Blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruis

Bericht door Dinky »

Toen onze poes dinky blaasgruis had durfde ze niet naar buiten toe dus hadden wij dat probleem niet. Waar je aan zou kunnen denken is je tuin afschermen zodat de kater wel naar buiten kan maar jij je geen zorgen hoeft te maken om ander voer.
Vooral omdat blaasgruis bij katers kan zorgen voor verstopping...
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruis

Bericht door Dinky »

Het is mij inmiddels meer dan duidelijk geworden dat men het niet eens is wat nou wijsheid is met voer bij katten/poezen die blaasgruis hebben gehad.

Bij de DA praktijk waar ik met dinky heen ging die adviseerde mij met klem om alleen speciaal blaasgruis voer te geven voor de rest van het leven. Dit is dus iets waar ik helemaal de kriebels van kreeg, vooral omdat de consulente van prins aangaf dat wanneer de blaasgruis over was wel weer naar gewoon voer over zou kunnen stappen omdat het (in het geval van dinky) waarschijnlijk was ontstaan door stress.

Nou heb ik een mail gestuurd naar de DA waar ik tegenwoordig mijn voer haal en waar ik zeer waarschijnlijk heen ga wanneer dinky iets mocht mankeren. Hieronder de reactie:
De pH van de urine speelt inderdaad een belangrijke rol bij het ontstaan en oplossen van struviet kristallen (gruis) in de urine. De pH is alleen zeker niet het enige aspect van de urine die hierbij belangrijk is. Ook de hoeveelheid mineralen, m.n. magnesium en fosfor, in de urine is erg belangrijk. Fabrikanten van speciale struviet oplossende dieetvoedingen, zoals de genoemde Trovet ASD, proberen dan ook een speciaal uitgebalanceerd dieet te produceren wat zowel zorgt voor verzuring van de urine als voor een lage mineralengehalte in de urine. Dit doet ze o.a. door een energierijk dieet te maken (zodat het dier een minimale hoeveelheid mineralen binnen krijgt) met een laag gehalte aan mineralen en dat tevens urine verzurend werkt en zorgt voor een hoger vochtopname. Granen bestaan uit koolhydraten en die zorgen voor een energierijk product, zonder koolhydraten lukt het niet goed om een uitgebalanceerd dieet te produceren met ook een laag gehalte aan mineralen en daarom zitten ze er ook veel in.

Het is ons bekend dat op verpakkingen van struviet oplossend dieetvoeders vermeld wordt dat het niet langer dan 6 mnd gebruikt mag worden, de reden hiervan heeft te maken met de aansprakelijkheid van de fabrikant. Trovet ASD wordt zowel curatief als preventief gebruikt, dit betekend dat dit product ook ter voorkoming van gruisvorming gebruikt kan worden. Zeker bij een kater met blaasgruis problemen adviseren wij levenslang het dieet de geven, aangezien een verstopping voor overlijden kan zorgen. Bij een poes is er een veel kleiner risico van verstopping en zou overwogen kunnen worden na verloop van tijd over te stappen op een 'gewone' voeding. Hierbij geldt wel het advies regelmatig de urine te laten controleren op de aanwezigheid van struviet. Katten staan bekend om het feit dat ze door stress inderdaad een blaasontsteking kunnen krijgen. Door een blaasontsteking veranderd de urine pH en wordt de urine geconcentreerder, wat weer leidt tot het vormen van kristallen. Daarentegen kunnen kristallen op zichzelf de blaaswand aantasten en zo zelf ook zorgen voor een blaasontsteking.

Het geven van KVV zorgt voor urine pH veranderingen door de grondstofsamenstelling van het verse "vlees". Ook bevat KVV
meer mineralen dan het speciaal ontwikkelde struviet oplossende dieet. Om de pH van de urine te controleren bestaan er speciale pH meet stripjes, je kunt het niet zien aan de urine zelf.
In dieetvoer zitten dus extra koolhydraten voor de energie.

Vervolgens zegt de consulente van Trovet zelf het volgende:
Naar aanleiding van uw vraag kan ik het volgende meedelen.
TROVET Urinary Struvite mag levenslang verstrekt worden. Het is een volledig dieetvoeder die de urine pH tussen de 6.0 en 6.4. verlaagt.
Samen met een aangepaste verhouding in mineralen voorkomt de voeding dat er nieuwe struvietkristallen kunnen ontstaan.

Uw kat heeft een urineverzurend dieet nodig als zij nog steeds aanleg heeft struvietkristallen te vormen. U heeft gelijk dat er een kans is dat zij oxalaat kan vormen. Dit komt niet door het te lang verstrekken van een urineverzurend dieet, maar door de aanleg van de kat zelf of door andere externe invloeden. Soms zien we bij katten die eerst struviet ontwikkelden op een latere leeftijd aanleg kregen om oxalaat te vormen. Mocht uw kat dan op een urineverzurend dieet staan dan gaat de vorming van oxalaat sneller.

Daarom is het verstandig halfjaarlijks een klein urineonderzoekje bij uw dierenarts uit te voeren. Uw kat hoeft dan niet naar de dierenarts, u kunt wat verse urine opvangen en inleveren en controleren op kristallen.

Ik adviseer u geen vers vlees voeding aan uw kat te geven. De analyse hiervan is niet altijd bekend of berekend. Het risico dat de hoeveelheden mineralen in de voeding niet geschikt zijn voor uw kat is groot. Het is mij niet bekend dat rauw vlees voeding een urine verzurend effect heeft.
Daarnaast geeft rauw vlees het risico op besmetting van gevaarlijke bacteriën zoals salmonella.
Al met al dus wat tegenstrijdig wat nou wijsheid is.
Blijf wel bezig met het voer moet ik zeggen op deze manier :P Maarja wil het beste voor mijn poesje ;) En zit nou niet bepaald te wachten op oxalaatgruis.....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis

Bericht door Adriana »

kijk voor salmonella even bij deze berichten en de link van het RIVM rapport staat in het bericht van admin. van 30 juli
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... vm#p429220
en anders even zoeken via de zoekfunctie op salmonella..

eea in het kader van die opmerking van die Trovetmevrouw over die gevaarlijke bacteriën brrrrr zoals salmonella...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruis

Bericht door Dinky »

Goede waardevolle aanvulling Adriana :)
Was zelf inderdaad ook niet van plan om door haar te stoppen met KVV ;)
Bij het bericht van mijn nieuwe DA had ik dan ook het beste gevoel :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasgruis

Bericht door castratenkoor »

Brokkenfabrikanten zijn structureel tegen vers voeren. is ook logisch want ze willen hun product verkopen. Weinig zinnige tekst van de Trovet - medewerker. Jammer voor hem/haar dat er internet is. Mensen kunnen heel goed alle alle broodnodige info komen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Friekje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 apr 2013 12:34

Re: Blaasgruis

Bericht door Friekje »

Hartstikke vervelend als je kat blaasgruis heeft !

Mijn poes heeft er ook een paar keer last van gehad. Ik heb 1 tip, nu: Vitamine C, af en toe. Ik geef haar zo eens in de twee weken, een kwart vitamine C tabletje (gooi het in haar bek, ze slikt het door, gelukkig). Dit zuurt de urine aan. Artsen zeggen dat katten geen vitamine C nodig hebben, maar in de natuur krijgen ze hier ook wel wat van binnen, wanneer ze vogels in hun geheel opeten, want dan eten ze ook de bessen en/of ander fruit wat in de maagjes van die vogels zit mee op.

Ik ben na 2 jaar gaan minderen met dieetbrokjes, want daar kreeg ze verstopping van. Nu eet ze al een jaar bijna geen dieetvoer meer, en ze doet het beter dan 2 jaar geleden !

Vr. groet,
Gebruikersavatar
Jade
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2013 13:57
Locatie: Zweden

Re: Blaasgruis

Bericht door Jade »

Friekje schreef:Ik heb 1 tip, nu: Vitamine C, af en toe.
Hier zou ik toch wel voorzichtig mee zijn, hoe goedbedoeld ook. Als ik het me goed herinner maken katten zelf vitamine C aan. Het verzuurt inderdaad maar is makkelijk te overdoseren en kan bijdragen aan oxalaatstenen in de urine. Het lastige aan kattenvoer (ik lees veel over rauw voeren) is dat je door van het één te veel te geven ook weer kunt beïnvloeden hoe goed (slecht) andere belangrijke stoffen opgenomen kunnen worden.

Het staat ook helemaal niet op de kattenvoer standaard van de AAFCO.

Helaas weet ik verder niets over het onderwerp blaasgruis.

Edit: bron voor vitamine C statement komt uit een boek in het Zweeds (ISBN 9789163705731), dus niet zo handig voor jullie. Je zou er eens op kunnen googlen, better safe than sorry! :)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruis

Bericht door Dinky »

Inderdaad is vitamine C snel te overdoseren. Ben kort geleden op een ander forum nog wel een keer een ander alternatief tegen gekomen om de urine aan te zuren namelijk uropet.
Heb er alleen nog geen ervaring mee en ik zal alles komende donderdag bij de DA even een keertje doorspreken o.a. qua voer.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis

Bericht door Adriana »

uropet bevat nogal wat methionine... zoals eigenlijk alle urineverzuurders
en goegelen op 'methionine renal failure cat' levert nog al wat hits op..

klopt dat gezonde katten zelf vit c kunnen maken en ook dat vit c. kan leiden tot oxalaatstenen en dat is een rottige vorm van blaasgruis..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Snorhaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jul 2013 16:08

Re: Blaasgruis

Bericht door Snorhaartje »

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier op dit forum dus ik zal ons even kort voorstellen. Wij zijn kater Mauwkie (5 jaar) en zijn vrouwtje. Ik kwam op dit forum terecht in een zoektocht naar info over blaasgruis. De kat woont sinds een halfjaar bij mij en ik heb niet zo veel poezen-ervaring. Door omstandigheden met de vorige eigenaar is de kat bij mij terechtgekomen - niet helemaal een "vrije" keuze voor een huisdier dus, maar ik ben wel blij met 'm hoor.

Sinds half juli heeft de kat plasproblemen die lijken te wijzen op blaasgruis. Het is nog niet helemaal over, de dierenarts gaat nu een uitgebreid urine-onderzoek doen (hoor ik over 2 dagen). Ik heb intussen het halve internet doorgelezen en aardig wat ins en outs over blaasgruis / plasproblemen tot me genomen.

Ik ben nu wel benieuwd naar "succesverhalen" over katten waarmee het toch uiteindelijk meeviel of goed kwam. Voor de kat is het sowieso niet fijn, dit, maar ik merk dat ikzelf als zijnde het baasje behoorlijk veel zorgen maak over "hoe nu verder". Betekent dit dat ik nog jaaaaaren aan het tobben zal zijn met deze kat, of kan ik er ook op hopen dat dit goed aangepakt kan worden...? Heb echt even behoefte aan wat positieve ondersteuning want ik weet me geen raad... Ik lees heel wat drama-verhalen op diverse forums en dat roept nogal wat onzekerheid en stress op hier... :shock: :cry:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasgruis

Bericht door castratenkoor »

Je hoeft helemaal niet jaren te tobben met een blaasgruis-gevoelige kat. Goed merk voer en dan de urinary variant doet meestal al wonderen. Daarnaast kun je rauw vlees, liefst kip en b.v. Carnibest gaan voeren. Rundvlees kan ook, maar niet te vaak, b.v. eens per week, is anders een aanslag op de nieren.

Ik heb 3 blaasgruiskatten, een van 15,7, een van 10 en een van 4. Mijn eerdere blaasgruis-kat werd 16 en overleed uiteindelijk aan bot-kanker.

Het is belangrijk dat je goed voer geeft, geen supermarktkwaleit, dat zit barstensvol granen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Snorhaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jul 2013 16:08

Re: Blaasgruis

Bericht door Snorhaartje »

Dankjewel, castratenkoor. Fijn om even te horen. In zijn "vorige leven" heeft hij goedkoop slecht rot-voer gehad en meegegeten van "mensen-voer" omdat ze hem van alles toe stopten en bijv. een bord lieten schoon likken. Zo heeft hij 3 jaar te eten gekregen en ik vraag me af of dat zich nu wreekt. Mijn kat krijgt sinds hij bij mij woont (nu een halfjaar) Royal Canin en af en toe wat vers hart of kip. Nu dus tijdelijk Hill's S/D en daarna misschien ander dieetvoer. Ik dacht juist: ik zorg nu goed voor hem met duur kwaliteitsvoer, een waterfonteintje zodat hij goed drinkt, geen goedkope supermarkt-rommel meer. Dus dat hij nu ziek is, is wel een extra teleurstelling, juist omdat ik dacht dat ik goed voor hem zorgde. :???:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasgruis

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat je hart dan beter achterwege kunt laten. Kip ook niet elke dag, 2 of 3 keer per week. Als hij het lust zou je Carnibest lam kunnen proberen. Maar pas als hij hersteld is.

Kan heel goed hoor dat jaren slecht eten zich nu wreekt. Als ik dat zo hoor zorg je heel goed voor hem. Hij boft maar met zo'n gouden mandje.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Snorhaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jul 2013 16:08

Re: Blaasgruis

Bericht door Snorhaartje »

Behalve zijn dieetvoer krijgt hij nu helemaal niets anders, een enkele keer wat van die easypill of schepje natvoer (ook antiblaasgruis) om zijn antibiotica erin te krijgen. Maar geen ander voer, geen hart, geen kip, nada....
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruis

Bericht door Dinky »

Blaasgruis kan ook 'gewoon' aanleg zijn.
Dierenarts gaat zo te lezen uit van struvietgruis. Onze poes dinky had ook struvietgruis wat na 3 of 4 maanden was opgelost met royal canin s/o high dilution (neem aan dat jou variant van Hills hetzelfde doet) en daarna heeft ze nog een jaar trovet asd gehad als onderhoudsvoer. Wel vrij snel van dieetnatvoer overgestapt naar kvv ( waar carnibest ook onder valt). Sinds kort krijgt ze ander 'normaal' voer (porta21 adult) en gaat nog steeds goed (wil weten of het de stress van asiel is geweest of aanleg).

Zolang er nog gruis is veel nat voer geven voor door spoeling juist goed zolang het dieet is ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie