Drukke weg, kat buitenlaten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
magalie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2010 12:04

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door magalie »

Hee dat is echt wel een luek idee van dat lekkers savonds geven. Ga ze misschien ook in de zomer buiten laten want ouders zien het niet zitten om tijdens de zomer altijd de deuren dicht te houden (jammer genoeg). Ik hoop dat het zal helpen want zie mijn katjes wel graag! Mijn andere gaan ook niet ver en meestal in de tuin. Zeker nu in die koude. Mijn andere vriendin liet haar kat buiten en moest op reis en er kwam iemand eten geven en die was vergetren het luik enzo op en te doen af en toe. Toen ze dan thuis kwam had die kat al haar haar uitgeplukt en was helemaal zot geworden. Maar ja dat hangt wat af van de omstandigheden en de kat he. Danku voor dit goede idee.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Adriana »

Dat grijsje is geloof ik een poesje en missch heeft ze helemaal niet van die wereldbestormende plannen en blijft ze rustig in jullie buurt aan de goede kant van de drukke weg. Hardstikke goed idee van @poezenbeest en de liefde van de kat gaat zeker ook door de maag hoor, dus iets lekkers werkt altijd wel en katten leren heel snel als ze weten dat ze na een bepaalde tijd thuis iets lekkers kunnen krijgen. Dus zou je haar een (half)uurtje buiten kunnen laten en als ze weer binnenkomt altijd iets lekkers geven. En in het begin gewoon even meelopen om te kijken :look: wat ze doet.
Hoe heet ze eigenlijk?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Cari »

Hai Magalie,
lees nu pas dit topic. Ik kan me voorstellen dat je de katten graag naar buiten wilt laten, dat is gewoon hartstikke fijn voor ze. Toen ik zelf op zoek ging naar een woning ,heb ik er talloze afgewezen vanwege het feit dat ik het voor mijn katten te gevaarlijk vond. Maar goed, verhuizen is misschien wat teveel gevraagd ;-) Maar een kat naar buitenlaten en daarmee hem/haar een overlevingskans geven van misschien een paar jaar of korter.... nee, dat gaat er bij mij niet in.
Ik heb je niet gehoord over het afzetten van de tuin, maar vaak is een hekwerk erg ingewikkeld i.v.m. aanwezige bomen en ook erg duur. Wat ik zat te denken:; is zo'n elektronisch afbakening niet iets voor jou? Desnoods alleen aan de voorkant, zodat ze min of meer naar de juiste kant 'geprikt' worden?
DIt is een link http://antiblaf.nl/petsafe-cat-fence-p-295.html?ref=1, maar er is meer op dat gebied te krijgen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door daantje »

Ik ben tot op de dag van vandaag blij dat wij onze tuin hebben afgezet. Zo kunnen onze vier meiden lekker buiten, heeft niemand last van ze en kan ze op straat niets overkomen.
Voor die tijd waren het ook binnenkatjes en waren best heel gelukkig... Alleen onze Barrel had als enige toch altijd wel drang om naar buiten te glippen (wat haar ook 2x gelukt is :???: ).

Begrijp ik goed dat je geen tuin hebt die je af kunt zetten? Het is even een werkje, maar qua kosten etc. valt het reuze mee.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
magalie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2010 12:04

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door magalie »

Jaa dat is misschien wel een idee. Ik ga dat zeker eens voorstellen aan mijn ouders en desnoods laat ik ze een halfuurtje buiten voor te beginnen en blijf ik er wat bij (heb dat al eens gedaan), maar raakte eigenlijk direct in paniek hehe. en dan geef ik haar iets lekkers en dan zien we wel.
Danku voor al die goede ideeen!

Het grijsje noemt Toulouseke btw x

groetjes
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Umimeis »

Ik heb het ook opgebouwd. Eerst 15 minuten buiten en dan op een gegeven momement nog eens 15 minuten erbij enz.
In het begin (bij flea) liet ik de deur op een kiertje want ik had toen ook nog geen luikje.
Ja, nu is het daar een beetje te koud voor hahaha, maar als je nog een deur ertussen het (woonkamerdeur), kan dat best.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Camoth »

Je kan ook een tuigje proberen ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Umimeis »

Het kan ook zonder tuigje hoor, mij is dat ook zo gelukt zonder....maar aangezien jij aan een drukke weg woont is (tijdleijk) een tuigje gebruiken niet verkeerd.

De redenen waarom ik mijn katten buiten laat is:

Ik gun mijn katten vrijheid en frisse lucht

Mijn balkon is nogal klein, daar kunnen ze niet lekker rennen, jagen en klimmen, omdat ze dus buiten komen, zijn ze binnen wat rustiger

In de zomer is het hier in huis niet uit te houden met die hitte, ook niet met goede ventilatie mijn katten zoeken de schaduw buiten in de struiken op
Ik hoef de kattenbak minder vaak leeg te scheppen

En waarom zou ik ze ook binnenhouden ook, terwijl het buiten veilig is. Ik woon niet aan een drukke weg.
Als dit wel zo zou zijn geweest dan had ik ze niet buiten gelaten....of misschien wel, maar dan als een hondje aan een tuigje
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Sima
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2010 13:44

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Sima »

Sorry hor, maar wat sommige mensen hier zeggen is echt te triest voor woorden... Iemand vraagt gewoon advies, en moet je kijken wat er wordt gezegd!
Ik vind t ronduit zielig dat als je een kat hebt, je m lekker achter t raam naar buiten laat kijken, alsjeblieft zeg.. Mijn katten komen altijd buiten, er is er nog nooit 1 doodgereden, en ik heb op verschillende plaatsen gewoon, rustig en druk.

En het volgende is helemaal te bizar voor woorden... :

Katten horen niet (meer) buiten omdat:
- Ze overlast veroorzaken bij buren (graven, poepen etc)
- Je zo niet snel doorhebt wanneer ze iets mankeert (blaasgruis, etc. Vanwege dat ze niet of minder op de bak gaan)
- Ze kunnen worden overreden
- Ze per ongeluk opgesloten kunnen raken (schuurtjes e.d.)
- Ze rotzooi kunnen eten (muizen die gif hebben gegeten, mensen die slakkengif in de tuin gooien waar de katten aan zitten)
- Dierenbeulen ze te pakken kunnen krijgen
- Ze het ecosysteem kunnen beschadigen (zeldzame vogels doodmaken bijv)
- Ze als ze een bandje dragen zichzelf kunnen ophangen (ook bij veilige bandjes)
- Ze kunnen verdwalen c.q. iemand denkt dat het een zwerver is en neemt de kat in huis
- Ziek kunnen worden/gewond raken door vechten met andere katten of honden

Ik weet nie of jij kinderen hebt, maar die mogen zeker ook nie naar buiten??

Gun je kat een beetje vrijheid, en geen gevangenisleven...
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Cari »

Ik ben blij dat je je katten alle vrijheid gunt en dat je katten tot nu toe mazzel hebben gehad 8-) .
Maar ga eens een kijkje nemen in de vriezer bij een dierenambulance.... :cry: Je kat aan een drukke weg naar buiten laten is vragen om 'platte kat'. Ze zegt notabene zelf dat er al meer zijn doodgereden...
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Adriana »

Sima, welkom op het Forum bij je eerste berichtje.
ben heel erg blij voor je dat jou nog nooit iets is overkomen van de onheilen, die je opsomt en die je hier tegenkomt.
als je nog even terugleest, dan zie je dat al in het eerste bericht melding gemaakt wordt van overreden en aangereden poezen van Magalie.
en als je het introductiebericht van Magalie leest, dan zie je dat ze er inmiddels ietsje anders over denkt.
als je wat langer en misschien wat meer katten hebt, dan zul je gaandeweg uit wat meer ervaring kunnen spreken en zullen een aantal van die onheilen ook op jouw pad gekomen zijn. en misschien dat je anderen dan ook wel waarschuwt en tips geeft.
p.s. "goedkope voeding en medicijnen" ..... heel benieuwd...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sima
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2010 13:44

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Sima »

Ik heb jaren bij een dierenarts gewerkt, en de aangereden katten die ik heb meegemaakt zijn echt op 1 hand te tellen. Tuurlijk is verschrikkelijk als je kat wordt doodgereden, maar ik gun mijn katten ook een leuk leven. Ik geniet ervan als mijn kat lekker buiten in de bomen hangt, of achter een vlindertje aangaat of lekker ligt te genieten in het zonnetje... :grin: Hoe zou je het zelf vinden als je nooit naar buiten mag, maar wel naar buiten mag kijken? Ik kan dat mijn katten niet aandoen, sorry...

@ Adriana...

O ik heb geen ervaring? Hoe kom je aan die wijsheid? Ik wist niet dat je mij al kon! :s
En ik dacht dat iedereen in een forum zn mening mag geven.. maar blijkbaar niet dus..

En over mijn link, ik geef graag mensen een tip maar blijkbaar mag dat ook niet!

Beetje jammer dit...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Adriana »

niet iedereen woont in de regio of op het platteland of in een huis met tuin en er zijn zat manieren om een kat toch buiten te laten.
lees je eerst gewoon eens rustig in en bedenk dat jouw situatie jouw situatie is en niet opgaat voor de situatie van heel erg veel andere kattenliefhebbers..
trouwens, ooit wel eens aan gedacht? niet zo leuk voor dat vlindertje, want dat wordt rats pats boem zo uit de lucht geslagen ---> dood!

hihihihi, k had niet gezien dat dit een link is..
als je eerst eens even rustig naar de onderkant van de pagina scrollt, dan zie je daar een link naar Medpets..
en bovenin eentje naar Zooplus
en er zijn nog veel meer links naar goedkope medicijnen en voeding hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sima
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2010 13:44

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Sima »

lees je eerst gewoon eens rustig in en bedenk dat jouw situatie jouw situatie is en niet opgaat voor de situatie van heel erg veel andere kattenliefhebbers..

Dat kan ik geloof ik ook tegen jou zeggen...

En ff serieus, je kat mag niet naar buiten, en dat vind jij niet zielig, maar je maakt je wel druk om een vlinder die 'misschien' uit de lucht gevangen word????? Zijn jouw katten ook vegetarisch....? Kom op zeg...

Ieder zn ding, en tuurlijk kan je de tuin afzetten of aan een tuigje of wat dan ook. Ik zeg alleen dat ik mijn katten wél buiten laat. Mag t?
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Roos en Minousch »

Mijn katten zijn wel gelukkig hoor binnen..
Ook al hebben ze een afgesloten tuin waar ze gebruik van kunnen maken als ik thuis ben.
Het komt vaak genoeg voor dat de deur wagenwijd openstaat, en dat er 4 katten lekker binnen zitten.
Ook vangen mijn katten vlinders en vogeltjes, en kikkers enzo, maar dat doen ze wel veilig..
En ik heb geen boze buurman die mijn katten vergiftigd of zo omdat ze zijn tuin onderschijten..
En als je nu eens op een flat woont...
Dan vind jij dat je geen kat mag nemen zeker, want hij moet naar buiten kunnen, onzin, als jij het aantrekkelijk voor de kat(ten)maakt is het echt niet zielig hoor om een kat binnen te houden.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gesloten