Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Adriana »

;-) k kan je niet helemaal volgen..
je hebt in het asiel op de kattenafdeling gewerkt, dan snap ik je eerste vragen niet want daar heb je ook te maken gehad met kittens..
je vraagt ons of je daarmee in de trein kunt reizen..
je schrijft: 'lijkt me te lang om alleen te laten' maar je zou kunnen weten dat een dergelijke periode dus en altijd veel te lang (met name voor een solokitten) om alleen te laten..
kittens zijn onbesuisd en relatief duur en kwetsbaar, dus als je tegen de kosten opziet dan is een keuze voor een jong volwassen asieldier veel goedkoper en veiliger.. want uit de kinderziektes en karakter bekend..

als je even door de sites van ( http://www.ikzoekbaas.nl en http://www.dierenasiels.com )
bladert, dan zie je dat er tig en tig jong volwassen binnenkatten zijn..

en met 'vandaar mijn keuze voor een kitten dat nog minder in gewoontes vast zit'..... geef je eigenlijk een beetje aan dat je de eigenheid en ontwikkelingsfase van een kitten niet zo goed begrijpt ...
je zou ook rekening kunnen houden ( ;-) pse..) met het feit dat een kitten een jong kwetsbaar dier in ontwikkeling is en dat jij-zelf zult moeten zorgen voor een passende omgeving en niet ervan uitgaan dat het kitten zich aan moet passen..
en de kosten van twee katten is niet de optelsom van 1+ 1, zo werkt het in het asiel ook niet....

en sorry voor mijn kriebeligheid maar ik probeer te kiezen voor het welzijn van het kitten en vraag je nog eens goed over je keuze na te denken en dan met name vanuit het belang van je toekomstige huisdier.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Beetlejuice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jun 2012 22:11

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Beetlejuice »

Dat is heel fijn dat jullie meeleven met het arme diertje, maar ik geloof niet dat ik echt zo slecht zorg voor katten. Jammer dat jullie zo bevooroordeeld zijn over 'nieuwe' katteneigenaren & het nemen van een kitten. Ik stelde enkel een vraag over het reizen met een kat, omdat ik dit zelf niet echt gedaan heb (enkel naar de dierenarts gaan). Dus jullie hebben nog steeds mijn vraag niet beantwoord, enkel geroepen dat ik geen kat mag nemen & er niet goed voor zorg.
Beetje jammer. Einde discussie!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Adriana »

wij hebben meer dan een straatlengte ervaring met dit soort situaties.
;-) en proberen vanuit die ervaring met je mee te denken.

je vragen zijn al lang beantwoord:
reizen met een kitten in de trein? niet doen!
logeerweekendjes met een kitten bij je vriendje die dat waarschijnlijk niet ziet zitten? niet doen!
solokitten? geeft redelijke kans op gedragsproblemen!

en de rest zoals oordelen, veroordelen, bevooroordeeld zijn en dat je slecht voor je kat zorgt..
verzin je zelf.. ( ;-) en inderdaad laatste bericht..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Robijn »

Hallo @Beetjejuice, ik weet niet of je dit nog gaat lezen, of dat je het forum al hebt verlaten, maar ik waag m'n kans... Je schrijft dat je niet weet of je vriend er wel blij mee is, dat je de kitten 2 weekenden per maand naar zijn huis wil meenemen. Zolang je dit niet zeker weet, is het dan wel verstandig om een kat in huis te halen?
Alleen als jouw vriend er 100% achter staat, hij ook gek op katten is, en het niet alleen doet om jou uit de brand zou helpen, zou ik de kitten meenemen naar hem.
Een kitten / jonge kat zal, juist omdat deze nog jong en flexibel is, waarschijnlijk wel snel aan het vervoeren en aan 2 verschillende huizen gaan wennen, mits dit een wekelijks gebeuren gaat worden, en de kat niet heel erg bang aangelegd is, maar in jouw geval gaat het maar om 2 weekenden per maand... Ik weet niet of de kat dan zo snel zal wennen, aan alle indrukken waar ze dan aan wordt blootgesteld (een hoop vreemde mensen, een hoop drukte en lawaai op het station, een ander huis waar ze maar 4 dagen per maand verblijft). Misschien wel, misschien niet; ligt ook aan het karakter van de kat..... Waarom dat risico nemen, als je ook een leuke volwassen solo-kat kunt nemen die gewend is om binnen te leven. Ik denk dat dat in jouw situatie veel beter is, mits je iemand kent die de kat dan wil verzorgen in de weekenden dat je er niet bent.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Chiquita98 »

Chiquita98 schreef:Absoluut niet zo lang alleen laten!! Wie weet kan ze wel wennen aan het feit dat ze mee kan naar je vriend. Als je vriend dit niet goed vind dan zou ik niet aan een katje beginnen.
Jammer dat je zegt dat niemand antwoord op je vraag geeft. Volgens mij heb ik dat met bovenstaande juist wel gedaan. Ik zou het gewoon proberen als je vriend het ok vind. Vind hij het niet ook dan zoeken naar andere mogelijkheden of toch even wachten nog met het nemen van een kat. Ook ik vind wel dat 2 katten het vaak gezelliger hebben met elkaar, maar een solo kat kan ook prima mits het veel aandacht krijgt en niet hele dagen alleen zit, maar volgens mij is dat in jouw geval ook niet zo.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Beetlejuice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jun 2012 22:11

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Beetlejuice »

Robijn schreef:Hallo @Beetjejuice, ik weet niet of je dit nog gaat lezen, of dat je het forum al hebt verlaten, maar ik waag m'n kans... Je schrijft dat je niet weet of je vriend er wel blij mee is, dat je de kitten 2 weekenden per maand naar zijn huis wil meenemen. Zolang je dit niet zeker weet, is het dan wel verstandig om een kat in huis te halen?
Alleen als jouw vriend er 100% achter staat, hij ook gek op katten is, en het niet alleen doet om jou uit de brand zou helpen, zou ik de kitten meenemen naar hem.
Een kitten / jonge kat zal, juist omdat deze nog jong en flexibel is, waarschijnlijk wel snel aan het vervoeren en aan 2 verschillende huizen gaan wennen, mits dit een wekelijks gebeuren gaat worden, en de kat niet heel erg bang aangelegd is, maar in jouw geval gaat het maar om 2 weekenden per maand... Ik weet niet of de kat dan zo snel zal wennen, aan alle indrukken waar ze dan aan wordt blootgesteld (een hoop vreemde mensen, een hoop drukte en lawaai op het station, een ander huis waar ze maar 4 dagen per maand verblijft). Misschien wel, misschien niet; ligt ook aan het karakter van de kat..... Waarom dat risico nemen, als je ook een leuke volwassen solo-kat kunt nemen die gewend is om binnen te leven. Ik denk dat dat in jouw situatie veel beter is, mits je iemand kent die de kat dan wil verzorgen in de weekenden dat je er niet bent.
Ik weet dus ook niet zo zeker of ik de kat wil meenemen naar zijn huis, vandaar dus mijn vraag hierover.. ik vind het zelf ook niet verstandig, zeker niet bij een kitten, om haar te lang alleen te laten. Zou het meenemen & reizen te stressvol voor de kat zijn, dan kan ik beter besluiten een kort dagje weg te zijn & dat mijn vriend bij mij verblijft.
Het idee van een oudere kat begrijp ik zeker, en ik had het graag gedaan als ik een buitenkat kon hebben, en als ik geen andere (kleine) huisdieren verder had. Daar komt bij dat ik al een kitten heb uitgezocht en langs ben geweest, en ze is echt te snoezig om niet mee te nemen! ;-)
Ondertussen heb ik al alle benodigdheden in huis gehaald zoals goed kittenvoer, speeltjes, krabpaal, kattenbakken, grid etc.. nu nog mijn bovenverdieping kittenproof maken met horren, kabelgoten en alles goed opbergen.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Robijn »

Gelukkig ben je er nog, Beetlejuice! Ben ik blij om! Ik neem mijn poes Robijntje sinds een paar weken ook mee naar mijn vriend, in de auto dan. Ondanks haar leeftijd (9 jaar) en haar karakter (snel gestrest), gaat dit wonder boven wonder hartstikke goed! Ze heeft zich bijzonder snel aangepast in zijn woning, en het reizen gaat ook goed. Ja, het is natuurlijk niet ideaal, ze zit wel steeds een uur in de auto, maar beter een uur in de auto, dan 2 dagen en nachten alleen zitten, elke week, zoals voorheen het geval is.
Ik hoop dat jouw kitten ook snel zal wennen aan het reizen en aan een andere woning; dat is even afwachten.... Mocht het echt niet gaan, dan kun je inderdaad, zoals je zelf al zei, niet meer een heel weekend weggaan, en komt jouw vriend gewoon naar jou, ipv jij naar hem.
Verder is het fijn dat je de rest van de week wel vaak thuis bent, om d'r genoeg aandacht te kunnen geven.
Hoe ziet ze er trouwens uit en heb je al een naam in gedachten?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Beetlejuice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jun 2012 22:11

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Beetlejuice »

Dankjewel voor je fijne reactie Robijn! Ik weet natuurlijk nog niet of ze een angstige kat is, al groeit ze wel op in een druk gezin met meerdere dieren. Het zou fijn zijn als ze toch goed kan omgaan met reizen, dan kan ze bijvoorbeeld ook goed een weekje ergens logeren als ik op vakantie ga (ipv een pension). Ik ken ook iemand die dit doet met haar jonge kat, en die is zelfs gewend aan een tuigje, waardoor ze ook in de tuin kan.

Het is trouwens een mix met lapjes & strepen; op de eerste foto is ze een maand, en op de 2de foto nog wat jonger. Pipkin noem ik d'r :-)

http://www.stitchedcreatures.com/kitten1.jpg
http://www.stitchedcreatures.com/kitten2.jpg
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Robijn »

Wat een schatje zeg, die kleine Pipkin!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Robijn »

Beetlejuice schreef: Het zou fijn zijn als ze toch goed kan omgaan met reizen, dan kan ze bijvoorbeeld ook goed een weekje ergens logeren als ik op vakantie ga (ipv een pension). Ik ken ook iemand die dit doet met haar jonge kat, en die is zelfs gewend aan een tuigje, waardoor ze ook in de tuin kan.
Inderdaad. Mijn ouders namen hun kat (leeft helaas niet meer) ook overal mee naar toe, zelfs naar hun chaletje in Frankrijk. Dat was zo'n makkelijke kat! Ik kon hem zelfs mee naar de fotograaf nemen (jaaaren terug al weer); en dan bleef ie gewoon heel relaxed op de gedrapeerde lakens zitten kijken. De fotograaf was zenuwachtiger dan Lodje zelf!! Hij vond het niet erg om te reizen, want dat hadden mijn ouders hem van jongs af aan geleerd.
Een bezoekje aan de dierenarts (toen ie ouder was moest jaarlijks het tandsteen van zijn tandjes worden verwijderd) was ook geen probleem. Nou, sommige katten zijn met geen mogelijkheid in hun vervoersbakje te krijgen en/of krijsen de hele autorit alles bij elkaar; omdat ze het gewoon niet geleerd hebben toen ze jong waren.
Lodje had het overal naar zijn zin; was van niks of niemand onder de indruk, en dat wijt ik aan het feit dat mijn ouders hem overal mee naar toe namen.
Hij was slechts 6 weken oud toen hij bij mijn ouders kwam, kreeg geen graanvrij voer, maar gewoon supermarktbrokken en blikvoer, had geen kattenmaatje, ging naar buiten en stond dus bloot aan alle gevaren van het buitenzijn en toch was het een zeer gezonde, actieve en gelukkige kat, nooit ziek, geen gedragsproblemen (hij duldde alleen geen andere katten in zijn territorium), je kon hem overal mee naar toe nemen, die maar liefst 20 jaar is geworden. Geweldig beest!
Ik ga ervan uit dat Pipkin zich ook snel aanpast aan het reizen en aan een andere woning, juist omdat ze nog een onbeschreven blad is, en waarschijnlijk geen angstig kittentje is, aangezien ze in een druk gezin opgroeit, met veel aanloop. Alleen maar goed voor haar! En dan zal het later waarschijnlijk ook geen probleem voor haar zijn om bij iemand anders te logeren, als jullie op vakantie gaan, omdat ze gewend is van woning te wisselen.

Een kitten kun je inderdaad ook nog heel makkelijk aan een tuigje leren wennen. Bij een volwassen kat zal dit een stuk moeilijker gaan, als het al gaat...
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Sifra »

Beetlejuice schreef:Het is trouwens een mix met lapjes & strepen;
Pipkin is dus een Tortie Tabby of, zoals men in Amerika zegt, een Torbie.
Mijn eerste kat heb ik vaak meegenomen in de trein. Omdat ze het niet van kitten af aan gewend was, liet ze zich onderweg nogal eens horen. Als we eenmaal bij mijn ouders waren, stapte ze de ontspannen de reismand uit alsof er niets gebeurd was. Ik had wel altijd reserve handdoeken en plastic zakken bij me voor "ongelukjes" onderweg. Ik had onderweg de mand vaak open, maar de kat zat voor de veiligheid wel vast in een kattentuigje.
Als je het stapsgewijze opbouwt, zal het best lukken om je kitten te wennen aan reizen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Beetlejuice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jun 2012 22:11

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Beetlejuice »

een Torbie! Klinkt leuk :D en ze hebben een 'tortitude' lees ik..
'In addition to their distinctive coloring, torties also have a reputation for unique personalities, sometimes referred to as “tortitude.” They tend to be strong-willed, a bit hot-tempered, and they can be very possessive of their human. Other words used to describe torties are fiercely independent, feisty and unpredictable. They’re usually very talkative and make their presence and needs known with anything from a hiss to a meow to a strong purr. These traits are stronger in tortoiseshell cats than in calicos – it seems as though these traits are somewhat diluted with the addition of more white to the color scheme.'
ik had altijd gezelschap van een echte tortie in mijn studentenhuis, en die liep ook altijd miauwend achter me aan, echt schattig.
Ik kijk nog of ik een geschikte reismand/draagtas kan vinden, want de reismand die ik nu heb is niet heel makkelijk onderweg (het is een standaard plastic mand).
Beetlejuice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jun 2012 22:11

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Beetlejuice »

Inderdaad. Mijn ouders namen hun kat (leeft helaas niet meer) ook overal mee naar toe, zelfs naar hun chaletje in Frankrijk. Dat was zo'n makkelijke kat! Ik kon hem zelfs mee naar de fotograaf nemen (jaaaren terug al weer); en dan bleef ie gewoon heel relaxed op de gedrapeerde lakens zitten kijken. De fotograaf was zenuwachtiger dan Lodje zelf!! Hij vond het niet erg om te reizen, want dat hadden mijn ouders hem van jongs af aan geleerd.
Een bezoekje aan de dierenarts (toen ie ouder was moest jaarlijks het tandsteen van zijn tandjes worden verwijderd) was ook geen probleem. Nou, sommige katten zijn met geen mogelijkheid in hun vervoersbakje te krijgen en/of krijsen de hele autorit alles bij elkaar; omdat ze het gewoon niet geleerd hebben toen ze jong waren.
Lodje had het overal naar zijn zin; was van niks of niemand onder de indruk, en dat wijt ik aan het feit dat mijn ouders hem overal mee naar toe namen.
Hij was slechts 6 weken oud toen hij bij mijn ouders kwam, kreeg geen graanvrij voer, maar gewoon supermarktbrokken en blikvoer, had geen kattenmaatje, ging naar buiten en stond dus bloot aan alle gevaren van het buitenzijn en toch was het een zeer gezonde, actieve en gelukkige kat, nooit ziek, geen gedragsproblemen (hij duldde alleen geen andere katten in zijn territorium), je kon hem overal mee naar toe nemen, die maar liefst 20 jaar is geworden. Geweldig beest!
Ik ga ervan uit dat Pipkin zich ook snel aanpast aan het reizen en aan een andere woning, juist omdat ze nog een onbeschreven blad is, en waarschijnlijk geen angstig kittentje is, aangezien ze in een druk gezin opgroeit, met veel aanloop. Alleen maar goed voor haar! En dan zal het later waarschijnlijk ook geen probleem voor haar zijn om bij iemand anders te logeren, als jullie op vakantie gaan, omdat ze gewend is van woning te wisselen.

Een kitten kun je inderdaad ook nog heel makkelijk aan een tuigje leren wennen. Bij een volwassen kat zal dit een stuk moeilijker gaan, als het al gaat...[/quote]
Dat was wel echt een heeel makkelijke kat van je ouders :shock: en dan ook nog eens alles eten.. ideaal! Het zou natuurlijk heel fijn zijn als die van mij dat ook wil, maar ik ga er maar even niet vanuit haha! Als ze zich gedraagt tijdens een (korte) reis, dan ben ik al blij. En het is echt fijn als ze bijv. een keer logeert bij familie.
Een tuigje is niet voor iedere kat weet ik, dus ik ga het heel voorzichtig introduceren, stap voor stap. Wel zo fijn als ze een keer lekker buiten kan zijn, in het zonnetje.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Sifra »

Ja, er wordt vaak gezegd dat schildpadjes en schildpadjes-met-wit pittige karaktertjes hebben en ook behoorlijk kattig tegenover soortgenoten kunnen zijn. Ik vraag me altijd af of dat proefondervindelijk bewezen is of dat het een soort volkswijsheid is, die door iedereen nagepraat wordt. Mijn eigen Torbie is toevallig een kattenkop tegen andere katten, maar of dat nou veroorzaakt wordt door haar Tortiegenen...? Ze draagt behalve Tortiegenen natuurlijk ook Tabbygenen. Wordt er aan Tabbykatten ook een speciaal karakter toegeschreven?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Beetlejuice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jun 2012 22:11

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Beetlejuice »

Misschien heeft het er gewoon mee te maken dat torties/schildpadden vrijwel altijd poezen zijn, en dat vrouwen nou eenmaal meer attitude hebben.
over de tabby: 'Cats that resemble their primitive ancestors in appearance are also more likely to have a wild edge to them, and may be inclined toward hunting and aggressive play. They may be more solitary, but also opportunistic. Because they crave the great outdoors, these genetic throwbacks may be difficult to keep contained.'
ik denk eerlijk gezegd dat de kleur niet echt het character bepaald.. misschien wel het ras.
Plaats reactie