Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Eten geven met een spuitje was bij ons in het begin een geweldige kliederboel. Ik was niet handig en Noa wilde niet meewerken want voor haar was het ook ongewoon natuurlijk. Maar na een paar weken ging het steeds gemakkelijker, mijn man hield haar vast en ik gaf haar het eten.
En nu gaat het van een leien dakje: we kunnen het nu alleen (mijn man is er heel handig in geworden) want Noa blijft keurig op de handdoek zitten. Binnen 5 minuten is het gepiept.

En 5 minuten later gaat ze zelf brokjes eten, maar dat zijn gewone brokjes (Royal Canin Fit). Ik het begin was in panisch wanneer ze dat deed, maar het heeft geen enkele invloed op haar nierwaardes.
Ik heb ook steeds meer mijn twijfels over nierdieet. Een collega van mij heeft aangeboren slechte nieren, maar die hoeft helemaal geen rekening te houden met wat ze eet (heeft wel een heleboel medicijnen) en een kennis heeft vorig jaar een niertransplantatie ondergaan en heeft ook altijd alles mogen eten. Mensennieren werken toch niet anders dan kattennieren?
Adriana

Bericht door Adriana »

geweldig dat Noa zo soepel meewerkt om gevoed te worden en binnen 5 minuten gepiept, dat scheelt ook weer.

tja, je twijfels over wel/geen nierdieet..
dat weet je alleen (èn per individuele katzel) als je een aantal weken afwijkt en ervoor en erna nierwaardes laat controleren. wij hebben dat onlangs met poes Moes gedaan en het bijmengen, ongeveer half/half van Happy Cat nierdieet bij de Hills k/d.
dat gaf licht verlaagde creawaardes en dat paste in de neerwaartse glijtrend waarin haar nierwaardes de afgelopen drie jaar zich hebben ontwikkeld. dus kun je niet zeggen dat het veel slechter was, maar dit was wèl ander nierdieetvoedsel.
we hebben ook nog in het begin afgewisseld met Sanabelle Urinary en dat gaf > 10% verslechtering op crea en nog meer bij het ureum.
wij beschouwen Mies als een geval van herstel van acuut nierfalen maar hebben dat nooit verder, bv met echo-onderzoek laten onderzoeken.

bij MoMo gaf afwijken van nierdieet onmiddellijk een dag vasten en bijkomen en ik denk dat hij niet zonder nierdieet kon. bij hem was het nierfalen voortschrijdend, waarschijnlijk chronisch en zijn diabetes (waardes > bss 15 = niergrens) droeg zeker bij in de verslechtering van de nierfunctie. en in de tijd dat hij van de insuline af was en 100% op nierdieet was de achteruitgang minimaal. dat gold ook voor periodes met bss-waardes < 10, maar nierdieet en diabetes verdragen elkaar slecht door de tegengestelde samenstellingen.

ook ik heb een kennis met een getransplanteerde nier in de buurt, die geen eetbeperking heeft en dagelijks vlees en kaas eet. en hem ooit wel eens gevraagd of hij die nieren niet met een eiwitbeperkt dieet moest ontzien maar nooit van gehoord..

ik denk dat veel afhangt van het type nierfalen: chronisch, acuut, pkd of anders en kan ook nog gemengd.
tot op heden heeft niemand mij kunnen uitleggen, artsen en producenten, wat de verschillen tussen da-nierdieet en vrij verkrijgbaar nierdieet zijn. ze ontkennen allemaal dat er medicijnen/soort van medicatie in da-voer zit, maar ik ben daar nog niet zo zeker van.
de samenstellingen tussen sommige nierdieten verschillen enorm, in het ene heel veel meer vet voor de energie, bij de andere heel veel meer zetmeel/kh's en stofjes om de alvleesklier te ondersteunen (arginine). ik denk dat per nierklant hier ook maatwerk nodig is, Mies doet het al drie jaar geweldig op Hills k/d terwijl ze een veel te laag bloedsuikerniveau van RC renal krijgt.
ik denk dat er zeker wel verschil is tussen normaal voer en nierdieet en dat de verschillen veel groter zijn bij de harde brokjes dan bij het natvoer dat immers al voor rond 80% uit water bestaat..

ik denk dat het per katzel en van de ernst en van het type/oorzaak (chronisch/acuut/pkd e.d.) nierfalen afhangt of een dier baat heeft bij -en dan ook nog- bepaald type nierdieet.
en ik denk ook dat als een katzel goed op ipakitine reageert het zeker loont bij voedselweigeraars om lekker natvoer met ipa te 'compenseren'..
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik denk niet dat je katten-nieren en mensen-nieren met elkaar kunt vergelijken.
Nieren zijn bij katten het meest kwetsbare onderdeel.
Mensen-nieren kunnen volgens mij veel meer hebben.

En bij mensen worden minder zwaar schadelijke (genees)middelen gebruikt.

Ik blijf me verbazen op mijn werk over dierenarts-nota met Metacam en Novacam erop.
Echt gigantisch veel. Lijkt wel standaard alsof het aspirientje of vitamientjes is.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Adriana

Bericht door Adriana »

het metacam/novacam/meloxicam-spuiten is niet uit te roeien, evenmin als het prednisolon-gebruik.
en als ik dan ook nog lees dat prednisolon voorkomt in het hedendaagse lijstje van aanbevolen middelen na een katercastratie dan ben ik helemaal verbijsterd.

en als ik erg gemeen ben dan zou ik kunnen denken dat sommigen hiermee hun eigen markt veiligstellen.... maar dat is erg gemeen.. en helaas kan ik geen andere reden bedenken..
want alternatieven zat en heel erg vaak volstrekt onnodig zelfs...
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Markt veilig stellen of gemakzucht.......het wordt tijd dat katteneigenaren zich goed inlezen en strijdbaarder worden.

Staan toch regelmatig verhalen op het forum met fatale afloop waarbij ik denk - met de juist zorg/diagnose had dit niet nodig geweest.
Adriana

Bericht door Adriana »

hoe meer sommige da's aan handelingen verrichten en spuiten, hoe meer ze kunnen declareren.. ik heb de indruk dat het iets van de laatste tijd is..
kan me voorstellen dat als je dat in die aantallen op facturen ziet langskomen, je dat geen positief beeld van dierenartsen geeft..
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

castratenkoor schreef:Markt veilig stellen of gemakzucht.......het wordt tijd dat katteneigenaren zich goed inlezen en strijdbaarder worden.

Staan toch regelmatig verhalen op het forum met fatale afloop waarbij ik denk - met de juist zorg/diagnose had dit niet nodig geweest.
Maar als je niet op een forum zit dan weet je het ook niet. Ik had het ook niet geweten hoor voordat ik hier kwam. Als je er nooit mee van doen hebt gehad dan kan je echt niet alles weten. Ik vind dat dit meer bij de verantwoording van de dierenarts moet liggen.
Strijdbaarder worden als je kat zieker word door medicijnen die daar beken om staan ben ik het helemaal mee eens. Dan mag en moet je de dierenarts hier op aanspreken
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Ik wist het ook niet voor ik hier kwam. Maar was wel al heel scherp op medicijnen en bijwerkingen sinds mijn hond 5 jaar geleden een medicijn kreeg waar collie achtigen een allergische reactie met soms overlijden als gevolg op kunnen krijgen. Mijn hond heeft in de spoedkliniek gelgen en was kantje boord door de fout van een dierenarts. Heb haar voor de tuchtraad gesleept-die bestaat uit dierenartsen- dus je raadt het al: zaak verloren, dierenartsen houden elkaar toch de hand boven het hoofd.
Ik weet dat fouten maken menselijk is, maar sommige fouten hoeven niet, zoals mijn verhaal, of met novo/metacam..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
kellyc
Huiskat
Huiskat

Bericht door kellyc »

toch erg allemaal he...
Als die informatie op internet te vinden is, dan moeten da dat toch ook weten?!

Hoe gerust kan je als eigenaar nog zijn als je met je dier naar de dr gaat?

Ik stel me nu ondertussen toch ook al vragen bij mijn arts.
Nu met te weten dat hij falen heeft, kan je alles plaatsen.
Zijn doffe vacht, kwam dus niet van te dik zijn en zich niet te wassen, zoals ze zei, maar van zijn falen.
Zijn vermageren, kwam niet van zijn voeding, maar van zijn falen.
Zijn tanden, mss dan toch niet auto-immuun, maar gevolg van de nieren.
Ik ben nu zo kwaad, 't is gebeurd en niets meer aan te veranderen, maar ik voel me er vreselijk bij.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Ik volg altijd mijn gevoel. Als ik dat niet had gedaan was Sjaak nu al 10 jaar dood geweest.......
En ik ben bij meerdere dierenartsen met ruzie weggegaan.
Lastige patient/klant ach....... misschien, ik denk eerder dat ik ga tot het uiterste voor mijn katten.
En ik ben kritisch ik neem vaag gewauwel niet voor lief.

Mijn huisarts kan er ook wat van, als hij het niet meer weet hangt hij er maar een etiketje aan.
Als ik dat niet ken en later even google, dan zie ik dat ik DAT in ieder geval niet heb.

Sorry even off-topic. Maar geldt voor dierenartsen ook - laat iedereen kritisch blijven en niet zomaar onnodige ingrepen laten plegen of het tegenovergestelde, dingen op zijn beloop laten die fataal aflopen.
Cerna

Bericht door Cerna »

Kelly, vandaag een spannende dag: Karel mag naar huis! Ik hoop zo voor je dat de nierwaardes behoorlijk gedaald zijn en dat je hem met de juiste medicatie en voeding nog heel lang op de been houdt. Ik duim voor. :epray:

Weet je al welke pijnmedicatie hij gehad heeft na de operatie?

Van Amance1969 nog geen enkele reactie :cry:
kellyc
Huiskat
Huiskat

Bericht door kellyc »

Hey Cerna,

Kareltje moet nog een paar dagen blijven...

Zijn nierwaarden zijn nu gezakt tot 460... Net met de dr gebeld en ze sprak over overlevingskans van slechts 1 maand (je raadt het al, ik zit hier weer te bleiten)...

Ondertussen is de rekening al opgelopen tot 700 €. Mijn man wordt gek.
Niet dat hij dat niet overheeft voor ons bolleke, maar als je dan hoort dat hij nog maar 1 maand te leven heeft.

Wat een nachtmerrie...

Ik kan dit echt niet aan...
Adriana

Bericht door Adriana »

k heb verschrikkelijk met je te doen..

maar trek je op aan het verhaal van Annet/Cerna en wij hebben ook twee katzels met acuut nierfalen die een heel eind zijn bijgetrokken.
ik zou me van die voorspelling voorlopig niet al te veel aantrekken, niemand kan in de toekomst kijken!
en zijn crea-waarde zakt dus nog steeds.
en ik zou toch maar eens heel voorzichtig met de opererende da overleggen en proberen uit te vinden of er inderdaad metacam/meloxicam is gespoten. .. en dan vind ik eigenlijk dat jullie die kosten niet helemaal zouden moeten dragen.. want de bijsluiter is er vrij duidelijk over.. en hier duimen onze grijstijgers voor karel en prrrts voor jou om je een beetje op te beuren..
Cerna

Bericht door Cerna »

Onze Noa had nog maar een week zei de arts. Die week is inmiddels anderhalf jaar geworden, dus staar je er niet op blind.
Zij zijn ook geen waarzeggers en spreken alleen uit ervaring, maar Noa bewijst dat ze het met al hun ervaring ook wel eens faliekant mis kunnen hebben.

Dus: niet de moed verliezen! En sterkte, hè; ik heb ook heel wat afgehuild. Toen Noa weer thuis was, kwam ze 's nachts naast me liggen trappelen en spinnen en dan dacht ik: "Hoe lang nog, meisje?" En dan kwamen de waterlanders.

Heb je nog gevraagd naar de pijnmedicatie die hij gehad heeft? Niet dat het voor de behandeling verder wat uitmaakt, maar wanneer je weet dat dat de oorzaak kan zijn, dan weet je ook dat hij geen aangeboren nierafwijking heeft en dat het dus verder kan herstellen omdat het acuut nierfalen was. En dat geeft gemoedsrust.
Ik heb ooit een verhaaltje van internet gehaald en in Pluisje gezet. Ik zal even zoeken.
kellyc
Huiskat
Huiskat

Bericht door kellyc »

ja, dat was ik dus ook aan het denken.
Als hij terug is volgende week, wat dan... Ik ga niet meer kunnen genieten, ik ga zo bang zijn dat het de laatste momenten zijn...
Dat is zo'n tedere, zachte poes...

Ik weet echt niet wat gedaan... Ik probeer me op te trekken aan jullie verhalen, maar ik ga nog meer in de put zitten als het bij hem niet zo "goed" afloopt...
Dit is echt een levende hel...
Plaats reactie