Nierinsufficientie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
natascha
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2007 17:47
Locatie: Arnhem

Bericht door natascha »

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum.

Sinds afgelopen woensdag weet ik dat mijn kat Tijger (9) aan nierfalen leidt. :cry: Zo erg dat hij er op dit moment geen medicijnen voor mag hebben zegt de DA. Ik weet niet precies of het om de crea- of ureumwaarde gaat. Maar die zit boven de 700. Dit is volgens de DA te hoog voor medicijnen. Geef nu Hill's K/D brokjes en af en toe een zakje.

Ook is Tijger enorm afgevallen. Woog hij vorig jaar nog 5,3 kilo, nu is het nog maar 4 kilo. Ook is hij wat uitgedroogd. Hij drinkt wel veel. Hangt continue onder de kraan, hangt op kop in de toiletpot en zijn waterbakjes drinkt ie ook leeg.

Mijn vraag is eigenlijk: Heeft Tijger pijn? Hij kan af en toe erbarmelijk miauwen, gaat me door merg en been. :-(

Ik hoop dat jullie mij en Tijger kunnen helpen. Zodat hij toch nog een "redelijk" leuk leven heeft.

Groetjes Natascha
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Natascha,

Naar dat je deze diagnose hebt gekregen. Is er bloedonderzoek gedaan bij je Tijger? Misschien kan je na de eerste schrik wat meer vragen gaan stellen aan je dierenarts. Waarom mag hij bijvoorbeeld geen Fortekor?
Die brokken en eventueel blikken zijn erg goed en ze kunnen hier nog een tijdje verder mee.
Eet je Tijger wel?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

natascha schreef:Mijn vraag is eigenlijk: Heeft Tijger pijn? Hij kan af en toe erbarmelijk miauwen, gaat me door merg en been. :-(
Nee echte erge pijn heeft hij waarschijnlijk niet, maar hij kan wel kotsmisselijk zijn, omdat zijn afvalstoffen niet meer goed worden afgebroken. Hij is zichzelf dus eigenlijk aan het vergiftigen. Vandaar dat ze vaak ook niet goed meer eten, daar zijn ze dan te misselijk voor.

Ik vind het net als Bella ook erg vreemd dat hij geen Fortekor mag hebben van de dierenarts, zelfs in de laatste fase wordt dit meestal nog wel gegeven. Ook worden er soms misselijkheidsremmers voorgeschreven als ze niet goed meer willen eten.

Misschien is het een goed idee al je vragen en onzekerheden aan je dierenarts voor te leggen, want deze diagnose is natuurlijk een enorme schok. Maar natuurlijk kun je ook altijd bij ons terecht, daar zijn we voor ;-).

groetjes,
Sandra

PS: bijna vergeten, maar van harte welkom in ons midden!
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

Bericht door Peeuwke »

Dag Natascha,

Wat jammer van Tijger!
Ik vin het net zoals Kattenbella en Sandra heel erg vreemd dat jou Tijgertje geen medicijnen mee krijgt. Waarom mag hij geen medicijnen?
Heb je eventueel nog een volgende afspraak bij je DA voor verdere onderzoeken ofzo?
Want, nierfalen kan je toch het best goed behandelen.
Hou ons zeker op de hoogte!!

Groetjes
Kelly
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Natascha,

Wat een naar bericht over Tijger :-(. Onze Linus had ook hele hoge nierwaarden, Creatinine in de 800 en Ureum 45. Hij heeft toen Fortekor gekregen ter ondersteuning van de nieren, en Primperan tegen de misselijkheid. Ons verhaal kan je hier lezen. Het kan zijn dat je dierenarts het niet aandruft om de Fortekor te geven, omdat hierdoor de nierwaarden in de eerste vijf dagen kunnen stijgen, maar daarna helpt het altijd goed geloof ik.

Ik zou ook zeker even een andere dierenarts bellen, of je eigen dierenarts nogmaals, voor de fortekor en primperan. Dit kan zijn kwaliteit van leven echt verbeteren. Kijk anders ook even hier voor tips.

Heel veel sterkte in ieder geval!

Liefs,
Wendy
Gebruikersavatar
natascha
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2007 17:47
Locatie: Arnhem

Bericht door natascha »

Hoi allemaal,

Allereerst bedankt voor jullie steun. Jullie zijn al langer met dit fenomeen bekend als ik. Maar ben inmiddels over de grootste schrik heen.

Ik heb volgende week weer een afspraak bij de DA voor een nieuw bloedonderzoek. Kijken of het nierdieet een beetje helpt. Ik heb van de DA begrepen dat ze eerst met het dieet de waarden iets omlaag willen proberen te krijgen. Medicijnen kan altijd nog. Gelukkig eet Tijger nog wel. Daar stond de assistente wel van te kijken. Meestal zijn ze met die hoge waarden te misselijk om te eten. Maar Tijger niet. Die eet wel door. Nu wel minder als voordat hij ziek werd, maar toch hij eet. Ook heb ik het idee, nu na een paar dagen, dat het dieet aanslaat. Hij is iets levendiger, zijn vachtje glanst weer. Dus misschien gaat het alsnog de goede kant op. Ik zal zeker alle vragen die ik heb opschrijven als ik volgende week weer ga en ik ga zeker naar de medicijnen vragen. Over het algemeen is mijn DA erg vakkundig, dus ik vertrouw hem volledig.

Ik hou jullie zeker op de hoogte.

Groetjes Natascha
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Natascha,

Gelukkig zie je al verbetering! Maar toch zijn medicijnen wel handig ;-). Linus had creatinine 863 en kreeg ook Fortekor en Primperan. Poept Tijger nog elke dag? Veel nierkatten vechten tegen uitdroging, en daardoor wordt de ontlasting ook harder. Om dat 'soepel' te houden zeg maar ;-), kan je bijvoorbeeld Lactulose geven met een heel klein voedingsspuitje (dit heeft de dierenarts ook).

Als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust hoor. We zijn natuurlijk geen dierenartsen, maar we hebben inderdaad helaas wel ervaring met nierkatten..

Wendy
Gebruikersavatar
natascha
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2007 17:47
Locatie: Arnhem

Bericht door natascha »

Hoi Wendy,

Ik ga zeker vragen naar die medicijnen. Volgens mij poept hij nog maar weinig. Ik heb nog een kat en ze gebruiken allebei dezelfde bakken. Dus dat is lastig controleren. Omdat ik alleen woon en overdag werk. Ik ga morgen zeker even bellen met de DA over de medicijnen en de ontlasting.

Bedankt voor de tip.

Groetjes Natscha
Gebruikersavatar
natascha
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2007 17:47
Locatie: Arnhem

Bericht door natascha »

Hoi Allemaal,

FF een update over Tijger.
Ben vanmorgen bij de DA geweest in verband met zijn ontlasting. Hij had al 3 dagen niet gepoept. Volgens de DA zit er inderdaad wat ontlasting vast in zijn darmen. Dus terplekke laxeermiddel gekregen van achteren. Zou na een half uur moeten gaan werken. Nou, na drie minuten had Tijger het al voor elkaar. Bij thuiskomst vond ik 3 keiharde keutels in zijn reismand. Hij kromp in elkaar van de buikkrampen. Zo zielig. :cry:
Na mijn werk kwam ik zo links en rechts nog wat keutels tegen, dus hij is wat kwijt. Vanaf nu moet ik iedere dag lactulose geven. Hopen dat het helpt.

Heb nog gevraagd waarom hij geen medicijnen krijgt. Dat zou nu alleen maar averechts werken volgens de DA. Dus met het nierdieet moeten we zien dat de waarden omlaag gaan en dan evt. medicijnen.

Heeft 1 van jullie enig idee wanneer je echt wat verbetering gaat zien bij dit nierdieet. Hij is op dit moment behoorlijk slapjes. Heb er al voor gezorgd dat zowel beneden als boven een bak, eten en water staan. Dus ik hoop dat ik het voor Tijger zo makkelijk mogelijk maak. Maar hij is zo zwak. Wat doe ik hieraan? Of is het een kwestie van afwachten?

Hebben jullie nog tips dan hoor ik dat graag.

Groetjes Natascha
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Arme Tijger, wat naar dat hij zo verstopt zit!

Ik heb gemerkt dat katten met nierproblemen die harde ontlasting hebben vaak veel baat hebben bij nierblikvoer in plaats van nierbrokjes, omdat daar veel meer water in zit. Veel katten vinden dit ook lekkerder, dus als je kat slecht eet en veel afvalt is het mooi meegenomen.

Royal Canin heeft prima blikvoer en daarnaast ben ik zeer tevreden over het nierblikvoer van Clinic (te koop in de dierenspeciaalzaak).

Ik hoop dat je er wat aan hebt en veel sterkte met Tijger.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Natascha,

Aggos, wat zielig voor Tijger! Gelukkig krijgt hij nu wel Lactulose! Je zou eventueel nog een klein fonteintje kunnen kopen bij de Blokker oid waardoor hij misschien meer zou gaan drinken?

Toch blijf ik het bijzonder vinden dat hij geen niermedicijnen krijgt, maar goed.. ik ben geen dierenarts.. Maar misschien zou een second opinion via de telefoon iets zijn?

Je zou eventueel inderdaad van het blik kunnen kopen, er zijn twee soorten blik. Je hebt ook speciale zakjes die veel katten erg lekker vinden.

Tijger heeft wel érg hoge nierwaarden, ik weet dat het helemaal niet leuk om te horen is, maar ik neem aan dat je dierenarts ook wel een prognose heeft gegeven? En hoeveel % nierfunctie Tijger hij nog heeft? Linus had nierwaarden van in de 800 en dat betekende 15% nierfunctie.. dus heel veel heeft hij niet over.. ik zou dus wel jezelf een beetje voorbereiden opn het einde.

Ik wil je in ieder geval nogmaals veel sterkte toewensen, en een dikke knuffel aan Tijger :kissykissy:.

Liefs,
Wendy
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hier nog een link over Fortekor, misschien heb je er iets aan.
Gebruikersavatar
natascha
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2007 17:47
Locatie: Arnhem

Bericht door natascha »

Hoi Allemaal,

Het spijt me geweldig, maar dit is een slecht nieuws berichtje.

Toen ik gisteravond thuis kwam ging het niet goed met Tijger. Ik vond hem in een hoekje weggedrukt 20 centimeter van zijn eigen urine af. Heeft of de kracht niet gehad om naar te bak te lopen of heeft het simpelweg niet gehaald. Toen heb ik mijn besluit genomen.

Vanmorgen lag hij meer dood dan levend in een hoekje weggestopt op zolder. Heb nog geprobeerd om hem te laten eten. Maar dat wou hij niet meer. Had ook duidelijk last van zijn bekkie. Drinken ging ook bijna niet meer.

Vanmorgen om 11.20 uur is Tijger rustig ingeslapen bij de DA. :cry:

Ik weet dat het snel is gegaan, maar langer ging gewoon niet meer voor Tijger. Ik had misschien nog allerlei tabletten, spuitjes en pasta kunnen proberen. Maar hij wou echt niet meer.

Bedankt voor jullie steun de afgelopen 10 dagen.

Groetjes Natascha
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ach meid, heel veel sterkte. Je kon ook echt niet anders. Het snel gegaan he. :-(
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
natascha
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2007 17:47
Locatie: Arnhem

Bericht door natascha »

Hoi Kattenbella,

Ja, het is inderdaad heel snel gegaan. Misschien maar goed ook. Ik weet dat ik het juiste heb gedaan. En dat helpt.

Bedankt voor je steun.

Natascha
Plaats reactie