Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Net de app-geschiedenis met de buurvrouw even doorgenomen en ik las dat ik haar toen cerenia heb gegeven toen ze misselijk was. Had nog wat staan, maar ik krijg het er nu met geen mogelijkheid in. Niet in een beetje moutpasta, waar ze gek op is, en als ik het rechtstreeks probeer houd ze de kaakjes stijf op elkaar. Ze maakt het me niet gemakkelijk 🙈
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Heb net via mijn vinger toch wat moutpasta met verkruimelde Cerenia erin gekregen. Volgens mijn dierenarts-buurvrouw past veel drinken en plassen niet bij een triaditis, dus het blijft een raadsel waarom ze dat nog steeds doet. Nierwaarden waren in alle recente bloedonderzoeken ook gewoon goed.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Het ligt wel voor de hand dat het braken komt door de schildkliermedicatie. Ze is pas 1 dag vrij van de medicatie, en zo snel merk je geen verbetering.
Maar je hebt gelijk, er kan ook iets heel anders spelen.

Is er voer waar ze dol op is? Bellow doet een moord voor Gourmet Gold Mousse en Schesir.

Het is wel raar dat ze aan komt rennen om te eten en dan toch alles laat liggen.
Dat lijkt toch echt op een gebitsprobleem. Zeker omdat ze snoepjes ook laat vallen. En alleen die likstaafjes wil.
Heb je nog bericht van Lienden gehad n.a.v. Pippa's dossier?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
BaasjevanPippa
Poema
Poema

En het is ook wel heel toevallig dat ze 3 maanden goed ging qua eten en net een dag nadat ze gestopt is met de medicatie weer lastiger gaat eten. Dus ik ga er inderdaad ook maar van uit dat eea met de schildklier(medicatie) samenhangt. Misschien is ze gewoon heel gevoelig voor medicatie. Van Novacam ging ze ook braken.

Ze heeft net wel een half blikje Cosma gegeten en vleesstaafjes van de Aldi gaan er ook goed in. Nu zit ze weer de halve waterbak leeg te drinken 🙈 Het is niet te geloven hoeveel urine ik elke dag in de kattenbak vind.

Gewicht is nog stabiel 3,9 kg.

Waar ze een moord voor doet: roomijs haha, maar dat mag ze natuurlijk niet hebben :P En moutpasta vindt ze ook echt lekker, maar dat hoeft ze nu dus ook niet.

Ik ga sowieso Lienden even bellen morgen, hopelijk kunnen ze me wat geruststellen.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Het kan toeval zijn...

Gelukkig heeft ze nu toch weer wat gegeten. Om de 3 a 4 uur maar weer wat Cosma aanbieden dan.

Je blijft lekker bezig zo. Ik herken het en je wordt er moedeloos van.
Maar hé, Pippa heeft al een paar dagen niet gebraakt! :edance:
en † Clea ♀ (2013-2024)
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Asse-Poes schreef: 13 aug 2023 13:26 Het kan toeval zijn...

Gelukkig heeft ze nu toch weer wat gegeten. Om de 3 a 4 uur maar weer wat Cosma aanbieden dan.

Je blijft lekker bezig zo. Ik herken het en je wordt er moedeloos van.
Maar hé, Pippa heeft al een paar dagen niet gebraakt! :edance:
Ja echt... ik zit er bijna met m'n neus bovenop als ze aan het eten is en durf bijna niet te ademen, want dan raakt ze misschien afgeleid en eet ze niet verder ;) Terwijl normaal gesproken de wereld om haar heen kan vergaan: niks kan haar bij haar eten wegslaan :P

En klopt! Sinds ze Emeprid krijgt heeft ze 2 keer gebraakt, maar geen eten zoals ze eerder deed maar Cosma-snacks. Sindsdien heeft ze die snacks niet meer gehad en niet meer gebraakt. Ondanks dat ze dus niet helemaal lekker is. Dus, focus op het positieve ;) Nog 1 dagje overleven met z'n tweeën morgen en dan ligt ze in de handen van Lienden.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

That's the spirit! 😀

Oh wat herkenbaar..zo zat ik ook doodstil en met ingehouden adem naast Bellow. Nu tovert daf een glimlach op mijn gezicht, maar destijds... 😞

Over een week heb je weer een totaal andere kat!
en † Clea ♀ (2013-2024)
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Heb er verspreid over de dag gelukkig wel wat in gekregen. Vleesstaafjes en een plakje kipfilet. Maar van haar eigen eten likt ze de saus af en de rest laat ze staan. Ze is wel weer heel veel bij de drinkbak te vinden. Dat valt ook te verwachten natuurlijk, waarschijnlijk is haar T4-waarde aan het klimmen. Wel blij dat ik haar nu weer gewoon kan kriebelen rond haar oortje ook, want dat kon natuurlijk niet toen ze oorzalf kreeg. Ga morgen de DA ook eens bellen of ik mss niet toch naar het alternatief voor Tumil K moet want ze krijgt nu ook geen kalium binnen en dat moet wel vanwege haar tekort. Wat een gedoe!! Nog 2 nachtjes slapen...
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Dut schijnt lekker te zijn en is makkelijker dan poeder
https://www.medpets.nl/vetplus-kaminox

Kalium tekort: braken, veel drinken en plassen.
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/kali ... 20energiek.
en † Clea ♀ (2013-2024)
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Asse-Poes schreef: 13 aug 2023 18:39 Dut schijnt lekker te zijn en is makkelijker dan poeder
https://www.medpets.nl/vetplus-kaminox

Kalium tekort: braken, veel drinken en plassen.
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/kali ... 20energiek.
Goeie tips! De dierenarts zei dat ze iets heeft wat in een flesje zit en beter te doseren is, dus dat is wellicht dit. Maar aangezien ik al poeder had adviseerde ze me hier wat royaler mee te zijn. Nu is dat Kaminox wellicht interessant! Ik ga morgen even bellen/langs. Zo fijn dat de dierenarts nu op 5 minuten fietsen zit.

Het kaliumtekort zou inderdaad het vele drinken en plassen kunnen verklaren, het braken ook en het minder energiek zijn ook. Dus belangrijk om dat zo snel mogelijk weer op niveau te krijgen. Kan een week of drie duren, zei de dierenarts.
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Net Lienden gebeld, ze gaan even overleggen of Pippa alsnog mag komen ondanks dat ze niet eet. En heb ook gevraagd of het feit dat ze ondanks goede T4-waarden nog steeds braakt er niet op wijst dat haar probleem ergens anders ligt. Hoop later deze ochtend iets te horen.

Baal hier echt ontzettend van... echt luttele dagen voor de behandeling stopt ze met eten en nu kan de behandeling wellicht niet doorgaan. Ze zit straks immers in een bunker, dus dan kunnen ze haar ook niet onderzoeken of aan een infuus leggen ofzo... En ik denk dat als het wel doorgaat en ze klachten houdt, ze de komende weken ook niet door een andere dierenarts onderzocht kan worden, aangezien ze radioactief is?

Ik ga even een potje janken hoor...
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Net de eigen dierenarts ook gebeld. Twijfel nu erg wat te doen: haar alvast daarheen brengen, zodat ze haar kunnen onderzoeken en evt. aan het infuus kunnen leggen of toch berichtje van Lienden afwachten... Als ik haar te laat breng, zal ze de nacht moeten blijven en dat kan niet, want we moeten morgenochtend al vroeg weg. En als ik haar niet breng, zit ze in ieder geval nog tot morgenmiddag (en vast nog wel langer, want vreemde omgeving) zonder eten. Dan zitten we inmiddels op 4 dagen weinig eten en dat is wel erg lang...
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Heb Pippa net naar de dierenarts in het dorp gebracht, hopelijk krijgen zij er wat in. Met het idee van: gaat het wel door, dan is het goed dat ze al wat heeft kunnen aansterken, en: gaat het niet door, dan is het ook goed om zsm haar weer aan het eten te krijgen. Ik begin me wel af te vragen hoelang ik hiermee door moet gaan. Het is zo stressvol voor haar elke keer en steeds een roesje is ook niet echt goed.
BaasjevanPippa
Poema
Poema

En weer een update.

Contact gehad met Lienden en het leek de dierenarts daar het beste om de behandeling uit te stellen, omdat hun opties ook beperkt zijn als ze daar ook niet eet... Ze blijven nu wel met jodium zitten dat speciaal voor haar besteld is, maar ja, daar kan ook niemand wat aan doen... Lijkt me ook lastig om daar nu nog een katje voor te vinden...

En daarna m'n eigen praktijk gebeld en ook het gebruikelijke verhaal gehoord: moeilijk te benaderen en ze wil nog steeds niet eten. Einde middag even contact over het vervolg. Ik weet nu ook niet meer wat ik hiermee moet.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ja dat is echt heel erg balen.
Wat heeft ze nu gekregen qua medicatie? cerenia of emeprid?

Als ze zoveel stress heeft zal ze daar zeker niet eten, Lizzy at tijdens opname voor die alvleesklierontsteking alleen als wij er waren en in een aparte kamer zonder andere mensen.

Sterkte.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie