versterven

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: versterven

Bericht door daantje »

De term "versterven" kende ik eigenlijk niet eens. Ik blijf er toch met gemengde gevoelens naar kijken.
Ik ga er zeker van uit dat jij Daantje als beste kent, Rieneke. Jij kent hem als geen ander maar het is ook best moeilijk om te lezen dat het zo vreselijk lang duurt.
Ik zou dit zelf absoluut niet kunnen, niet voor mijn katje, maar ook niet t.o.v. mezelf. Het is dus echt een heel persoonlijke keuze.

Zo heb ik ook erg veel moeite gehad met het katje van een tante van me. Eigenlijk is het een beetje hetzelfde verhaal als dat van jouw Daantje (oei, wat lastig om dat steeds te typen ;-) ), ik zag dat beestje ook en vond het vreselijk om te zien hoe de vacht van dit diertje eruit zag, hoe mager het diertje was en hoe weinig hij nog kon. Mijn tante besloot ook de natuur zijn gang te laten gaan zolang er geen pijnsignalen waren, omdat hij nog genoot van de dingen die hij wel kon en deed.
Waar ik het diertje had laten gaan, gebeurde er toch nog een wonder..... hij is opgeknapt. Zal niet meer worden wat hij was, het zal ook niet heel erg lang duren voordat er een tweede terugval komt, maar "hij is er weer" en hij geniet op zijn eigen manier.

Waar ontdek jij aan dat het nog wel de moeite waard is om Daantje niet d.m.v. een prikje te laten gaan?

Al met al..... Hierdoor ook mijn dubbele gevoelens. Ik zou het persoonlijk echt niet kunnen, vrees ik. Zeker niet als het zo lang duurt maar ik heb (dankzij diezelfde tante) ook leren begrijpen dat anderen die keuze wel durven en kunnen maken.

Hopelijk mag Daantje snel naar de regenboog, met zijn baasje naast zich.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: versterven

Bericht door sandy »

Geheel toevallig kwam ik op een forum terecht, op zoek naar informatie over versterven, waar Rieneke zich gisteren heeft aangemeld zag ik. Ik kwam op dat onderwerp terecht met het openen van de link.
Ook op zoek naar relevante informatie, en wat ik las was niet fraai..hoe goed bedoelingen ook zijn, hoeveel je ook van je dier houd en hoe hecht je band ook is, dit kan niet!
Er word daar duidelijk gezegd dat dit nog heel lang kan duren, en als mensen voor die weg kiezen, zij gedegen pijnstilling krijgen omdat het anders wel degelijk een lijdensweg word.
Zelfs comateuze patienten die versterven krijgen morfine toegediend.
Dat lijkt mij niet zonder reden.
Dus dames, hoe goed jullie Rieneke ook kennen, en haar band met haar kat, dat wil nog niet zeggen dat haar beslissing de juiste is.

Mijn hond is op de operatietafel ingeslapen, maar voordat dat gebeurde heeft hij heel veel pijn gehad het laatste uur voor zn dood. De tumor waarvan ik niet eens wist dat hij die had was gesprongen.
Pas op de tafel waar een röntgenfoto was gemaakt, zag ik ,achteraf gezien, rust in zn ogen waar ik eerst pijn zag.
Hij wist al wat ik niet wist, dat hij zn rust zou krijgen en die heb ik hem ook gegund omdat dat het laatste was wat ik voor hem kon doen.
Daan wil niet meer Rieneke, dat heeft hij duidelijk aangegeven, en alleen jij kan hem de rust geven die hij wil
Gun hem dat alsjeblieft ook en laat dit niet langer duren.
Want ook dit is onze verantwoordelijkheid ten opzichte van onze dieren.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: versterven

Bericht door Sandra W »

Juist als je heel dichtbij een mens of een dier staat zie je vaak niet meer wat goed voor hem of haar is, omdat je emotioneel te betrokken bent en dus ziet wat je wilt zien. Buitenstaanders zoals wij die geen enkele band hebben met het dier zien het daarom voor wat het is en dat is niet zo liefdevol als jij hoopt. Ik weet zeker dat je dit voor je kat doet, maar je kiest echt de verkeerde manier en je bezorgt je dier onnodig leed. Maar ik vrees dat dit tegen dovenmands oren wordt gezegd, dus ik laat het hier verder bij en hoop snel te lezen dat je kat gestorven is en dus eindelijk zijn welverdiende rust heeft gekregen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: versterven

Bericht door Boomer »

Dieren hebben een hele hoge pijngrens en geven dit pas op het laatste moment aan (helaas vaak te laat). Een dier doet dit om te overleven omdat ze anders zwak zijn voor hun vijand.
Daarmee wil ik zeggen dat Daan waarschijnlijk toch (veel) pijn heeft zonder dat ze het aangeeft en het dan lijkt alsof ze geen pijn heeft.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
bianca-e
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2008 17:00

Re: versterven

Bericht door bianca-e »

Wat ik vooral zo jammer vind aan sommige reacties is dat er uit het oog verloren word dat Rieneke dit niet zo maar zo doet. Ze doet dit in nauw overleg met haar dierenarts, heeft zich gedegen ingelezen in deze situatie en heeft een hele studie achter de rug tot kattengedragstherapeute. Het is niet uit de lucht gegrepen dat ze het doet zoals ze het doet.

Het is voor haar een slopende en heel verdrietige tijd, Daan is bij haar thuis geboren, zoon van haar poes Miep, 16 jaar lang lief en leed, hij is haar soulmate......het vergt veel kracht en karakter juist om te doen wat zij nu doet.
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Re: versterven

Bericht door Tejo »

Lieve mensen,
Iedereen heeft zijn eigen mening en idee over dit en over andere dingen, en dat mag (gelukkig maar).
Ik denk echter niet dat het hier op zijn plaats is om te oordelen of te veroordelen ...
Ik ken Rieneke en Daantje niet persoonlijk, maar ik vind niet dat dit ertoe doet, hoe goed je iemand wel of niet kent, om wel of niet meelevend te zijn.
Ik denk dat iedereen het wel met me eens is als ik zeg dat Rieneke een zware tijd meemaakt En mss inderdaad dat sommigen onder ons het anders zouden doen, maar dat is ieders persoonlijk idee toch?
Het laatste wat Rieneke en Daan nodig hebben zijn verwijten en uitlatingen over je eigen mening. Zij overlegt met haar DA en doet het samen met Daan op hun manier.
Niemand hoeft hiermee akkoord te gaan, of ooit hetzelfde te doen, maar niemand hoeft haar ook te veroordelen hiervoor, vind ik.

Beter is wat steunende woorden, zodat ze weet dat ze er niet alleen voorstaat in deze zware strijd.
Nogmaals, iedereen heeft recht op een eigen mening, en ik veroordeel hier ook niemand om, maar mss wie hiermee niet akkoord gaat, reageert beter in een ander (nieuw) topic zodat Rieneke hier wat troostende woorden kan vinden ...
Dank jullie wel!

En Rieneke, ik wens jou en Daantje nogmaals veel sterkte!

Met onze Mimi gaat het momenteel nog goed, ze eet normaal, en eigenlijk, buiten een beetje dikke wang, zie je niets aan haar.
Maar we kregen zaterdag het definitieve verdict, het is een agressieve kanker.
In principe evolueert deze zonder uitzaaiingen, en groeit waarschijnlijk naar binnen toe (en tast de kaak aan)
We moeten haar dus in het oog houden want zolang ze eet zou ze in principe geen pijn hebben, maar van zodra dat verandert, moeten we een beslissing nemen ... Een cortisone-injectie zou dan nog de groei van de tumor wat kunnen tegenhouden en haar leven iets kunnen verlengen en de pijn wat onder bedwang houden.
Maar op dit moment zijn haar levensverwachtingen, in het beste geval! nog 4 tot 6 maanden maximum. Dus ik weet niet of die injectie dan nog een optie is voor haar ... gewoon om de uiteindelijk zware beslissing met misschien een maand of een paar weken op te schuiven ...
Ik wilde maar het liefst dat ook onze lieverd vanzelf zou inslapen, maar we weten nu praktisch met 100% zekerheid dat dit niet gebeuren gaat en dat we (alweer) de moeilijke stap gaan moeten zetten!
Ik neem dus elke dag een beetje afscheid, geniet van de momenten dat ze bij me ligt, geef haar lekkere tussendoortjes enz...
Mijn man en ik zouden al blij zijn wanneer ze nieuwjaar nog halen zou, maar hebben een beetje de idee dat dit mss niet het geval zal zijn?
We zien wel en geven haar inmiddels een beste oude dag!
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: versterven

Bericht door Nyncke »

Tja, het is een moeilijk onderwerp maar ik denk dat je er ook voor moet waken dat dingen mooier gemaakt worden dan ze zijn.

Dat is het gevoel wat ik hier heb.

Niet om Rieneke te kwetsen maar wel om haar aan te zetten tot nadenken.
Zoals zij ons allemaal tot nadenken heeft gezet.

Ik vind het een prachtig onderwerp, een moeilijk onderwerp maar daarom moeten we niet onze kop in het zand steken.
Eerlijk blijven over wat je hart je zegt.
En dat doet iedereen met in zijn achterhoofd, het beste voor Daantje.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: versterven

Bericht door sandy »

Nyncke schreef:Tja, het is een moeilijk onderwerp maar ik denk dat je er ook voor moet waken dat dingen mooier gemaakt worden dan ze zijn.

Dat is het gevoel wat ik hier heb.

Niet om Rieneke te kwetsen maar wel om haar aan te zetten tot nadenken.
Zoals zij ons allemaal tot nadenken heeft gezet.

Ik vind het een prachtig onderwerp, een moeilijk onderwerp maar daarom moeten we niet onze kop in het zand steken.
Eerlijk blijven over wat je hart je zegt.
En dat doet iedereen met in zijn achterhoofd, het beste voor Daantje.
Precies Nyncke

Ik zeg dit ook niet om Rieneke te kwetsen, afscheid nemen is al zwaar genoeg.
Maar inderdaad om haar tot nadenken aan te zetten dat dit een gruwel is voor haar kat en ik denk niet dat zij dit wil. Zij kan in deze situatie niet redelijk nadenken gezien het verdriet wat hiermee gepaard gaat, en verlaat zich op de dierenarts die zegt dat dit wel kan zodat ze nog geen afscheid hoeft te nemen van Daan. En dat kan ik ze niet kwalijk nemen, de dierenarts wel want die moet beter weten, en alle studies ten spijt, de mens heeft echt nog steeds niet alle wetenschap in pacht.
En ik had ook al gezegd, ik vind die dierenarts zeer laakbaar dat zij dit zo laat gebeuren, want als dit al niet een lijdensweg is dan word het het wel en heel gauw.
Niet voor niks worden mensen bij versterven volgepompt met zware pijnstilling, wat een dier voelt kan je alleen maar naar raden, maar is een mens in zo'n geval wel een goede vergelijking in wat zo'n dier moet voelen.

Dit is dus geen verwijt naar Rieneke toe!
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Re: versterven

Bericht door Tejo »

sandy schreef: En ik had ook al gezegd, ik vind die dierenarts zeer laakbaar dat zij dit zo laat gebeuren, want als dit al niet een lijdensweg is dan word het het wel en heel gauw.
Niet voor niks worden mensen bij versterven volgepompt met zware pijnstilling, wat een dier voelt kan je alleen maar naar raden, maar is een mens in zo'n geval wel een goede vergelijking in wat zo'n dier moet voelen.

Zoals je het zelf al aangeeft, zal Rieneke, wanneer het een lijdensweg wordt voor Daantje, zeker het nodige doen om in te grijpen en dit niet te laten gebeuren!

En vele mensen kunnen ook al niet meer aangeven op het einde of ze al dan niet pijn lijden, en moeten we ons ook vaak genoeg verlaten op wat de dokters vertellen. Hebben die alle wetenschap en kennis ... neen dus. Net zoals bij een dierenarts, en dan doet de mens met zijn medemens, familie of goede vriend, wat hij of zij op dat moment het meest gepast vindt. Net zoals Rieneke met Daantje doet of zal doen!
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: versterven

Bericht door Sandra W »

Maar Tejo, dit wordt geen lijdensweg, dit IS al een lijdensweg voor die arme kat. Verder vind ik het persoonlijk niet mooi om zo langdurig toe te kijken hoe een dier wegkwijnt, maar morbide.

Het is dus niet dat ik Rieneke niet wil steunen in deze moeilijke tijd, ik kan het eenvoudigweg niet meer op deze manier.

groeten,
Sandra
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: versterven

Bericht door Nyncke »

Jammer dat het zo'n wellus-nietus spelletje wordt....
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: versterven

Bericht door daantje »

Tejo, voor jou ook heel veel sterkte. Ook weer moeilijk :-( .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
bianca-e
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2008 17:00

Re: versterven

Bericht door bianca-e »

Dit topic word nogal bezoedeld zo vind ik
Als er mensen over het wel of niet op de goeie manier zo afscheid nemen van je dier door willen discusieren doe dat zoals voorgesteld in een ander topic......
En als ik iets zeker weet is dat Rieneke haar helder inzicht in deze zeker niet onder de emoties en verdriet te lijden heeft.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: versterven

Bericht door sandy »

Tejo schreef:
Zoals je het zelf al aangeeft, zal Rieneke, wanneer het een lijdensweg wordt voor Daantje, zeker het nodige doen om in te grijpen en dit niet te laten gebeuren!

En vele mensen kunnen ook al niet meer aangeven op het einde of ze al dan niet pijn lijden, en moeten we ons ook vaak genoeg verlaten op wat de dokters vertellen. Hebben die alle wetenschap en kennis ... neen dus. Net zoals bij een dierenarts, en dan doet de mens met zijn medemens, familie of goede vriend, wat hij of zij op dat moment het meest gepast vindt. Net zoals Rieneke met Daantje doet of zal doen!
En wat denk je van anorexia patienten waar ik het al eerder over had?
Die geven wel zelf aan dat ze constant pijn in hun donder hebben en ziek zijn, omdat ze hun lichaam de noodzakelijke voedingsstoffen onthouden, omdat hun lichaam net als nu bij Daan langzaam wegteert.
Vele mensen zijn nog altijd niet alle mensen, en als er zware pijnmedicatie toegediend word is dat uit ervaring door mensen die nog wel in staat zijn geweest om aan te geven dat ze pijn hadden?

Verder wens ik Rieneke veel sterkte en vooral wijsheid en aangezien ik wel duidelijk genoeg ben geweest ga ik hier verder niet meer op in.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: versterven

Bericht door Sandra W »

bianca-e schreef:Dit topic word nogal bezoedeld zo vind ik
Als er mensen over het wel of niet op de goeie manier zo afscheid nemen van je dier door willen discusieren doe dat zoals voorgesteld in een ander topic......
Nee hoor, dit topic staat onder "ziektes en medisch overig" en mag dus gebruikt worden als discussietopic over de voors en tegens van een bepaald topic, in dit geval dus "versterven". Als dit topic nu onder "afscheid" had gestaan dan was het een puur persoonlijk afscheidstopic van de topic-opener geweest en is het de bedoeling dat iedereen zich beperkt tot steunbetuigingen. In dat geval zou een discussie wel ongepast zijn.

Trouwens de meeste kanttekeningen zijn met de beste bedoelingen geschreven in de hoop ook de andere kant te belichten en zijn zeker niet bedoeld om te kwetsen, maar ik ben het wel met Nyncke dat het een welles-nietes spelletje lijkt te worden.....

groeten,
Sandra
Gesloten