Blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Blaasgruis

Bericht door pearlsofpassion »

Het kan wel...
Maar daarom geven ze het ook niet zo lang...
Maar ik weet niet of dat klopt hoor... En hoe dat met die kalium zit...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis

Bericht door Adriana »

lees onze blaasgruis topics door dan kom je alle tips tegen.
rechtsboven zit een zoekfunctie, tik daar blaasgruis in en de berichten rollen over je scherm.

ga onmiddellijk dagelijks wat rauwe kip voeren, dat ontzuurt de urine. en niet alleen droge brokken maar zeker de helft natvoer, daarmee krijgt hij automatisch meer vocht binnen.
je krijgt eerst blaasgruisoplossend voer en daarna moet hij voer met stofjes preventief tegen blaasgruis. en ga voorlopig gewoon door met wat rauwe kip en natvoer.

dat blaasgruisoplossend mag je maar een beperkte tijd geven en daarna moet urine worden gecheckt. staat op de zak hoe lang en dat veroorzaakt geen chr nierfalen.
en vervolgens geef je preventief voer (van RC of Sanabelle urinary) en dat kan levenslang en is compleetvoer. en dat veroorzaakt ook geen chr nierfalen.
lekker combineren met wat rauwe kip en wat natvoer en checken of er voldoende wordt geplast.

en als je onzeker over kalium bent, dan laten checken bij eerstvolgende bloedonderzoek, maar ik zie dat vaker bij infuuskatten met chronisch nierfalen en nooit bij blaasgruistiepjes.

p.s.
dit bericht en vorige berichten teruglezend, mis ik hier nu een hele serie over dierenartsenbezoek en pijnlijke catheterisatie en weet niet waar die nu gebleven zijn. dus kan zijn dat dit antwoord niet helemaal meer aansluit.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
manon3

Re: Blaasgruis

Bericht door manon3 »

Adriana, bedankt voor je reactie, al weet ik niet zeker of je op mijn post gereageerd hebt of op die van iemand anders omdat je het hebt over dierenartsbezoeken en dergelijke??

Maar ik heb zelf geen kat die blaasgruis heeft.Ik was diverse artikelen aan het doorspitten over chronisch nierfalen en daarin stond dat verzuurde voeding zoals blaasgruisdieten daaraan kunnen bijdragen.Dus ik vroeg me af hoe dat nou precies zat.
Ik heb overigens een poes en zij krijgt hoofdzakelijk natvoer te eten ( Porta 21, en soms Almo) en maar een geringe hoeveelheid brokjes.
Dit om eventuele blaas/nierproblemen te voorkomen.
En dan af en toe wat rauwe kip op jouw advies wat je me al eerder hebt gegeven.
Heb nog een vraagje voor je Adriana: Las ergens dat jij je katten regelmatig een gekookt eitje voorzet.
Is dat voor het eiwitgehalte, maar ik neem aan dat dat niet goed is voor nierkatten?
Of is dat voor de waardevolle stoffen in het eigeel ? Ben ik wel nieuwsgierig naar.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Blaasgruis

Bericht door Ilone »

Alleen het eigeel, niet het eiwit ;)

De meeste katten kunnen na een tijdje op gruisoplossend voer over op gruisvoorkomend voor. Alleen niet alle katten...mijn Speedy bijvoorbeeld doet het niet goed op voorkomend voer. Wanneer ik over stap heeft hij binnen de kortste keren weer gruis.
Wat ik begrepen heb zijn het een aantal stofjes die laag moeten zijn in het dieetvoer wat ervoor zorgt dat de pH van de urine in orde blijft zodat gruis zich niet kan vormen. Zoals fosfor en magnesium. Ook zijn een aantal stofjes toegevoegd, belangrijkste zou zijn DL-Methionine.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis

Bericht door Adriana »

ze krijgen/kregen stukje zachtgekookt eigeel en dat is voor nierfaalkatten prima voer. allerlei goeie stofjes zitten erin en vrijwel geen eiwit. en zacht eigeel kun je opleuken met een beetje lekkere haarbalpasta oid voor een lekker smaakje.

die berichten kan ik ook niet meer vinden..
ben wel benieuwd naar je berichten over die oorzaak voor nierfalen en wat ik me moet voorstellen bij verzuurde voeding. heb je die tekst nog ergens?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
manon3

Re: Blaasgruis

Bericht door manon3 »

Dit is de tekst die ik op verschillende sites ben tegengekomen, nederlands-en engelstalige sites.

"CRF/CIN( chronisch nierfalen) kan meerdere oorzaken hebben.De meest gangbare factoren zijn leeftijd, omgeving en ziekte en genetische aanleg.
Recentelijk is de aandacht meer gericht op hoge bloeddruk, verzuurde voeding ,een laag kaliumgehalte , tandziekten en hyperthyroidisme( te snel werkende schildklier).
Verzuurde dieten die gevoerd worden aan katten met urinaire problemen zouden de absorptie van kalium verminderen, hierdoor bijdragen aan hypokalemie( verlaagd kaliumgehalte in het bloed) en daardoor metabolische acidosis( verstoorde zuurgraad in het bloed) veroorzaken of verergeren.
Een lage hoeveelheid kalium is een mogelijke oorzaak van CRF en kan een belangrijke waarschuwing zijn.
De toediening van kalium zou moeten beginnen zodra het kaliumgehalte aan de lage kant komt en niet pas als het gehalte al te laag is !
Vroegtijdige toediening van kalium kan de progressie van CRF uitstellen.Katten met nierfalen zijn niet in staat om excessief kaliumverlies tegen te gaan.
Het lichaam zal kalium aan het weefsel onttrekken om de bloedwaarden op peil te houden zodat het werkelijke kaliumgebrek bij een bloedtest niet opgemerkt wordt."
( dan volgt er een waarschuwing dat je altijd eerst met je DA moet overleggen voordat je extra kalium gaat toedienen, maar dat lijkt me nogal logisch ;-)

Verzuurde voeding is dus het speciale dieetvoer dat aan blaasgruiskatten wordt gevoerd.
En in deze tekst staat weliswaar RECENTELIJK onderzoek maar de eerste artikelen die ik hierover heb van Amerikaanse sites zijn al uit 2005 en waarschijnlijk nog eerder.
In Amerika zijn ze altijd veel verder met zulke onderzoeken omdat er simpelweg meer geld aan besteed wordt.
En over die verzuurde voeding: Er wordt in alle teksten nergens onderscheid gemaakt tussen blaasgruis-oplossend dieetvoer en blaasgruis-voorkomend dieetvoer.
Maar blaasgruis-voorkomend voer werkt ook verzurend anders kan het niet helpen.
Het lijkt me belangrijk genoeg om rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Blaasgruis

Bericht door pearlsofpassion »

Dat blaasgruisvoorkomend ook verzurend moet werken, ben ik niet zo van overtuigd...
En ik vind het heel vreemd dat het door de zuurtegraad zou zijn dat Kalium niet opgenomen wordt...
Verse voeding (natuurlijk situatie) geeft namelijk een veeeel lagere zuurtegraad, en daar hebben de katten geen nierfalen van hoor. Teveel fosfor kan daar wel voor zorgen, maar dat is een ander geval.

Ik zou denken dat het iets is dat gerelateerd aan de kunstmatige verzurende elementen in die voeding, maar dat je dat met natuurlijke verzuurder (rauw vlees) niet zou hebben. vb L-methionine.... Dat zou ik logischer vinden.
Verder is gruisvoorkomend niet noodzakelijk verzurend. De koolhydraten beperken (vb graanvrij) werkt ook al gruisvoorkomend en als je gewoon minder mineralen in je voeding stopt is er ook al minder kans dat ze neerslaan in de urine.
De meeste voeders hebben eigenlijk net iets te veel calcium vergeleken met fosfor en die calcium moet er terug uit. Als die ratio wel goed zit, heb je al minder kalk in de urine en is ze dus ook zuurder. Maar of dat iets met de kalium te maken heeft, betwijfel ik heel sterk!
Ik weet niet of dat hetgene is dat de producenten doen, dat kan je wel nagaan.

Verder klopt niet alles wat ze lijken te vinden in onderzoeken, net omdat het aan een gecorreleerd effect kan liggen ipv aan iets wat ze denken. Zo dachten ze vroeger dat magnesium de dooddoener was voor blaasgruis en daarom werd alle magnesium uit de voeding gehaald. Gevolg: oxalaatkristallen. Ook weer niet goed, dus komen ze daar ook weer van terug. En zo hebben ze in de commerciele voeren nog veel te leren!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis

Bericht door Adriana »

dank je wel voor de info, k moet hier nog eens rustig doorheen lezen.
er zijn in de loop van de tijd heel erg veel oorzaken van chronisch nierfalen genoemd en als je een kat hebt, die er aanleg voor heeft, dan val je al snel in de prijzen..

ergens in je tekst staat dat het lichaam kalium aan het weefsel onttrekt om de bloedwaarden op peil te houden zodat het werkelijke kaliumgebrek bij bloedonderoek niet wordt opgemerkt.

maar hokuspokus, hoe weet je dan dat...
en ik weet dat er wel kalium gemeten wordt, dacht ik bij panel V spotchem voor nierwaardes ..

ik heb hier kater Enzo, die heeft 4 jaar lang vrijwel alleen RC s/o (volgens mij was dat gruisoplossend) moeten eten ivm blaasgruis en hebben we toen ie rond 5 jaar was overgenomen samen met zijn zus.
hij bleek een zeer ernstige schildklierontsporing te hebben, maar zijn nierwaardes waren/zijn redelijk tot goed.
hij is inmiddels geopereerd en met ra jodium behandeld en volgens mij gaat het goed met hem.
zijn zus heeft daarvan ook meegegeten en heeft nierfalen, maar is stabiel dus is het eerder acuut geweest dan chronisch, want dat laatste is progressief.

wat ik niet tegenkom bij de oorzaken van chronisch nierfalen is langdurige overdosis en mogelijk te zwaar verteerbaar eiwit. en pas als nierfalen wordt geconstateerd, dan moet ineens via dieetvoer het eiwitgehalte fors omlaag, dus ergens moet er een verband zijn, wat men maar steeds niet wil toegeven.. denk ik dan
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Blaasgruis

Bericht door pearlsofpassion »

Men zegt dat enkel de fosfor zorgt voor nierfalen en de eiwitten niet. Dierlijke eiwitten en fosfor zijn echter onlosmakelijk verbonden met elkaar. En het zijn natuurlijk wel de afvalproducten van de eiwitten waar de nierpatient zo'n last van krijgt.
Maar aan gezonde nieren zouden de eiwitten niets doen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
manon3

Re: Blaasgruis

Bericht door manon3 »

Valerie, dat van die kalium verzin ik echt niet zelf hoor. ;-)
Ik mag toch wel aannemen dat als hier verschillende onderzoeken over worden verricht in Amerika dat die onderzoekers toch wel enige kennis hierover hebben .
En het heeft natuurlijk te maken met die verzurende stoffen die aan de blaasgruis voeding worden toegevoegd, daar gaat het hele artikel tenslotte over.

En Adriana, de invloed van voeding wordt hier inderdaad niet specifiek vermeld.Misschien dat dat onder " omgeving" valt.
En het is zeker bekend dat een te hoge inname van eiwitten schade aan de nieren zou kunnen aanrichten, ook al wordt er vaak beweerd dat gezonde nieren dit wel aankunnen.
Maar door alle artikelen die ik hierover heb gelezen krijg ik sterke twijfels hierover.

Er wordt ook nergens gezegd dat alle katten die op een blaasgruisdieet zitten meteen ermee zouden moeten stoppen want dat is natuurlijk geen optie.
Maar dat anti-blaasgruisvoer op den duur wel 'ns schadelijk zou kunnen zijn voor de nieren van je kat is toch wel iets om in je achterhoofd te houden.
Want daar kom je meestal helaas pas achter als het te laat is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis

Bericht door Adriana »

ik denk samen met jou/manon dat chemische stofjes en missch ook wel kruisverbindingen kans kunnen geven op nierschade.
naast alle genoemde en in de tekst niet genoemde mogelijke oorzaken.

kalium is een erg belangrijk mineraal, jojo heeft er veel mee te maken in het kader van haar lieve infuuskater en het uitspoelen van .. en dan suppleren in de juiste moleculaire vorm - dacht dat die info bij t Pluistopic te vinden is.

ja, ik denk dat gezonde nieren een gezonde, dat is passende hoeveelheid van het juiste type eiwit goed aankunnen. en Valerie en ik verschillen in onze opvatting over de aanbevolen hoeveelheid eiwit per dier per etmaal.

en ja, met nieren kun je (en dus preventief) niet voorzichtig genoeg zijn,
vandaar mijn gezeur/gedram zo af en toe.. sorry/sorry!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Blaasgruis

Bericht door Ilone »

Als ik Lotje breng voor haar entingen, neem ik meteen Speedy mee voor bloedonderzoek.
Want inderdaad, het is wel iets om in je achterhoofd te houden, en aangezien Speedy niet zonder de brokken kan...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Blaasgruis

Bericht door pearlsofpassion »

Oh, maar ik bedoel ook niet dat je dat van die Kalium zelf verzint hoor. :-)
Zeg ik dat?
Ik begrijp het gewoon niet goed, omdat de urine op natuurlijk voeding juist erg zuur wordt, én dat die voeding heel erg veel eiwitten bevat vergeleken met de meeste brokken. En toch worden nieren zeker niet meer belast door versvoeding dan door brokken (eerder tegendeel). Daarom begrijp ik het niet zo goed.
Daarom vermoed ik ook dat die Kaliumopname misschien wel niet gelinkt is aan de zuurtegraad zelf, maar eerder aan de toegevoegde stoffen om de pH naar beneden te krijgen...
Maar ik zou eigenlijk wel graag weten wat de reden van de moeilijkheden in kaliumopname is. Hoe dat in zijn werk gaat in het lichaam. Of weten ze dat niet?
Dat was misschien niet erg duidelijk, dat ik daarin geinteresseerd ben. ;-)

Adriana, over de hoeveelheid eiwitten... Ik kan gewoon nergens aanwijzingen vinden (anders dan dat jij het me vertelt) dat ze schadelijk zouden zijn voor gezonde katten. Integendeel, ik vind zelfs plaatsen waar ze beweren dat het niet de eiwitten maar de fosfor is. En dat verhaal kan ik heel goed volgen en klinkt me erg logisch. Het feit dat katten nu plots niet meer tegen die hoge eiwitgehaltes als in hun natuurlijke voeding zouden kunnen, nu ze brokken eten, vind ik een stuk minder logisch...
Dat het van het type eiwit afhangt, kan ik helemaal volgen. Volgens mij (door in te lezen) zijn graaneiwitten en andere plantaardige een stuk minder geschikt voor katten. En dat zou wel eens de reden kunnen zijn voor extra belasting van de nieren bij brokkatten, zelfs op relatief lage eiwitgehalten.
Maar die plantaardige eiwitten hebben geen fosfor aan zich vasthangen waardoor ze wel gebruikt worden om aan een nierkat te voeren. Ze kunnen er echter minder mee doen, want dierlijke eiwitten sluiten beter aan bij de behoeften.
Dat vind ik op vele plaatsen terug, dat een nierkat eigenlijk heel erg weinig, maar wel dierlijke eiwitten zou moeten krijgen. Enkel om als bouwsteen in het lichaam te dienen, niet als energiebron. Zo worden ze niet afgebroken en ook geen afvalproducten die de nieren moeten filteren. Plantaardige eiwitten moeten omgezet worden in bruikbare voor de kat en krijg je dus wel afvalproducten van als ze zuiver als bouwsteen gebruiken.
En bouwstenen hebben ze nodig.

Enfin, dat is het verhaal dat ik zelf maak uit wat ik hier en daar kan lezen en oppikken. Dat is wat mij het meest aannemelijk lijkt, en een verhaal dat ik kan volgen. Zonder gaten die ik niet begrijp, wat ik voorheen altijd had.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis

Bericht door Adriana »

even heel in het kort:

voor kaliumopname en de juiste vorm en toedieningsvorm:
zie topic Pluis en jojo's berichten. en anders univ Gent, jou welbekend.

wat heb ik ook weer over eiwitten geschreven?
passende hoeveelheid van juiste soort en laten we ons hierbij houden!
type eiwit, ja natuurlijk scheelt dat! die passende eiwitten komen uit het natuurlijke dieet van een kat, daarop is-ie gebouwd en heb ik zo vaak beschreven dat ik dit nu hier niet meer..
dat plantaardige eiwitten minder geschikt zouden zijn is onzin, ze zitten in het natuurlijke dieet. en erg belangrijk, ze geven vrijwel geen ureum-afval, daarom worden ze steeds vaker toegepast in nierdieten, het ontlast de nieren en dat wordt niet toegepast als katten er niks mee kunnen..
ja, voornamelijk dierlijk eiwit, je hoort mij niet zeggen dat katten vegetariers zijn, dus: gevogelte/muis/nijn//ei want daar is-ie op gebouwd, geen koe oid.

je fosforverhaal lijkt me onzin. hoog anorganisch fosforgehalte beschadigt bij nierkatten het nierweefsel.
en hoe komt het zo hoog..? juist! door nierfalen en niet andersom.

Valerie, ik kan grote delen van je verhaal niet volgen dan wel de argumenten/gegevens onder je beweringen/conclusies lijken me niet juist.

k laat dit verder rusten als je t niet erg vindt, bovendien, aardig off-topic..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Blaasgruis

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, ik was ook niet van plan om er nog over te verder te gaan.
Ik heb mijn verhaal gedaan.
Ik vertel dat ook niet om je tegen te spreken of om jou te overtuigen (dat lukt toch niet), maar gewoon om aan te geven wat ik erover gelezen heb.
Zodat mensen ook weten dat wat jij zegt niet zomaar door iedereen aanvaard wordt.
Je moet mij ook niet proberen overtuigen, maar we kunnen gewoon onze beide visie's uitleggen.
Mensen kunnen trouwens ook gewoon zelf eens op het net rondkijken, en dan komen ze er vanzelf wel achter. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie