Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Cari »

irisgriffel schreef:Ik heb even een vraag. Sinds iets meer als een maand heb ik een hele lieve kater van 5,5 maand. Ik ben student en heb dus niet een giga groot oppervlak (woon/slaapkamer 30m2 + ongeveer 5 m2). Wel mag hij overal komen als ik er niet ben en 's nachts zit hij in de hal/douche. Nou vroeg ik me af omdat het eigenlijk wel leuk is voor Jasper of het kan om er een 2de kitten bij te halen uit het asiel, qua oppervlak, ze kunnen namelijk niet naar buiten hier. Dat vind ik niet vertrouwd, omdat er regelmatig vermissingen van katten zijn in de buurt.
Ik zou er zeker een 2e bijnemen. De ruimte is groot genoeg om elkaar te kunnen ontlopen en met een 2e erbij wordt de gehele ruimte ineens wel véél interessanter. Juist ook voor de nacht. Laat ze samen feesten :pdtduel: :pdtbox: :pdtdan: in de hal. Nu hij nog zo jong is, zal het prima gaan. Als je langer wacht, wordt het steeds moeillijker. Je kat wordt met de tijd, bij alleen leven, steeds asocialer naar zijn soortgenoten toe. Een kameraadje: DOEN!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door pearlsofpassion »

metalmeisje schreef:Iets wat ik nog niet tegen ben gekomen op het forum: is het normaal dat je, als katteneigenaar-to-be, ook gewoon een beetje zenuwachtig bent? Ik merk bij mezelf dat ik het af en toe nog een bijna eng idee vind om verantwoordelijk te zijn voor zo'n klein beestje. Ik ben niet onvoorbereid, ik weet dat mijn vriend en ik erachter staan, maar dit worden de eerste huisdieren die echt van ons zijn, en niet bijvoorbeeld van mijn ouders of van het hele gezin. Het is vooral hartstikke leuk natuurlijk, maar ik heb wel een beetje toekomstige mamma-bibbers!

:lol: Dit heb ik niet gehad...
De dieren waren vroeger toch altijd al van mij, ik heb altijd alle verzorging gedaan en dus ik wist perfect wat het houden ervan inhield. Ik heb mijn oudste kat mee verhuist toen ik bij mijn vriend ging wonen en het heeft even geduurd voor ik doorhad dat ik nu wel kon kopen voor mijn katten wat ik wilde omdat ik het toch zelf betaalde :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
metalmeisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 okt 2010 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door metalmeisje »

Haha dat scheelt inderdaad 8-) Ik heb altijd ook veel voor onze honden gezorgd hoor (en die zijn ook een handvol... Boxers :D), maar dit voelt toch anders. Woon al lang op mezelf dus dat is het niet, maar toch, spannend. Leuk-spannend, gelukkig :lol:
Gebruikersavatar
carolien2010
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mar 2011 14:13

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door carolien2010 »

Nieuw hier en meteen een vraag!

Binnenkort willen wij (stel met een zoontje van 3 jaar) een kat adopteren uit het asiel. We zijn totaal niet gewend met katten, maar na veel inlezen en ervaringen van vrienden en familie, denken we er wel klaar voor te zijn. De bedoeling is te wachten tot na onze vakantie (begin juli), dan hebben we alle tijd om het nieuwe familielid te laten wennen. Alleen hoorde ik van het asiel en lees ik overal dat het beste is om de kat zo lang mogelijk (maar minstens 6 tot 8 weken) binnen te houden.
Wij hebben een redelijk grote tuin en twee grote, openslaande deuren die in de zomer altijd openstaan.
Uiteraard kunnen we de deuren dicht houden, maar aangezien ons zoontje in de zomer erg veel buitenspeelt, ben ik bang dat de kat toch per ongeluk naar buiten glipt. De tuin is volledig omheind, maar wel met gaashekwerk waar je als kat makkelijk omhoog kunt klimmen.
Ik sta ontzettend te trappelen om een lieve kat te adopteren, maar is het dan toch niet verstandig te wachten tot het najaar?
Als dit zo is, dan zullen er in de zomer toch een stuk minder katten worden geadopteerd of zijn er andere opties om hier mee om te gaan?
Een riempje lijkt me niet zo'n goed idee, vooral niet in de wenperiode?!

Bedankt en wat een geweldig site met alle informatie!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door pearlsofpassion »

Riempje lijkt me geen goed idee.

Als je tuin helemaal omheind is kan je misschien eens in het topic 'kattenren' kijken hoe je hem kan afwerken zodat de kat er niet uit kan. Als je tuin helemaal veilig is, kan je hem natuurlijk van in het begin buiten laten, hij kan dan toch niet weg.
Een gewone opheining zijn ze inderdaad onmiddelijk over...

Als je dat niet ziet zitten, moet je hem toch echt wel enkele maanden binnen houden. Anders loopt hij zo terug naar het asiel of zijn oude huis... Er zit niets anders op...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Anne »

Ik zou in jullie geval wachten tot het najaar. Katten moet je zowiezo 6 weken binnenhouden en of de tuin goed afgezet is merk je pas als je kat echt in de tuin blijft ;-) Doet die dat niet,
een gaatje in een klein hoekje of toch niet helemaal catproof dat is je kat er wel gelijk vandoor!!!
Ook wij hebben wel eens in een snikhete zomer potdicht gezeten omdat we net een nieuwe kat hadden!! En toen de kinderen nog klein waren steeds met de sleutel op slot, wat een gedoe was dat achteraf :grin:

Wat goed dat jullie je zo inlezen, info zoeken en vragen stellen :-P
Ook top dat jullie naar het asiel gaan!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
carolien2010
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mar 2011 14:13

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door carolien2010 »

Ik denk dat het inderdaad het beste is om te wachten tot het najaar, als je met z'n tweeen bent kun je wel alles goed afsluiten, maar dat kun je niet verwachten van een 3 jarige kleuter. Volgens mij moet er vast in september een lieve kat te vinden zijn die we een plekje kunnen geven!
Beetlejuice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jun 2012 22:11

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Beetlejuice »

Hoi! Ik krijg over een maandje een leuke lapjes poes (9,5 week tegen die tijd), en ik heb een appartement waar ze dan in mag vertoeven.
Maar goed, op dit moment is het zo dat ik zo'n 2 weekenden per maand bij mijn vriend ben, die in een andere stad woont. Vaak ben ik daar wel van zaterdagavond tot maandagochtend, maar dit lijkt me te lang om een kitten/kat alleen te laten. Is het mogelijk & prettig voor een kat om haar dan mee te nemen? De treinreis is 20 minuten, in totaal zal ik wel 3 kwartier onderweg zijn van deur tot deur. Als ik haar van jongs af aan meeneem, zal een kat hier dan aan wennen? Ik kan daar wel zorgen voor een kattenbak, voer & slaapplek. (of mijn vriend er blij mee is moet ik nog zien :D)
Ik ben bang dat ze zich heel erg verveeld als ik zo lang weg ben (normaal gesproken ben ik vrij veel thuis dus) en dat ze mijn appartement over hoop haalt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Adriana »

het grootste probleem is niet dat ze je flat overhoop haalt, maar dat zo'n jong dier, ook nog in haar eentje, zo ongelofelijk lang alleen is. (!!!) eigenlijk kan dat niet en dat is niet omdat ik dat vind maar iedere dierenarts, die je dit voorlegt, zal het beamen.
heb je al bedacht hoe je dat met voeren doet? kittens moeten 24 uur eten tot hun beschikking hebben en dan bedoel ik geen grote hoop droge brokjes.
enne, had je niet vantevoren met je vriend kunnen overleggen dat hij binnenkort twee logees krijgt ipv eentje?
een jong kitten groeit het beste op samen met een kittenmaatje, lees onze topics over solokittens.
en ik denk sowieso toch dat het geen kwaad kan als je je op een aantal fronten eerst goed inleest.. over voer, entingen, ontwormen, kattenbakken, huis catproof maken, tuigtraining, drinken en waterfonteinen en kittengedrag.. en zo voorts
rechtsboven zit een zoekfunctie, heel handig..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Chiquita98 »

Absoluut niet zo lang alleen laten!! Wie weet kan ze wel wennen aan het feit dat ze mee kan naar je vriend. Als je vriend dit niet goed vind dan zou ik niet aan een katje beginnen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Beetlejuice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jun 2012 22:11

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Beetlejuice »

ik heb me wel degelijk goed ingelezen over het houden van een kat/kitten, dus daar hoeven jullie je geen zorgen over te maken.. ik ben zelf veel thuis, max. 3-4 uurtjes werken buiten huis & voor de rest werk ik thuis als vormgever. Dus wat dat betreft zal de kat zeker niet veel alleen zijn. En langer dan een dag alleen kan inderdaad ook niet, vandaar dus mijn vraag over het meenemen van een kat naar het huis van een ander..
Ik weet dat jullie grote aanhangers zijn van het nemen van 2 kittens, en dat ze dan zeker leuk spelen samen als kleintjes, maar dat is helaas geen optie voor mij.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9372
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door castratenkoor »

Is er niet iemand die vlakbij woont die in die weekends een paar uur per dag bij het kitten door wil/kan brengen? En voorzien van de nodige zorg uiteraard en aandacht.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Adriana »

Beetlejuice schreef: Ik weet dat jullie grote aanhangers zijn van het nemen van 2 kittens, en dat ze dan zeker leuk spelen samen als kleintjes, maar dat is helaas geen optie voor mij.
;-) ..... uhh, het gaat er niet om of wij grote aanhangers zijn van het samen laten opgroeien van kittens.. wij gaan hier voor het belang van katten op het forum..

ik heb hier net de kittentijd wat achter de rug en weet uit eigen ervaring dat kittens erg ontvankelijk zijn voor harde geluiden, rare omgevingen waar ze niet rustig aan kunnen wennen en zo.
ze schrikken snel en dat krijg je er niet zo makkelijk weer uit. zo'n jong kitten in zijn eentje mee op reis nemen lijkt me voor het kitten niet prettig.
en dan ook nog in een totaal ander huis met andere geluiden/luchtjes en andere plaats van kattenbak en voerbakjes... ook kans op ongelukjes..

waarom ga je eigenlijk niet voor een jong volwassen (solo-)kat, waar je veel eerder met tuigtraining kunt beginnen en die je waarsch veel sneller en makkelijker mee kunt nemen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5492
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door nellebel »

ik weet dat het niet leuk klinkt maar ben het zeker met adriana eens. als je perse een kitten wilt en je zegt dat je er geen 2 kunt nemen, vind ik persoonlijk dat je er niet aan moet beginnen. dan een solokat die wat ouder is. het belang van het beestje staat toch voorop en ik denk dat je moet bekijken wat je kunt bieden en daarna eerlijk moet kijken in belang voor de kat of het gaat wat je wilt.
ik wilde er toen ook maar 1, maar kwam er snel achter dat dit problemen opleverde en ben daarna ook boos op mezelf geweest dat het nogal egoistisch was van mezelf. ik wilde maar 1 kat, maar hoe het voor het beestje was stond ik niet bij stil. terwijl ik ook veel thuis was/ ben. maar een kattenmaatje kun je niet vervangen. binnen 1maand had ik er 1 bij.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Beetlejuice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jun 2012 22:11

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Beetlejuice »

Ik maak natuurlijk wel zelf uit of ik een kat neem of niet :-) Dat is niet aan jullie om daar over te oordelen. Ik heb liever 1 kat ipv 2, gezien de ruimte en de dubbele (!) kosten die er dan bij zouden komen. Zou de kat zich echt vervelen in haar 'eentje', dan kan ik altijd nog overwegen voor een kattenvriendje erbij.. maar tot dusver weet ik uit ervaring dat de meeste katten solisten zijn & dus lang niet altijd ander kattengezelschap willen. Nogmaals, mocht dit anders uitpakken, dan zijn er natuurlijk opties voor een vriendje, maar ik ga niet bij voorbaat al een roedel katten in huis nemen.
Ik had graag een oudere kat uit het asiel genomen, maar dit zijn vrijwel allemaal buitenkatten (ik heb in het asiel op de kattenafdeling gewerkt, en ik weet het verschil tussen binnen- en buitenkatten), plus dat ik nog andere huisdieren heb waar de kat aan moet wennen. Vandaar mijn keuze voor een kitten die nog minder in gewoontes vast zit.
Plaats reactie