Triest, zo'n jonge kat en helaas ik weet precies wat je doormaakt. Bij onze Noa werd twee-en-een-half jaar geleden stomatitis vastgesteld. Een jaar later heb ik haar tanden/kiezen laten trekken (ze was toen 3 jaar en 3 maanden) en een week na de tweede operatie werd ze ziek: lusteloos, niet willen eten. Uiteindelijk bloed laten prikken en crea bleek 495 en ureum 30. We moesten haar maar laten inslapen want niets zou haar nog kunnen helpen.
Maar het goede nieuws is dat ze er nog is en 8 juli 5 jaar wordt. Ze ziet er uit als Hollands welvaren en daarom hoop ik dat dat voor jouw Karel ook zo mag zijn!
Hallo iedereen,
jammer genoeg moet ik ook deel uitmaken van deze groep.
Heb je voor de operatie gemerkt dat hij wat aan zijn nieren had: veel drinken, slechte vacht, stinken uit zijn bek (acetonlucht), niet willen eten?Mijn lieve Karel, 4 j, heeft sinds een maand chronisch nierfalen.
Aan zijn waarden te zien, moet hij het al langer hebben, maar we weten het dus nog maar een maand.
Welke pijnstilling heeft hij na de operatie gehad? Een jonge kat met zulke hoge nierwaardes; dat is geen chronisch nierfalen, maar acuut nierfalen tgv iets: Metacam? Andere NSAID? En acuut nierfalen kan gedeeltelijk herstellen. Noa had in nov 2010 495 daarna 3 dagen infuus en het was gezakt tot 308. Toen met nierdieet en Fortekor naar huis en een maand later weer bloed laten prikken: crea 394. Dan schrik je, maar dat is normaal want nierwaardes na een infuus zijn met nierdieet niet vast te houden.Ik zit zo in de put. Hij ging naar de dokter om zijn tanden te laten trekken (stomatitis) en hij gaat met de diagnose chronisch nierfalen naar huis...
Vanaf dit moment zakten haar waardes verder. Wat het op dit moment is weet ik niet want ik zie geen noodzaak om op dit moment bloed te laten prikken. Eind september zaten we echter weer rond 300.
Ik hoop voor je dat het nog verder zakt. Wanneer de andere waardes goed zijn, dan redden zulke jonge katten het vaak nog wel. Er is nog een jonge kat op dit forum (Misty) en zij had ook hele hoge nierwaardes en ook het vrouwtje van Misty merkt niets meer aan haar.Momenteel ligt hij in de dierenkliniek voor een intens infuus.
Vorige maand had hij creatinine waarde van 750, donderdag was het 850 en nu staat het op 600. Hij blijft daar al zeker tot woensdag waarbij ze het nog gaan proberen doen dalen.
Nee, zo'n jonge kat verliezen is ondraaglijk!! Maar ik hoop dat mijn verhaal je een beetje opbeurt. Ik was ook zo wanhopig, viel in korte tijd 5 kilo af, iedere dag vreesde ik dat ik Noa zou gaan verliezen en wanneer ik nu naar haar kijk, dan zie ik geen kat met nierfalen.Wat is jullie ervaring?
Zal hij nog een tijdje meekunnen? Want ik kan het echt nog niet aan om hem nu al te verliezen... Natuurlijk moet hij levenskwaliteit hebben, ik wil hem hier niet enkel voor mezelf houden.
Dit verbaast me. Heb je nog geen nierdieet en Fortekor meegekregen vorige maand terwijl zijn nierwaardes zo hoog waren? Wat hebben ze toen dan gedaan?Hoe gaat onze toekomst eruitzien?
- dieet
- ondersteunende medicatie? Welke zal dat zijn?
- eventueel onderhuids vocht inspuiten? Wie doet dit hier? Hoe vaak moet je dat doen?
Je zult dus inderdaad Fortekor (of Benakor) krijgen en hij zal nierdieet moeten eten. En wanneer hij dat niet lust, er zijn -tig soorten en er zit vast wel iets bij wat hij lekker vindt: Royal Canin renal (vinden Noa en Cochi vies), Trovet (lekker!), Specific, Hills-KD, Beaphar, Kattovit. Allemaal zacht voer. Brokjes zijn er ook van de eerste vijf merken en daarnaast heb je nog Royal Canin Renal-special, Happy Cat (verkrijgbaar bij Zooplus).
Onderhuids infuus heb ik een tijdje gedaan en het is een goede manier om de nierwaardes stabiel te houden (Patiani/Guusje heeft hier veel ervaring mee), maar Noa vond het niet fijn en raakte er erg gestressed van. Wanneer het nu weer nodig mocht zijn, dan ga ik liever drie keer achter elkaar naar de dierenarts voor onderhuis infuus.
Je kunt ook kiezen voor een keer per, bijvoorbeeld, drie maanden een dagopname.
Daarnaast geef ik aan Cochi Urémyl (verkrijgbaar bij MedPets) omdat hij geen nierdieet wil. Hiermee houd je het ureum laag (en hij ging er beter van eten).
Voor Noa heb ik via een hom.dierenarts Mercurius Corrosivus gekregen en vanaf dat moment ging het bergopwaarts met haar.
Bedankt alvast
Groetjes
Kelly