Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik denk dat het bed doet denken aan het nest en dat het daardoor vooral met heel jonge dieren vaak mis gaat.

Bij ziekenhuizen gooien ze steriele operatiedoeken die niet gebruikt zijn, weg. Als je die kunt bemachtigen, leg die dan eens over het bed, die laten geen plas door. De kat vindt het niet fijn en houdt er snel mee op.

Ik heb ook wel eens een kattenbakje op het bed gezet voor kittens, dat werkte ook. Daarna verplaats je het bakje langzaam maar zeker totdat de katjes plassen en poepen niet meer met het bed associëren.
Dit werkt trouwens helaas niet voor volwassen katten :???:
Gebruikersavatar
Suzanne1970
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 mei 2005 10:26
Locatie: Renkum
Contacteer:

Bericht door Suzanne1970 »

Ik laat ze even niet in de slaapkamer totdat alles met een ander wasmiddel is gewassen.Ze zijn nu in de huiskamer en hebben toegang tot het hele huis verder en ze plassen en poepen echt alleen maar op de kattebak dus ze zullen wel iets ruiken op ons bed :shock: waardoor ze daar hun behoefte gaan doen.Ik zat al te denken om een rol zilverfolie leeg te trekken en dat over het bed heen te leggen maar dan durven ze misschien niet meer op het bed te komen en dat vind ik weer jammer.Bij m'n zus liggen ze allemaal zo heerlijk op bed te slapen.
Dus ik ga het gewoon een paar keer per dag proberen om ze te laten spelen daar en erbij te blijven zitten.Maar eerst even ander wasmiddel halen en de zooi wassen weer :grin:
Bedankt voor de tips :!:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dat is een goed plan, Suzanne! Ze doen hun behoefte meestal tot een uur na het eten, dus je zou die speelmomenten ergens daarna kunnen plannen. De geur moet inderdaad veranderen, en ze moeten de associatie kwijt.

Denk je wel aan het dekbed zelf? Daar zit de plaslucht ook aan. Een zomerdekbed past in de wasmachine, het herfstgedeelte niet. Je kunt het dekbed behandelen met een stoomeend voor de kringen, dat haalt ook meteen de geur weg.
Esmeralda
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2005 12:31

Bericht door Esmeralda »

Ik heb ook al van alles geprobeerd om mijn kat Simba dit gedrag af te leren maar helaas nog steeds zonder resultaat. Nog elke ochtend als ik beneden kom ligt er een plasje naast de kattebak voor me klaar om door mij opgeruind te worden Word er echt een beetje moedeloos van....

Groetjes, Esmeralda
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

ik weet ook niet meer wat ik moet doen djessy lijkt wel uit nijd overal een plasje te doen
overdag gaat ze goet op dr bak ze heeft een kleinere kattenbak voor haarzelf om te trainen
maar als we thuis zijn gaat ze op de bank plassen en als we gaan slapen achter het bed
gelukkig niet er op
wat op de bank wel helpt is folie neerleggen en dan een gewoon dekentje erover heen
alleen kan i dat niet door het hele huis neerleggen.

nou groetjes patricia
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Patricia, bij zulk gedrag zit er niets anders op dan benchtraining: de kat in de bench zetten telkens als ze wat gegeten heeft en er pas uitlaten als ze wat gedaan heeft. Je moet de bench dan wel vol zetten met kattenbakken met verschillende soorten grit, zodat je weet welke zij het liefst gebruikt.

Je kunt ook een gedragstherapeute inschakelen; er staat een goede op de voorpagina van de Kattensite.
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

ok thx heb toevallig vanmiddag vrij dus dan ga ik even naar de diernwinkel en volgens mijvindt ze het grit wat we hebben al well goed want het is niet dat ze altijd het ergens anders doet ze steekt er ook de neus wel eens in om alles lekker om te gooien.
dus volgens mij is daar al wel tevereden mee
maar we gaan dit ook weer uit proberen
groetjes en bedankt
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Ik heb de helft van dit topic al doorgelezen maar ik kom haast niets tegen over poepen! (misschien eens wat opschonen???) ;-)

Wij komen niet zo heel vaak op zolder. 's Nachts slapen onze katten op de overloop, ze kunnen naar de hal beneden (daar staat ook hun bak en voer en water) en ze kunnen naar de zolderoverloop. Dus ruimte genoeg. Sinds een aantal dagen mag de kleine Bindi (zo'n 11 weken) bij haar 'grote broers' op de overloop slapen, wat ze hartstikke leuk vindt! Maar zojuist kwamen wij tot de ontdekking dat er 3 keuteltjes op de zolderoverloop liggen! :shock: Dus ze moet daar zeker 3 keer naartoe zijn gegaan om te poepen (met hetzelfde gemak zou ze naar beneden naar de kattenbak kunnen lopen). Voor ik het nu opruim, wat moet ik hiermee doen???
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik zou zeggen: opruimen, héél goed schoonmaken en er tijdelijk een kattenbakje zetten. Ze is nog zo jong, het zijn waarschijnlijk gewoon ongelukjes.

Maar dit is niet gebaseerd op ervaring ofzo, maar gewoon op gevoel. Dus misschien hebben anderen nog betere tips. ;-)
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Het idee van een tijdelijke kattenbak had ik inderdaad zelf ook al! :grin: Maar dan moet ze wel snappen dat het ook echt maar tijdelijk is ('k ga niet steeds ook nog op zolder scheppen). Als ik die bak na een tijdje weer weghaal, zal ze dat dan snappen?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nee, je moet die bak stap voor stap terughalen naar de plek waar je hem wilt hebben. Al is het naast de andere, want het kan heel goed zijn dat ze niet in dezelfde bak als die van de jongens wil poepen en dat ze daarom haar poepjes apart doet.
Nu weet ik niet welk grit je gebruikt, maar ik weet wel dat Monique houtkorrels gebruikt (tenminste, dat deed ze altijd). Daar kan het ook nog aan liggen.
Succes met de schuiverij :-P
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Telkens de extra bak een stukje verplaatsen, dan telkens een treetje de trap af, totdat ie naast de andere bak staat. 8-)

Misschien wil Bindy wel niet op die andere kattenbak omdat de anderen daar ook al op zitten? Mevrouw wil een eigen wc? Of staan er al twee?

Puk heeft trouwens de eerste weken ook op meerdere plekken geplast, hij begreep het allemaal niet echt... is weer helemaal bijgetrokken gelukkig, door flink op m te letten en zodra ie leek te beginnen met plassen en elke keer na het eten hem snel naar de kattenbak toe brengen. En veel belonen.
Succes!
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Oja, ik zou ook zeker voor 2 bakken zorgen nu Bindi erbij is! Toen Flanna er net was, had ik zelfs 3 bakken staan omdat ze een paar keer op het dekbed geplast had.
Inmiddels staat er nog maar 1 bak, omdat ze alledrie bijna altijd buiten poepen en plassen.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

We hebben 2 bakken hoor! De ene staat op haar privékamer, de andere is voor algemeen gebruik (tenminste, nu nog). Overdag, als wij werken, zet ik haar nog apart i.v.m. het moeilijke eten.
De bak van haar privékamer zal ik dan 's nachts op de overloop zetten, of moet het echt op de zolderoverloop?
De 'algemene' bak gebruikt madam ook wel hoor, ze is gewoon verwend! :-P
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

claudia schreef:De bak van haar privékamer zal ik dan 's nachts op de overloop zetten, of moet het echt op de zolderoverloop?
Ik zou de bak eerst echt op die poepplek zetten. Na een tijdje kun je 'm dan langzaam verplaatsen.
Plaats reactie