Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Krijg net het dossier van de dierenarts toegestuurd inclusief bevindingen nav echo:

algemeen - anamnese :
bevindingen : Echo abdomen:
Lever normaal van grootte, vorm en structuur. Galblaas tweelobbig, wat sludge. Ductus choledochus is
verwijd en te vervolgen naar duodenum. Maag gb. Dunne darmen goed onderscheid in lagen, submucosa is
sterk verdikt. Pancreas vertoont bij pylorus een echoarme haard van 8.5 mm doorsnede. Geen omringende
peritonitis. Nieren iets rond, verder gb. Milt gb. Urineblaas groot, urine helder, blaaswand dun.
diagnose : Conclusie:
Beeld passend bij een triaditis.

Een van jouw poezen heeft dit toch ook, Denise?
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Synemios
Tijger
Tijger

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Ja Luna zeker en Lizzy waarschijnlijk.

Maar bij Lizzy kwam vooral die alvleesklier naar voren maar de omringende organen, darmen, lever, galblaas waren ook tekenen te zien van een ontsteking.
Typische was wel dat er een paar weken daarvoor toen ze dus ook ziek was niets op de echo te zien was, behalve dan die infarcten.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Heb het dossier even doorgestuurd naar Lienden en expliciet gevraagd naar hun idee over die triaditis. Of ze inderdaad vaker zien dat er katten binnenkomen die irritaties/ontstekingen hebben in de buik.

Het klinkt logisch aangezien verschillende organen aangedaan zijn, maar ze heeft maar weinig van de symptomen die ik online zie (alleen overgeven).
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Lizzy en Luna waren echt heel ziek, die hielden zelfs geen water meer binnen.
Groetjes, Denise
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Synemios schreef: 08 aug 2023 18:29 Lizzy en Luna waren echt heel ziek, die hielden zelfs geen water meer binnen.
Ja, dat is echt heftig...

Bij Pippa merk ik dus vooral dat overgeven en dat ze me ontwijkt. Als ze rondloopt krijg ik haar echt niet te pakken. Dus dat wijst er wel op dat ze last heeft en niet aangeraakt wil worden.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Heb je het idee dat ze pijn heeft? Want dat was hier ook wel duidelijk.
Groetjes, Denise
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Synemios schreef: 08 aug 2023 18:32 Heb je het idee dat ze pijn heeft? Want dat was hier ook wel duidelijk.
Ja, dat denk ik wel. Door het ontwijken en door boos naar me te happen als ik in de buurt kom of soms zelfs maar met haar praat. Dat deed ze voorheen nooit. Ik heb haar al een hele tijd niet meer uitgebreid geaaid. Een beetje op haar kopje laat ze wel toe.

Je moet ook echt niet gaan googlen op dit soort dingen... 🙈 Gewoon naar Lienden en afwachten hoe het daarna gaat.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ja lastig, ik ben benieuwd wat Lienden zegt.
Groetjes, Denise
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Synemios schreef: 08 aug 2023 18:40 Ja lastig, ik ben benieuwd wat Lienden zegt.
Ja zag ergens op Reddit dat iemand de vraag stelde of beide aandoeningen gerelateerd zijn en toen was het antwoord "nee". (maar ja ,dat is ook maar iemand op een forum, haha).

Maar ik kan me niet voorstellen dat als je langere tijd regelmatig braakt, dat dan niet iets doet met je organen (of het nou irritatie is of een echte ontsteking).

Bovendien zijn de klachten echt NA de schildklierdiagnose begonnen en als ik het me goed herinner pas na de Thiamacare, wat ze het langst gebruikt heeft van alle medicatie. In het begin was haar gedrag nog niet anders en op de Felimazol gaf ze niet over. Daarmee ging het in de eerste weken wel echt beter. Dat ontwijken en die prikkelbaarheid is echt iets van de laatste tijd.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ik heb volgens mij toen met Lizzy gekeken of het gerelateerd was en toen kwam ik wel eea tegen.
Ik zal als ik tijd heb even terug zoeken, lever en schildklier hebben wel invloed op elkaar, ook nieren en hart worden door de schildklier beinvloed.
Lever staat weer in verbinding met de rest van de spijsverteringsorganen ( alvleesklier, galblaas, darmen etc)
Groetjes, Denise
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Groetjes, Denise
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Synemios schreef: 08 aug 2023 18:58 Ik heb volgens mij toen met Lizzy gekeken of het gerelateerd was en toen kwam ik wel eea tegen.
Ik zal als ik tijd heb even terug zoeken, lever en schildklier hebben wel invloed op elkaar, ook nieren en hart worden door de schildklier beinvloed.
Lever staat weer in verbinding met de rest van de spijsverteringsorganen ( alvleesklier, galblaas, darmen etc)
Ja, ik heb het ook gevraagd aan mijn research tool en die zegt het ook:

Er is een verband tussen hyperthyreoïdie en triaditis bij katten. Triaditis is een ontsteking van de lever, pancreas en darmen, en het komt vaak voor bij katten met hyperthyreoïdie. Het is niet helemaal duidelijk waarom deze aandoeningen vaak samen voorkomen, maar sommige onderzoekers suggereren dat het te maken kan hebben met de verhoogde stofwisseling die gepaard gaat met hyperthyreoïdie, wat kan leiden tot een verhoogde belasting van de lever en pancreas. Andere onderzoekers suggereren dat er een gemeenschappelijke oorzaak kan zijn voor beide aandoeningen, zoals een auto-immuunziekte. Het is belangrijk om te weten dat hyperthyreoïdie en triaditis afzonderlijk van elkaar kunnen voorkomen, maar als uw kat symptomen vertoont van een van deze aandoeningen, is het belangrijk om een dierenarts te raadplegen voor een juiste diagnose en behandeling.
References:
J. P. Graham et al., "Triaditis in cats: a review of current understanding of pathogenesis, diagnosis, and management," Veterinary Medicine: Research and Reports, vol. 8, pp. 69-78, 2017.
D. J. Twedt, "Feline triaditis: current concepts," Journal of Feline Medicine and Surgery, vol. 13, no. 10, pp. 755-765, 2011.
R. J. Corbee et al., "Autoimmune thyroiditis in cats: a review," Veterinary Quarterly, vol. 32, no. 4, pp. 176-186, 2012.

Ik ga er voor nu maar even van uit dat het zo is en dat het omdat ze milde symptomen heeft hopelijk meevalt. Ben benieuwd of het bloedonderzoek morgen nog iets nieuws laat zien, maar dat is geen heel uitgebreid bloedonderzoek.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Dat is een interessant stuk.

Ik zou er inderdaad maar vanuit gaan dat het door de schildklier komt, en gelukkig zijn de klachten bij Pippa nu nog mild.
En de bijwerkingen van die medicijnen zullen ook niet mee helpen, dus daar kan ze dan ook vanaf.
Groetjes, Denise
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Pippa heeft vannacht gezellig bij me op bed geslapen en ik mocht haar eindelijk weer eens aanhalen op haar kopje. Ze spinde zelfs heel lichtjes, dat heeft ze ook al even niet meer gedaan. Van haar lijfje blijf ik verder af. Ze heeft gisteravond een halve capsule gabapentine gehad op voorschrift van DA en krijgt dadelijk de andere helft. Heeft dus echt wel even geholpen vannacht.

Nu ik terugblik is zo glashelder dat ze pijn heeft. Al die dingen die ze deed en nu niet meer doet. Vind het suf van mezelf dat ik het niet eerder gezien heb maar het is allemaal zo geleidelijk gegaan...
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Nou, het was me het dagje wel weer.

Om 10.30 uur moest Pippa voor bloedonderzoek. Grommen en blazen, ondanks gabapentine, dus ze zeiden: we geven haar nog wat en dan proberen we het straks nog eens.

Heb haar net weer opgehaald en ik trof echt een vreselijk hoopje kat aan: ze had gepoept in haar mandje (hadden ze wel schoongemaakt), ze zat heftig te niezen (doet ze normaal ook nooit) en ze stak haar kopje door het traliewerk van haar mandje, wat ook nooit is gelukt. Toen we thuis waren probeerde ze via het traliewerk het mandje uit te komen dus ik moest echt haar kopje terugduwen. Ben er echt helemaal naar van... En dan te bedenken dat ik haar dit volgende week weer ga aandoen... Ga wel een ander mandje meenemen.

Qua bloedonderzoek:
Ureum: 14,2 (ref 5,7 - 12,9 mmol/L)
Kalium 3,0 (ref 3,5 - 5,8 mmol/L)
T4 totaal 15 (ref 10 - 60 nmol/L)

Creat en SDMA zijn goed en buurvrouw denkt dat dit voldoende is voor Lienden. Heb de uitslag al doorgestuurd, benieuwd wat ze zeggen.

Jammer dat kalium nog steeds te laag is, ondanks dat ze Tumil K krijgt. Misschien toch een precisieweegschaal aanschaffen.

Ga ik nu heel even bijkomen hiervan... :-(
Plaats reactie