Welke fokker? 1 kitten of 2? Ik weet het niet meer

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door castratenkoor »

Haha aparte foto's met gevarieerde oortjes.

Als het een grote plas was dan denk ik ook dat het gewoon gedragsprobleempje was. Een krant is ook wel aantrekkelijk ja. Goed in de gaten houden of hij vaak op de bak gaat en/of vaak wild-plast.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Wanneer het eenmalig was zou ik mij geen zorgen maken.

Wat betreft post die op de grond valt heb ik een postopvangsysteem zoals deze: klik
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Bowy heeft het een keer op de kokosmat bij de voordeur gedaan. Als ze het eenmaal "aanleren" dan kunnen ze het ook vaker doen. Ik heb daar een tijdlang gewoon een stuk vloerbedekking neergelegd. Dat was minder aantrekkelijk. Nu heeft Moes het dus niet echt op de grond gedaan maar de kans zit er natuurlijk wel in dat als er weer een krant binnenvalt dat die weer de klos is :) Dus jullie moeten vroeger opstaan dan Moes :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sifra
Tijger
Tijger

Bericht door Sifra »

Plastic tassen zijn ook uitgevonden om op te plassen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Kimm
Poema
Poema

Bericht door Kimm »

Dat postopvangsysteem ziet er wel heel handig uit!! Maar ik zie nu al voor me hoe ze er in hangen.. De handdoek en theedoek in de keuken zijn in de afgelopen weekjes ook niet meer zo mooi als wat ze waren omdat dat natuurlijk ook super leuk speelgoed is. Maar mocht het krantplassen blijven dan misschien toch maar eens proberen.

Wel eigenlijk grappig dat ze toch zo hun voorkeuren hebben en dat veel het herkennen.

En Rik, misschien is dat het wel! Gewoon eerder opstaan! Ofja nu ik er over nadenk misschien later, mijn vriend staat meestal om kwart over 4 of kwart voor 5 op maar dan is de post er natuurlijk nog niet..
Nee zonder grapjes, ik krijg belachelijk veel reclame en folders het blijft maar binnen stromen, en dan ben ik wel eens lui om het op te rapen en dan kan het er goed een dag liggen tot de stapel weer compleet is en bij het oud papier kan. Dus misschien moet ik een beetje minder lui worden of toch maar eens die nee nee sticker halen.

Nog een vraagje.. Alweer haha

De rollen zijn een beetje omgedraaid zoals ik al zei en Mila wil constant spelen maar Moes heeft daar volgens mij niet altijd zin in, hij is volgens mij ook ietsje minder sterk. Hij ligt altijd onderop en miauwt best veel ( doet hij sowieso best veel). Hij probeert meestal weg te lopen maar dan rent Mila er natuurlijk weer achteraan.
Het is niet zo dat t constant is maar regelmatig lijkt het net of Moes er niet zon zin in heeft, en dan denk ik bijt toch gewoon een keer van je af maar dat doet die dan meestal niet.
Kijk ik er nu weer te mens-achtig tegenaan. Moet ik hier iets aan doen of moet ik het gewoon laten. Vind het zielig soms gaat moes dan maar in z'n hangmatje in de krabpaal liggen en Mila na t spelen ligt dan bij ons.
Gewoon zelf laten uitvechten of wat anders?
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Dat zal Moes toch echt zelf moeten leren, van zich af bijten. Je kunt daar toch nooit 100% bovenop zitten. Je zou natuurlijk zelf wel wat meer met Mila kunnen spelen maar als Mila achter Moes aanzit dan zullen ze dit toch echt zelf uit moeten maken. Verder geef je zelf al aan dat Moes zich ook in zijn hangmatje terug kan trekken dus dan zal hij dat wel doen als hij er genoeg van heeft (of hij moet een keer een knauw naar Mila geven).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kimm
Poema
Poema

Bericht door Kimm »

Ja inderdaad merkte laatst dat moes al wat meer van zich af ging bijten. Nu weer niet maar hij kan t dus wel. Heb nog geen plukken haar gevonden of harde schreeuwen gehoord dus misschien ziet het er allemaal ook wel erger uit als wat het is.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Het kan er ruig aan toe gaan met opgroeiende kittens. Maar ik zou ze gewoon laten begaan. Dat is ook juist de reden dat er geadviseerd wordt twee kittens te nemen. Als ze elkaar niet kunnen afrossen nemen ze de mens te grazen. En geloof me, bij een kitten van 3 maanden kun je daar misschien nog om lachen, maar als ze straks 9 maanden zijn, dan kunnen ze behoorlijke schade aanrichten in hun aanvallen.

Mijn Douwe van een jaar heeft genoeg vriendjes om te slopen. Maar hij vindt het nog steeds lollig mijn voeten aan te vallen. Zit ik relaxt tv te kijken komt er opeens een duveltje uit een doosjes - tsjakkaaaa. En ik me 's avonds als ik naar bed ga maar afvragen waar toch al die gaten van in mijn voeten komen......

Stel dat hij Teske en Luuk niet zou hebben..........zou ik dan nog rust hebben? Hahahahaha.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Klinkt als flink stoeien als ik dat zo lees ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Kimm
Poema
Poema

Bericht door Kimm »

Nou, t gaat eventjes niet zo lekker. Beide zwaar aan de diarree. We moeten nu drie dagen ontlasting opvangen en laten testen op virussen. Hebben ze even van het natvoer afgehaald gewoon alleen brokjes.
Eerst was het 2x per dag allebei een half zakje Felix elke dag feest maar omdat Mila weer na de antibiotica weer een beetje aan de diarree kwam heb ik een box gekocht met alleen maar vlees in de hoop dat t misschien om die vis zou gaan wat erin zat. Nu dus die alleen vlees en sinds dat is Moes ook aan de diarree. Om even helemaal uit te sluiten voor onszelf of het daar aan zou liggen geen natvoer meer. Vind het heel sneu voor hun maar merken we de komende dagen geen verbetering krijgen ze het gewoon weer. Afgelopen weekend ook na de DA geweest maar die kon zo niks vinden dus vandaar de test van de ontlasting. Buiten dat ik het natuurlijk super erg voor hun vind plast moes weer buiten (lees: bovenop) de bak. En op het aanrecht en net waar even iets ligt. Vandaag maar de deksels eraf gehaald want ben bang dat het weer door de stank komt. De vorige x dat hij langs de bak plaste was ook toen Mila erge diaree had, toen dat beter ging ging hij ineenkeer ook weer op de bak.
Heb m vanavond alweer op de bak zien plassen ( beloond met knuffels en een ieniemienie snoepje, ik weet dat t nu niet goed is met de diarree maar was heel blij ermee natuurlijk).

Aangezien in onze niet heel grote keuken nu 2 open bakken staan is het de hele dag door een grote kattenbak. Wel 2 tot 4 x stofzuigen per dag en bezoek laat ik even liever niet komen.

Ik heb ze als we werken zijn nu ook alleen in de keuken. Als ik iets meer open zet kunnen ze meteen op de beklede trap. Nu hebben ze daar steeds mogen komen maar met het ge-wildplas van moes durf k t niet meer aan. Als van 10 uur smorgens er plas in zit tot 4 uur in de middag als mijn vriend thuis komt dan ben ik bang dat ik het er niet meer goed uitkrijg en dalijk door de geur een vaste plek gaat worden. Als k thuis ben ga ik meteen flink met ze spelen met het hengeltje enzo en dan mogen ze boven en beneden overal komen.

Ik hoop gewoon dat ik snel weer als ik werken ben alles open kan zetten maar ik durf het gewoon even niet aan. Hopelijk vind de DA iets in de ontlasting zodat de diarree overgaat en Moes hopelijk ook weer netjes op de bak plast.

Ze zijn evengoed nog super speels en super wild, is niet zo dat ze lusteloos zijn of minder eten of drinken, sinds het natvoer weg is drinken ze ook veel meer maar dat is natuurlijk logisch.

Hoop snel meer te weten en dat het snel beter gaat. Zou voor hun stukken beter zijn en voor ons ook.

Oja nog een ding. Ik heb de plantenspuit aangeschaft. Ik weet dat de meeste hier er echt op tegen zijn. Ik zelf ook. Maar als ik met koken ook maar een halve stap van de aanrecht afzet dan zitten ze bijna in het vuur. Een vriendin van mij heeft 7 katten en er is er zo wel eens in 1 snelle seconde opgesprongen en in brand gevlogen. Gelukkig ook weer in een seconde uit kunnen maken en alleen de haartjes weg maar toch dit wil ik echt niet dat me gebeurd. De koelkast staat in de bijkeuken en ik moet wel eens wat pakken snel en dan zitten ze er al op. Vandaag een keer of 2 water op hun rug gespoten toen ze op het aanrecht sprongen bij het vuur en ze vlogen er ook weer vanaf. Daarna hebben ze langs me staan mauwen maar niet meer gesprongen. Hoop dus dat al is het puur voor bij het vuur en onder het koken ze er zo een beetje bij weg blijven.

Ik ben aan het denken om ze meer uitdaging te geven als ze beter zijn. Lekker na zolder of wat schaapjes tegen de muur met tapijt erop om wat hoger te kunnen zitten. Misschien is die behoefte na het aanrecht dan ook wel wat minder.

Maar nu eerst even rustig aan en beter worden en dan kijken we weer verder.

Oja trouwens ik heb de keuken vol met houten kratjes gezet en balletjes en speelgoed en klimdingen, zodat ze ondanks ze nu even minder ruimte hebben wel wat klim werk hebben waar ze ook veel gebruik van maken. Vooral de houten kistjes zijn helemaal leuk.
Adriana

Bericht door Adriana »

de oorzaak kan zeker ook in het voer zitten.. mijn ervaring is dat sommige rassen (ook en met name op kittenleeftijd) voer met wat hoger eiwitgehalte niet aankunnen.
dat resulteert in onvolledige vertering, stinkende ontlasting en diarree.
weet niet wat je voert maar RC heeft diverse soorten kittenvoer waar je zelf even naar het eiwitgehalte moet kijken.
het eiwitgehalte in poezenmoedermelk is niet zo hoog en dat is je natuurlijke norm.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Lastig en ingewikkeld. Ik ben vooral bang dat je in een negatieve spiraal terecht komt. Het is begrijpelijk dat je ze opsluit in de keuken als je weg bent, niemand laat graag zijn hele huis vol piesen. Maar ik vrees dat de neiging tot wild plassen daar alleen maar groter van wordt. Ze worden beperkt in hun beweging en dat voor vele lange uren.

Wat betreft de kattenbakken, zou ik je aanraden een speciekuip te halen en daar 10 cm grot in te doen. Voor hun ruim plassen en poepen en voor jou een stuk minder gruis door je hele huis.

Ik hoop dat de oplossing voor de diarree snel gevonden wordt. Kunnen ze misschien wat eten van jullie gejat hebben? Yoghurtbakje uitgelikt of zo? Of vet uit een pan gelikt?
Als de dierenarts geen afwijkingen vindt in de ontlasting zou ik als ik jou was overgaan op speciale brokken voor katten met gevoelige maag/darmen - sensitive of sensible.
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

ik heb bij intratuin toen een grote mat gekocht, (ik heb de honden en kattenmaat gekocht). dat zijn grote lussen en daar staan mijn bakken op. dat scheelt enorm met uitloop van grit. ze liggen bij dierenspullen en zijn vooral voor honden die met natte poten binnen lopen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Kimm
Poema
Poema

Bericht door Kimm »

Dankje Adriana! Als er niks uit de tests komt dan ga ik daar zeker naar kijken. Weet ik in ieder geval waar ik op moet letten.

Castratenkoor, ook weer bedankt voor al de adviezen. We hebben een grote kattenbak en een echt mega grote die de dierspeciaalzaak speciaal voor ons had besteld, dus denk dat dat wel ruimte genoeg is. Eentje zit nu veel grit in en de ander juist wat minder, ze kiezen nu toch veel voor die waar minder in zit want ze graven volgens mij graag tot de bodem. Maar ze hebben dus keuze. Mochten andere de andere opties toch niet werken kan ik dan even kijken voor een nog grotere bak maar mijn gevoel zegt nu dat dat niet meteen het probleem is. We hebben ook uitloopmatjes besteld voor voor de kattenbak, hopelijk helpt dat al in de rommel. Ze hebben dus vandaag en gisteren toen we weg waten alleen in de keuken gezeten. Gelukkig geen plasjes meer gevonden. Ik snap je helemaal hoor vind het zelf ook super zielig maar het werkt voor nu even en ik hoef tot maandag bijna niet te werken dus dan hoeven ze ook niet veel daar te zitten. Ik ben gewoon bang dat als dit wildplassen te lang doorgaat ik het niet meer kan oplossen en zo is het enigszins onder controle te houden voor Hoelang het duurt. Als ik er ben mogen ze natuurlijk overal komen mocht er dan iets gebeuren kan ik het ook meteen in de biotex zetten dat de geur weg gaat.
Het voer zal ik zeker in gedachten houden, en ook naar gaan kijken mochten de tests niks uitwijzen.
Als ik gekookt heb zet ik voor we gaan eten alle pannen onder water in de gootsteen al even afgespoeld. En van ons menseneten krijgen ze echt helemaal niks, maar is wel eens een in de pudding gedoken in een flits en daarna meteen afgepoetst maar kan wel iets binnen hebben gekregen maar echtt niet meer dan een likje van z'n vacht ofzo. Dus denk dat het daar niet snel aan zal liggen. We proberen er erg goed op te letten.

Nellebel, dankje! Als de bestelde uitloopmatjes niks zijn ga ik daar voor kijken!

Nu nog even leuke dingetjes!
Ze vinden het super leuk om mee te douchen, niet onder de harde straal maar gewoon een beetje spetters en op het water op de grond spelen vinden ze echt heel leuk. Komen elke keer mee gerend als ik ga douchen.
Vandaag stond ik weer onder de douche, kwam Moes me een natte spons brengen. Had hij beneden uit de (volle) wasbak gepakt en mee naar boven genomen. Heel waterspoor natuurlijk. Hij zal wel gedacht hebben dat ik die nodig had onder de douche :-p
Het zijn echte schatten en Mila krijgt volgens mij prachtig mooie oren, en moes heeft ook zo'n mooie snoet! Nog steeds elke keer als ik thuis kom, komen ze een kusje geven.

Ben ze ook een beetje aan het proberen uit te dagen. Misschien werkt het niet zo voor katten maar ik had thuis dus een border collie en daar moest je mee spelen en dingen leren anders ging die zich vervelen. Dus trucjes leren.
Had nu 2 stoelen tegenover elkaar gezet en Moes en Mila op de ene stoel en dan gebaard dat ze naar de andere moesten springen en weer terug enzo. Zo wil ik langzaam dingetjes proberen te leren. Dan moeten ze nadenken, ze leren denk ik sneller wat handgebaren ( ook handig als ik wil dat ze ergens vanaf springen) en ze vinden het zelf denk ik ook wel leuk anders zouden ze wel weglopen.
Ik weet natuurlijk niet hoever ik hierin kan gaan en doe maar gewoon lekker wat lukt maar vind het wel heel leuk om zo met ze bezig te zijn.

Zo weer een hele lap tekst met vast veel typfouten hihi hoop dat jullie daar een beetje overheen kunnen lezen
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

je merkt van zelf wel of je katjes het leuk vinden. onze gijs heeft ook een hele periode met balletje geapporteerd, vond hij super leuk. van de week ging hij s'avonds ineens een knuffelmuisje halen en begon hij weer die bekende piepgeluidjes te maken. muisje weggegooid en hij begon weer te apporteren. hij vind het superleuk. verder hebben we ze ook geleerd om pootjes te geven. guusje begint al als de snoeptrommel open gaat. gijs heeft er niet altijd zin in, maar dan krijgt hij evengoed zijn snoepjes. psssssst snoepjes bij ons zijn meestal gewone brokjes, niet tegen guusje en gijs vertellen.
trouwens ze kunnen ook allebei op commando kusjes geven en als ik het lief vraag kan ik ze zelfs zover krijgen dat anderen kopjes krijgen. dan zeg ik guusje krijgt oma koppie en dan loopt ze naar mijn moeder en krijgt die een koppie. zoooo lief. ik zal ze nooit dwingen maar sommige katten vinden het erg leuk om zulke dingen te doen. jij hebt ook flinke energieke katten dus kan me voorstellen dat ze het erg leuk vinden om uitgedaagd te worden
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie