Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
margali
Poema
Poema

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door margali »

Natan, ik heb nog een paar gedachten. Misschien is de crea tijdelijk verhoogd als reaktie op de vaccinatie. 6.5 jaar oud is natuurlijk nog erg jong om zo maar nierfalen te krijgen. Mocht die crea over een tijdje nog steeds te hoog zijn dan zou je kunnen overwegen om de urine voor de zekerheid op kweek te zetten ( ook al zie je geen afwijkend plasgedrag) om een nierbekkenontsteking uit te sluiten. Vaak zie je daarbij namelijk verder geen klachten. En een echo van de nieren om te zien of daar afwijkingen vertoond worden.
sterkte en knuffel voor Guusje en jou
manon3

Bericht door manon3 »

Het valt me hier op dat veel katten die nierproblemen/nierfalen krijgen nog zo ontzettend jong zijn.
Ik ben vorige week met onze poes naar de DA geweest voor haar( voorlopig laatste) booster.
En heb aan de DA gevraagd wanneer dat ik het beste kon beginnen met een bloedonderzoek om de nierwaardes te checken.
Daarop begon de DA hartelijk te lachen want poes is nog maar 1,5 jaar en ze adviseren pas regelmatig bloedonderzoek bij gezonde katten vanaf 8 jaar !!

Eerlijk gezegd wist ik niet wat ik hoorde.Bloedonderzoek adviseren pas met 8 jaar is toch gewoon veels te laat?? :???:
En hoe weet je of je kat op 8-jarige leeftijd nog gezond is,misschien is al veel eerder nierschade opgetreden en zijn er nog geen zichtbare symptomen.
De Birmaan van Sandra/Zuri was toch ook pas 3 of 4 jaar toen nierproblemen werden geconstateerd, meen ik me te herinneren.
Je kunt toch beter te vroeg de nierwaardes laten controleren dan te laat.
Bij haar volgende check-up in het najaar laat ik toch een bloedonderzoek doen,doet er niet toe wat de DA daarvan vindt.
Die advies-leeftijd mogen ze wat mij betreft wel eens heel snel naar beneden bijstellen, want als ik die verhalen hier zo lees........
Cerna

Bericht door Cerna »

Ik vind inderdaad ook dat dat nog wel erg jong is tenzij er aanleiding voor is: kat drinkt meer dan eerder, kat is lusteloos, vacht ziet er slecht uit.
Nierfalen kun je niet voor zijn, dus het heeft ook geen zin om preventief bloed te laten controleren wanneer de poes helemaal gezond oogt en zich ook zo gedraagt. Pas wanneer driekwart van de nieren het begeven heeft, kunnen ze wat in het bloed zien en dan heb je ook allang wat aan je kat gemerkt en is het alleen maar een bevestiging.

Manon: ik zou proberen om alle ellendeverhalen hier op het forum een beetje van me af te zetten. Probeer zorgeloos te genieten van je puber en haal je niet allerlei enge ziektes in je hoofd die jouw kat evt. zou kunnen krijgen.
Wanneer je de kat tegen nierfalen zou kunnen inenten, zou het wat anders zijn.
manon3

Bericht door manon3 »

Annet, wat dat laatste betreft heb je helaas gelijk.Ik moet eerlijk bekennen dat sinds ik op dit forum zit soms slapeloze nachten heb.Ik lig gewoon constant te piekeren over sommige verhalen hier en dan bedoel ik niet alleen de nierfaalkatten.
Ik zal inderdaad gaan proberen het van me af te zetten en meer te genieten van mijn meisje.
Thanks,Annet.

Wat dat bloedonderzoek betreft:Ik wist wel dat een kat pas nierfaalsymptomen gaat vertonen als de nieren al voor driekwart beschadigd zijn.
Maar ik nam dus aan dat het in het bloedonderzoek wel eerder te zien was !!
Ik heb toch ook ooit het advies hier gekregen om 'ns bloedonderzoek te laten verrichten.
Is er dan sprake van een misverstand geweest ? :???:
Dat moet dan haast wel.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door kansarmedieren »

je kan het natuurlijk wel zien voordat de waardes echt te hoog zijn, ik had het ook met Liesje mijn kat. Moest 2 jaar gelden aan het gebit geopereerd worden toch maar even nierwaardes controleren. Zat aan de bovengrens van de High waarden. Liesje is geschat leeftijd (zwerver) was bij de eerste meeting 7 jaar.
Een jaar verder weer eens laten controleren toen in de high waarden, nu op nierdieet er is verder nog niets aan haar te merken misschien een beetje meer drinken maar goed eten goed in de vacht.
Daarmee wil ik niet zeggen dat je iedere kat moet laten controleren maar je krijgt wel zeker informatie hoe de nieren er aan toe zijn als je het een keer laat doen.
Ik doe het pas als ze 10+ zijn eigenlijk.
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

quote="Cerna"]Ik vind inderdaad ook dat dat nog wel erg jong is tenzij er aanleiding voor is: kat drinkt meer dan eerder, kat is lusteloos, vacht ziet er slecht uit.
Nierfalen kun je niet voor zijn, dus het heeft ook geen zin om preventief bloed te laten controleren wanneer de poes helemaal gezond oogt en zich ook zo gedraagt. Pas wanneer driekwart van de nieren het begeven heeft, kunnen ze wat in het bloed zien en dan heb je ook allang wat aan je kat gemerkt en is het alleen maar een bevestiging.

Dit is dus niet altijd het geval helaas. Ik weet als geen ander waarop ik moet letten en niets maar dan ook helemaal niets van symptomen merkbaar. Het is dus een "geluk"bij een ongeluk dat we er redelijk vroeg bij zijn. als ik de tandjes niet had laten doen zou ik zeker geen reden gezien hebben voor een bloedonderzoek, en dit ook zeker niet gedaan hebben.

Waar ik erg tegen op zie zijn de onderzoeken die nu ook Guusje moet ondergaan. Zij is een heel andere kat dan Patiaan, heel erg bang voor vreemden, en in een vreemde omgeving nog meer. Ik vraag me ook heel erg af hoe ze bij Guusje zonder sedatie ooit tot een betrouwbare bloeddrukmeting kunnen komen.
En het onbezorgde genieten is eraf nu. Sinds gisteravond hou ik haar scherp in de gaten, helemaal na de tandsteenbehandeling, want Patiaan ging daarna als een achterlijke drinken. Kwam toen niets uit het bloed overigens.. Vandaag een infuusje gegeven om evt. schadelijke achtergebleven stofjes weg te spoelen. Ze onderging dit vrij goed wat ik niet verwacht had. Verder eet en speelt ze wel weer vandaag, gisteravond was ze een hoopje ellende. Maar als ze even anders doet dan normaal, zoals naar de deur rennen als ik binnen kom, wat ze nu dus niet deed, slaat de angst me om het hart. Ik moet het loslaten maar weet niet hoe.

Vandaag werd ik gebeld, en woe. komt onze nieuwe kat. Nu dus eigenlijk met best dubbele gevoelens, waar ik me weer schuldig over voel, beestje heeft er ook niet om gevraagd, en wil ook helemaal voor haar kunnen gaan. Maar timing kon even niet slechter.. Maar mis. geeft het ook wel een beetje afleiding. Toen ik het gister hoorde, van Guusje haar crea dacht ik eerst, dit was mijn laatste kat, ik durf dit niet meer aan. Maar later relativeren, en kom ik tot de conclusie dat ik niet zonder ze kan.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

@Marga: Ik blijf ook hopen dat het door iets komt wat weer kan bijtrekken. Teveel onderzoeken doe ik Guusje niet aan, als het iets acuuts is, zal het nu ook moeten zakken, ze krijgt 3 dagen achter elkaar 100 ml infuus. Hoop en duim wel heel erg dat dit of zakt of in ieder geval stabiel blijft. Twee katten in zo'n korte tijd trek ik niet. Merk ook dat al het verdriet van Patiaan weer heel sterk naar boven komt, logisch gevolg..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
manon3

Bericht door manon3 »

Kansarmedieren en Patiani-guusje: Bedankt voor jullie reactie. Als ik het goed begrijp hebben jullie dus een iets andere mening dan Annet en Patiani-guusje heeft zelfs andere ervaringen met Guusje wat betreft de nierfaalsymptomen.
Wat verwarrend allemaal.

Patiani-guusje: Kan me goed voorstellen dat je vreselijke bezorgd bent om Guusje.Maar ik hoop dat je ondanks alle zorgen die je nu weer hebt toch nog een beetje kunt gaan genieten van je aanstaande katje.Misschien geeft dat je 'n beetje afleiding.Ben benieuwd hoe Guusje zal reageren op het nieuwe huisgenootje.
Hoop van harte dat alles goed verloopt.Hopelijk beleeft Guusje ook veel plezier aan het nieuwe speelkameraadje.Sterkte met alles.
Adriana

Bericht door Adriana »

nierfalen kun je niet voor zijn, zoals Annet schrijft.
en toch... kun je denk ik wel een aantal voorzorgen nemen..

laat ik voor mezelf spreken:
hier komt er zeer gecontroleerd geen meloxicam meer in,
en ik wil vooraf overleg met de da over toe te dienen 'medicatie'
lees alle bijsluiters en ingredienten van alles wat ze binnen krijgen grondig;
met enten zal ik erg terughoudend zijn - lees: niet meer, tenzij..
ik spreid eventuele vlooienbestrijding en wormenbehandeling, niet gelijktijdig!
er wordt uitsluitend geopereerd met gasnarcose en vloeistofinfuus tijdens en erna;
ik voer goeie kwaliteit voer met matig (< 30% droog en 10% nat) bvk gevogelte-eiwit
zorg voor meer dan voldoende drinkbakken en tel de plassen
geen planten en/of giftige bloemen
dagelijks verknipt (tarwe) gras in een snoepstaafje, want ze komen niet buiten
*en ik houd bij welk effect bepaald voer binnen 24 uur heeft.

*met dat laatste kun je makkelijk zien hoe het wordt verteerd en als dat stinkende ontlasting en gebrek aan energie oplevert, dan gaat dat voer eruit. ik ben gewend aan dagelijkse kattenstorm en als er een dagje soort van winterslaap/malaise achter aan komt, dan herhaal ik weekje later dat nog een keer en bij de tweede keer malaise krijgen ze een kauwstaafje met wat MacSam en gaat het voer eruit. zonder uitzondering blijken dat de voeren/producten met relatief hoog of blijkbaar slecht verteerbaar eiwitgehalte..

ik heb in het kader van de bepalingen in het contract bij de kittens regelmatig bloedonderzoek laten doen en zelfs uitgebreide echo. van de (achteruitgang van de) nierwaardes werd ik toen niet vrolijk, bij de echo van het midden/onderlijf bleek alles er wel goed uit te zien en sindsdien geen blonderzoek.
maar rond hun tweede verjaardag wil ik een soort van nulmeting, alles moet dan toch langzamerhand uitontwikkeld zijn. dan wil ik ook erg veel weten, niet alleen nierwaardes maar ook bloedsuiker/-fructosamine, anorganische fosfor en schildklier T-4 om er maar een paar te noemen. (kort gezegd geriatrisch profiel VetMed - heeft niks met leeftijd te maken..).
en ja, dat is een dure hobby maar ik ken liever nu de gevoeligheden en eventuele aandachtspunten, dan dat ik daar nog pak 'm beet 8 jaar mee wacht.. nu kan ik met ander voer en wat medicatie de handel stabiliseren en wellicht verbeteren daar waar het om schade van acuut nierfalen gaat, 8 jaar verder en je zit een stuk slechter.
we hebben ervaring met Mies+Zo, 3 jaar geleden zeer/zeer matige nierwaardes, daar waar een da doorgaans nog talmt met behandelen. Mies heeft met medicatie en nierdieetvoer inmiddels de crea weer binnen de ref. Enzo had dat al langer en dat is opmerkelijk want die heeft afgelopen 3 jaar de nodige operaties en behandelingen achter de rug.

ik pieker me sindsdien suf waar die massale aanslag op kattennieren vandaan komt. en ik zou zo graag een paar goeie artikelen over nieren en nierschade en preventie vinden. want erg natuurlijk is het niet, zoveel vaak jonge dieren met matig tot slechte nierfunctie.
je moet wel een paar dingen splitsen: acuut nierfalen en de blijvende schade erna en chronisch nierfalen. het eerste geval kun je proberen te stabiliseren en licht verbeteren, chronisch nierfalen is progressief en kun je met dieetvoer en medicatie proberen te remmen. over PKD-achtig nierfalen heb ik het nu even niet, doorgaans wordt dat niet gediagnosticeerd (kan alleen met uitgebreide echo) en op één hoop gegooid met nierfalen, maar kent andere schade, ook op andere plekken (hart bijvoorb) en een ander verloop.

het komt missch wat methodisch en fanatiek en missch overbezorgd over, maar als je eenmaal de ervaring hebt dan wil je, bij wijze van spreken koste wat het kost dat proberen te vermijden.
en missch ben ik zelf ook wel zo, aard van het beestje..
met mijn eigen voer doe ik dat ook, want ook ik moet - op een ander punt - heel erg oppassen met wat ik naar binnen krijg..
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Wat waren de waarden van Mies destijds? En hoe oud was zij toen?

Wat betreft de voorzorgsmaatregelen: met alles wat ik geleerd heb het afgelopen jaar ben ik ook erg voorzichtig. Bij Guus toch ook doorgesproken dat voor de tandsteenbehandeling alle voorzorgsmaatregelen genomen werden. Maar ze bleek al verhoogd crea te hebben.

Gister weer veel gepiekerd en gegoogeld. . Vaak komt verhoogd crea bij jonge dieren door een blaasontsteking/nierbekkenontsteking las ik. En dat er soms geen symtomen waarneembaar zijn. Guusje was enorm gespannen afgelopen ma. tijdens de inenting, en komen blaasproblemen niet juist vaak voor na stress? Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar zijn wel dingen die door mijn hoofd spoken.Vraag me af waarom mijn da het niet over verder onderzoek heeft gehad, juist omdat Guusje nog zo jong is. Wellicht is er meer aan de hand en wordt de schade nog groter. Ga morgen bellen en dit bespreken. Misschien toch een echo laten maken.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door kansarmedieren »

Misschien is het altijd al zo geweest, de katten worden steeds ouder we vinden het jong als een kat met 10 jaar dood gaat nu vinden we het normaal dat ze richting de 20 gaan. Mijn oudste kat (waar ik de leeftijd zeker van wist) is 16 jaar geworden. Niet overleden aan nierfalen maar een soort van kanker.

Mijn dierenarts heeft eens tegen mij gezegd dat het waarschijnlijk aan het voer ligt toch te zout enz. Net zoals bij ons mensen wij krijgen er hart en vaatziekten van. En de een is er vatbaarder voor dan een ander.
Ik sta er niet zo bij stil want dan heb je geen leven meer, ik laat mijn katten bij 10+ het bloed nakijken als ze toch voor de inenting bij de dierenarts zijn.
Dat met Liesje was inderdaad een toevalligheid weet ook niet meer waarom ik dat heb laten doen of de dierenarts het adviseerde, misschien omdat ze zwaar hartpatiënt is. Ik zie nu ook dat ik het verkeerd op geschreven heb ze zat niet hoog in hoog maar hoog in normaal daarom het na een jaar nog een keer getest.

Groetjes Dia
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

De katten van nu krijgen denk ik ook een betere verzorging de laatste 10 a 15 jaar, omdat er steeds meer bekend wordt op medisch gebied, en we tegenwoordig de beschikking hebben over internet, waar je als leek vaak veel meer info vind dan je van een Da krijgt.

Nog een gedachte: Guusje had rood geiirriteerd tandvlees aan een kant in haar bekje, dat gaf de doorslag voor een gebitsreining te kiezen. Nou lees ik op verschillende fora dat katten met ontstoken tandvlees wel vaker verhoogd crea hebben. Nou weet ik niet of het tandvlees echt ontstoken was, maar het zag er niet goed uit zoals ik al omschreef. Iemand ervaring hiermee?
Adriana

Bericht door Adriana »

ja, chronische ontstekingen geven slechtere nierwaardes.
en tandvlees- en kaakontstekingen zijn beruchte veroorzakers van nierfalen, net zoals nierbekkenontsteking..
voorzover mijn ervaring en ik weet, geeft stress meer kans op hogere glucowaardes en uiteindelijk diabetes dan op nierproblemen
en nee, het is niet zo dat omdat katten ouder worden we meer/vaker te maken hebben met nierproblemen.
er wordt wel meer/vaker gemeten, dus weten we eerder dat er nierschade is.
van de fokkers van mijn bengels weet ik dat nierproblemen op die schaal in Rusland niet voorkomen. ze hebben daar bijv geen metacam, enten minder en de kwaliteit van voer (eiwitgehalte..?) is minder.
en dan kom ik toch weer terug op mijn verschil in inzicht over eiwitgehaltes met Valerie. als je organen maar lang genoeg belast/uitput, dan worden ze vanzelf ziek..
en het zou ook nog wel een combi van allerlei oorzaken kunnen zijn en dat stapelt want nierweefsel herstelt eigenlijk niet..
patiani-guusje schreef:Wat waren de waarden van Mies destijds? En hoe oud was zij toen?
zal ik uitzoeken, we gaan eind deze week voor consult langs AW in Dodewaard en dan heeft mijn vriend de gegevens op een rij gezet.
wel een probleem.. we hebben reflotron, nog eentje, spotchem en VetMedwaardes van Mies..
nee, ga je nou niet schuldig voelen omdat je missch iets gemist hebt.
chronische blaasontsteking heeft zeker te maken met stress maar Guus had/heeft geen chronische blaasontsteking.. dat zie jij zeker niet over het hoofd..
manon3

Bericht door manon3 »

Adriana, heel erg bedankt voor je zeer uitgebreide en vooral ook zeer duidelijke reactie.
Want ik was weer effe compleet in de war geraakt door de verschillende meningen en ervaringen van de mensen hier.Terwijl iedereen het zo goed bedoelt.
Ik zal ook proberen om alle voorzorgsmaatregelen in acht te gaan nemen,dat is tenslotte het enigste wat je kunt doen als baasje/personeeltje.
En wat dat voer betreft weet ik niet hoe hoog het eiwitgehalte is,ze krijgt hoofdzakelijk natvoer,meestal kipvariant van Porta 21.Zal dadelijk 'ns kijken op Zooplus,als ik er niet uitkom dan hoor je het wel. ;-)
En wat het bloedonderzoek betreft,denk dat ik toch bij de volgende check-up in het najaar 'ns laat prikken.Al is het maar voor m'n eigen gemoedsrust.
Dat ik me naderhand niet schuldig hoef te voelen en denk van: Had ik maar eerder.........

En nee, dat komt allemaal niet fanatiek en overbezorgd op mij over.Als er iemand tè fanatiek mee bezig is dan ben ik het wel terwijl ik niet eens een nierfaalkat heb.
Dus Annet heeft gelijk: Ik moet het 'n beetje loslaten en vooral proberen te genieten van onze kleine meid.

Met die artikelen kan ik je helaas ook niet helpen,maar er is me iets vreemds opgevallen.
Ik las ergens dat vroeger de belangrijkste oorzaak voor nierfalen onder katten meestal gewoon ouderdom was.En dat er daardoor ook relatief weinig katten aan deze ziekte stierven.
Maar dat de laatste jaren het aantal katten die sterven door nierfalen DRAMATISCH hoog is,door ONBEKENDE oorzaak.

Naderhand las ik op een andere site,die overigens niks met nierfalen te maken had,dat het vroeger helemaal niet de gewoonte was om katten jaarlijks te enten.
Maar dat zo'n 25-30 jaar geleden in Amerika de farmaceutische bedrijven samen met de DA's zijn begonnen met jaarlijkse ent-campagnes te promoten.
En dit was alleen maar bedoeld om meer geld binnen te krijgen !!( dit is bevestigd door meerdere DA's in Amerika)
En dat jaarlijks enten is toen ook in Europa begonnen.

Vraag me werkelijk af of hier een verband tussen kan zijn.Tussen dat dramatisch hoge aantal zullen wellicht ook wel veel Metacam-slachtoffers zitten.maar dan nog......
Dramatisch hoog ??
Er stonden jammer genoeg geen aantallen bij of andere interesante cijfers.
En wat betreft het voer, er zat net vroeger veel meer zout in kattenvoeding dan tegenwoordig.
De meeste fabrikanten hebben het zoutgehalte drastisch verlaagd,dus daardoor zouden er vroeger meer slachtoffers hebben moeten vallen dan nu.
En nu ze ontdekt hebben dat enten inderdaad tot nierschade kan leiden heb ik angst dat dat misschien een verklaring zou kunnen zijn voor dat dramatisch hoge aantal. :???:
Adriana

Bericht door Adriana »

overlijden door nierschade staat in Nederland in de top 3 van overlijdensoorzaken.
naast geloof ik hart en kanker.
Plaats reactie