Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
manon3

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door manon3 »

Cerna schreef:
Wanneer het een auto-immuunziekte is, dan kan de da proberen met een cortalone-injectie het proces tot stilstand te brengen, maar meestal heeft dat alleen maar tijdelijk effect.

Helpt dit toch niet voldoende, dan ben ik bang dat ook bij jouw kat de tanden/kiezen getrokken moeten worden, maar zo ver is het nog lang niet. Eerst maar eens laten vaststellen wat het is.
Hier is nog iets wat mij is opgevallen:
Op de site van Wilhelminapark staat dat er GEEN corticosteroiden( zoals cortalone) gegeven mogen worden als er nog tanden en kiezen getrokken moeten worden.
Deze hebben maar een tijdelijk verbeterend effect zoals jij al zei, maar daarna verergert het probleem.
Er staat:" Ze zullen eerder in de hand werken dat het probleem blijft terugkomen en in sterke mate aanwezig zal blijven nadat alle tanden en kiezen getrokken zijn !".

Annet, jij zei ergens dat Noa ook naderhand na de ingreep nog last had van ontstoken tandvlees.
Heeft zij soms ook corticosteroiden gehad voor de ingreep?

En jij zei ook ergens dat je vermoedde dat het besmettelijk kon zijn maar dat de DA zei dat dit niet het geval was?
Op de site van Wilhelminapark staat dat het vaker voorkomt bij katten in hetzelfde huishouden.
Er zou een erfelijk aanleg kunnen zijn omdat het ook voorkomt bij katten die familie zijn van elkaar, maar ook bij katten in hetzelfde huis die niet verwant zijn.
Er staat : "Het lijkt dus meer een probleem in huis door infecties onderling".

En hoe worden de infecties op elkaar overgedragen? Door het wassen natuurlijk.
Dus ik denk dat jouw vermoeden dat het besmettelijk is juist is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

t zou besmettelijk kunnen zijn, en/of geval van aanleg, en/of een geval van 100% doodgekookt voer in hetzelfde huishouden.
ik weet dat als ik twee etmalen niet eet/geen appel of sla eet, ik dat onmiddellijk aan mijn tandvlees merk.
met andere woorden enzymen en bijv natuurlijke vitamine c/rauw spul is noodzakelijk, bij mens èn dier...
k weet dat gezonde katten zelf vit c kunnen maken en ook dat als er maar iets mankeert, die functie gaat haperen. k weet ook dat ze erg kunnen opknappen van wat extra vit. c als ze een ziekte onder de leden hebben..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Noa heeft een paar keer cortalone gehad in de hoop dat het probleem hiermee verholpen zou zijn. Toen na drie keer bleek dat het niet hielp, adviseerde de DA om alles te trekken. Hier zag ik vreselijk tegenop omdat Noa absoluut geen zacht voer lust of geweekte brokjes en ik dus niet wist hoe ik haar weer aan het eten moest krijgen.
Omdat ze goed reageerde op de cortalone, zijn we hier nog wat langer mee doorgegaan. Maar het kwam steeds terug (om de 7 weken een injectie) en uiteindelijk moet je toch de knoop doorhakken.

Begin augustus 2010 heeft ze de laatste injectie gehad en eind september heb ik toen een afspraak gemaakt met de Wagenrenk (Knaake). Omdat cortalone de genezing tegenwerkt, is het het beste om zo lang mogelijk te wachten na de laatste injectie, maar omdat begin oktober de cortalone uitgewerkt was en Noa zoveel pijn had en niet meer wilde eten en pas op 12 oktober geholpen kon worden, heeft ze vanaf 1 oktober iedere dag Metacam gehad, 0.2 ml injectie.

OP 12 oktober werd de ene helft getrokken en daarna kreeg ze dagelijks 0.3 ml Metacam. Het eten ging erg moeizaam (paar hapjes per dag) en vier dagen na de operatie ben ik met haar naar de eigen DA gegaan. Toen bleek het er al heel netjes uit te zien en de DA snapte niet waarom ze niet wilde eten (ik nu dus wel). De cortalone had dus geen negatieve gevolgen gegeven.

Omdat we de hoektanden hebben laten staan, kregen we het advies om deze dagelijks te poetsen. Wat we dus hebben gedaan. De rest van de mondholte zag er keurig uit, maar rond de hoektanden kwamen na verloop van tijd toch weer rode randjes want de oorzaak van de Stomatitis (auto-immuunziekte) was natuurlijk niet weggenomen.
Pas toen ik half april begon met Mercurius Corrosivus verdwenen de rode randjes volledig en ik hoef nu ook niet meer te poetsen.

Het kan dus toch in hetzelfde huishouden vaker voorkomen. Vreemd dat Knaake dit ontkende :-( En erfelijk, ja, de Maine Coons van mijn collega kwamen uit hetzelfde nest. Het schijnt heel veel voor te komen bij Main Coons.
manon3

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door manon3 »

Bedankt voor je reactie Annet.
Het is me nu allemaal een stuk duidelijker geworden. Wat een geluk dat de cortalone geen negatieve gevolgen heeft gehad.
Ik begrijp ook niet goed hoe het kan dat een medicijn eerst goed helpt en daarna kan gaan tegenwerken.En dat het bij Maine Coons vaak voorkomt had ik ook al gelezen.

Effe een kleine update over mijn poes( is eigenlijk wel off-topic in een nierfaal-topic):

Ik ben met haar naar de DA geweest voor die rode randjes en check-up:
Hij vond een gebitsreiniging totaal overbodig en zei dat het er vrij normaal uitzag.
Ik wist niet wat ik hoorde want ze heeft duidelijk felrode randjes bij haar voortanden en kiesjes net zoals op de foto's die ik zag van Wilhelminapark.
Vraag me af of hij wel goed gekeken heeft.
Ik had ook meteen om een algehele check-up gevraagd maar hij heeft alleen naar haar hartje geluisterd,voor de rest niks gedaan.Niks bevoeld,niks gecontroleerd,ze is niet eens gewogen.
Toen kreeg de DA plotseling een telefoontje en weg was hij. :???: Ik stond binnen 5 minuten weer buiten.

Ben totaal beduusd naar huis gegaan.Maar ik heb nu het volgende bedacht:
Over een paar weken moet ze ingeent worden en ik heb besloten dat door een andere DA te laten doen.
Ik ga met haar naar de homeopathische DA hier vlakbij,vraag ik meteen of zij ook het gebit kan controleren.Kan ik meteen naar de Mercurius-korreltjes vragen of misschien een ander middeltje wat zou kunnen helpen. ;-)
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Casper heeft weer een blaasontsteking :???: . Hij heeft afgelopen vrijdag zijn laatste antibioticapil gekregen en sinds dinsdag doet hij weer druppelplasjes.

Vanmiddag om 16 uur gaan we naar de DA om zijn blaasje aan te prikken om zijn urine op kweek te zetten. Daarnaast gaan we ook een echo maken van zijn niertjes.
Ik zie enorm tegen de echo op, ik ben zo bang dat hij onder narcose moet omdat hij te onrustig is en dat is weer slecht voor zijn niertjes.

Groetjes Luciënne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

heb met mijn twee bengels nu drie echo's achter de rug, zonder narcose.
de ruimte is donker en het scheren en de gel zijn vervelender dan lekker warm even op je rug liggen. de laatste radioloog (waar we met twee katers binnenkwamen) zei me dat narcose zelden nodig is. rustige omgeving en even goed vasthouden.
Bolle is hier de meest wilde, maar ook daar zo mak als een lammetje.
wat ongelofelijk vervelend dat die blaasontstekingen maar voortduren. je kan ook niet eindeloos met AB blijven doorgaan.. ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Ik hoop dat mijn mannetje ook zo rustig is straks...................
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

o ja, hij hoeft toch niet nuchter te zijn voor een echo nieren (zonder narcose?)
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

nee, hoeft niet nuchter te zijn en ik denk dat het onderzoek reuze meevalt.
hoop op een goeie diagnose (toch steentjes in die blaas??) en natuurlijk een succesvolle behandeling.....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Tijdens de echo heeft Casper zich keurig gedragen. Hij was af en toe een beetje aan het grommen, maar hij bleef goed stil liggen.
Met de uitslag ben ik minder blij : vooral zijn rechternier is erg verschrompeld en ook zijn linkernier is verschrompeld.

Het aanprikken van de blaas is na 6 pogingen niet gelukt :???:
Morgen om 9:30 uur gaan we het opnieuw proberen , door de andere DA.

Groetjes Luciënne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Hè bah, Luciënne, wat akelig wanneer zoiets geconstateerd wordt. Ik vind het al erg om de waardes te weten, maar dit komt helemaal rauw op je dak. Ik laat het niet doen - wil het niet weten!

Hopelijk vinden ze snel de oorzaak van die steeds terugkerende blaasontsteking. Ik zal voor je duimen.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

inderdaad erg rot om zulk nieuws te krijgen. Wens je veel sterkte en hoop dat ze de oorzaak van de blaasontsteking weten te vinden. Knuffel voor Casper!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

nee, dat is geen goed nieuws, nieren in slechte conditie en chronische blaasontsteking.
welke behandeling heeft je da voorgesteld?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Het urine prikken is gisteravond niet gelukt :(
Straks om 9:30 uur gaan we het weer proberen.
Na de punctie krijg ik weer antibiotica mee en hopelijk hebben we snel de uitslag van de kweek zodat we meer weten.

Verder moet ik doorgaan met het thuis infuus geven.

Bedankt voor jullie reactie, dat doet mij goed

Groetjes Luciënne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Hopelijk is het vandaag wel gelukt en krijg je wat meer duidelijkheid... Knuffel voor Casper!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Plaats reactie