Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door castratenkoor »

Dat klinkt positief, Leuk dat de jongste twee meteen goed gaan samen. Heerlijk voor die twee.
Sikkeneurige poes zal zelf afstand blijven houden, ik denk dat het weinig uit maakt voor haar 1 of 2 lastpakjes in huis.
Weer een asielkatje een fijn thuis en jouw tot dan toe jongste kast een leuk vriendje.
Succes!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, onze oudste poes blijft dus geen afstand houden!
Ze gaat gewoon in de kamer zitten, kruipt dan in een hook en gromt de hele tijd. Gevolg: Cuzco en Luis denken dat de ene tegen de andere gromt, zetten hoge rug op en weg vriendschap. Heb Kleintje dus maar naar boven gestuurd, maar dat komt haar vertrouwen natuurlijk ook niet ten goede.
Is het verstandiger om ze zolang bij hen weg te halen tot die twee een sterkere band hebben opgebouwd? Tenslotte zijn ze nog maar 2 dagen samen. Of laat ik Kleintje er toch beter bij en moet ik er van uit gaan dat die 2 jongens wel zullen doorkrijgen wie er gromt? Ik heb gewoon schrik dat ik hun vriendschap kan verpesten door een grommende kat die de sfeer verpest. Het is allemaal nog zo pril.
En feliway helpt iets maar echt niet veel, tis niet voldoende. Ik denk er sterk aan om eens Destress op Kleintje te proberen. Denken jullie dat dat in mijn situatie zou helpen?
Als ze al zou stoppen met grommen zou ze kunnen merken dat geen van de jongens haar bedreigd of zelfs maar bekijkt. Nu heeft ze altijd het gevoel aangevallen te worden.
Of dat denk ik toch...

Iemand raad? Heel erg bedankt!

Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door Cari »

Ik zou Kleintje niet 'eruit' zetten. Het is heel dapper van haar dat ze uit zichzelf beneden komt en de situatie onder ogen ziet. Dat ze dan 'plaats moet maken' voor de nieuwe, is niet echt bevordelijk voor een goed humeur. En de jongens hebben echt wel door wie er gromt, hoor ;-) ! Het feit dat er ineens agressie in de kamer is, brengt ze even in verwarring en dan is blazen naar je vriend niet zo vreemd. Zolang het niet echt uit de hand loopt, zou ik Kleintje er gewoon bijlaten en haar ook lekker veel aandacht geven. Ze moet zoveel mogelijk fijne ervaringen opdoen met de 2 mannen in de buurt en daar kan jij voor zorgen.
Met destress heb ik zelf geen ervaring, maar hoor er alleen maar goede dingen over - is denk ik het proberen wel waard. Klop anders even bij Adriana aan, die heeft meer ervaring met rustgevers.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door pearlsofpassion »

Thanx Cari,

ik zal Kleintje niet meer wegsturen. Ik ga haar wel nog 's nachts apart laten, want de jongsten spelen nogal wat af in de garage en daar wordt ze echt zot van! Er is wel beterschap te zien al gaat het heel traag. Alles gaat goed, zolang ze ze niet ziet. Dan is het grommen. Maar ja, geduld he. Zal wel een paar weekjes duren.
Ik denk eigenlijk dat ze alleen naar beneden komt omdat ze zo graag buiten wil, maar ja, dat gaat niet gebeuren, dan komt ze niet meer terug binnen, ik ken ze.
Het is natuurlijk wel erg moedig.

bedankt he!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door pearlsofpassion »

Oké, ik weet niet of het nog iemand interesseert :-), maar voor wie er wel nog interesse in heeft, het gaat hier echt super vooruit!
En ik heb het voor elkaar gekregen om Kleintje door te laten hebben dat ik ze graag zie als ze niet gromt en lief is. Dat als ze wel gromt ze geen aaitjes krijgt, maar als ze wel gromt niet. Dat is daarvoor nog nooit gelukt omdat ze gewoon altijd gromde als Cuzco in de buurt was. Ik ben dus begonnen met ze te aaien, zelfs als ze gromt (soms zelfs tegen mij), gewoon door blijven doen tot ze begon te spinnen. En blijkbaar heeft het geholpen. En ik heb ook een manier gevonden om haar te belonen, anders dan gewoon aaien. Ervoor wou ze niets eten als omdat ze zich zo slecht voelde. Nu pakt ze wel een klein beetje charcuterie aan, dus dat is echt goed om haar duidelijk te maken dat ik heel gelukkig ben met haar gedrag.
De jongens negeren haar gewoon volledig, dus dat is ook heel erg goed! Luis is nog wat voorzichtig, maar blijft er toch niet voor uit de kamer weg.
Ze gromt dus ook al veeeel minder en is veeel relaxter, ook als de jongens in de buurt zijn. Ze kan ze al horen en zien zonder te moeten grommen. Ervoor kon ze alleen tegen ruiken :-), en dan nog. Ik denk echt dat het kunnen belonen een enorm verschil maakt.
Bovendien is er niets meer voor haar om bang voor te zijn, want moesten de jongens haar nog opzoeken zou het wss toch niet lukken.

Ale bon, het komt dus allemaal wel goed, gewoon wat tijd geven.

Het enige waar ik nog wat moeite mee heb, is dat Luis is nu al dik 3 maand, en nog nooit iets heeft moeten leren. Alles gaat dus erg moeizaam. Ik weet dat ik tot nu echt verwend geweest ben als het op luisterende katten aankomt, dus het zal een aanpassing worden. Maar we zijn al helemaal verliefd op onze kleinste kater. :-) ik zal alleen heel erg blij zijn als ik hem alleen durf laten in een andere kamer dan de garage zodat hij niet meer in de gordijnen en de electriciteitsdraden hangt of andere dingen kapotkrabt. Geduld is de schakel voor alles he. En misschien een paar extra krabpalen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
carneille
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 jul 2010 10:49
Locatie: Rotterdam

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door carneille »

Hi,
Ik heb momenteel eenzelfde situatie aan de hand. Queenny - poes en 17 jaar - heeft 15 jaar samengewoond met Scotty - kater - die we helaas bijna 2 jaar geleden hebben moeten laten inslapen op zijn 18e. Q is nog aanhankelijker geworden sindsdien en ontzettend lief, wat ze altijd al is geweest overigens. Sinds vorige week heb ik twee kittens in huis van 13 weken oud - broertje en zusje uit een nest van 7 - maar mijn grote zorg was hoe Q zou reageren. Ze gromde meteen toen ze die twee kleintjes zag. Q heeft haar eigen kattenbak in de badkamer en haar voerbakje en water staan in de slaapkamer. Alle deuren staan bij mij open. De twee kleintjes zijn de hele dag in de kamer en de rest van het huis, maar gaan 's-avonds hun eigen kamertje in. Daar staan twee kattenbakken, schoon water, kittenvoer, speeltjes en een krabpaal. De krabpaal zet ik overdag in de kamer, zodat ze zich lekker kunnen uitleven zonder dat mijn boeltje naar de knoppen gaat. Op deze manier slaap ik lekker en Q kan haar eigen gangetje gaan 's-nachts met als resultaat dat Q sinds vanochtend veel minder snel gromt en zelfs diverse keren de kamer in komt, zelfs als de kleintjes er ook aan het spelen zijn. Het gaat dus de goede kant op! Ik moet wel zeggen dat ik Q de eerste dagen wel veel bij me heb genomen om met haar te kroelen, terwijl de kleintjes in de buurt waren. Ze gromde dan wel, maar het kroelen vond ze belangrijker. Die kleintjes hebben elkaar en zijn al helemaal thuis. Ze schrikken niet meer van Q en laten haar gewoon met rust. Ik geef het nog een week en dan is het ijs gebroken.

Wat ik wil zeggen is dat een krabpaal een 'must' is en hou een plantenspuit bij de hand zodat je de 'sloper(s)'' zonder dat hij het ziet aankomen corrigeert. Het kost even tijd maar een hard NEE met de naam noemen, of naam noemen en in je handen klappen helpt ook heel goed. Koop een paar speeltjes, of maak een propje van alufolie en het is feest voor ze. Lokdruppeltjes doen ook wonderen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door Cari »

Wat fijn dat het zo goed gaat, Valerie :grin: ! Kleintje heeft echt heel veel liefde nodig en je ziet hoeveel je daarmee bereikt, hartstikke goed :eclap: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door pearlsofpassion »

Ja Cari, ik ben ook heel erg blij. Maar het is dus voor het eerst dat ik haar liefde kan geven, daarvoor wou ze het niet accepteren.

@ Carneille: het klinkt alsof het bij jou gewoon goed gaat lopen hoor! :-) Ze kunnen zelfs nog vriendjes worden. Dat is hier niet aan de orde. Ik weet niet of je het voorgaande hebt gelezen? Luis is hier nu 3 dagen, maar Cuzco al 9 maand, en heb echt alles geprobeert. Voor 2 weken klinkt het bij jou echt wel goed!
Hier speeltjes genoeg hoor en 2 krabpalen, maar we gaan er nog minstens 1 bijnemen. Luis zal het mettertijd wel allemaal leren. Ik moet gewoon wat geduld hebben en hij heeft minder snel door wat de bedoeling is, doordat het dus voor het eerst is dat hij iets moet leren.
Plantenspuit gebruik ik niet, enkel stem en op de krabpaal zetten of af de tafel, en af en toe wel eens nekvel grijpen als ze echt met mijn voeten aant spelen zijn en niet reageren als ik mijn stem verhef ( na een tijdje is dat nekvel dus niet meer nodig want dan voelen ze de bui al hangen :-))

Groetjes allemaal
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door pearlsofpassion »

Hey,

hier nog een klein updatetje:
hier gaat het nog steeds wel een beetje beter, heel op het gemakje. Kleintje komt er wel al bij zitten beneden, maar blaast nog wel veel. Ze is wel erg moedig en durft dus ook wel eens uitvliegen, maar nooit kloppen of zo.
Luis gaat meestal ook achteruit uiteindelijk, dus geeft haar haar ruimte maar gaat ook niet echt van haar lopen. Heel goed dus!
Cuzco en Luis gaan ook heel goed, Cuzco wast wel 2-3 keer per dag heel Luis zijn kopje. :-) Ze spelen ook wel vaak samen, maar niet de hele tijd. Luis is wel al de baas over Cuzco (Cuzco gaat gewoon wachten tot Luis gedaan heeft met eten en Luis steekt gewoon zijn hoofdje in Cuzco's bakje), maar Cuzco is altijd zo geweest, hij cijfert zichzelf altijd weg en wijkt voor de andere.

Ze slapen wel niet samen. Als Cuzco ergens ligt, komt Luis erbij liggen en dan gaat Cuzco ofwel wassen, ofwel wat bijten en spelen ofwel lopen. Hij heeft dus niet door dat hij ook gewoon kan blijven liggen. Het is natuurlijk geen must, maar het zou wel heel erg fijn zijn als ze samen zouden kunnen gaan slapen. Heeft er soms iemand een idee dat zou kunnen helpen? Of zou het er op termijn wel van komen? Ik dacht eerst een mandje te kopen waar ze samen in kunnen, maar ik denk dat Luis er dan wel alleen in zal liggen omdat Cuzco zal gaan lopen.
Iemand een ideetje?
Heel erg bedankt!!!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door Cari »

Wat fijn te horen dat het zo goed gaat :grin: ! Ik denk dat Cuzco momenteel bij Luis nog niet genoeg rust kan vinden. Ik heb geen tips hoe je het samen slapen kan bevorderen, maar het zou goed kunnen, dat dat vanzelf wel komt. Ik zou al heel blij zijn met de situatie zoals die nu is - ook wat betreft Kleintje ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, ik ben ook heeel erg blij!
Het is al rustiger in huis dan voor Luis er was, maar we letten ook wel nog iets meer op om ze niet tegen elkaar op te laten lopen.
We hebben Kleintje vandaag terug naar beneden verhuist. Ze heeft haar eigen hoekje en ze lijkt er goed op te reageren. We dachten dat ze er wel klaar voor was. Nu hopen dat het zo blijft. Vanacht slaapt ze dus weer voor het eerst samen met hen. Maar ze slaapt onder de trap waar ze door de muur ervoor maar een klein deeltje van de garage (waar de jongens ergens slapen en spelen) ziet.
Ik heb het eten van de jongens wat verder weg geplaatst zodat ze haar niet te veel moeten pushen. Ze voelt zich daar redelijk veilig, dus ik denk wel dat het rustig gaat blijven.

Het komt zeker allemaal goed. Het ziet er zeeer veelbelovend uit als je bedenkt dat Luis hier nog maar een week is. Het lijkt al veel langer!

:edance:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door pearlsofpassion »

Hey allemaal!

Hier gaat het ondertussen super! Kleintje is onspannener en gelukkiger dan ze in een half jaar is geweest! Echt waar.
Ze kan ook al veel meer verdragen, ze heeft zelfs al aan Luis geroken zonder echt te freaken. Ze eindigt wel met een blaas maar niet overdreven. Ze schrikt denk ik van zichzelf :-)
Ze gaat ook graag buiten en komt dan binnen zonder over haar toeren te geraken (wat ze vroeger wel deed bij Cuzco). Ze gaat soms ook al op een halve meter afstand liggen of laat hem op die afstand komen liggen, ze mogen beide redelijk goed passeren, wat echt wel een vooruitgang is!
Luis tast haar natuurlijk wel wat af, en probeert haar te charmeren en heeft dus al een paar serieuze meppen gehad, maar ja, zo leert hij haar met rust te laten he.
Ale bon, de sfeer is hier al veel onspannener en aangenamer.

Ik zit wel met een klein probleempje, vind ik zelf. Luis is al duidelijk de baas en Cuzco cijfert zichzelf volledig weg tov Kleintje en vooral Luis.
Als hij aan het eten is en Luis komt kijken, gaat hij lopen, zelfde als ik hem aant aaien ben, als hij op de krabpaal krabt, ergens ligt.... Hij heeft steeds het gevoel dat hij moet plaats ruimen. En ik probeer om hem duidelijk te maken dat ik hém wil blijven aaien ookal komt Luis af, maar hij wil gewoon niet blijven.... Hij cijfert zichzelf echt weg!
Hij heeft echter zeker geen bang of is niet boos op Luis, ze zijn voor de rest de beste vriendjes! Ze spelen vaak, Cuzco wast Luis, Luis volgt Cuzco overal (wat te veel naar zijn goesting) en slapen samen. Dus dat zit zeker goed, maar ik heb het gevoel dat Cuzco het gevoel heeft achteruitgestoken te worden terwijl hij het eigenlijk zelf doet! Hij lijkt wat triestiger dan ervoor... Ik weet niet goed wat ik er verder mee moet. En samen spelen heb ik ook al geprobeert, maar Cuzco stopt zodra Luis afkomt. Iemand een idee? Erg bedankt!

Verder heb ik het eindelijk voor elkaar gekregen om een avatar te plaatsen, en die knappe jongen op de foto is onze Cuzco toen hij ongeveer 4 maand was. :-)
Nu nog eens zoeken op grote foto's zodat ik de anderen ook eens kan tonen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door Cari »

Wat een goeie ontwikkelingen - fijn dat Kleintje ook wat minder gestressed raakt :grin: .
Je ziet het bij katten vaker dat ze onmiddelijk ophouden met spelen en plaats maken als nr 2 erbij komt. Ik denk dat Cuzco een heel onderdanig, vriendelijk en bescheiden manneke is. Dat hij plaats maakt voor Luis, kan je weinig aandoen. Probeer hem zoveel mogelijk aandacht te geven als Luis er even niet is, veel meer kan je niet doen. Maar Cuzco krijgt er ook een hoop voor terug: een lief klein vriendje :grin: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door pearlsofpassion »

Heel erg bedankt voor je antwoord, Cari!

Ik probeer Cuzco inderdaad ook zoveel mogelijk aan te halen, maar Luis komt er altijd tussen springen. Vooral als er bezoek is, is hij erg jaloers als er iemand anders aandacht krijgt. Dat ga ik toch proberen hem af te leren, ale ik wil zeggen, niet aan toegeven en Cuzco blijven aaien.
Heel erg bedankt he!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat blijft lelijk doen tegen nieuwe kat

Bericht door castratenkoor »

De vooruitgang is positief, ga zo door zou ik zeggen.
Komt vast helemaal goed!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie