Welke leeftijd castreren?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door loek »

Ik zou ze dus het liefste allebei na 5 maanden doen (wat ze al snel zijn trouwens) Ben wat betreft de kater wle overtuigd dat dit helemaal prima is. Maar wat betreft de poes ook. Ook wel omdat mijn dierenarts aangaf de kater met 5 maanden te willen doen, en de poes met 6 maanden. Dan denk ik waarom zo omslachtig als het allebei bij 5 maanden kan. Dus daar zal toch wel een goede reden achter zitten....Ik zal maar eens gaan bellen he, om het eens te vragen lijkt me het beste.

Mar als jullie ondertussen nog ideeen hebben...wat die ene maand later (6 maar geen 5) uit maakt (voor een vrouwtje dus) dan hoor ik het graag.

gr. Loek
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Leonie89 »

omdat de operatie voor de poes ingrijpender is, zou dat pas later mogen.. ik zou de kater 5 maand en de poes met 6 maand doen.. t is wel even kort achter elkaar maar ja.. je dierenarts zei dat ook toch??
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door loek »

Ja klopt, zei mijn dierenarts ook. (maar wil het voor de zekerheid nog eens vragen of het niet toch allebei met 5 maanden kan) Of Muis een maandje aan de poezenpil. Ik zou zo graag ze alletwee tegelijk laten helpen. Wil sowieso (minstens) een dagje vrij nemen van mijn werk daarna. Ook al zeggen ze dat het voor een kater niet zoveel voorstelt, ben er toch liever even bij voor de zekerheid. En dan ruiken ze ook hetzelfde, zijn ze allebei op z'n minst een beetje suf. (vallen ze elkaar minder lastig, als de 1 zich beroerd voelt en de ander niet) Daarom lijkt het me allemaal handiger en beter, allebei tegelijk.
Nou ja ik moet iniedergeval afspraken gaan plannen. (begin sept zijn ze 5 maanden) Dus dan vraag ik het nog eens na en hak ik de knoop door.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door loek »

Nou vandaag afspraak gemaakt. Ze mogen nu allebei pas met 6 maanden! Dus ik verbaast en verteld wat de dierenarts mij had verteld (5 maanden kater, 6 maanden poes). Toen ging ze het nogmaals navragen maar bleef erbij dat ze het toch liever met 6 maanden deden...mmm nou ja nu gaan ze dus wel allebei tegelijk. Maar ik vind het eigenlijk maar niets. Poezenpil raden ze ook af, ook al was het maar voor een maandje. De gevolgen waren niet duidelijk. (hoe snel die gevolgen konden opspelen).
Dus....we hopen er maar het beste van..
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Leonie89 »

ik heb even gekeken en onze dierenarts houdt ook 6 maand aan.. ik zou onze kater ook liever met 5 maand castreren.. onze oude kater sproeide al met 4,5 maand..
als je twijfelt en hij is nog geen 6 maand zou ik gewoon bellen.. als hij sproeit mag hij gecastreerd worden..
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door JLC »

Jaap is met 6 maanden gecastreerd en Lizzie was bijna 8 maanden.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
LONGdress
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 aug 2009 10:59
Locatie: Rotterdam

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door LONGdress »

Aesopus wordt met 6 maanden waarschijnlijk gecastreerd. Hij is nu 4,5 en sproeit nog niet, dus als alles goed gaat met 6 maanden.
prinses3512
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 jun 2009 00:11

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door prinses3512 »

Mijn poes komt absoluut niet buiten en nu heb ik de da gevraagd of ze dan toch gesteriliseerd moet worden,
hij vindt het niet nodig als ze tenminste niet heel erg krols wordt, anders moet ik bellen en dan laten we het toch doen.
Wat zouden jullie doen met een binnenkat (poes)
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Umimeis »

@ prinses3512,
Ik zou haar wel laten steriliseren (eigenlijk is het bij poezen ook een castratie omdat alles word weggehaald).
Stel je voor dat ze wel per ongeluk ontsnapt en zwanger terug komt.....
En bovendien kan het steeds weer krols worden voor de poes ook erg vermoeiend zijn, ze kan daardoor erg uitgeput raken. Ik zou het dus wel doen als ik jou was.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door rieneke »

laten castreren!
behalve de redenen die unimeis al geeft, loopt een ongecastreerde poes die steeds loops wordt, een veel groter risico op kanker op latere leeftijd en op baarmoederontsteking.
prinses3512
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 jun 2009 00:11

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door prinses3512 »

Ja iddd daar hebben jullie gelijk in, maar mijn da is zowiezo tegen jong steriliseren, ook bij hondjes!
Hij zegt altijd laat ze eerst maar eens volwassen worden en uit de pubertijd zijn.
Hij is nog wel van de oude stempel maar wel een hele fijne da.
Bij de sterilisatie van mijn hondjes ben ik er gewoon bij gebleven en voor de nazorg moesten ze tot sávonds blijven en ben ik naar huis gegaan.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door rieneke »

die is zeker van de oude stempel, ik zou m'n kat bij een ander laten castreren.
misschien castreert hij ook nog wel op de ouderwetse wijze, met een hele rits over de buik, en zonder pijnstilling.
wat dierenartsen betreft kan je gewoon van de een naar de ander.
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Rowena »

Yoshi wordt met 6 maanden gecastreed. Hoop niet dat hij voor die tijd al gaat sproeien. Morgen met Luna naar dierenarts. Meteen even vragen wat ze voor haar adviseren..
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Roos en Minousch »

Zal hetzelfde zijn, ook met 6 maanden
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Rowena »

Ja precies dat denk ik zelf ook inderdaad..ech gek dat er op internet zoveel verschillende leeftijden worden gegeven. De een zegt vanaf 6 maanden, de ander weer vanaf 9..
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Plaats reactie