Nierinsufficientie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fenja
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 sep 2007 13:17
Locatie: Den Haag

Bericht door Fenja »

Nou ik heb het nog even aangekeken met Floor. Sinds gister begint haar ontlasting weer vaste vorm aan te nemen :grin:
Het kwam dus waarschijnlijk toch door de antibiotica want die zou nu zo ongeveer uit haar lijf moeten zijn. Eten en drinken gaat goed. Ze drinkt en plast nu wat minder dan eerst, eigenlijk lijkt het allemaal heel normaal nu. Ze krijgt ook weer gewoon brokjes voor nierkatten aangezien haar diarree niet overging door het geven van voer voor katten met een hoge intollerantie. Vandaag de dierenarts weer bellen om te laten weten hoe het met haar ontlasting gaat en dan gelijk even vragen wanneer ik kan komen om haar te laten helpen aan haar kiezen.
Misschien hadden haar nieren het toch even moeilijk door die bacterie maar ik blijf haar gewoon het speciale voer geven, ze vindt het lekker dus waarom niet ;-)
Ze geniet in elk geval wel van de rust hier in huis heb ik het idee :grin:
En ze is nog aanhankelijker geworden (wist niet dat het nog erger kon ;-) )

Groetjes
Fenja
IngevanLokven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 sep 2007 14:56

Bericht door IngevanLokven »

En weer weet ik de weg te vinden naar dit forum... Eigenlijk gaat het best goed met Skai, hij moet alleen weer wat gewicht terugkrijgen (al is hij de afgelopen twee weken 6 ons aangekomen).
Nu hebben we alleen een volgend probleempje; meneer kan niet goed poepen. Het is echt maar een drolletje in de twee dagen.

Nou heb ik volgens mij hier ergens op het forum gelezen dat je je kat dan ook gewoon een laxeermiddel kan geven wat je bij het Kruidvat kan kopen. Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Ik kan natuurlijk ook weer naar de dierenarts gaan, maar aangezien ik daar al m'n complete vakantiebudget naartoe heb gebracht, probeer ik het eerst hier...

Alvast bedankt voor jullie tips!
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Inge,

Je kan inderdaad Lactulose geven, dit kan je gewoon bij het Kruidvat kopen. Je moet natuurlijk wel even opletten dat je de naturel versie hebt, niet die met een smaakje ;-). Ik heb trouwens nog een hele fles, dus als je in de buurt van Haarlem woont zou je die nog mogen hebben.

Mijn dierenarts raadde me aan dit te kopen, omdat het precies hetzelfde spul is, en veel goedkoper. Linus kreeg 1,5 milligram per dag, met een klein spuitje in zijn mond. Maar je zou denk ik het beste wel even de dierenarts kunnen bellen, om te vragen hoeveel Skai moet ivm zijn gewicht. Sommige katten krijgen bijvoorbeeld 2 keer per dag 1 milligram, anderen 1 x 1,5, etc. (Van teveel Lactulose krijg je buikpijn). Volgens mij kan je het ook door het blikvoer geven, is denk ik wel makkelijker ;-).

Het is volgens mij inderdaad normaal dat katten 1 keer per dag poepen, maar 1 keer per twee is nog wel netjes. Ik zou daar ook even met de dierenarts over overleggen.

Groetjes,
Wendy


En Fenja, fijn dat het weer beter gaat met Floor! Haar nierwaarden zijn dus ook een stuk beter nu! Wel lekker hoor! :grin:
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Ik had nog even op mijn eigen site gekeken, en het middel het Duphalac (daaronder staat Lactulosesiroop).
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je kunt ook een aantal andere huis, tuin en keukenmiddeltjes proberen als het laxeermiddel niet goed werkt, zoals wat olijfolie (zonder kruiden!) door het (nier)blikvoer of wat tonijn uit blik op oliebasis, maar natuurlijk niet alles tegelijkertijd, want dan krijgt hij misschien buikkrampen en enorme diarree. Ook mag je kat niet te zout eten krijgen, dus kun je niet te vaak vis uit blik geven.

Wel fijn trouwens dat het verder zo goed gaat met Skai en dat hij al lekker wat is aangekomen :-). Nierkatten zijn vaak wat dunner dan gezonde katten, dus als hij wat magertjes blijft is dat niet zo erg, zolang hij maar niet afvalt.

groeten,
Sandra
IngevanLokven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 sep 2007 14:56

Bericht door IngevanLokven »

Wendy, uiteindelijk heb ik volgens mij ook op jouw site gelezen dat je lactulose kan geven, dus ik had gewoon eerst nog even moeten nadenken en zoeken :oops:
Lief van je dat ik jouw fles mag hebben, maar ik woon in Soesterberg, dus Haarlem vind ik iets te ver...

Heb de dierenarts net al gebeld, maar ze was naar een spoedje, dus als het goed is hoor ik vanmiddag hoeveel Skai mag hebben.

Ik ben nog een beetje huiverig om Skai iets anders te geven dan z'n dieetvoer, dus meneer krijgt voorlopig in ieder geval nog geen vis. (was ie sowieso niet zo gek op, alleen op gekookte kabeljauw)
Sinds vorige week ben ik overgestapt van Hill's naar ander dieetvoer en ik heb het idee dat Skai daar echt veel sneller van aankomt. Ach, voorlopig zal het nog wel uitproberen en wisselen blijven!
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hey Inge,

Geeft niet hoor ;-). Het stond niet onder een kopje 'Lactulose', dus het was ook niet zo makkelijk te vinden ;-).

Fijn dat Skai iets meer lijkt aan te komen van het andere dieet. Aankomen gaat ook langzaam jammergenoeg, maar het is wel fijn dat hij zo goed eet.

Groetjes,
Wendy
IngevanLokven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 sep 2007 14:56

Bericht door IngevanLokven »

Het enige nadeel van zijn andere dieet, ben ik nu achter, is dat ie dus daar verstopt door raakt. Nu maar weer Hills gehaald, maar de Lactulose werkt nog niet echt....

Lactulose is trouwens niet meer te koop bij het Kruidvat, alleen nog maar bij de apotheek.
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Oh, ik heb het er begin dit jaar nog wel kunnen halen.

Lactulose duurt inderdaad een paar dagen voordat het werkt, maar dat moet wel gaan werken. Vervelend dat het andere dieet voor verstopping zorgde, dat is inderdaad niet zo handig. Je kan misschien wel afwisselen met Hill's dieet, ze hebben ook 2 verschillende soorten natvoer voor nierkatten.

Groetjes,
Wendy
IngevanLokven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 sep 2007 14:56

Bericht door IngevanLokven »

En helaas nu een triest bericht... Gistermiddag heb ik Skai moeten laten inslapen.
Toen ik vrijdagmiddag thuiskwam, leek er niks aan de hand, waarna ik naar een verjaardag ben gegaan, maar toen ik om half elf thuis kwam, was ie zo stil en apathisch dat ik als een gek naar de diernarts ben gecrossd. Hij heeft toen onderhuids weer een halve liter vocht gekregen en een clysma (wat stinkt dat als het eenmaal gaat werken!), maar het hele weekend bleef het sukkelen.
Uiteindelijk wilde hij gisterochtend ook niet meer eten en drinken en wist ik dat ik nog maar één ding kon doen...

Zondag wilde hij nog wel eten en aangezien ik eigenlijk al wel wist dat het einde was aangebroken, heb ik hem alleen nog maar verwend met het zachte voer wat ie zo lekker vond. Dan maar geen dieetvoer, mag het, het was z'n laatste dagje.

Gisteren heeft ie de hele dag bij me op schoot gelegen (hij liet ook alles lopen, dus z'n lijfje was gewoon op) en hebben we gelukkig nog een hele dag kunnen genieten van ons mannetje.

Om vier uur naar de da gegaan en zelfs zij schrok ervan hoe erg hij achteruit was gegaan in een paar dagen tijd.

Maar eigenwijs als altijd, wilde meneer natuurlijk niet zonder slag of stoot gaan, dus hij heeft er 35 minuten over gedaan voordat ie uiteindelijk insliep.

Ik voel me er onwijs k** onder en ben super verdrietig dat het hem niet gegund was, terwijl hij zo heeft lopen knokken, maar ben blij dat hij niet meer hoeft te vechten tegen z'n eigen lichaam.

Iedereen heel erg bedankt voor alle tips en steun. Ik hoop dat het de andere nierkatten beter gaat dan mijn Skaitje.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ach arme Skai toch, het is toch nog onverwacht snel gegaan zeg :-( ! Het is altijd moeilijk om nierkatten in een vergaand stadium nog te helpen, maar daar is je verdriet natuurlijk niet minder om. Ik wens je daarom heel veel sterkte en ik ben blij dat je toch nog uitgebreid afscheid van hem heb kunnen nemen met veel aandacht en liefde.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

He wat is dat snel gegaan dan zeg!
Je hebt groot gelijk dat je hem nog een mooie laatste dag hebt gegeven.
Heel veel sterkte met dit verdriet!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Wat vreselijk verdrietig van Skai :cry:, je hebt wel alles uit de kast getrokken voor Skai en ik denk dat hij dat erg gewaardeerd heeft. Lief dat je hem nog zijn lievelingshapje hebt gegeven. Heel veel sterkte nog!!

Liefs,
Wendy
IngevanLokven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 sep 2007 14:56

Bericht door IngevanLokven »

Hoi allemaal,

Nu Skai er niet meer is, heb ik (helaas) nog voer over... Zakjes zacht voer van Hills.
Als iemand bij mij in de buurt woont/ komt, kom het gerust halen, ik vind het zonde om weg te gooien!
Had net vorige week nieuw voer gehaald voor hem, dus het is nog wel even houdbaar.

Laat het me maar weten via een pb ofzo.

Groetjes,
Inge
IngevanLokven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 sep 2007 14:56

Bericht door IngevanLokven »

Dit wil ik ook even delen; ik kreeg van de da zo'n lief kaartje:

Niet langer ligt hij te spinnen op je schoot
Geen kopjes meer tegen je benen
Maar in gedachten hoor je nog zijn klaaglijk gemauw
En plots merk je dat je lip begint te trillen

Werd er inderdaad heel verdrietig van...
Plaats reactie