Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat de reactie op rauw vlees verschillend is bij katten die het altijd gevoerd krijgen en bij katten die het maar af en toe krijgen maar op brok staan.
Bij broketende nierfaalkatten zou ik zelf geen rauw vlees aanraden.

Als de katten het echter gewend zijn, reageren ze er anders op.

En combinatie van brok en vers zou ik bij nierfalen ten sterkste afraden, net omdat het op een andere manier de nieren probeert te sparen en andere verteringsmechanismen heeft. Een combinatie werkt elkaar dan tegen in het lichaam en dan krijg je meer belasting. Dus maak een keuze en hou je eraan: brok of vers. Niet wisselen. Dat is wat ik zou aanraden.

Aangezien er in Pluis als ik het goed heb welgeteld 1 kat is die volledig op vers staat (Misty), kan je daar niets over zeggen. En laat die het ook nog eens goed doen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Adriana

Bericht door Adriana »

Valerie: voorzover ik weet heb jij zelf geen enkele ervaring met nierfalen in geen enkele vorm bij katten. en ik heb ook niet de indruk dat je je er ooit in verdiept hebt en wees blij, de verzorging is een dure en tijdrovende tak van sport.
aanraden en afraden lijkt me iets voor de betreffende dierenarts trouwens.

de berichten over Misty van Kattenbella staan niet in Pluis en mijn opmerkingen over een vermoeden van PKD in dit geval (zeker ook gezien de zeer hoge creatinine-waarde) heb je kennelijk gemist. daar kun je dus je theorie niet op loslaten..
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Tis niet omdat ik zelf geen nierfaalkat heb gehad, dat ik me er niet in kan verdiept hebben.
Of niet rond kan kijken.

Ik ken het verhaal van Misty, maakt met niet uit waar het staat. En heel eerlijk, ik vind niet dat ze zo uitzonderlijke reageert. Jij mag natuurlijk denken dat het PKD is, maar daarom hoef ik dat toch nog niet?
Ik heb je opmerkingen daarover wel gezien, maar ik ken daar niets van, dus ga ik daar niets over zeggen. Aannemen dat het zo zou zijn omdat je het zegt, doe ik echter ook niet.

Ik wil ook helemaal niemand iets aansmeren of zo, ik wil gewoon zeggen dat ik het niet vreemd vind dat een nierfaalkat die op brok zit, niet goed reageert op vers. Dat wil nog niet zeggen dat vers in het geheel niet kan. Ervaringen van anderen (met katten volledig op vers) leren het tegendeel.
Maar ik zeg ook niet dat het beter zou zijn, dat maakt ook niet uit, ieder voor zich.
Ik wou gewoon nog eens zeggen dat ik ook denk dat het niet de eiwitten zijn die de nieren belasten. Iets wat ik al een jaar in twijfel trek (aan de hand van literatuur ja, geen eigen ervaringen) en waar ik recent nog meer info over tegengekomen ben.
Aangezien er hier iets over gezegd werd, wou ik dat nog even bijtreden. Meer is echt niet de bedoeling.

En ik moet daar verder eigenlijk ook helemaal geen antwoord op hebben hoor. Mag wel, maar hoeft niet. Dat was niet mijn bedoeling. Ik wil niemand overtuigen of zo.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Bericht door Cerna »

Valerie, ik weet niet in welke hoeveelheden jij denkt wanneer je spreekt over combi brokjes-vers, maar Noa krijgt twee keer in de week naast haar brokjes stukjes rauw kipfilet en dat gaat prima. Maar dat is niet meer dan 10 gram en misschien dat jij het over grote stukken hebt?

En Cochi reageert dus al 5 jaar prima op gewoon voer met ipakitine.
manon3

Bericht door manon3 »

Ik moet reageren op de opmerking van Adriana omdat het anders niet eerlijk zou zijn tegenover Valerie.
Want ik heb ook geen enkele ervaring met nierfaalkatten en toch heb ik regelmatig berichten gepost die met nierfalen te maken hadden.
Ik probeer me dan ook grondig in het onderwerp te verdiepen en ik ben ervan overtuigd dat Valerie dat ook doet.
Maar het is en blijft een vreselijk moeilijk onderwerp.Met een heleboel tegenstrijdige berichten op internet en tegenstrijdige ervaringen van nierfaalkatbaasjes.
Het is ook een zeer gevoelig onderwerp omdat er zoveel emoties mee gepaard gaan als je een nierfaalkat hebt.
Ik zal daarom ook altijd alle berichten die ik hierover post altijd proberen te controleren op de juistheid ervan.
Laten we a.u.b niet te hard zijn voor elkaar.Ook mensen die geen nierfaalkat hebben kunnen toch oprechte interesse tonen voor dit onderwerp.

En wat Valerie zegt over de eiwitten dat ben ik ook meerdere malen tegengekomen in artikelen over nierfalen.
Het zouden inderdaad niet de eiwitten zijn die de nieren belasten maar zuiver en alleen de fosfor. De fosfor zou de grote boosdoener zijn.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

@ Manon: dank je wel. ;-)

@ Cerna. Ik weet ook niet precies wat wel en wat niet kan. Ik vind het gewoon niet onlogisch dat nierkatten op brok last zouden hebben met plots een hoger eiwitgehalte. Dat wil niet zeggen dat iedere kat er gegarandeerd last op krijgt natuurlijk. Noa eet ook niet zo heel erg beperkt in eiwit aangezien ze ook gewone brokjes eet? Dus ze is wel aan eiwitten gewend. Misschien heeft dat er ook mee te maken? Ik weet dat ook niet hoor.
Het zal bij iedere kat ook wel weer anders zijn. Ik weet niet wat Adriana vroeger van hoeveelheid gaf en wat problemen gaf? Ik vind 20gr per week alleszins niet zo veel. Als ze er geen last van heeft, zijn het wel waardevolle eiwitten en enzymen natuurlijk die ze gemakkelijk kan gebruiken in haar systeem.

Ik zou het gewoon niet aanraden, maar daarom ook niet afraden. Zolang het niet te veel is.
Vers en nierbrok echt combineren, dus half om half, zou ik wel afraden. Omdat ze dus op een andere manier het probleem aanpakken en zo elkaar, volgens mij, gaan tegenwerken. Ik kan dat inderdaad niet staven met ervaring of zo. Het is een conclusie uit inlezen in hoe een vers nierdieet werkt en wat het probeert te doen, en wat fabricanten van een nierdieetbrok proberen doen. En twee strategien mengen geeft zelden een goed resultaat. ;-)
Adriana

Bericht door Adriana »

als fosfor de grote boosdoener zou zijn, dan was er geen nierprobleem!
te hoge fosforgehaltes zijn erg makkelijk en snel naar binnen de referentie terug te brengen met Renalzin van Bayer.
da's vergeten vaak de juiste fosfor te meten net als bloeddruk.
en met gevogeltevlees en nierdieet krijgt een katzel veel minder fosfor binnen.

nierkatten (chronisch en acuut) zijn in principe het beste gebaat bij 100% nierdieet en medicatie en veel drinken.
en laten we baasjes van chronische en acute nierfalers asjeblieft niet op het verkeerde been zetten..

in de topic 'nierfaalkatten' staan in het eerste bericht een paar uitstekende artikelen over nierfalen/behandeling/verzorging.
lees daar welke rol eiwitten spelen, je hoeft dat niet van mij aan te nemen, die artikelen komen van dierenartsen.
aan de creatinine en ureumgehaltes bij bloedonderzoek kun je zien hoe goed/slecht de nierfunctie is als al drie/kwart is beschadigd.
in een eerder stadium schijn je met bepaald urine-onderzoek en nog wat ook al goed zicht te kunnen krijgen op de nog aanwezige nierfunctie (staat bij seniorkatten)
het eerste advies bij een nierfaalkatzel is nierdieet, medicatie en soms spoelen en katzels kunnen daar behoorlijk van opknappen.
maar dat is tijdelijk want ze hebben fors beschadigde nieren en het is de kunst om te stabiliseren en de eventuele voortgang zo veel mogelijk te remmen..

natuurlijk kan een kat niet zonder eiwitten, maar het is de kunst zo toe te dienen dat er zo min mogelijk afvalstoffen in het systeem achter blijven. en dat zul je voor iedere kat in iedere fase van nierfalen moeten uitzoeken en de controle daarop is regelmatig bloedonderzoek/nierwaardes.

het enige forum waar regelmatig de waardes van het bloedonderzoek worden vermeld is dit forum en zonder die waardes geloof ik niks van alle juichverhalen. nogmaals, je hoort zelden hoe het is afgelopen en verzorgers van nierfaalkatzels weten doorgaans van hun katzels hoe progressief het is en hoe het afloopt.

we hebben topics over PKD en die katzels kunnen veel hogere creatinine-gehaltes hebben en toch goed/redelijk vooruit kunnen.
dat komt denk ik omdat die schade er heel anders uitziet en deze katten gezond nierweefsel hebben met cystes.
Misty kun je (gezien oorzaak en soort schade) niet vergelijken met de nierfaalkatzels in Pluis.

ieder baasje dat zijn nierfaalkat m/v wil volstoppen met eiwitrijk voer doet dat voor de eigen verantwoording en zal zien dat er heel snel malaise optreedt en het ureumgehalte omhoog vliegt.
tel de katzels in Pluis die niet meer onder ons zijn en om dan iedere keer met het voorbeeld Misty aan te komen, vind ik eerlijk gezegd een beetje scheef en ook wel wat ongepast
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik kijk naar hoe de kat zich voelt en ik voer Sjaak zowel brok, blik als rauw vlees, tegen het advies van de dierenarts in. Ik zie geen enkele reden dat niet te kunnen/mogen combineren.
Door hem op eendagskuikens te laten kluiven een gebittenbeurt kunnen voorkomen.
Ik zorg dat hij voldoende vocht binnen krijgt door middel van soepies. Beste soepie is animonda met gemalen rauwe kip.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door kansarmedieren »

Hallo Dames,
Hier weer even een vraagje over Vedder heb er eerder over geschreven zijn waardes staan bij topic nierwaardes. Meneer weigert nog nat dieetvoer te eten wel een paar dieet brokjes maar lang niet genoeg. Nu heb ik aangeraden om senioren natvoer te geven met ipakitine. Je moet toch wat niet eten dan houd het ook op.
En ja hoor hij eet weer, is er nog een merk of soort natvoer wat het beste is of maakt dit niet uit?
Adriana

Bericht door Adriana »

Vedder heeft dacht ik een combi probleem, nieren en diabetes.
dus zou je kunnen kijken naar zowel laag gehalte gevogelte-eiwit en kh-arm.
uit mijn hoofd heeft Iams senior natvoer met gevogelte, dat zijn donkerrode foliezakjes.
wel even naar ingredienten en analyse kijken..
er zal nog wel meer zijn, in een verloren moment zal ik ook even zoeken.. blijft een erg lastige combi.. k had dat met MoMo ook en heb heel wat afgezocht/gepiekerd..
Cerna

Bericht door Cerna »

Heb je ook al Beaphar nierdieet geprobeerd? Cochi vindt dit erg lekker. Ik weet niet hoe dat zit met combi nieren-suiker, maar Beaphar heeft kipsmaak en in de kuipjes met taurine zit ook kip.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door kansarmedieren »

ja beaphar is ook geprobeerd maar daar ging hij van overgeven. Ik weet dat het lastig is nieren en suiker. maar het aller belangrijkste is dat hij blijft eten, niet alleen voor de nieren maar helemaal voor zijn suiker. Wat betreft het senioren voer ik weet niet wat voor merk hij eet maar is dat wat voor de nieren ( minder eiwitten) een goede keuze? Zijn suiker waardes waren goed maar kunnen nu weer veranderen. Zit in nierdieet veel kh? Want als dat het geval is kan hij nu dus flink dalen met zijn suiker.
Cerna

Bericht door Cerna »

Cerna schreef:Ik maak me wel ongerust over Milka (geen nierpatiënt) want zij wil alleen maar KD-brokjes (of RC-Renal Special, maar dat is ook nierdieet) en een enkele keer eet ze vis, maar dat is ook niet meer dan 35 gram. Zou ik haar iets aanvullends moeten geven?
Cerna schreef:Nee, Milka eet voornamelijk KD-brokjes en daar eet ze genoeg van (zijn erg vet), maar daar zitten dus te weinig eiwitten in en loop ik dan geen risico op tekorten zoals Adriana hierboven schetste? Ze is pas 3 en moet dus nog wel wat jaartjes mee.
Ik heb geïnformeerd bij mijn dierenarts en dit was haar antwoord:
Hoi Annet
KD is inderdaad een volledig voer voor katten. De relatie eiwit-leucocyten is mij niet bekend. Hills is een fabrikant die wetenschappelijk onderbouwde voeders produceert en daar kun je echt wel op vertrouwen.
Geen zorgen dus!
Adriana

Bericht door Adriana »

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... omposition
kijk even naar deze Iams, die is bovendien is veel dierenwinkels te koop dus kun je met éen zakje kijken of het bevalt met ipa, missch prakken en lauwwarm spuitje voeren?
en iedere verandering van voer heeft invloed op het bloedsuikergehalte en dus de insulinehoeveelheid, dat maakt de verzorging van zo'n combi-dier zo lastig..
-----------
Annet: fijn dat je snel antwoord hebt van je dierenarts en ik heb niemand ongerust willen maken met mijn vraag. k/d is compleetvoer en het eiwitgehalte daarin zal behoorlijk zijn uitgetest. maar het hangt vaak van het individuele dier af hoe de stofwisseling ermee omgaat. en bij het routine bloedonderzoek nierwaardes worden die waardes niet gemeten, dat kwam pas aan het licht in de VetMedlijst. haar broer scoort daar ook niet denderend overigens..
intussen ben ik erachter dat er een relatie is en vond een artikel over afslankdiëten gebaseerd op zeer lage eiwitgehaltes en allerlei neven-effecten w.o. gehalte leucocyten bij mensen, maar het is nog helemaal niet gezegd dat dit (bij Mies) speelt. eind volgende week W'huis en de info is inmiddels naar hem opgestuurd.
http://www.ajcn.org/content/54/1/123.full.pdf+html
Mies is stabiel en had ooit (voor onze tijd) acuut nierfalen, net als haar broer. ze gaat niet achteruit maar het is een slechte eter, uit zichzelf eet ze nauwelijks en ze drinkt niet zelf.
en het zou best nog wel kunnen zijn dat eiwitten uit de combi k/d en nierdieet van HC voor haar beter opneembaar zijn.
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Ik heb begrepen vanuit artikelen en van mijn da dat voor nierdieet alleen de meest hoogwaardige eiwitten gebruikt worden, omdat een kat nou eenmaal niet helemaal zonder eiwitten kan, maar dat de eiwitten uit vers vlees erg schadelijk zijn voor de nieren. Nierdieet is er niet voor niets lijkt mij. Wb De fosfor: Patiaan had een prima fosfor een week voor zijn overlijden, dit is ook nooit te hoog geweest, dankzij renalzin. Een te hoog fosfor is dus te behandelen. Ik ben ook van mening dat het "verkeerde" eiwitten zijn die een nierkat de das om doen. En een kat met nierproblemen die er nog 10 jaar mee leeft: ik heb het hele internet afgezocht naar succesverhalen het afgelopen jaar, maar 10 jaar ben ik niet tegengekomen. Mis. dat dit het geval is bij katten bij wie het crea zeer licht verhoogd is, en die meteen behandeld worden, maar bij katten met een al wat hogere crea ben ik hier niets over tegengekomen, helaas..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
Plaats reactie