Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
manon3

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door manon3 »

Bedankt Adriana.
Maar dat betekent dus dat er geen vaste leeftijd aangegeven kan worden tot wanneer getest moet worden, dat er dus eigenlijk geen "veilige" leeftijd is?
Dat zou dus kunnen verklaren waarom sommige fokkers dus wèl meerdere keren laten testen op PKD. (en ook op HCM overigens.)

Want dat is nou net wat ik wilde weten, heeft het zin om iedere keer weer een echo te laten maken tot er iets gevonden wordt?En tot welke leeftijd moet je dit blijven herhalen als er ook nog na het 4e levensjaar cystes gevonden kunnen worden.

Hier kan ik beter niet aan beginnen, veel te veel stress iedere keer voor mijn poes.
Ik volg gewoon het advies op wat jij me eerder hebt gegeven Adriana, en dat is bij de volgende controle een bloedonderzoek laten verrichten om de nierfunctie te controleren.
Lijkt me een beter idee.
Mimosa
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Mimosa »

manon3 schreef:Toch heb ik nogal wat vragen en bedenkingen over die DNA-testen.Ik heb me al eerder in dit onderwerp verdiept destijds vanwege mijn eigen raskat.

Ik weet bijv. van de HCM-DNAtest dat er alleen gekeken wordt of er een genetische aanleg voor HCM bestaat.
Dat wil dus niet zeggen dat je kat inderdaad ook HCM gaat ontwikkelen......
Maar andersom kan ook: Zelfs als beide ouders HCM-negatief zijn getest kan het kitten toch nog HCM gaan ontwikkelen.
Ik ken zelfs iemand persoonlijk waarbij dat gebeurd is.

Dus ik vraag me af of bovenstaande ook voor PKD geldt ?? :?:

Mij is namelijk altijd verteld dat een DNA-test alleen zinvol zou kunnen zijn als je wilt gaan fokken zodat het desbetreffende gen niet wordt doorgegeven.
Maar voor een gewone katteneigenaar zou dit weinig nut hebben omdat je met zo'n test nog niet zeker weet of je kat de ziekte gaat ontwikkelen.
Er is wel kans op als de test positief uitvalt, maar geen zekerheid.
En in Sandra's geval: zo'n test zou misschien inderdaad wel handig kunnen zijn als je stappen wilt ondernemen tegen de fokster. ;-)

En waarom laten de meeste fokkers dan gewoon om de 2 jaar een echo maken om te testen op PKD en HCM, met alle bijkomende kosten?
Terwijl zo'n DNA-test maar 1x gedaan hoeft te worden en dus veel weiniger kosten met zich meebrengt?
Er zit een groot verschil tussen de HCM en PKD DNA testen.
Van HCM zijn al meerdere genvarianten bekend en katten die positief getest werden met DNA testten (nog) negatief met de echo en andersom, katten die negatief testten met de DNA test hadden toch HCM.
Bij de PKD test is die discrepantie niet zo gevonden, die test is dus vele malen betrouwbaarder en een negatieve test sluit PKD eigenlijk uit.
Ik houd hier nog een kleine slag om de arm want ik ben ook wel eens verhalen tegengekomen dat er mogelijk nog een andere vorm van PKD in katten zou kunnen zijn, maar daar heb ik in de praktijk nog nooit van gehoord.
Bij mensen zijn er 3 of 4 genen voor PKD bekend, maar voor mensen met HCM wordt er rekening gehouden met enkele honderden verschillende mutaties. Dan begrijp je wel dat het veel moeilijker is om HCM via DNA uit te sluiten.

Daarom wordt de PKD DNA test onder fokkers wél geaccepteerd en aanbevolen als methode om de ziekte uit te sluiten en wordt voor HCM de jaarlijkse echo geadviseerd. De HCM DNA test is leuk voor erbij om de bekende varianten uit te sluiten, want zo kan een fokker ook al een kitten van 13 weken testen en besluiten welk kitten uit een nest de fokker zelf wil houden om mee verder te fokken, zo'n kitten is nog te klein om iets te kunnen zien op de echo.
De nieren kunnen natuurlijk gewoon worden meegenomen tijdens de HCM echo, want er zijn allerlei andere aandoeningen die een kat aan de nieren kan hebben waardoor het niet verstandig is om met het diertje te fokken, zoals CIN (schrompelnieren, daarvoor is een aanvullend bloedonderzoek ook zinvol) of een ontbrekende nier.

Over de discussie wat betreft wel of niet eenmalig scannen op PKD op jonge leeftijd zijn de meningen verdeeld, ik ken een Perzenfokker die een poes had met PKD en zij adviseerde andere fokkers om nog een aantal jaar door te scannen, zeker aangezien je toch al moet voor HCM.
Groetjes van mij en Ernesto, Mimosa, dEUS en Flynn
manon3

Bericht door manon3 »

Mimosa, heel hartelijk bedankt voor je reactie.

Zo is me alles weer een heel stuk duidelijker geworden.En jij bevestigd dus iets wat mij ook al was opgevallen, namelijk dat sommige fokkers inderdaad meerdere malen een echo laten maken voor HCM èn PKD.
Ben erg blij met al jullie reacties, mijn vragen zijn nu wel beantwoord omtrent de echo en het DNA onderzoek naar PKD.
Adriana

Bericht door Adriana »

ja, uiteindelijk gaat het in verreweg de meeste gevallen om het dier en een optimale verzorging. ik ben een 'liefhebber' van goed bloedonderzoek omdat je snel en feitelijk overzicht hebt van de stand van zaken op een aantal onderdelen.
en het scheelt, wij moeten er wel drie kwartier voor rijden maar hebben een prima dracula-da, die scheert niet en is ongelofelijk handig met bloed afnemen. en hoezo roesje?
we doen dat in ieder geval jaarlijks en bij poes Mies half jaarlijks ivm haar nierfunctie. en als je het verloop van die waardes ziet, dan kun je bij nieren op een goed moment zien of het chronisch is of ooit acuut is geweest.
bij Mo was het chronisch en bij Mies hoogstwaarschijnlijk ooit acuut, want die waardes zijn de afgelopen jaren, met strikt nierdieet en wat medicatie, teruggekropen naar rond de referentie.
dat komt bij chronisch nierfalen denk ik niet voor maar daar heb je dus opeenvolgende waardes voor nodig om het verloop te zien.
en bij PKDachtig-nierfalen (om het zo maar te noemen) zijn er dus meer waardes en ook andere verschijnselen niet in orde en een beetje ervaren arts zal, neem ik aan, die link wel kunnen leggen..
Zuri
Poema
Poema

Bericht door Zuri »

Dames, bedankt voor alle informatie zover! Ik ben erg blij met de tip voor DNA onderzoek en ga dat nu ook doen. En uiteraard breng ik jullie op de hoogte wanneer ik meer weet! Ik ben in ieder geval reuze benieuwd (en ook een beetje zenuwachtig) naar de resultaten.

Adriana; jij schrijft dat jij naar een dierenarts gaat die bloed kan afnemen zonder 'luikje' te maken in de vacht. Waar zit die dierenarts? Mijn dierenarts kan ook prima bloed afnemen (zonder roesje), maar er moet wel een stukje uit hun prachtige kraag worden geschoren. En dat is zo zonde :-( .
Ik ga in oktober drie weken op vakantie, maar wil daarna in ieder geval bij Zuri bloed laten testen. In november is het namelijk precies een jaar geleden dat zijn eerste bloedonderzoek is gedaan. Mooi moment om eens te kijken hoe het er nu voorstaat.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Adriana

Bericht door Adriana »

we gaan daarvoor naar Gouda (dap Korte Akkeren) en onze dierenarts JT opereert erg veel. bovendien hebben ze veel dieren met kanker en zijn daardoor erg handig met branules (?) enzo.
hij is erg rustig met de dieren, die doorgaans ook bij hem in zijn nek klimmen. op de patientenkaart van elke katzel staat wat het handigst is, welke poot en waar.
die wordt nat gemaakt (veel water en veel minder ontsmetmiddel, anders ga ik gestrekt..) en met een beetje stuwen ziet hij de ader lopen en 'prik' en gebeurd voor je er erg in hebt. alleen was Bolle de laatste keer ongelofelijk dwarsig en twee da's de baas. totdat we zijn ogen afdekten en toen was ie zo mak als een lammetje. dat weten we nu dus voor de volgende keer.
nee, ik vind zo'n luik ook niet zo charmant, maar je hoeft niet persé uit de halsslagader te tappen. bovendien krijgen ze de zenuwen van het geluid van het scheren...

wat goed van die info over het DNA-onderzoek en - bengels: werk aan de winkel! - graag een seintje wanneer we moeten gaan duimen voor jullie!
Laatst gewijzigd door Adriana op 09 sep 2011 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Zuri
Poema
Poema

Bericht door Zuri »

Hmmm klinkt goed zeg. Vreemd dat mijn dierenarts bloed uit de hals neemt ipv uit het pootje. Op het pootje zijn de haren inderdaad stukken korter en kan ik me voorstellen dat met flink natmaken er tot op de huid gekeken kan worden. Weet jij waarom mijn dierenarts (en wellicht ook anderen) bij de hals aftapt? Dat scheren vond Zuri inderdaad niet erg prettig (al is het zo gepiept), maar ik vind het ook zo zonde van de vacht. Birmanen hebben zeker in de winter een behoorlijke kraag en je blijft dat luik lang zien. Uiteindelijk gaat de gezondheid voor, dus wat moet dat moet. Maar als het ook anders kan dan hoor ik dat graag.

Ik heb vandaag de swabs besteld, dus die zullen morgen/maandag wel binnenkomen. De bijbehorende formulieren heb ik net al ingevuld. Dus nog even die smoeltjes door met die swabs en opsturen. Volgens de site duurt het dan 10 werkdagen. Dus over twee weken mag er begonnen worden met pootjes draaien. Alvast bedankt blauwe bengels!
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Bij Rik gebeurde het ook in de hals. ook met stukje scheren. dat blijf je ook lang zien met zo'n strakke zwarte vacht. maar ik vond wel dat ze het heel snel en vakkundig deed.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Adriana

Bericht door Adriana »

Zuri schreef:Weet jij waarom mijn dierenarts (en wellicht ook anderen) bij de hals aftapt?
Dus over twee weken mag er begonnen worden met pootjes draaien. Alvast bedankt blauwe bengels!
k denk dat ze dat in de opleiding op die manier leren, halsslagader is makkelijker dan pootje denk ik. en daarna blijven ze op de automatische piloot en denken daar verder niet meer over na, vermoed ik..
dierenartsen die veel minder vaak opereren, zijn er ook niet bedreven in. en dan is er ook nog een talent voor motorische handigheid, maar het gekke is dat degenen die er het meest bedreven in zijn,
in mijn geval allemaal mannen zijn.

k heb al heel wat da's giga zien klungelen met bloedafnemen..
hoek waaronder je naald erin jast niet goed, niet snel genoeg, geen scherpe naald (na 3x prikken.... en dan moet ik er wat van zeggen....) onhandig, geen goeie relatie met betreffende dier dan wel zelf gestresst dus dier ook de zenuwen, onhandig met vasthouden van dier en spuitje, doen een dier pijn dus stopt medewerking van katzel, duurt te lang dus dier uit zijn hum, veel te veel ontsmettingsspul (denken ze verder ook nooit meer over na...)..... kortom een hele riedel aan onhandigheden..
wat vaak makkelijk werkt is eerst soort van branule plaatsen (gebruiken ze voor infuus-aansluiting), dat gaat veel makkelijker en dan spuitje aansluiten en aftappen..

:cathappy: :cathappy: hebben aantekening in agendaatjes gemaakt en trainen iedere ochtend alzovast een kwartiertje..! komt in orde !
lmd
Lynx
Lynx

Bericht door lmd »

Spannend Sandra, ik zal voor je duimen!

Groetjes Luciënne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Zuri
Poema
Poema

Bericht door Zuri »

Bedankt Lucienne en bengels!
groetjes Sandra

AnnieMG
Huiskat
Huiskat

Bericht door AnnieMG »

Het is weer mis met Tim, lijkt het. Sinds woensdag is hij geleidelijk wat slapper geworden, en vandaag is hij duidelijk anders. Er heeft zich iets opgebouwd dat niet goed is.

Gisteren heeft hij overgegeven, wat donkerbruin. Daarna kreeg hij andere brokjes. (alles nierdieet) Vanmorgen at hij nog, maar minder. Hij maakt minder contact, trekt zich meer terug. Beetje slap en lusteloos. En ik voel dat er iets mis is, maar wat weet ik niet. Eind augustus ben ik met een lage dosis Uremyl begonnen, waar hij goed op reageerde. Hij at enthousiast van het nierdieet, tussendoor (in gedeelde vreugde) aaien, levendig, spelen.

Het levendige is helemaal weg. Het is zo zielig om te zien. Er is iets. En aangezien het zich opbouwde, ben ik bang dat het verder gaaat als ik niks doe.

Ik neig ertoe de da te bellen maar wat kan hij doen, waar kan ik dan om vragen?

>>>> even later: ik ga met Tim naar de da
AnnieMG
Huiskat
Huiskat

Bericht door AnnieMG »

Ik update maar even...

Waarschijnlijk heeft Tim toch atrose. Hij kreeg een injectie Onsior en een Onsior pillenkuur. Daarna stoppen we een week ermee, kijken wat er gebeurt, en dan weer een week wel. Zo gaan we afwisselen. Tim eet nu weer brokjes. Nieuwe versie van Hills waarop Great Taste staat. Hij vindt ze waarempel lekker.

De da schat in dat Tim 1-2 jaar nog heeft.
Zuri
Poema
Poema

Bericht door Zuri »

Hmmm Tim heeft even een dip zo te lezen. Rot hoor. Hopelijk voelt hij zich snel weer wat beter.

Ik heb zojuist DNA-materiaal verzameld (Nou mama, waarom zit je met zo'n ding in ons mond te poeren? Dat vinden wij helemaal niet leuk hoor!) en dat samen met de reeds ingevulde formulieren in een envelop gedaan. Morgen gaat het op de post. Ik krijg er kriebels van in mijn buik, maar ik vind dat ik het moet doen. Spannend hoor.
groetjes Sandra

lmd
Lynx
Lynx

Bericht door lmd »

Hoe is het nu met Tim ? Ik hoop dat hij zich snel beter voelt, dat scheelt jou een hoop stress.

Haha Sandra, wat zullen jouw Birmaantjes inderdaad raar opgekeken hebben toen je met de wattenstaafjes in hun bekkie ging :grin: .

Groetjes Luciënne en de 5 lieve Birmaantjes
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Plaats reactie