sterilisatie zwerfkatten

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Re: sterilisatie zwerfkatten

Bericht door Asse-Poes »

Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen.
Je doet je best en meer dan je niet doen. De brandweer gaat ook echt niet elke dag komen, dus die hoef je ook niet in te schakelen.

Ik zou ook slapeloze nachten van dit katje krijgen 😞
Loesje had je toch al laten castreren?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

ja Loesje is gesteriliseerd en de kater is gecastreerd.

Ja ik heb alles gedaan waar ik toe in staat ben. Ik heb de carrier ook omhoog gehesen maar kon hem enkel zo'n 8meter onder haar krijgen.

Ik lees wat wisselende berichten over de brandweer. In 1 bericht staat dat ze 235€ per uur vragen. Als je een boomverzorger inhuurt dan ben je nog veel meer kwijt. Dat kan ik eerlijk gezegd niet betalen. Bovendien dit is de 3-de keer in ongeveer 1 maand tijd. Dus moet ik morgen weer duizend € gaan betalen of meer?

Het begint nu (hard) te regenen. Verwachting is dat dit een paar uur zal doorgaan. Ik heb dus een hele boel van die dekzeilen opgehangen om haar val te breken (zie foto). Zware regen momenteel in Wallonië. Misschien spoelt ze wel uit de boom

Ik heb er geen goed gevoel bij. Het kunnen de laatste uren zijn van deze poes. Als ze zich laat vallen heeft ze de meeste kans om het te overleven. Die poes is hopeloos. Hebben die beesten dan helemaal geen geheugen?

Afbeelding
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Wanneer het steeds dezelfde boom zou zijn zou je gaas om de stam kunnen doen zoals ze ook wel doen om katten in de tuin te houden bij de schutting.
Maar omdat het steeds een andere boom is gaat dat niet werken....

Aan jouw inzet en creativiteit ligt het in ieder geval niet. Hopelijk is ze toch snel weer veilig beneden!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

ja het is tot nu toe steeds een andere boom. Momenteel zit ze in de boom naast de boom waar ze een paar dagen geleden inzat. Was ze maar in die scheve naaldboom gegaan van een paar dagen geleden. Die boom is veel makkelijker. Toen heb ik niet eens de moeite gedaan om er dekzeil neer te leggen. Immers ze kon makkelijk bij die carrier komen.

Ze is er nog niet uitgespoeld. Het onweerde hier zonet en harde regen. Dit houd ze niet lang vol zo. En dat is denk ik maar goed ook. Ze moet er gewoon uitvallen. Hoe sneller hoe beter. Als ze blijft zitten gaat ze denk ik dood.

Als ze het overleeft dan eerst 's avonds binnen blijven. Gisterenavond was zo'n mooie avond. Dan vinden ze het lekker om buiten te zijn. Ik heb toch een gevoel dat ze wegrent voor die Cyperse. Maar die wil haar echt niks doen. Die zoekt alleen een vrouwtje. Maar ja ze is dus al sinds Sept 2023 hier en daarvoor liep ze hier al een jaar ofzo rond. Toen ging ze ook nooit in bomen. Nu ineens 3 keer in zowat 1 maand ...
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

geen verandering in de situatie. Ze leeft nog steeds ondanks het weer. Ik heb deze lui een email gestuurd:
https://pseudobois.be/contact/

en de situatie uitgelegd en wat foto's toegevoegd.

Ook de locale brandweer een e-mail gestuurd plus dezelfde uitleg en foto's. Ik stuur een e-mail omdat mijn Frans nog vrij beperkt is en met de foto's kunnen ze beter een inschatting maken denk ik. Brandweer leest het mogelijk vandaag.

Die arboriculteur waarschijnlijk pas morgen ...

Straks nog maar een extra dekzeil kopen en leggen maar ik las op het internet dat mensen die zich met bomen bezig houden, bomen chirurgen, arboriculteurs/bomenverzorgers vaker dode katten vinden hoog in de boom. Daar ben ik ook bang voor dat ze net zo lang blijft zitten tot ze dood gaat. Die gaat liever dood dan naar beneden te springen.

Ik ben ervan overtuigd dat ze dit niet gaat overleven als ze geen hulp krijgt. Echter probleem is dat ik haar daarna binnen moet houden wat ik eigenlijk ook niet wil. Ze zijn natuurlijk nu ook al binnen maar kunnen altijd naar buiten als ze dat zelf willen. Maar als die kat de volgende dag weer een boom in gaat dan word ik helemaal gek.
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

laatste update: ik heb de box hoger weten te hangen. Ik heb het touw over de tak weten te hangen waar ze op zit. Dus zeg maar over die tak tegen de centrale stam van de boom aan. Dat zie je op foto 1 waar ik de stam wat heb ingetekend. Die foto is overigens vergroot. In de cirkel zit ongeveer de kat maar er zit nog een andere tak met balderen voor. is lastig te zien op de foto.
Afbeelding

De tweede foto is niet vergroot. In de cirkel opnieuw ongeveer waar de kat zit. Ze zit dus op een zijtak ik denk een paar meter van de box. Die zijtak is wel vrij stijl maar het is haar beste kans. Dit is het beste wat ik kan doen. Anders moet denk ik een professionele klimmer komen. Brandweer moet ik denk ik bellen want die hebben de email nog niet eens gelezen.
Afbeelding

Ook heb ik nog een extra 4x4 dekzeil aan de andere kant van de boom geplaatst. Maar ze moet in die box gaan zitten. Als ze het probeert valt ze er zo in.
Afbeelding

Dit is wel een interessante video hoe professionele klimmers hun touw hoog in de boom krijgen:
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Interessant filmpje!

Eigenlijk zou je een nieuw topic moerten starten over redding kat uit bomen. Pagina 14, beginnend vanaf 1 april.
Mensen met hetzelfde probleem kunnen dan makkelijk jouw oplossingen vinden.

Ik neem aan dat Loesje nog steeds in de boom zit?
😞
en † Clea ♀ (2013-2024)
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

ja misschien was een nieuw topic beter geweest. Dit topic gaat merendeels over die 2 zwarte zwerfkatjes die bij mij zijn komen wonen.

Ik was in een wat euforische stemming dat het mij gelukt is om die carrier te krijgen bij de tak waar ze op zit maar vanaf de carrier en waar ze zit is het nog 2 a 3 meter. Moeilijk in te schatten. En het is een heel stijl stuk. Ze zit eigenlijk vlak bij de top van de boom. Dus om bij die box te komen moet ze of achteruit, of omdraaien en met haar kop eerst. En beide durft ze blijkbaar niet.

Niet te begrijpen dat ze wel 30 meter omhoog durft maar 2 a 3 meter omlaag durft ze niet. Die eerste boom (een maand geleden) was ook lastig om in de box te komen maar denk iets makkelijk dan dit. Dit is echt het beste waar ik de box kon krijgen. Ik heb zelfs een 2-de draad aan de onderkant bevestigd zodat ik het ding omlaag kan leiden omdat het langs een paar takken moet.

Straks nog maar was coachen maar ik heb 2 biertjes gekocht. Moet eigenlijk alcoholvrij blijven in deze situatie maar ja. Het moet denk ik toch gaan lukken zo. Misschien als ze vannacht wanhopig wordt.

Katten denken niet. Ze reageren als ze blij zijn of angstig. Dat is mijn gevoel. Dus misschien was ze blij of op de vlucht en dan reageren ze gewoon. Ze denken niet na of 30 meter omhoog klimmen wel zo'n goed idee is.

Al met al is 2 zwervertjes erbij nemen niet zo makkelijk als ik dacht.

beneden nog een foto waar je het verschil in hoogte ziet met een paar dagen geleden. In wit waar de box stond en waar de kat zat (pijl). In geel waar de kat zit (pijl) en waar de box staat.

Afbeelding
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

ik geef het nog 1 nacht. Ze moet nu in die box kunnen komen. Anders bel ik morgen 1 van die bomen jongens. Ik vond zelfs 1 in mijn gemeente. Woont vlak bij mij.
https://www.boldonicolaselagage.be/
zal een makkie zijn voor hem. Ik houd van al mijn poesjes en dit meisje is wel een heel bijzonder poesje. Heel lief. Ze heeft mij nog nooit gekrabd. Echt een super lief en mooi poesje. Zal haar toch proberen te redden en dan moet ik wat gaan bedenken om dit te voorkomen ===> 's nachts binnenhouden. Hopen dat ze dit alles gaat overleven.
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

ik kan je zeggen => je kat/poes in een boom is heel frustrerend. Je bent machteloos, voelt je kloten. Als je poes ziek is kan je naar de dierenarts. Maar dit .... de poes in een boom 3 keer in een periode van 30 dagen dat is een heel vervelend gevoel. Zo'n mooie tijd van het jaar. Het poesje had lekker kunnen genieten. Maar ze ging weer boven in een boom. Het baasje is erg ongelukkig. Wil haar helpen, heeft alles gedaan maar het was niet genoeg.

Als dit poesje het overleeft krijgt ze 's nachts huisarrest. Is lastig te handhaven want dan hebben alle andere katten ook huisarrest.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Ik voel de frustratie met je mee.
's nachts huisarrest lijkt me een goed plan.

Als de andere katten daar een probleem mee gaan krijgen, zou je een chipluikje in de deur kunnen maken.
Als je haar chipnummer niet invoert, kan de rest naar buiten, maar zij niet.
en † Clea ♀ (2013-2024)
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

ja misschien een idee om zoiets te doen. Ik heb reactie gekregen van 1 boomklimmer. 580€ wil hij omdat hij niet in de buurt woont. Die ene in de buurt heb ik nog geen reactie.

Als het straks gaat schemeren ga ik nog even met mijn zaklamp richten op de carrier. Dat werkte afgelopen keer ook. Hoewel toen kon ze makkelijk bij de box komen. Nu niet.

Ik ga nu sluiten van het internet. Ik zal morgen wel weer even laten horen hoe het ervoor staat
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

goed nieuws! Ze zat in de box vanmorgen. Om 05:25 heb ik haar omlaag gehaald. Ging perfect omlaag en de carrier lande op een dekzeil waar ze dan opsprong. Ze rende toen weg en kwam even later in conflict met die Cyperse. Die heeft het wat op haar gemunt. Ik ga die kat laten castreren.

Sinds Loesje in de boom zat deed die Cyperse (Tanky) net alsof hij hier ook woont. Maar hij spritzt de boel er helemaal onder. De zwarte kater is steeds in conflict met hem. En mijn zwarte kater is gecastreerd en totaal niet agressief. Dus die Cyperse moet ik laten castreren en snel ook. Maar hij is zeer vriendelijk tegen mij dus ik kan hem makkelijk in de carrier krijgen denk ik. Zal kijken of ik het via de gemeente kan doen maar castraties zijn volgens mij niet heel erg duur. Niet zo duur als sterilizaties.

Nou ja dat is voor later zorg. Ik heb de deur nu dicht maar weet niet of Loesje naar de WC moet. Maar even rust nu. De moeite die ik gisteren heb gedaan was niet voor niets. Was heel lastig om dat touw op de gewenste plek te krijgen. Maar ze is uiteindelijk toch naar die box weten te komen. Het werk was niet voor niets ik ben er voor beloond! :) :)

ze zit nu in haar doosje in de kelder waar ze altijd heengaat als ze stress heeft. Haar safe plekje:

Afbeelding
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

gelukkig is ze weer uit de boom. nu eruit blijven hahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
dutchy
Lynx
Lynx

Bericht door dutchy »

:) ja ze is er nog steeds uitgebleven. Ik heb haar al wel weer "losgelaten". Maar als het gaat schemeren dan naar binnen. Heb ik de deuren eerst dicht gedaan maar zeg maar om 02:00 ofzo toch weer open gedaan omdat ze erom vroeg.

Tegenwoordig is mijn dag al goed als ze niet in een boom zit. Maar ze opsluiten is gewoon geen optie. Hopen dat ze wat heeft geleerd. En ik ga die Cyperse laten castreren.

Ik heb gewoon het liefst de deur op een kier zodat ze er altijd uitkunnen. Ook in het geval er wat met mijzelf gebeurd dan kunnen ze in ieder geval naar buiten. Enige is dat de wasberen ook naar binnen komen maar die 2 kennen mij nu wel en weten dat ik hen niks doe maar ze gaan wel braaf weer naar buiten als ik met de zaklamp kom.
Plaats reactie