Leren buiten te plassen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Aranea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mei 2007 11:09
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door Aranea »

Beste Sandy,

Ik vind het jammer dat je er zo over denkt. Ik ben een andere mening toegedaan. Een kat is - ook bij wet - een vrij dier. Als jij vindt dat zo'n beest overlast veroorzaakt, wil dat voor mij net zo veel zeggen dat alle vrije dieren overlast veroorzaken.

Mijn buurman vindt het vaak ook niet leuk dat er weer een bloem of plant vernield is, maar beseft dat je het die beesten niet kunt verwijten. Hij krijgt af en toe een stekje van één van de planten in mijn tuin ;-)

Iewat verder zit een duivenmelker. Telkens hij zijn duiven binnenroept zet hij rondom zijn til kattenvallen. Als zijn duifjes binnen zijn, laat hij de katten terug los. Over dierenvrienden (lees dierenkenners) gesproken!

Ik weet dat niet alle mensen zo tolerant zijn naar wat onze katten uitspoken. Ik zit dan ook vaak met een klein hartje te wachten als weer één van onze katten langer wegblijft dan normaal.
Eerst eten dan de moraal
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Niet elke kat went aan een beperkte vrijheid, Sandy. Je hebt niet voor niks echte buitenkatten, die doodongelukkig binnen worden!

Daarbij komt ook niet iedere kat aan vissen. Laatst dronk Desy uit de vijver en sabbelde een visje aan haar tong. Het kan dus ook anders, niet elke loslopende kat is gelijk een gevaar.
En trouwens, een reiger is een nog groter gevaar voor je vissen dan een kat...

Het is de natuur dat een kat jaagt. Je sluit buitenvogels ook niet op, omdat er toevallig loslopende katten bestaan.
Gebruikersavatar
a3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 mei 2007 11:48
Locatie: Meppel

Bericht door a3 »

Laat ik nogmaals onderstrepen dat wat mij betreft iedereen zelf verantwoordelijk is voor zijn huisdieren. En wat betreft het al dan niet buiten laten: dat moet iedereen zelf maar weten, mijn katten mogen in ieder geval buiten spelen. Ik woon dan ook in een auto-arme straat met enorme weilanden achter het huis en niet in de drukke stad waar gevaar voor de kat en overlast voor buren veel waarschijnlijker zijn. Hoe dan ook: ieder is vrij om te kiezen hoe zijn dieren te houden, ik kies ervoor om ze lekker op muizenjacht te laten gaan.

Misschien was mijn 1e post niet duidelijk; voor mij is het vanzelfsprekend dat je dingen in goed overleg met de buren regelt. Net zoals dat zij zich niet bezwaard hoeven voelen om ons te vertellen dat ze niet zo van katten in de tuin houden. Waar het uiteindelijk om ging wat mij betreft is dat koffiedik gewoon een goed middel kan zijn om overlast te beperken; of ik dat nou strooi of een ander.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Nou sorry Miranda maar wij zijn nog geen enkele vis kwijt geraakt aan een reiger.
Wel zeker een stuk of 5 goudvissen aan die rover die dag en nacht buiten loopt. Terwijl inderdaad onze katten er niet naar omkijken omdat zij het gewend zijn en alleen maar van het water drinken.
Katten richten vaak veel meer schade aan dan roofvogels onder vis en vooral vogelpopulaties.
Ik zal nooit begrijpen waarom mensen katten nemen die er toch niet naar omkijken, daar neem je geen huisdier voor.

Je kan het de katten ook niet verwijten, die weten niet beter het is de eigenaar die nalatig is.
En al is een kat bij de wet een vrij dier, dat wil nog niet zeggen dat je alles maar kan en mag.
Je heb wel degelijk rekening te houden met onwonenden die niet gediend zijn van jouw kat in hun tuin.
Tuurlijk er zijn meer dieren die overlast veroozaken zoals honden die overal zitten te schijten, maar daar hebben we het hier nu niet over.

Hou me ten goede ik ben gek op katten maar mijn tolerantie gaat ook maar tot zover. Als ik voor de zoveelste keer een aangevreten vis op de kant zie liggen ben ik ook in staat om een kei door dr kop te smijten(bij wijze van spreken)
Teveel mensen denken nog steeds veel te makkelijk over het houden van een huisdier. Het komt met veel verantwoordelijkheden en dit is er echt nog steeds 1 van.
Gebruikersavatar
gertjanheinen
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 mei 2007 11:15
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Bericht door gertjanheinen »

sandy schreef:Waarom zou je dat willen leren :???:
Wees blij dat ze het gewoon op de bak doen, als ze eventueel de tuin uit mogen of ontsnappen doen ze het net zo makkelijk bij een ander.
En geloof me dat is echt niet leuk!
Als katten bij andere mensen hun behoefte in de tuin gaan doen dan is dat de manier bij uitstek om mensen een enorme hekel aan katten te laten krijgen, er zijn reeds mensen die katten mishandelen vanwege dit soort overlast. Ik ben ook van mening dat katten hun behoefte thuis op de kattenbak horen te doen.
vriendelijke groet,

Gertjan
Gebruikersavatar
Aranea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mei 2007 11:09
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door Aranea »

Sandy,

Wil je mij dan eens iets duidelijk maken. Ik kan en wil mijn katten niet binnen houden. Ik kan en wil mijn tuin ook niet afrasteren met metershoge omheining om die beesten tegen te houden.

Ben ik dan nalatig? :-x Als één van mijn dieren hun behoefte bij de buren doen, of daar de tuin omspitten, of hun konijntje doodbijten, of wat dan ook... Ben ik dan nalatig?

Mijn twee katten doen nu nog hun behoefte binnen op de bak maar ik hoop dat ze het snel leren om het buiten te doen!

Oh, ik word hier zo kregelig van. Ik vind dit zo kortzichtig! Ik ben blij dat jullie niet naast mij wonen!

En ik ben blij dat ik zo'n begripvolle buren heb. En als die twee boefjes van me ergens overlast veroorzaken dan zal ik dat beslist vergoeden! Maar verwijt mij geen nalatigheid!
Eerst eten dan de moraal
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Aranea schreef:En ik ben blij dat ik zo'n begripvolle buren heb.
Daar mag je je inderdaad gelukkig mee prijzen.

Wij hadden ooit twee katjes, Monster en Nozem, die hier in de buurt niet veilig buiten rond konden lopen. Ze waren gewend om buiten te zijn, dus binnen houden ging echt niet lukken. Wij zagen een buurman verderop met een luchtbuks uit het raam hangen, hij schoot...... en onze katten kwamen uit zijn tuin.
Om een lang verhaal kort te maken.... wij hebben onze eerste mannetjes moeten herplaatsen, gelukkig kon dit bij onze oude buurman, die ze liefdevol opgenomen heeft en konden ze leven in een voor hen bekend terrein, maar wij waren ze kwijt :-( .

Kijk...... ik snap dat mensen niet zitten te wachten op de uitwerpselen van mijn dieren. Ik wil er ook alles aan doen om dit te voorkomen (onze huidige vier meiden komen (nog) niet buiten), maar dit ging echt te ver.
Ik vind niet dat anderen last moeten hebben van mijn dieren, maar wij doen er wel alles aan om het te voorkomen.

Maar zo wil ik dus ook geen "last" hebben van andermans dieren. Het maakt mij niet zoveel uit of ze in mijn tuin poepen, hoor... dat is het ergste niet, maar toen wij afgelopen tijd een nestje met meesjes in de tuin hadden, heb ik wel wat katten weg moeten jagen uit mijn tuin. Op dat moment zat ik er echt niet op te wachten.
Ik kan me de reactie van Sandy, die een vijver vol met vissen heeft, dan ook wel voorstellen...... je bent er zelf goed voor en dat wil je niet laten verknallen door poezen van buurtbewoners :geenidee:
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Als jouw katten schade aanrichten terwijl je weet dat je dat had kunnen voorkomen ben jij nalatig ja. Wat dacht je dan???
De mensen van de kat die onze vissen heeft gepakt zijn net zo nalatig.
En als die kat ons konijntje zou doodbijten kan ik je mededelen dat die kat dan echt een steen door dr kop krijgt.
En ze mogen dan verhaal komen halen hoor, ze kunnen er net zo hard een flink pak slaag achteraan krijgen.
Je verwacht dan wel dat je buren metershoge omheiningen gaan maken, in een onneembaar fort gaan zitten? om jouw katten buiten hun tuin te houden omdat jij er te bedonderd voor bent.
En hoe wou je de schade van een doodgebeten dier vergoeden? Een dier dat ook deel uit maakt van een gezin en net zo belangrijk is voor de eigenaars als jouw katten zijn voor jou. Heb je daar wel is over nagedacht?
Je mag me kortzichtig vinden hoor, dat interesseert me toch geen reet. Je ben echt niet de enige, ik durf te wedden dat er nog wel slechter over me gedacht word hier :lol:
Maar het word is een keer tijd dat jullie leren dat er grenzen zijn, en dat wij echt niet alles hoeven te accepteren van jullie zwervende katten.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

sandy schreef:Als jouw katten schade aanrichten terwijl je weet dat je dat had kunnen voorkomen ben jij nalatig ja. Wat dacht je dan???
De mensen van de kat die onze vissen heeft gepakt zijn net zo nalatig.
En als die kat ons konijntje zou doodbijten kan ik je mededelen dat die kat dan echt een steen door dr kop krijgt.
En ze mogen dan verhaal komen halen hoor, ze kunnen er net zo hard een flink pak slaag achteraan krijgen.
Je verwacht dan wel dat je buren metershoge omheiningen gaan maken, in een onneembaar fort gaan zitten? om jouw katten buiten hun tuin te houden omdat jij er te bedonderd voor bent.
En hoe wou je de schade van een doodgebeten dier vergoeden? Een dier dat ook deel uit maakt van een gezin en net zo belangrijk is voor de eigenaars als jouw katten zijn voor jou. Heb je daar wel is over nagedacht?
Je mag me kortzichtig vinden hoor, dat interesseert me toch geen reet. Je ben echt niet de enige, [...].
Maar het word is een keer tijd dat jullie leren dat er grenzen zijn, en dat wij echt niet alles hoeven te accepteren van jullie zwervende katten.
Sandy; jammer dat je zulk taalgebruik in de mond neemt. Beetje kinderachtig.
Maar goed, zwervende katten zijn wel wat anders. Die hebben geen thuis.

En wegjagen is tot daaraan toe (richt geen schade aan), maar een steen tegen de kop...
Spreek dan de baasjes aan, dat is wellicht ietwat effectiever.

Maar ja, als één iemand een ren bouwt voor zijn kat, is er wel weer een andere kat en je krijgt niet alle kattenbezitters aan het bouwen, dus dit probleem zal nooit worden opgelost.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Kan dit topic niet worden gesloten? Dit is echt een discussie zonder eind. De meningen zullen verdeeld blijven en het wordt er zo niet gezelliger op.
Gebruikersavatar
Aranea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mei 2007 11:09
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door Aranea »

Je moet die vraag eens stellen aan de dierenbescherming. Ook al is de eigenaar verantwoordelijk voor de daden van zijn/haar dier, een kat is een vrij dier en 'moet' niet aan de leiband.
Als jij er een steen naar gooit (of hoe je het ook zo mooi verwoordt) krijg je van mij de politie op je dak én een klacht van de dierenbescherming. En we zullen eens zien wie er dan gelijk heeft. (Mijn vraag is al naar de dierenbescherming vertrokken hoe zij op zo'n geval reageren. Als ik antwoord krijg, zal ik het hier publiceren)

Kijk van mij mag deze topic best gesloten worden, want ik ken mezelf - hier komt heibel van. En waarom? Omdat sommige mensen de ware aarde van katten niet begrijpen. Het is duidelijk een onderdeel van deze zogenaamde 'maakbare maatschappij'. Alles moet maar naar de mens zijn hand gezet kunnen worden. Een kat kan je niet zo temmen of trainen als een hond. Je gaat er een wederzijdse vertrouwensband mee aan. En het is en blijft een vrij dier.

Wij lachen er thuis altijd mee dat de katten ons in huis tolereren.

Waar ik me wel in kan vinden - en dat hier ook al vermeld heb - is een goede verstandhouding met mijn buren. Mijn buren weten allemaal dat wij twee katten hebben, hoe ze er uit zien, hoe ze heten. Het was mooi om te zien toen Nerrivik enkele dagen zoek was, heel wat buren mee geholpen hebben te zoeken.
Eerst eten dan de moraal
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

O bladibla wat voor taalgebruik, overdrijven is ook een vak hoor.
Denk je echt dat ik onder de indruk ben van zulke dreigementen? De dierenbescherming is een lachertje, die komen niet eens als er 20 meldingen binnenkomen van iemand die keer op keer ziet dat een hond zwaar mishandeld word.
Denk niet dat dit mij zal tegenhouden om mijn dieren te beschermen. Dan moeten jullie maar is leren dat niet iedereen gediend is van jouw huisdier.
En ik had al gezegd, al mag een kat bij de wet een vrij dier zijn, zodra jij ze in huis neemt heb jij de verantwoordelijkheid voor zo'n dier. Waarbij ook de verantwoordelijkheid komt dat je zorgt dat ze geen overlast veroorzaken, je bent niet alleen op de wereld namelijk.
Kattenhaters worden niet geboren, die worden gemaakt door mensen zoals jullie.
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Bericht door berg »

Hoi hoi

Ik ben het met Miranda eens: sluiten dit topic. Je komt er toch nooit uit, hoewel ik bezwaar maak tegen 'jullie' en 'julie' katten en dan moeten 'jullie' maar leren Sandy. Alsof iedereen die katten heeft schuldig is aan de overlast die jullie van andermans katten hebben. Dat heb ik ook regelmatig, maar ik ga er van uit dat iedereen (in ieder geval op dit forum) houdt van zijn/haar katten en naar eer en geweten handelt.

Hier kom je toch nooit uit en de berichten worden alleen maar dreigender. Ik kan me niet voorstellen dat dit forum daar voor bedoeld is.

Groeten,
Jootje.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Tot nog toe is dit een wat heftiger discussie, maar dat vind ik geen reden om dit topic te sluiten. Elcke, die dit topic startte, lijkt ondertussen geen deel meer uit te maken van deze discussie, waarschijnlijk omdat dit meer een persoonlijke discussie is geworden tussen Aranea en Sandy.

Met het taalgebruik van Sandy in dit topic heb ik persoonlijk geen probleem, zolang er niet gevloekt, gescholden of gedreigd wordt (al heb ik dit hier nog niet echt gezien). Je mag op dit forum best wat heftiger reageren, zolang het maar in verhouding staat met de discussie. Het is okee om je standpunt te verdedigen (ook als die afwijkend is van een ander), maar probeer dat niet in het persoonlijke te trekken en blijf on-topic.

Tegen degenen die dit topic gesloten willen zien omdat ze zich ergeren aan het verloop van het topic, wil ik zeggen: post/kijk dan niet in dit topic en gooi geen olie op het vuur.

Als laatste wil ik jullie vragen, Aranea en Miranda, om discussies te beperken tot de topics waar deze in staan. Hiermee bedoel ik de opmerkingen in de Babbelbox. Mensen die dit topic niet volgen of er niet in geïnteresseerd zijn, hoef je niet op een andere manier proberen erin te trekken.

Alvast bedankt.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Aranea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mei 2007 11:09
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door Aranea »

Kattenhaters worden niet geboren, die worden gemaakt door mensen zoals jullie
Beste Admin, is dit géén schelden?
Denk je echt dat ik onder de indruk ben van zulke dreigementen?
Dit is niet bedoeld als dreigement. Ik wil je enkel iets leren. Jullie mensen moeten leren dat de wereld er één is van leren samen te leven zonder direct te roepen dat iets overlast is. Je bent duidelijk een product van de verzuurde samenleving.

Als enkele buurjongens aan het stoeien zijn in de tuin en ze trappen een bal tegen één van mijn zeldzame plantjes, ga ik ze niet direct een steen door hun strot duwen. Ik zal ze vertellen een beetje beter op te letten maar zal hen niet te beletten te kunnen spelen.

Een kat is in eerste instantie niet gemaakt om tussen vier muren te zitten. Je moet zo'n beest de vrije natuur gunnen. Hoe kun je dit nu verwezenlijken zonder de geaardheid van dergelijke beesten te onderdrukken? Dat doe je toch niet!

Dit wil niet zeggen dat ik de schade zal vergoeden indien die er zou zijn. Maar je draagt toch geen schuld omdat dat beestje zijn instincten volgt. Of moet ik zijn/haar instincten beknotten?
Waarbij ook de verantwoordelijkheid komt dat je zorgt dat ze geen overlast veroorzaken,
Ik draag de verantwoordelijkheid voor de brokken die ze maken. Ik probeer zo inventief mogelijk te zijn om dergelijke brokken te vermijden. Maar ik kan niet vermijden dat ze overlast veroorzaken.

Hoe zorg jij ervoor dat jouw katten geen overlast veroorzaken? Hou je ze binnen? Heb jij een omheining rond jouw eigendom waar ze niet buiten kunnen? Hou jij je katten aan een leibandje? Loop je ze overal achterna om onheil te voorkomen? Hoe doe jij dat dan? Misschien kan ik wel iets van jou leren :-P

Mensen die dit topic niet volgen of er niet in geïnteresseerd zijn, hoef je niet op een andere manier proberen erin te trekken
Kunnen mensen daar zelf niet over oordelen? Wat is er fout om andere mensen - zeker van dit forum - hun standpunt te vragen.
Eerst eten dan de moraal
Gesloten