Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
lmd
Lynx
Lynx

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Annet: Goed gevonden dat artikel. Waar kan ik het artikel vinden op internet ?

Groetjes Luciënne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Cerna

Bericht door Cerna »

Heb ik niet gevonden, maar Manon in het topic waar ik een paar berichten terug naar verwijs.

Het staat op: www.littlebigcat.com en dan moet je via de zoekfunctie kijken bij "vaccination and crf" en krijg je een aantal artikelen.
Adriana

Bericht door Adriana »

ik kwam bij Annets link (dank je wel! ;-) ) nog een andere interessante opmerking tegen:
vrij vertaald/geinterpreteerd: in sommige nierdieten zit weinig en missch ook wel eenvormig eiwit en je loopt daarmee het risico dat de nierkat bepaalde tekorten krijgt.
eiwitten zijn erg belangrijk en onder meer ook nodig voor allerlei reparatie en herstel. komt er te weinig of eenvormig binnen dan wordt gekannibaliseerd/onttrokken aan andere weefsel bv spieren.

bij het laatste erg brede bloedonderzoek bleek dat het leucocytengehalte van poes Mies bijzonder laag is. te weinig witte bloedlichaampjes betekent vatbaar voor infecties e.d.
de vraag is: hoe krijg je dat gehalte omhoog? wordt aangestuurd vanuit de nieren en in het beenmerg geproduceerd.
de rest van de waardes was goed, crea binnen de referentie, urea aan de bovenkant.
ze zal de rest van haar leven een erg zwakke nierfunctie houden en krijgt voornamelijk k/d. de laatste tijd krijgt ze daar een beetje HC nierdieet bij, wat ze bijzonder graag eet en wat een veel bredere samenstelling heeft. ik vermoed zelf dat een veel bredere samenstelling natuurlijker is, beter opneembaar en voor het lichaam ook veel beter...
manon3

Bericht door manon3 »

Ja, het artikel over nierfalen op littlebigcats.com is zeer interessant.
Toen ik het destijds tegenkwam heb ik meteen het hele artikel uitgeprint.Ik heb weliswaar( nog) geen nierkat maar Boskatten hebben een hogere kans op PKD,dus je weet maar nooit....

Er staat inderdaad duidelijk in het artikel dat er nog meer schade kan optreden aan de nieren en andere organen en dat het lichaam deze schade niet kan herstellen door een eiwittekort.
En dit eiwittekort wordt veroorzaakt door het nierdieet.
Ook wordt geadviseerd om katten die absoluut geen nierdieet willen eten toch maar gewoon voer te geven om extreem gewichtsverlies tegen te gaan.
Er staat letterlijk:"Weight loss is your cat's worst enemy in this disease".

Maar als ik de berichten op sommige forums lees blijkt dat de meeste baasjes van nierfaalkatten hier erg huiverig voor zijn.Uit angst dat de toestand van de kat nog meer achteruitgaat.

Daarom trok ook de volgende zin in het artikel meteen mijn aandacht:
"Research also shows that even very high protein diets do not make renal failure worse in cats.
( although high protein does worsen the disease in dogs and humans).

Dus dieten rijk aan eiwit verergeren niet het nierfalen bij katten,in tegenstelling tot bij honden en mensen.( vrij vertaald dan)
Ik vind dit wel zeer opmerkelijk.
En ik ben inderdaad ook wel 'ns berichten tegengekomen over katten met ernstig nierfalen die gewoon voer kregen en dus geen nierdieet en toch nog jarenlang in redelijk goede conditie geleefd hebben.
Zijn deze katten dan een uitzondering of zou het inderdaad zo zijn dat door een dieet mèt eiwit de toestand toch niet verslechtert?
En dat eiwitten inderdaad hard nodig zijn voor het lichaam,ook voor een nierkat?Om alle andere functies van het lichaam niet achteruit te laten gaan.
(En dit is ook tegenstrijdig met wat de meeste DA's adviseren.)
Ik vroeg me dit gewoon af.
Adriana

Bericht door Adriana »

mijn ervaring is anders.
ik heb ooit een maand lang een nierfaalkater rauwe kip gegeven en dat werd zeer ernstig afgestraft in de meetgegevens. dus ik zal dat zeker weten niet onderschrijven. en zelfs op dit moment ben ik erg voorzichtig. ik merk gewoon dat als ze (te) veel voer met hoger eiwitgehalte hebben gehad, dat ze de dag erop moe zijn en teruggetrokken.
ik had Almo brokjes met sardines en ze zijn er dol op. ze hebben daarvan nu tweemaal te veel gehad. je ruikt het aan de ontlasting en ik weet het nu zeker. ze verdragen het niet goed en krijgen nu max 4 stuks (voor de vetten en andere stofjes) als snoepje.
manon3

Bericht door manon3 »

Bedankt voor je reactie Adriana.
Ik had al gehoopt dat jij ook zou reageren omdat ik graag de mening van mensen hoor die helaas zelf ervaring hebben met nierkatten.
Ik las onlangs nog ergens een verhaal van een nierfaalkat die gewoon eiwitrijke voeding kreeg en nog 2 jaar in een redelijke goede conditie leefde.Maar misschien is dat wel een uitzondering.
Of misschien heeft het te maken met hoe erg dat de nieren al aangetast zijn.

Jij hebt dus duidelijk andere ervaringen.Ongelofelijk dat je de dag erna al verschil bemerkt als je katten 'ns wat meer eiwit hebben gehad.
En ja, de meetgegevens liegen natuurlijk niet.Dus dit is behoorlijk tegenstrijdig met wat er uit onderzoeken is gebleken.
Ik denk dat als ik wat meer tijd heb eens verder ga googlen op dit onderwerp.

Want die opmerking dat uit onderzoeken is gebleken dat de toestand van de nieren niet zou verslechteren bij katten,in tegenstelling tot bij honden en mensen,is iets wat me fascineert.
Fijn dat je hebt gereageerd Adriana.
Cerna

Bericht door Cerna »

Cochi eet ook normaal voer: Gourmet mousse met ipakitine. Maar ipakitine heeft geen invloed op het eiwit. Hij leeft nu al 5 jaar als nierpatiënt. Weliswaar met veel lagere waardes dan Noa, maar toch te hoog (bij de laatste meting zat hij op crea 220 (ref. waarde: 164)).
En Noa eet gewone brokjes en haar crea zakt nog steeds.

Ik maak me wel ongerust over Milka (geen nierpatiënt) want zij wil alleen maar KD-brokjes (of RC-Renal Special, maar dat is ook nierdieet) en een enkele keer eet ze vis, maar dat is ook niet meer dan 35 gram.
Zou ik haar iets aanvullends moeten geven?
manon3

Bericht door manon3 »

Dus Cochi is al 5 jaar nierpatient ?
Eet Cochi dan ook al 5 jaar gewoon voer? En zelfs Noa eet gewone brokjes.
Mag ik daaruit concluderen dat een nierfaalkat het toch redelijk goed kan doen op gewoon voer?
Dat vind ik echt wel opmerkelijk en jij hebt dus andere ervaringen hiermee dan Adriana.
Zoals ik al zei, ik ga toch 'ns verder googlen op dit onderwerp.Puur uit interesse.

En wat Milka betreft: 35 gram voer per dag is wel erg weinig inderdaad.
Wil ze echt helemaal geen ander voer ? Vind je zelf dat ze te weinig weegt?
Misschien heeft ze een lagere energiebehoefte.Als ze altijd al zo weinig heeft gegeten en ze is verder prima in orde is er misschien niks aan de hand.

Ik hoor/lees nog wel hoe het verdergaat.
In ieder geval heel erg bedankt voor je reactie Annet.
Cerna

Bericht door Cerna »

Nee, Milka eet voornamelijk KD-brokjes en daar eet ze genoeg van (zijn erg vet), maar daar zitten dus te weinig eiwitten in en loop ik dan geen risico op tekorten zoals Adriana hierboven schetste? Ze is pas 3 en moet dus nog wel wat jaartjes mee.

Even een kleine aanvulling: terwijl ik schrijf speelt mijn man met de lasermuis en wie vliegt er achteraan? Onze bijna 17-jarige Cochi! Nierpatiënt, schildklierpatiënt en sinds Mercurius Corrosivus weer als een jonge kat: goed in de vacht, uitstekende eetlust, nog steeds bijna 7 kilo, alleen wel botterig en ingevallen flanken. Maar dat hoort erbij; het figuur gaat achteruit wanneer men ouder wordt. :lol:
Adriana

Bericht door Adriana »

ik ken de verhalen over nierfaalkatzels en rauw vlees. bij barfplaats.nl staan er een paar, maar er staat daar doorgaans niet bij hoe het is afgelopen.

we hebben bij (katten)bella een katzel met giga hoge creatinine (niet te meten schrijft bella) en die eet rauw.
dat is alleen te begrijpen als je veel meer weet over de diverse types nierfalen en het verloop en de soort schade in het nierweefsel.
ik vermoed maar ben geen da en er zijn geen echo's dat deze lieve katzel een pkd-achtig nierfalen heeft.
en dat is een hele andere tak van sport, alhoewel pkd altijd wel wordt behandeld als de andere soorten (chronisch en acuut) nierfalen.

katten die niet tegen hoge eiwitgehaltes kunnen, zijn de daaropvolgende dagen beroerd en daaraan kun je vrij snel zien dat het verkeerd valt.
Adriana

Bericht door Adriana »

Cerna schreef:Nee, Milka eet voornamelijk KD-brokjes en daar eet ze genoeg van (zijn erg vet), maar daar zitten dus te weinig eiwitten in en loop ik dan geen risico op tekorten zoals Adriana hierboven schetste? Ze is pas 3 en moet dus nog wel wat jaartjes mee.
we gaan met Mies eind volgende week naar Dodewaard/AW met het uitgebreide bloedonderzoek om advies. W zei bij ons vorige bezoek (over Enzo) al dat een zo jong dier niet haar hele leven op dat soort nierdieet kan. ze is onlangs 8 geworden.
nu krijgt Mies sinds kort en eerst als soort van snoepje wat HC nierdieet bij haar k/d brokjes. en ze heeft sinds enkele weken een opmerkelijke opleving, ze slaapt veel minder en speelt (voor haar doen) af en toe en is over de hele dag wat actiever. het zou kunnen dat er een verband is. het bloedonderzoek zal over een paar maanden worden herhaald om te zien of de leucocyten-waarde intussen is veranderd/verbeterd.
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Intressante info weer. Moest ook meteen aan Misty van Kattenbella denken. Zelf heb ik het met Patiaan nooit aangedurfd, was al in de stress als hij maar een brokje van Guusje pikte. Ik denk dat het inderdaad verschillend is per kat hoe de nieren hierop reageren, mis. zijn er meer lichamelijke factoren van invloed die dit medebepalen?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna en Sophie) en een poot van Nala
manon3

Bericht door manon3 »

Annet, ik begrijp nu pas wat je bedoelt.
Je hebt dus angst dat Milka te weinig eiwitten binnenkrijgt door die K/D brokjes omdat deze brokjes eigenlijk niet bedoeld zijn voor een gezonde kat.
In het artikel op littlebigcat staat inderdaad dat zelfs nierkatten een eiwittekort kunnen oplopen door het nierdieet.Dus dan ontstaat bij gezonde katten waarschijnlijk ook een tekort.

Maar of Milka al een tekort heeft opgelopen en of dat ernstig is kun je natuurlijk niet weten.
Is zoiets ook met een bloedonderzoek vast te stellen??
Maar ik kan me voorstellen dat je Milka niet daarmee wil belasten.
Dan zou ik zeker proberen om haar iets anders erbij te geven.Lust ze geen stukjes kip of zo,eventueel gekookt,in een lekkere sappige bouillon?
Of gewoon blikjes kip of vis van bv. Porta 21 of Almo Nature,onze poes is daar dol op.Als de kip te droog is los ik dat probleem op door wat lepeltjes lauwwarm water erdoor te roeren zodat het lekker smeuiig wordt.Een soort soepje.
Ik zou verder ook niet meteen weten wat je zou kunnen doen om de eiwitten aan te vullen.
Een eitje proberen misschien? :???:

Wat geweldig dat Cochi het op die leeftijd zo goed doet !En dat allemaal dankzij de Mercurius.
En niet alleen Cochi zijn figuur gaat er op achteruit, mijn figuur gaat ook achteruit nu ik ouder wordt,haha. ;-)

Patiani-guusje,misschien heb je gelijk en zijn er inderdaad meerdere factoren die van invloed zijn.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb er ook een tijdje (zo'n jaar geleden) over gelezen en nu onlangs op BP ook, en kwam ook de conclusie dat dierlijke eiwitten de nierfunctie niet verslechteren, maar fosfor wel. En dat het vooral die fosfor is die men sterk moet beperken. En dat is iets wat Ipakitine wel doet.
Verder moeten katten die nierfalen hebben wel minder eiwitten krijgen omdat de afvalstoffen anders in het lichaam achterblijven en ze die moeilijker kwijtraken. Plantaardige gaan nog moeilijker dan dierlijke, maar aan plantaardige eiwitten hangt geen fosfor, wat dan wel weer beter is. En zo is er een afweging waardoor toch meer plantaardige eiwitten aan nierkatten worden gegeven.
De eiwitten die zo'n nierfaalkat krijgt, kunnen dan beter hoogwaardig zijn en dat wil zeggen dierlijk. Omdat ze die het best verteren en omdat die het dichtst aanleunen bij wat ze nodig hebben om hun lichaam te onderhouden. De plantaardige kunnen ze enkel afbreken, en weinig tot niet inbouwen in hun systeem, waardoor die enkel voor afvalstoffen in het bloed zorgen (ureum dus).
Dat is wat ik gehaald heb uit voor handen zijnde literatuur, maar ik weet dat men er hier anders over denkt. Ik wil er dan eigenlijk ook niet over discussieren, maar gewoon nog even aanvullen bij deze discussie wat ik al een hele tijd zeg.
Ik vind het goed dat er eens kritisch nagedacht wordt!

Op BP zie ik een heleboel nierfaalkatten voorbij komen die het gewoon nog jarenlang goed doen op een vers nierdieet. Net zoals bij Kattebella. Toch die van de vaste leden, waarvan je het wel hoort als een kat het slecht doet of zou sterven.
Er zijn ook wel mensen die gewoon raad komen vragen en later niets laten weten, er zijn er die zeggen dat de kat opknapt, maar dan ook weer verdwijnen, dat is niet anders dan hier. Daarvan weet je inderdaad niet hoe het afloopt, maar dat geldt niet voor alle nierfaalkatten daar.
Er wordt niet zo heel anders met nierfalen omgegaan daar dan hier, alleen wordt er vers gevoerd en geen brokken. En men zit er niet zo met zijn neus op lijkt me. Men zet ze op dieet, dat gaat goed, en verder zijn er meestal niet zoveel zorgen. Ik vind dat het lijkt dat de katten het op vers beter doen, ze blijven gewoon op aangepast dieet stabiel , maar het kan ook wel toeval zijn. Er wordt niet gesproken over infuzen en dwangvoederen enz...
Er zijn minder nierfaalkatten daar dan hier, dat is zo. Dus het kan echt wel toeval zijn, daar ben ik me van bewust! Dat er hier gewoon veel ergere gevallen opduiken.
Er zijn ook verhalen genoeg van katten die er zonder veel zorgen nog 10 jaar mee verder leven... Het lijken mij geen uitzonderingen, maar ik kan me vergissen...

Het is trouwens aangetoont dat katten die vers eten, zowiezo hogere nierwaarden hebben dan katten die brok eten. Zelfs gezonde katten. Hoeveel verschil weet men niet precies, want nog gee onderzoek gebeurd, maar daarom vallen die twee niet echt te vergelijken in waarden. Je moet echt naar de kat zelf kijken en zien hoe ze het doet.
Ik ben ook geen voorstander van een kat in een ver stadium van nierfalen nog op vers te gaan zetten als zij brok gewend is. Dat is vragen om een erg zieke kat want het lichaam is dit niet gewend en kan zich zo snel niet aanpassen. En dat maakt volgens mij erg veel uit.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Adriana

Bericht door Adriana »

oei, daar gaan we weer en gaat op één handje zitten..
katzels met chronisch en acuut nierfalen kunnen maar heel weinig eiwit aan en kunnen met hun verminderde nierfunctie de afvalstoffen daarvan onvoldoende uit het bloed filteren. daarvoor heb je de urea en creatinine waardes.
wat ze door die gebrekkige nierfunctie ook onvoldoende kunnen is fosfor uitfilteren.
fosfor krijgen ze binnen vooral door rood vlees en ook vis. daarvoor hebben we de fosfor ip waarde, anorganische fosfor. het is eigenlijk hetzelfde principe als lagere hoeveelheid en zeer goed verteerbaar eiwit in nierdieet, daarom zitten nierdieten erg laag in fosfor.
en als katzel sowieso geen rood vlees krijgt en weinig vis dan blijft dat binnen de perken (en anders is er een uitstekend middel: renalzin). veel da's vergeten fosfor ip te meten of meten de verkeerde fosfor.

van katten met pkd en nierfalen denk/vermoed ik dat het met eiwitten anders werkt. die hebben veel in tact nierweefsel maar cystes daartussen.

bij Pluis hebben we zat ervaringen met bloedonderzoek en waardes en anders staat er hier nog een map met waardes bloedonderzoek van een kater met chronisch nierfalen en een paar met acuut nierfalen in diverse gradaties..
ik bedoel als katzels met chronisch en/of acuut nierfalen baat zouden hebben bij het eten van rauw vlees, dan waren de juichverhalen hier en bij Pluis niet van de lucht.
en dat is niet zo.
en voor pkd-achtige katzels weet ik het dus niet..

Bolle komt intussen langs en wil met dat ene handje wel gekriebeld en geaaid worden..
komt voor elkaar Bolletje!
Plaats reactie