Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Adriana

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

oeps strijdplan! en heel verstandig..

vragen maar even proberen van info te voorzien in de volgorde van de tekst

van happy cat nierdieet weet ik dat poes mies daar in ieder geval geen slechtere maar betere nierwaardes van kreeg. we hebben het 6 weken half/half met k/d gegeven en twee maal nierwaardes bloedonderzoek laten doen en crea en urea waren duidelijk beter.
Mo heeft Animonda en Kattovit gehad (maar niet gegeten... viel hier niet in de smaak)
hier zijn tinnetjes Beaphar lekker bevonden door Mo, vooral met zalm en kip.

persoonlijk denk ik niet dat niet-nierkatten snel door hun hoeven zakken als ze dit soort nierdieetvoer 'mee-eten', je zou ze met wat rauwe kip kunnen 'bijvoeren' als de nierklant een beetje eidooier krijgt..
wat betreft nierdieetvoer van de da ligt dat denk ik anders maar het is reuze geheim waarom dit voer alleen via de da verkocht moet worden en alle ingrediënten zijn ook moeilijk te achterhalen.
voor analyses kun je het beste de Duitse site van Zpls raadplegen, daar staan ze dacht ik wel op.

je zou je Cosma kunnen opmaken met wat ipakitine erover heen, zelfde geldt voor Whiskas, maar ik begrijp dat Gizmo dat voer wel voor zijn rekening neemt..

ik zou beginnen met een zak HC nierdieet en kijken of Eusie dat wil eten.

om de ureum naar beneden te krijgen is er MacSamuels (hebben wij erg goeie ervaringen mee in lage dosering), Urémyl en ipakitine poeder.
MacSam zijn makkelijk te halveren tabletjes met solidago en lespedeza. Medpts zal het wel hebben en anders http://www.dierapotheker.nl

Urémyl is vloeibaar met dacht ik wat alcohol. ipakitine is poeder.

als ik probeer goed met je mee te denken dan zou ik heel klein beetje MacSam gaan geven en nierbroks van Happy Cat. en wat Beaphar en als je dan toch aan het shoppen bent bij Zpls: Beaphar heeft niersnoepjes, waar poes Mies dol op is..
en over een paar maanden een bloedonderzoek om te zien of de waardes weer binnen de referentie zitten!

en mocht dat niet zo zijn, dan bloeddrukmeting en eventueel fortekor en andere strijdmiddelen..
DaVinci
Poema
Poema

Bericht door DaVinci »

Dank je wel voor het meedenken Adriana! Je bevestigt mijn eigen idee, fijn!

Dus boodschappenlijstje voor Zooplus en MedPets, check! Had trouwens net vorige week een nieuwe zak Orijen van 7,5 kg binnen gekregen... :roll: Hopelijk willen ze die terug nemen, beetje zonde van het geld anders...

Dosering van MacSamuel halveren, 2x per dag half tabletje? Mag dat samen met de carbimazol? Denk het wel hè?

Geef je MacSamuel tijdelijk of altijd?

Nog even over de Ipakitine, de aanbevolen dosering is 1 gram per dag per 5 kg. Maar dat geldt denk ik bij volledig natvoer? Bij de kleine porties die ze hier krijgen zou dat rond de 200-300 mg komen denk ik? Of gewoon een klein beetje over het natvoer strooien? Nou eten die schurken hier uit elkaars bakje, dat wisselen ze af, hoe zit dat als Gizmo of Sara uit het ipakitine bakje eet? En dan hebben we nog de kans dat Eusie precies uit dat bakje eet waar geen ipakitine in zit... Hmm, ipakitine over alledrie de bakjes verdelen dan? Mits dat geen kwaad kan voor Gizmo en Sara...

Goh, de antwoorden roepen alleen maar weer meer vragen op... :eshifty:
Maar al doende (vragende) leert men... :lol:
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
DaVinci
Poema
Poema

Bericht door DaVinci »

Nog even ter aanvulling: ik heb net uitgebreid gesproken met iemand van de dierenwinkel hier op dorp en hij vindt het niet verstandig om alledrie de katten nierdieet te geven. Dit omdat nierdieetvoer schraler is dan gewoon voer en Gizmo en Sara niet voldoende voedingsstoffen binnen zouden krijgen. Is dat zo?

Ook raadde hij aan om 2x per dag op vaste tijdstippen te voeren. Dan kun je beter monitoren of ze voldoende eten en heb je beter in de hand wat en hoeveel ze eten. Op zich heeft hij hier wel een punt, maar daar kijk ik een beetje tegenop... Hoe denken jullie daar over?

En nog een ander vraagje: ze zijn hier verzot op Cosma gevriesdroogde snacks (kip of tonijn), maar deze bevatten 79% ruwe eiwit. Dit is waarschijnlijk niet verstandig voor Eusie? Het bedelen aan tafel voor een stukje vlees of kip waarschijnlijk ook niet...?

Adriana

Bericht door Adriana »

ja, stoomcursus nierklant verzorgen..

kijk even naar de bijsluiter van MacSam, het lijkt me dat het elkaar niet bijt, maar voorzichtig starten is altijd handig.
wij geven kruimels, zo ongeveer een achtste en omdat het die in dosering ook werkt, weten wij uit het bloedonderzoek, geven wij dus niet een grotere dosis.
met de aanbevolen dosis kan ik niks en dat is vaker zo, ook voor mezelf trouwens..
poes Mies krijgt dagelijks MSam en hier geef ik het een paar keer per week. de zwaarste nierklant leeft niet meer maar ik vermoed dat ze alledrie wel wat hulp kunnen gebruiken, dus als soort van ondersteuning.
per dier is dat waarsch uitvogelen en maatwerk.

ipa: wij strooien een half theelepeltje en zelfs minder dan dat, als het nodig is. zit vit c in en andere stofjes, zie bijsluiter.
k weet niet hoe schadelijk het is als de andere katzels ipa binnen krijgen, missch mailtje naar de importeur/fabrikant?

ja, ik ken de discussies over de al dan niet schadelijkheid van het voeren van nierdieet aan gezonde katzels.
als ze dan voedingsstoffen tekort zouden komen, dan zou dat dus ook voor de nierklant gelden..
met da-nierdieetvoer zou ik dat niet durven ivm toegevoegde geheime stofjes, maar met vrij verkrijgbaar niervoer eigenlijk wel. en je kunt die twee andere af en toe wat rauwe kip geven als Eusie smult van een stukje eidooier. en daar zitten zo veel goeie stofjes in dat ze vast en zeker voldoende binnen krijgen.
hier eten ze alle drie ook nierdieet en ik heb zeker niet de indruk dat ze daaronder lijden gezien de bijna dagelijkse kattenstormen en worstelpartijen.

nee/nee, zeker weten niet twee maal per etmaal voeren maar juist zoveel mogelijk spreiden! hoe gelijkmatiger het eten binnenkomt en in kleinere dosis kan worden verteerd en gefilterd hoe beter.
het zijn juist de voedselpieken die voor misselijkheid zorgen, omdat je die nieren dan overbelast..

ik ben hier inderdaad karig met die verrukkelijke cosma vriesdroogsnacks en oohhh, bedelen aan tafel om een stukje vlees..? ook al niet opgevoed......
kip is het lichtst verteerbaar, zeker ook voor de nierklant en zo ernstig is het nou ook weer niet. priezeltje voor de smaak de eerste periode tot aan het volgende bloedonderzoek zou ik denken. zeker geen rood vlees geven ivm fosforgehalte en slechtere verteerbaarheid (geldt ook voor gezonde katten trouwens...)
DaVinci
Poema
Poema

Bericht door DaVinci »

Wederom helder en duidelijk, dank je wel!
ik ben hier inderdaad karig met die verrukkelijke cosma vriesdroogsnacks en oohhh, bedelen aan tafel om een stukje vlees..? ook al niet opgevoed......
Hahaha, nee IK ben niet opgevoed... :lol: Ik kan die vragende, enthousiaste, lieve kattensmoeltjes niks weigeren... Je tips zijn genoteerd!

Zag nu net bij de Cosma snacks, maximaal 3 stuks per dag... Oeps, als ik ze in huis had kregen ze daar gewoon een klein handje van. :oops: Ze waren ook altijd zo op... :lol: Niet meer doen dus...

Bestelling bij Zooplus en MedPets is gedaan!

In hoeverre kan Eusie klachten hebben bij deze waardes? En welke? Hij zit niet helemaal superjofel in zijn velletje en het is erg moeilijk om te bepalen of dat bij zijn schildklier of zijn nieren vandaan komt. Als het goed is weet ik morgen de T4. Verandert dit nierenverhaal nog iets voor zijn schildklierbehandeling? Wat is aan te bevelen en wat niet? En is het inderdaad zo dat carbimazol zijn nieren kan beschadigen?

Adriana

Bericht door Adriana »

http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... 003182.pdf
dit is de bijsluiter van de oorzalf carbimazol en ik zie bij de contra indicaties geen nieren staan. het gaat via de lever en zelf maar ff verder lezen.

katten met een nierprobleem zijn slechte eters, doorgaans door de misselijkheid ivm te hoge ureumgehaltes in het lichaam. ze zijn dan niet actief en slapen/soezen veel.
ik denk dat schildklier los staat van nierfunctie, maar het is wel zo dat een hoge T-4 voor een betere doorbloeding van de nieren zorgt. en dat is nu dus aan het wegvallen. dat zou je tzt wat kunnen opvangen met fortekor (maar lijkt mij, niet alles tegelijk!)
ik kom nergens tegen dat carbimazol nieren kan beschadigen, dan zou dat voor felimazole ook moeten opgaan.
als het goed is dan wordt zijn nierfunctie binnenkort ondersteund door niervoer en medicatie en dat moet voor meer energie zorgen en waarsch zit-ie dan ook beter in zijn bontvel.
even T-4 afwachten, want missch kan de dosis carbi omlaag....
DaVinci
Poema
Poema

Bericht door DaVinci »

Nog even één klein vraagje (voor vandaag dan... :lol: ): kan ik 1 op 1 overschakelen van Orijen op Happy Cat? Of kan ik dat beter geleidelijk doen?

Ik mag trouwens de nieuwe zak Orijen terugsturen naar Zooplus en dan storten ze het aankoopbedrag terug! Wat een topservice!

Adriana

Bericht door Adriana »

ja, dat is heel erg aardig van Zooplus, ze hebben dat geloof ik in de aankoopvoorwaarden staan.. en het werkt blijkbaar ook zo!
:lol: dat zou je aan Eusie moeten vragen... met nieuwe andere brokjes doe ik het wel eens zo dat ik er een paar in mijn hand doe, die worden warm en gaan dan sterker ruiken en wacht wat de reactie is. dan krijgen ze dus even niks maar zijn wel erg met mijn hand bezig. of ik doe ze in een nooit gebruikte wasbol die dan de kamer doorgemept wordt. ze krijgen op dag 1 nieuwe brokjes als snoepje, op dag 2 een kwart nieuw en op dag 3 vrijwel geheel nieuw. er blijft hier altijd een niet zo favo brok over, die dan s nachts uit arrenmoede wel opgekaand wordt en het wisselt hier ook wel. soms is ineens RC helemaal top en vervolgens moet het weer Nature's best van Hills zijn. daarnaast krijgen ze standaard voor een behoorlijk deel HC nierdieet en de seniorversie van HC met nog wat Urinary van Sana. maar ze zitten hier inmiddels alle drie binnen de referentie. poes Mies woont alleen en dat is simpel, die krijgt k/d en HC.
meestal moeten ze aan de geur wennen en bij jou hoe eerder hoe beter en wie weet zijn ze er vanaf het begin wel dol op.
je zou ff moeten goegelen want HC nierdieet is wel in grotere verpakkingen verkrijgbaar, maar niet via Zpls en ik denk dat ze dat doen omdat het vrij vet is en ranzig kan worden als je het lang moet bewaren.
ik weet niet of jouw da RCanin heeft, die hebben proefzakjes Renal en Renal special en je zou Eusie dagelijks een paar brokjes RC erbij kunnen geven als snoepje. KAkk heeft een aantal merken niervoer (Hills, Sanimed en RC niervoer) en je zou ze kunnen vragen proefzakjes voor je te bestellen.
DaVinci
Poema
Poema

Bericht door DaVinci »

Net de bestellingen binnen gekregen en gelijk maar de proef op de som!

Ik kreeg niet eens de kans om de HCat brokjes warm te laten worden! Ze werden met gretigheid opgeëist door alledrie die draken! Dus heb gelijk maar wat Orijen brokjes met HCat vermengd, dat komt wel goed! Ook het Beaphar snoepje werd geaccepteerd! Vanavond een Beaphar kuipje proberen, maar Eusie is niet zo verzot op natvoer. Misschien toch wat misselijkheid?

Adriana, ik zie je schrijven dat HCat vrij vet is en snel ranzig wordt, maar in een ander bericht had je toch geschreven dat HCat juist niet zo vet was?

Proefzakjes ga ik ook nog even achteraan. Had je in het 'Nooit stoppen met Felimazole' topic nog gelezen over de verwisselde buisjes bloed in het lab?

Adriana

Bericht door Adriana »

ja en ik ben daar redelijk ongerust over. heb daar bericht geschreven..

klopt dat ik dacht dat HC niet zo vet was maar het scoort 20% en je hebt gelijk, ik heb me vergist.. maar het voelt niet vet aan terwijl k/d zo ongeveer aan je vingers blijft plakken en dat heeft me denk ik op het verkeerde been gezet..
DaVinci
Poema
Poema

Bericht door DaVinci »

Maakt niet uit, vergissen is menselijk en bij twijfel beter nog een keer navragen...

Ik moet dus wel op gaan passen met Sara, die is nu al te zwaar en als ze redelijk vette brokjes gaat eten...

Het Beaphar kuipje heeft Eusie trouwens links laten liggen... :???:

Cerna

Bericht door Cerna »

Ik ben op de site Britskorthaarpraatjes.nl een ietsje verwikkeld in een discussie over welk voer het beste is voor een nierpatiënt. Ik zweer bij kant-en-klaar nierdieet want ik zie wat het bij Noa heeft gedaan en doet, maar ik kreeg een reactie van iemand die zichzelf nutriosinist voor dieren noemt.
Ben benieuwd wat men hier van deze mening vindt:

"Nierdieet is niet de beste oplossing voor een kat met nierproblemen. Teksten die zijn opgesteld en samengesteld door dierenartsen die gesponsord worden door grote diervoerders welke goed verdienen aan een zwaar verarmde voeding zoals een nierdieet maar zoveel mogelijk door onwetende eigenaren laat kopen.
Nierdieet kun je goed onder controle houden met Fortekor en in bepaalde gevallen Ipakitine.
Verder spreek je over het eiwitgehalte van vers vlees, maar je vergeet de kwaliteit van dit eiwit te benoemen.
Dierlijk eiwit in vers vlees is voor het lichaam met een nierprobleem vele malen makkelijker te verwerken als het kleine beetje dat in nierdieet in zwaar verarmde vorm zit. Daarbij is bij een nierprobleem het sleutelwoord vocht. Een kat die brokken eet gaat niet per definitie meer drinken, maar in versvoer zit er wel veel meer vocht. En als een nierkat iets nodig heeft is het vocht. Verder is de toevoeging van een scheutje visolie erg goed voor de nieren.
Verder is de toevoeging van nier en blaascompositum erg goed. En lespedeza sieboldi kun je gebruiken om het urea gehalte omlaag te krijgen.
Daarbij spreekt met van nierfalen in heel veel gevallen en in heel veel gradaties, maar er zijn vele vormen van chronisch nierfalen.
Ze delen wel de overeenkomst dat zij allen baat hebben bij vers vlees. Wat je wel moet vermijden is een hoog gehalte aan orgaanvlees, dat zit boordevol met fosfor en dat is moeilijk te verwerken voor een kat.
Maar het fanatiek aanprijzen van nierdieet vind ik absoluut onjuist."

"Bij een kant en klaar nierdieet geef je een zwaar verarmd voer waar het accent ligt op eitwit. Eiwitverarming is al jaren in de commerciële kant- en klaar- dierendieetvoeding de oplossing voor nierfalen.
We zijn al zoveel verder en weten dat eiwit in een geëxpandeerde brok is bij voorbaat van discutabele kwaliteit is.
Dus het laag houden van dit eiwit is dan een logische keuze omdat het lichaam moeite heeft met de verwerking van deze stof. Daarbij heeft het lichaam vocht nodig. Nierdieet brokken is belachelijk. Dat is als insuline in suikerklontjes stoppen voor Diabetici.
Het eiwitgehalte hoe hoog dat ook bijvoorbeeld uit kip, of ei is niet belastender voor de nieren. In tegendeel nieren kunnen dit veel langer aan dan bovengenoemde eiwitten uit diervoerders.
Het geheel kun je al dan niet aanpassen met de geschikte medicatie voor de betreffende aandoening."

"Primair is het voor iedere kat en een nierkat in het bijzonder belangrijk dat ze blijven eten dat weten de meeste mensen wel.En inderdaad je zult altijd een generatie fanatieke brokkenfreaks houden. Ik ben het niet met je eens dat nierdieet de hoofdmoot moet zijn, nog een keer, het is ontzettend verarmd voer. Als vervanger voor eiwit stoppen ze er ontzettend veel suikers in. En eiwit is niet slecht, slecht eiwit ( hoe voorspelbaar) is slecht. En het nierdieet is eigenlijk alleen maar een verbetering wanneer je daarvoor erg slecht voer gaf. Nierbrokken en voer hebben als trucje ook allemaal een beetje extra zout om zo de dorstprikkel te vergroten. Dit is niet zonder risico want niet zelden komt er bij nierfalen ook een te hoge bloeddruk die lang niet altijd gezien is door een dierenarts voor. (het bloeddruk meten bij katten is ook vaak geen eenvoudige opgave) Maar extra zout werkt mee aan een neerwaardse spiraal en zorgt ook vaak voor de afbraak van Kalium.
Nierkatten moeten zeker niet graanvrij eten want de calcium-fosfor verhouding is niet altijd mooi in graanvrije voeding. En fosfor is veel gevaarlijker dan hoogwaardig eiwit in vers vlees."
Adriana

Bericht door Adriana »

allereerst Jeannette: hoe is het met Eusie?

-----------------
nutriosinister.. mijn wenkbrauwen zijn erg onrustig geworden van een aantal uitspraken in bovengenoemde reacties (en dat geeft ongewenste rimpelvorming hihi...).
maar even puntsgewijs en missch soms kort door de bocht..

*onzin dat nierdieet is ontwikkeld om dierenartsen (en diervoedingsfabrikanten) van inkomen te voorzien! uit metingen blijkt zonneklaar dat nierdieet betere urea/crea waardes geeft, verschilt per kat en per type nierdieet en per soort nierfalen en eventuele bijkomende kwalen;

*onze ervaringen met nierpatient Mo en rauwe kip/lamsvlees zijn ronduit slecht en dat baseer ik ook op gemeten waardes bloedonderzoek en ik geloof pas juichende berichten over nierkatten op rauw vlees als ik weet welke soort nierfalen en op zijn minst een paar opeenvolgende waardes bloedonderzoek heb. en die vertellen ze je nooit en ook doorgaans niet hoe het afloopt...

*nierdieet is niet zwaar verarmd maar biedt nierkatten energie en voedingsstoffen via andere ingrediënten. bv veel meer voorbewerkte/gefermenteerde zetmelen of veel hoger vetgehalte of beide naast debewerkte eiwitten. het woord suikers in deze tekst is erg verwarrend, als bedoeld wordt suiker in voer dan moet dat bij de ingrediënten terug te vinden zijn en dat is niet zo. vermoed dat het door elkaar gehaald wordt..

*het is niet zo dat je alleen met fortekor/ace remmer en/of ipa nierfalen onder controle kunt houden, was het maar zo.... er zijn veel effectievere middelen om urea/crea/fosfor ip omlaag/binnen de referentie te brengen: McSam-Urémyl etc en renalzin/Bayer.
bloeddrukmeten wordt vaak vergeten, net zoals de juiste fosfor meten bij bloedonderzoek.. en te hoge fosfor is giftig en erg schadelijk voor de nieren.

*mijn (gemeten) ervaring met een mix met ook plantaardige eiwitten in niervoeding is erg goed, veel minder ureum en dat is bij mensennieren ook zo:

*nierkatten moeten erg goed drinken om afvalstoffen uit te spoelen. sommige nierkatten doen dat al overmatig, bij andere zul je moeten spuitjedrinken en hoeveelheden en aantal plassen goed bij moeten houden. de meeste nierbrokken zijn hoog energetisch en daar is maar erg weinig van nodig en bijkomende voordelen: het ontlast de stofwisseling en vergt maar weinig extra vocht. dat hiervoor veel meer zout/natrium aan nierdieet wordt toegevoegd moet te zien zijn bij de analyse en ingrediënten en mij is dat nog nooit opgevallen;

*wat ik hier niet zie vermeld en wat in de voedingstopics ook vaak een discussiepunt is dat is: hoeveel eiwit heeft een (nier)kat eigenlijk nodig? kijk naar de gemiddelde analyse van muis en je hebt een richtlijn..

dit soort discussies kun je eindeloos voeren en ik doe daar niet meer zo aan.
de afgelopen jaren zijn de nodige nierkatten met waardes en behandeling/middelen in Pluis gepasseerd en een aantal van ons heeft ruime ervaring met wat wèl/niet werkt bij die specifieke nierklant.
er is toch wel een standaard-aanpak, aangevuld met maatwerk en veel bloedonderzoek om te monitoren.. en een belangrijk bestanddeel is nierdieet en als dat werkelijk zo fout zou zijn/niet zou werken, dan zou ons dat bij tig/tig Pluisberichten al lang zijn opgevallen en wij noemen ons niet eens nutriosinist...
Cerna

Bericht door Cerna »

Mag ik jouw antwoord kopiëren, Adriana en op deze site zetten?
Adriana

Bericht door Adriana »

wat ook kan dat is dat de discussie hier verder op het forum wordt gevoerd..
want ik zal niet bij de britjes reageren op eventuele reacties en wie weet leer ik ook weer iets bij van de laatste of andere inzichten..

dus het antwoord is ja en dan in de èn/èn-vorm als ik het mag voorstellen.. ;-)
Plaats reactie