Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Ik had een vraagje over de hoeveelheid eten voor een kitten van zo een 8-9 weken oud. Ik heb ze altijd kleine beetjes gegeven (ze is hier nu een kleine week), maar nu had ik toch eens gezien hoeveel ze juist eet in vergelijking met wat de aanbevolen hoeveelheden zijn...

Ik geef ze 1 whiskas versheidszakje per dag (verdeeld over 3 tot 4 keer, ze eet altijd maar een beetje), en verder staan er altijd korrels klaar (van whiskas of van friskies). Nu had ik dat afgemeten en ik denk dat ze maar zo een 15 tot 20 gram per dag daarvan eet! Op de verpakking staat voor een kat tot 3 maanden: 2 tot 3 versheidszakjes + 35 tot 75 gram korrels. Eet Sumi nu niet veel te weinig? Versheidszakjes wil ze graag eten maar ze mag niet meer dan een zakje van mij. De korrels geef ik vaak geweekt in water want ze drinkt ook niet zo veel.

Wat zouden jullie doen? Ze ziet er gezond uit, heeft een rond buikje als ze gegeten heeft en is (beetje te) actief. Moet ik haar op haar eigen tempo laten eten of me zorgen maken?
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Zolang ze niet te mager is en nog steeds goed groeit, zou ik me niet al teveel zorgen maken hoor! Daarnaast heb ik laatst gehoord dat fabrikanten vaak een te grote hoeveelheid op de verpakking vermelden en dat vaak 90% van deze hoeveelheid echt ruim voldoende is.

Daarnaast heb ik nog een tip;
Ik gaf mijn kat eerst ook Whiskas, maar daar at ze ook niet zo goed van. Ze was echt niet mager en ze groeide ook goed. Toen ben ik een beetje gaan experimenteren met verschillende merken voer. Ik ben uiteindelijk overgestapt op Royal Canin om verschillende redenen. Ten eerste at (eet) ze dit met smaak en ten tweede is het kwalitatief beter voer dan de "supermarktmerken"
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Ok, dat dacht ik ook al, dus ben ik toch een beetje gerustgesteld :)

en ja, die tip, ik ga volgend weekend ook premium voer in huis halen om eens te kunnen vergelijken. wsl royal canin omdat ik daar veel goede commentaar over hoor! whiskas heb ik voorlopig omdat ze dat hiervoor ook kreeg (ze heeft nu nog altijd diarree dus mss al maar goed dat ik niet teveel veranderd heb), en omdat er die starters box was. Ik moet nog wat experimenteren op dat vlak ;)
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Gini, wiskas staat er redelijk om bekend dat katten daarvan aan de diaree gaan.
Dus ik zou haar toch nu maar zo snel mogelijk helemaal over zetten op een ander voer, zodat ze niet al haar voedingsstoffen door de diaree verliest!

(diaree is echt ongezond voor dieren helemaal als ze nog zo jong zijn)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Die diaree kan ook heel goed door die versheidszakjes komen hoor, ik gaf mijn kittens altijd maar 1/3 deel per dag. In die zakjes zitten namenlijk niet zoveel voedingsstoffen maar wel veel vet. Je kan beter meer brokken geven en dan inderdaad van een premiummerk. Ik geef ook RC en buiten dat de katten dat veel lekkerder vinden zien ze er kwa vacht nu ook een stuk beter uit.
Ik gaf bij mijn eerste kat ook Whiskas en die had toen ook hele dunne ontlasting, zou het dus snel gaan mengen met je nieuwe merk en dan overstappen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Ik wil ze inderdaad maximum 1 versheidszakje geven per dag, maar omdat ze zo weinig van de korrels eet, geef ik haar af en toe wat van zo'n zakje omdat ze soms zaagt om eten. Ik ga half geweekte brokjes mengen met half miniportie brokjes dan, misschien helpt dat al. En dan zo snel mogelijk op zoek naar een premiummerk ;)
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Mijn katten raakten van de whiskasbrokken altijd erg aan het overgeven, veel haarballen etc etc.

De versheidzakjes en blik zorgten ervoor dat ze hier de bak uit meurden, en vaak veel diarree.

In principe zie ik geen probleem dat ze minder brok eet.
Vergeet niet dat je de verszakjes ook nog 3 x daags erbij geeft he ;-)
Dan zit dat kleine buikje al snel vol.

Ze verbruiken wel veel energie dus je zou meer brokjes neer kunnen zetten.

En als je overstapt op ander voer, inderdaad rustig aan gaan mengen.

Ikzelf voer mijn katten een eigen merk brok, gemengd met Purina en hier doen ze het goed op.
Weinig haarballen, goede ontlasting, mooi in de vacht.

Je moet voor je zelf kijken wat je wilt gaan geven, als je het maar rustig aan mengt, want ze kunnen door de verandering last krijgen van diarree en kotsen.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik weet niet waar het aan ligt hoor, maar mn vorige kat kreeg altijd alles door elkaar en ze is nooit 1 dag ziek geweest en heeft nooit last gehad van kotsen of diarree :???:
Met de katten die ik nu heb ben ik ook een paar keer veranderd van brokken zonder problemen. En blikvoer krijgen ze gourmet, felix en soms tom poes.
De brokken die ze nu krijgen zijn van Kenner, voordelig en ze doen het er goed op dus hou ik het daar wel bij.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Die van mij kregen ook vreselijke diarree van Whiskas (nu niet meer als ik het tussendoor af en toe een weekje geef) en vreeeeeselijke diarree van Friskies :geenidee:
Nu geef ik ze min of meer altijd hetzelfde. Behalve als een bepaalde smaak er niet meer is, dan krijgen ze eens wat anders. Maar ook geen visvarianten want daarvan krijgen ze hier sowieso diarree en daar ben ik niet zo'n fan van :lol:
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Ja nu riek ik hare diarree al als ik haar eten riek :(
Ik kan pas dit weekend naar de speciaalzaak rijden, weten jullie iets dat ze bij Delhaize verkopen dat wel redelijk goed is?

Onze vorige kat is ook nooit ziek geweest en kreeg ook vaak friskies en verder supermarktmerken, altijd door elkaar. Maar die ging buiten zijn behoefte doen dus ik weet niet of die ooit diarree had.
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Ik kan mijn vorig bericht niet wijzigen? Ik heb bij Delhaize Perfect Fit gekocht, Sumi at er al een beetje van en het smaakte haar kennelijk. Ik ga haar nog maar een half versheidszakje per dag geven en de rest korrels, hopelijk betert haar diarree tot het weekend.
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Wel dom zo 3 berichten vlak na elkaar, maar even een kleine update: Sumi krijgt nu een vierde van een versheidszakje smorgens, en de rest van de dag brokjes half/half Perfect Fit en Friskies. Bij deze is ze op 2 dagen van haar diarree af!
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Komt denk ik toch door het vers dus.. :wink:
Fijn dat het goed gaat nu :grin:!

Mijn katten krijgen elke avond nieuw voer, maar de mijne verdelen het ook over de dag.
Eens per week, of soms per 2 week krijgen ze eens vers, en dat gaat hier prima..
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
sammie1986
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 apr 2006 13:23
Locatie: borculo

Bericht door sammie1986 »

ik geef mijn 2 katten elke de helft van de verse zachte brokjes van wiskas junior. verder staat er de hele dag een bakje droge brokjes en een bakje vers water voor ze.
dit gaat tot nu toe goed ze zijn niet te dik en te dun.
ik heb nooit zo nouw gekeken hoeveel ze aten van de droge brokjes zolang ze nog niet veel bij de komen bedelen en mauwen om eten en er niet mager uit zien vind ik het best zo.

de oudste had laatst wel een klein beetje dunnen poep dit hou ik in de gaten maar ik hoop dat het 1 malig was en dus niet van het voer komt, omdat ik las dat dat nog wel eens wat over gezegd wordt over dat ze er gauw diaree van krijgen terwijl die oudste dat nooit eerder heeft gehad.
droge brokken krijgen ze ook van wiskas junior
Evelijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 jun 2006 15:28
Locatie: Groningen

Bericht door Evelijn »

Ik heb het topic een beetje doorgelezen. Als ik het zo bekijk is voor kittens, Royal Canin Babycat een goede keuze. Ben me aan het voorbereiden voor als het hummeltje over week of 4 komt :D
Plaats reactie