Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Asse-Poes schreef: 14 aug 2023 17:58 Ik ben het echt totaal allemaal kwijt nu.

Het probleem was toch dat Pippa niet eet?
Yep. Maar daarnaast drinkt en plast ze dus ook nog steeds veel.

Heb er echt buikpijn van nu.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Ja maar dat vele drinken en plassen doet Pippa al heel lang.
Dat slecht eten is recent. Gisteren wel gegeten en vandaag is me niet duidelijk. Maar kennelijk niet ernstig genoeg voor de DA om dáár iets voor te geven.

Verder snap ik je enorme focus op triaditis nu niet en lijkt het alsof Pippa's bewezen schildklierprobleem nu bijzaak is geworden.

Ik snap eerlijk gezegd dus niet wat nou de reden is dat je vandaag Lienden belde. Ik begreep dat dat juist over het niet willen eten ging en nu gaat het over het vele drinken.

Ik ben blond, dus alvast sorry.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Ja omdat ze dus ineens stopte met eten en ik hier had gelezen dat katten die daar niet eten eerder worden opgehaald. Maar aangezien Pippa ook het hele weekend al niet had gegeten leek het mij niet verstandig om haar na 3 dagen niet eten naar Lienden te sturen. En dat wilde ik dus even overleggen met de dierenarts. Volgens de dierenarts valt het vele drinken en plassen nu ook niet vanuit de schildklier te verklaren, vandaar de opmerking daarover. Volgens hem is het een probleem dat hier los van staat. Vandaar dat ik nu verder ga kijken. Haar T4 en gewicht zijn stabiel zolang ze meds gebruikt en het niet eten is een urgenter probleem dat opgelost moet worden.

Dat eten van gisteren mag trouwens geen naam hebben hoor: een paar stukjes gedroogd vlees en een plakje kalkoenfilet. Gisteravond en vanochtend wilde ze helemaal niks meer.
Laatst gewijzigd door BaasjevanPippa op 14 aug 2023 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Is haar glucose onlangs nog mee genomen?
Veel drinken en plassen kan met de pancreas te maken hebben.
Als ze morgen toch bloed gaan prikken vraag dan of ze het mee nemen.

Veel drinken en plassen heeft niet met de schildklier te maken dat klopt maar dat Lienden blijft zeggen dat er geen verband is tussen triaditis en de schildklier vind ik ook vreemd.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Synemios schreef: 14 aug 2023 18:36 Is haar glucose onlangs nog mee genomen?
Veel drinken en plassen kan met de pancreas te maken hebben.
Als ze morgen toch bloed gaan prikken vraag dan of ze het mee nemen.

Veel drinken en plassen heeft niet met de schildklier te maken dat klopt maar dat Lienden blijft zeggen dat er geen verband is tussen triaditis en de schildklier vind ik ook vreemd.
Veel drinken en plassen is wel een symptoom van een verhoogde T4-waarde maar die heeft ze nu dus niet meer.

Je eerdere opmerking snap ik niet. Het plan was nu toch juist om geen bloed te prikken en haar te behandelen alsof ze triaditis heeft?

Ik vind het allemaal maar ingewikkeld en ook lastig dat ik dit soort beslissingen zelf moet nemen. Wil het zo goed mogelijk doen maar het voelt alleen maar alsof ik steeds dingen vergeet en steken laat vallen.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

BaasjevanPippa schreef: 14 aug 2023 18:29

Dat eten van gisteren mag trouwens geen naam hebben hoor: een paar stukjes gedroogd vlees en een plakje kalkoenfilet. Gisteravond en vanochtend wilde ze helemaal niks meer.
+ minimaal een half blikje Cosma 😀 gisteren om 13.20 uur.

Maar goed, ze eet dus blijkbaar nu niet meer en daar wordt niets aan gedaan. Dat snap ik niet.

Morgen wil jouw DA een infuus (waarvoor eigenlijk, of bedoelt hij een voedingssonde) aanleggen en bloedonderzoek doen om triaditis aan te tonen.

Het wordt inderdaad steeds ingewikkelder 😢
en † Clea ♀ (2013-2024)
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Nou dat was bij nader inzien eerder een kwart. Maar het was toch iets :) heb nu van alles meegenomen. Verschillende merken, structuren en smaken.

En ben het met je eens hoor, ik vind het ook vreemd dat ze vandaag niks gedaan hebben. Ik breng haar toch niet voor niks?

En volgens mij bedoelde ze inderdaad een voedingssonde, want ze had het over vocht toedienen.

Ik zal het morgenochtend nog even goed bespreken wat nu het plan is en zodat het onderzoek wat in Drachten is gedaan ook goed benut wordt.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ik dacht dat jou plan was wel bloedonderzoek te doen morgen, vandaar dat ik het noem.

Veel drinken en plassen is inderdaad een symptoom van hoge t4 waardes bij katten maar dat is bij pippa nu niet zo.
En we hadden het nu over Pippa.( ik had er het woordje nu bij moeten zetten)

In dit geval zou het dus ook nog van de pancreas kunnen komen.
Als Pippa morgen vocht nodig heeft en ze dan toch iets krijgt om rustig te worden dan kun je gewoon bloed laten prikken, maar als er niets uit komt betekend het niet dat er ook niets mis is.

Daarom worden er dan meestal daarna echo's gemaakt ( maar dat is al gebeurd)

Het probleem is dat je met Pippa het liefst zo min mogelijk onderzoek wilt doen omdat ze dan elke keer een roesje of gaba nodig heeft en het haar veel stress bezorgd.

Wat ik zou doen:

Als ze morgen vocht nodig heeft en ze daarvoor een roesje of gaba nodig heeft dan wel bloedonderzoek.
Maar ja liever niet maar wel iets tegen de misselijkheid en op zijn minst een eetlustopwekker, liefst ook iets om pijn uit te sluiten. ( temgesic bijvoorbeeld) oplossen in een beetje water en dan in de wangzak spuiten ( spuitje zonder naald) en anders vragen of er een andere pijnstiller is die ze mag maar geen nsaid.

Enige wat ik jammer vind is dat ze vandaag niet meteen iets gedaan hebben qua andere anti misselijkheid en geen mirta hebben voor geschreven.

Ze hadden dat wat ze morgen willen doen vandaag ook kunnen doen, maar nu hebben ze eigenlijk alleen gekeken of ze wilde eten.

Maar daar kun jij niets aan doen dat hebben zij zo besloten.

*Voedingssonde is een groot verschil met vocht, een voedingssonde gaat via de neus (of hals) naar de maag en vocht werkt via een infuus.

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/kat-eet-niet/
Groetjes, Denise
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Ja, eens, dit is toch verloren tijd. En ik vond ze ook redelijk passief: wat wil jij doen? Eeh, nou jullie hebben haar dossier toch gelezen? Dan kun je ook zien dat de buikregio de volgende verdachte is.

En oké, dan wordt dat het plan.

Helaas gaat de Gourmet er ook niet in. Elke keer als ik haar wat voorzet is het hooguit een paar likjes en dan is het weer klaar. Dus er moet morgenochtend wel echt wat gaan gebeuren.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Frustrerend is dat, katten die niet willen eten.
Groetjes, Denise
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

En nog even voor Marina, bij verdenking pancreas/triaditis, geven ze vocht infuus om de vochtbalans op peil te houden en de de giftige stoffen ( die mogelijk gevormd worden door ontstekingen) af te voeren.

En dat hadden ze je eigenlijk ook wel uit moeten leggen Renske ;-)
Groetjes, Denise
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Synemios schreef: 14 aug 2023 19:49 En nog even voor Marina, bij verdenking pancreas/triaditis, geven ze vocht infuus om de vochtbalans op peil te houden en de de giftige stoffen ( die mogelijk gevormd worden door ontstekingen) af te voeren.

En dat hadden ze je eigenlijk ook wel uit moeten leggen Renske ;-)
Ja, dit hebben ze ook wel gezegd, herinner ik me nu, maar ik heb niet alles goed meegekregen. Ik zei namelijk dat ze wel genoeg vocht binnen krijgt omdat ze zoveel drinkt en toen legde ze uit dat dit anders is.
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Wat ik wel echt opmerkelijk vind sinds ik gestopt ben met de schildkliermeds: Pippa laat zich weer uitgebreid kroelen en spint weer. Dat heeft ze een hele tijd niet gedaan. Jammer dat ik de meds nu weer moet oppakken...
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Maak vanavond in alle rust een lijstje wat je precies wilt voor Pippa.
Dan overvalt het je morgen niet als je Pippa bij de DA brengt.

en als je DA dan toch met Pippa bezig is, laan hij ook even goed kijken naar haar gebit, tong en keel.
Dan kan je eventuele problemen daar in ieder geval uitsluiten.
en † Clea ♀ (2013-2024)
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Asse-Poes schreef: 14 aug 2023 20:42 Maak vanavond in alle rust een lijstje wat je precies wilt voor Pippa.
Dan overvalt het je morgen niet als je Pippa bij de DA brengt.

en als je DA dan toch met Pippa bezig is, laan hij ook even goed kijken naar haar gebit, tong en keel.
Dan kan je eventuele problemen daar in ieder geval uitsluiten.
Goed idee, thanks!

En wilde inderdaad haar gebit etc al laten checken.

Heb nu trouwens wel besloten dat ik die rijlessen weer ga oppakken. Kan ik haar de volgende keer zelf brengen. Dat is misschien een geluk bij een ongeluk.
Plaats reactie