ik zelf de beren op de weg zie is het volgende. Ik heb nog geen enkel positief bericht of artikel gelezen waarin er sprake is van een kat die goed instelbaar is op insuline terwijl er prednison gebruikt wordt. Wat ik ervan heb begrepen is, óf prednison + dieet en alles wat daarbij hoort, óf van de prednison af en instellen op insuline in combi met dieet. Prednison en insuline is een schijnbaar onmogelijke combinatie, en Guus kan simpelweg niet zonder die prednison. Mocht iemand hier andere feiten over weten dan houd ik mij aanbevolen. Ondertussen ben ik voorzichtig optimistisch over het afbouwen van de prednoral naar een halve tablet per etmaal, wat we sinds een paar dagen aan het proberen zijn.

Afsluitend met een positieve slinger dan maar, ik ben wel trots op mijn Guus dat hij op deze leeftijd met al 3 jaar prednison en een medische historie waar je de hik van krijgt, toch nog zulke mooie bloedwaardes verder heeft los van het diabetesbeeld en verhoging van ontstekingscellen.
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Pffff, ik heb het een beetje geprobeerd te volgen, maar wat een probleemkatje zeg!
Blaasgruis, darmproblematiek en dan nu ook misschien nog diabetes?!
Goed van je dat je je er zo in hebt verdiept. scheelt enorm als je zelf ook op de hoogte bent van de aandoening(en) van je kat!
Heel veel sterkte met Guusje! En een dikke kroel voor 'm!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
jojo
Poema
Poema

Bericht door jojo »

Wat lief van je Ilone, dank je wel! De dikke kroel geef ik met alle plezier door :-)
Kattenbella
Tijger
Tijger

He Jolanda,

Ik zie dat je je hebt aangemeld bij het suikerkattenforum. Je kan daar lekker al je vragen kwijt en het is daar ook gezellig ;-)
Ik hoop dat alles snel een plek krijgt, medicijnen en voer.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Adriana

Bericht door Adriana »

jojo schreef:Even een reactie op het 'wat verhoogd' wat 'fors verhoogd' is,
de 519 fructo vanVetMed heeft twee plusjes, dus fors verhoogd.
wat dat betreft verbaast mij die 18,9 oid gluco want ik had dan dertigers verwacht..
spuiten is wat jou betreft geen optie? er zal vast wel iemand in de buurt een lantusampul overhebben, ze gaan per 6. oortje prik leren zou erg handig voor je zijn, dan kun je een beetje volgen en t geeft een erg goed inzicht in de ontwikkeling van zijn bloedsuiker. de niergrens ligt op 12 - 14 en je moet met een diabeetje daar zo snel mogelijk onder gaan zitten. wees op Suikerkatten even alert op het feit dat dit VetMedwaardes zijn en geen spotchem! hun gluco refwaarde ligt ook al anders.
jojo
Poema
Poema

Bericht door jojo »

Hee dank je wel Kattenbella! Ik hoop het ook, en ik doe mijn best :-)

Adriana spuiten is wel zeker een optie hoor, maar ik heb nog niet een duidelijk succesverhaal gevonden, gehoord, wat dan ook. Het blijkt gewoon dat bij prednisongebruik het instellen retelastig is (excuus voor mijn woordgebruik) en blijft fluctueren.
Oortjeprik staat hoog op mijn lijst om snel te leren ja, ik wil deze week al. Ik ben al met mezelf aan de slag om mijn kriebel tegen naalden te overwinnen en dat gaat lukken, niet rechtsom dan gaat het linksom.
Dank voor je verwijzing mbt de verschillende waardes! Ik had in mijn eigen bericht de referentiewaarde er ook al bij gezet en ik houd bij alles voorlopig die referenties bij de hand zodat ik me niet ergens onderweg ineens een hoedje schrik van welke waarde dan ook.

Ondertussen ben ik gestart met uitzoeken of er alternatieven zijn voor de prednisontherapie, ik heb daar nog geen antwoorden op.

Guus heeft een lichte verandering ondergaan met voer; ik ben alvast begonnen met 10gr minder brokken en 1/3 blikvoer hypo-allergeen onder het motto alle kleine beetjes helpen. Even zien hoe dit gaat en dan morgen hierin weer een klein beetje verschuiven.

En dan heeft Sophie nog besloten om niet lekker te zijn. Niets ernstigs maar ze krijst wel al de hele dag de boel bij elkaar en gaat uit haar dak als ze me niet ziet. Je kunt er maar druk mee zijn, met katten :-o :smile:
Adriana

Bericht door Adriana »

bij oortje prik komt een lancetje bliksemsnel heen en weer uit een prikpen
en heb je te maken met een druppeltje bloed en een teststrip.

je zult zeker weten al veel info zijn tegengekomen over de combi pred/insuline.
met betrekking tot je opmerking 'niet in te stellen als pred wordt gebruikt': bloedsuikerwaardes blijven altijd fluctueren, maar er is een groot verschil of het heen en weer zwabbert onder de 12 (menarini/freestyle-waarde) of dat ie tussen 14 en 20 en nog hoger zwabbert, dwz boven de niergrens, zoals Guus waarschijnlijk nu zit. dat is niet zo goed.
en verder is alles tussen 3,5 en 12 zeer acceptabel.

en alles wat je altijd al over katten/diabetes had willen weten, complicaties en behandeling met bv lantus vind je hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Diabetes_in_cats

en bij de twee volgende Amerikaanse links zou je een vraag kunnen stellen
over de combinatie prednison/insuline
en ik weet zeker dat je geweldige antwoorden krijgt en wetenschappelijk ook nog zeer verantwoord.
http://www.felinediabetes.com/faq.htm#diet
http://www.yourdiabeticcat.com/
Kattenbella
Tijger
Tijger

De oorprik doe ik met een naaldje van de dierenarts. Die kan ik beter richten en kijken hoe het gaat. Dat is denk ik ook een kwestie van wennen. Ik prik me ook weleens in mijn eigen vinger :eshifty:
Het is even wennen, maar het gaat snel vrij gemakkelijk.
Ik vind di altijd lastiger dan spuiten, maar dat komt ook, omdat ik het minder deed. Het went al heel snel na een dikke week.
Komt ook wel goed met jou!
jojo
Poema
Poema

Bericht door jojo »

Dank jullie wel Adriana en Kattenbella! Ik heb al veel gelezen over de oorprik en het gaat me gewoon lukken simpelweg omdat het moet :-). Welke methode voor mij het prettigst werkt is een kwestie van uitproberen, dus ik ga vandaag bij het begin beginnen en bestellen wat ik nodig heb zodat ik snel aan de slag kan. Ondertussen vind Guus me maar raar geloof ik want ik zit al regelmatig aan zijn oren te friemelen. Het is geen schootkat maar komt wel vaak ergens naast me liggen. Ideaal zou zijn dat hij het oorgefriemel toelaat en lekker blijft liggen, dan kan ik kiezen welk oor ik pak en kiezen met welke hand ik prik (ik ben zowel links- als rechtshandig).

De combi prednison/insuline daar is wel wat over beschreven, maar de nadruk ligt hoofdzakelijk op stoppen met prednison zodat op insuline ingesteld kan worden. Ik denk dat het gewoon een kwestie van ervaren wordt voor Guus en mij, alles heel nauwkeurig bijhouden en noteren, en alles in huis/bij de hand hebben wat ik mogelijk maar nodig kan hebben. Ik blijf wel alert op alternatieven voor zijn prednison al heb ik daar geen hoge verwachtingen van.

Bedankt voor de links, ik duik erin! :-)
Plaats reactie