Katje van 4 met ernstig nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Nixy13
Lynx
Lynx

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Dank Tibby, geappt, maar is alleen overdag zegt de autoreply.

Denise; ik durf het niet te zeggen. Het was wel overduidelijk dat het zijn achterpoten zijn die niet meer stabiel waren.

Zou het kunnen, dat hij ineens zo misselijk werd ofzo?

Hij heeft vandaag niet abnormaal veel gegeten, maar wel alles wat niet niervoer is, telkens met ipa, in totaal nu ong 1,5 gram ipa binnen gehad.

Gegeten:

Circa 1,5 bakje carny dus 120 gram (wel wat minder de kleine stukjes laat hij liggen)
Drie stukjes kip
1 klein stukje biefstuk (kleiner dan een dobbelsteen)

Ik weet dat biefstuk niet goed is, maar ik zwicht, hij geeft aan dat hij wil.

Hele dag ging het goed.
1845 zit hij nog naast me op de eettafel te schooien, springt hij nog van de tafel op de bank
1900 gaat hij naar boven, m’n broer wilde hem aaien, hij ging grommen
1930 komt hij beneden omdat hij eten rook, gebeurde dit hele verhaal.

Pffff
M’n hersenen kunnen het ook niet meer van een afstandje bekijken.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Misselijk of draaierig.
Ik zou sowieso niet met de cerenia stoppen.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Nixy13
Lynx
Lynx

Bericht door Nixy13 »

Ik heb het hem vandaag nog niet gegeven omdat hij zo goed at
Ik ga nu gewoon over op elke dag hetzelfde tijdstip dan maar

Ik ga het hem zo geven als hij onder z’n bankje vandaan komt
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Tibby
Poema
Poema

Bericht door Tibby »

Jammer, voorheen kreeg ik in de avond in die app geregeld reactie van die dierenarts.

Tibby is een keer van de trap gevallen, ze kan knap wiebelig zijn. Daarom hebben we sinds ca driekwart jaar de trap afgeschermd, zodat ze niet meer kan vallen.
Nixy13
Lynx
Lynx

Bericht door Nixy13 »

Ja, denk dat ik Ol vannacht weer in m’n kamer neem met deur dicht, bak en eten erbij.
Kan die niet van de trap vallen, en als ie weer attack krijgt, dan ben ik erbij. Want hij slaapt dan altijd op m’n voeten.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Hè s#&@t. Heb je hem nét weer aan het eten en dan krijg je dit.

Ik herken het door de benen zakken niet. Bowy* heeft ooit een attack gehad van te hoge bloeddruk (en daarna de nierfaaldiagnose) maar zij was daarna ook echt wankelig (evenwichtsorgaan) en gedesoriënteerd. Dat lijkt me bij Ollie niet echt het geval. Maar het kan natuurlijk wel. Sheen krijg je bij Ollie waarschijnlijk de bloeddruk nooit meer gemeten.

Je zegt dat hij op het aanrecht wilde springen en dat hij het niet redde. Viel hij dan of iets dergelijks?

Hou hem vannacht inderdaad maar dicht bij je.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nixy13
Lynx
Lynx

Bericht door Nixy13 »

Hij had niet genoeg kracht om zo hoog te springen, hij haalde het gewoon net niet. Zie het alsof je naar het plafond wil springen als mens maar je red het niet, gewoon recht in de lucht en dan kom je weer naar beneden. Hij lijkt niet gedesoriënteerd, wel in paniek, je ziet hem denken, wat gebeurd er

Ik wil hem eigenlijk nog vocht geven omdat ik denk dat hij het morgen nodig gaat hebben overdag. Maar hij ligt eindelijk te slapen.

edit
Hij kwam weer naar me toe , zelf, dus toch geprikt met vocht, ging gelukkig goed, ik doe het meestal nog met hulp van een vriendin die ervaring heeft, maar zo laat moest ik het zonder haar doen, zo blij dat het goed ging.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Nixy13
Lynx
Lynx

Bericht door Nixy13 »

Tibby; ik kreeg nog whatsapp reactie van die online dierenarts. Moeilijk uiteraard, die ziet Ol al helemaal niet. Hij/zij schrijft, gezien de waardes, dat ze inslapen begrijpt míts hij echt niet meer goed gaat. Maar dat deze 'aanval' gezien de leeftijd niet als hoge bloeddruk klinkt, maar ook van alles kan zijn, maar daarvoor moet hij wel onderzocht worden. Mits hij goed blijft eten kan ik zo doorgaan, mét cerenia (is het met me eens dat cerenia gewoon gegeven kan worden en niet gestopt hoeft) en dan wel over een maand ofzo weer bloedprikken (als hij dan nog goed gaat).

Ik ga hem nu in ieder geval de cerenia elke dag op vaste tijdstippen geven, niet meer te lang er tussen (ik dacht, hij heet goed, ik kan wel overslaan). Verder ga ik dan misschien toch de mobiele dierenarts in de buurt bellen, al is het maar om het door te spreken.

Vanmorgen heeft hij weer een beetje gegeten, niet veel, maar hij oogde ook niet mega lusteloos.
We gaan zien wat de dag ons weer brengt.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Tibby
Poema
Poema

Bericht door Tibby »

Hoe gaat het nu met Ollie?
Nixy13
Lynx
Lynx

Bericht door Nixy13 »

Ollie is stabiel. Dat is het beste woord denk ik.

Hij drinkt, en poept en plast nog steeds prima.
Eten gaat ook best wel oké. Zo fijn dat als je iets neerzet dat hem kan bekoren dat hij het ook echt éét ipv likt en dat je er niet bij hoeft te zitten om het via je vingers aan te bieden.

Gister geen “attack” meer gehad. Goed gegeten. Goed de nacht door gekomen.

Vandaag ook goed zelf aan het eten. Aan het “spelen” dwz hij loopt steeds naar het krat waar alles in ligt, zoekt z’n knuffeltjes eruit en brengt die dan naar de bank (om ze aldaar uit elkaar te trekken want hé alles kan kapot).

Niervoer uit spuitje gaat mwoah, hij is nu weer ff into vis dus dan krijgt die dat met een bergje ipa.

Ik was gister van uitputting in slaap gevallen op de bank en niet wakker te krijgen. Daardoor hem niet geprikt met vocht. Ik ga dit einde van de middag weer doen.

Mijn plan voor het weekend is: elke dag cerenia op vaste tijdstip (voorkomt dat zijn attack? Wellicht is het dus gek worden van misselijkheid) en vocht als dit nodig is.

En dan zien we maandag wel weer verder. Denk ik.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Cerna

Bericht door Cerna »

Zo blij met dit goede nieuws!
Tibby
Poema
Poema

Bericht door Tibby »

Best positief allemaal!
Nixy13
Lynx
Lynx

Bericht door Nixy13 »

De dierenarts had mij zojuist nog teruggebeld nav de filmpjes etc.
Dus update gegeven, hij vond het ook best positief.
Maar.... hij heeft nogmaals aangegeven, dat zij als praktijk er niet achter staan om een dier in leven te houden met medicatie. Ook als dat alleen cerenia betreft.
Dus als onze cerenia op is over 6 dagen, dan kunnen we of stoppen om te kijken hoe het gaat zonder, of we kunnen langsgaan met Ollie voor een nieuw (bloed)onderzoek, om te kijken hoe de waardes zijn, en of er een nieuw plan gemaakt kan worden. En als we beide keuzes niet willen, dan begrijpt hij dat, maar dan moeten we een andere dierenarts zoeken om cerenia voor te gaan schrijven, daar zij er niet achter staan, wat hun betreft is het dan echt tijd voor inslapen.

Op zich sta ik open voor een nieuw onderzoek, maar zeker nu nog niet, Ollie gaat net krap 1 week vooruit (afgezien van de attacks en het 1x kotsen), maar zeker qua eten. Ik wil eerst zien of dit met cerenia zo blijft gaan, dan kan het beestje even aansterken en hopelijk zwaarder worden. Dan kunnen we dáárna wel eens zien of we hem nog opnieuw laten onderzoeken.

Als ik jullie verhalen zo lees en inmiddels de werking van cerenia begrijp, kan het dus heel geen kwaad om de cerenia voor een hele lange periode te blijven geven. Ik denk, dat als Ollie op deze manier doorgaat, dus goed zelfstandig eet en drinkt, speelt en contact met mij/ons maakt (en het dus zichtbaar fijn heeft en zich met mega slecht voelt), dat ik prima nog voor langere tijd cerenia kan toedienen.

Wat denken jullie? Wat zouden jullie doen??
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Cerna

Bericht door Cerna »

Doorgaan natuurlijk. Daar hoef ik geen seconde over na te denken.
En ik snap helemaal niets van deze kliniek. Deze kliniek hanteert dus de arrogante opstelling dat een mensenleven veel meer waard is dan het leven van een ander dier ("dat zij als praktijk er niet achter staan om een dier in leven te houden met medicatie").

Ik zou maandag gaan rondbellen.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Cerenia blijven geven is natuurlijk niet ideaal. Maar zoals jij zijn toestand omschrijft, is inslapen nu ook zeker niet aan de orde. En als cerenia helpt...

Wel geloof ik dat cerenia door de lever afgebroken wordt en bij langdurig geven iets van opbouwing van middelen kan gebeuren. Vandaar dat ze bij langdurig gebruik adviseren de leverfunctie regelmatig te controleren (staat geloof ik in de bijsluiter).

Maar inderdaad heb ik ook het idee dat je nu een beetje een richting opgepusht wordt (was al met de infuus-vloeistof terwijl je dat toch echt langere tijd zou kunnen geven). Dan is een verse kijk door een andere DA misschien wel goed.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie