Suikerziekte bij katten

Voor alle vragen over suikerziekte/diabetes bij de kat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Adriana »

waar ik al bang voor was, vanmorgen weer 30,7 en weer 1 eh lantus gespoten.
Bella, je hebt helemaal gelijk, ik dorst het echt niet en zijn alvlklier heeft meer tijd nodig om te herstellen blijkt en ik ben ook blij dat ik met een lage dosis begonnen ben..
meestal wordt 2 eh geadviseerd, zeker bij bss 30..

tussendoor zal ik vandaag +3/4 meten om te zien waar het naar toe gaat en dan vanavond benieuwd of het weer bss 10 wordt en oei en wat dan? een halfje?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door jojo »

Wat balen Adriana!
Ik weet er te weinig van om je te zeggen wat verstandig is om te doen vanavond. Wat ik wel weet is dat jij je kat als beste kent en ook zijn historie qua meetgegevens. Is daar iets uit te lezen waar je een soort van bevestiging voor jezelf in kunt krijgen dat een halve eh genoeg is voor vanavond?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Kattenbella »

Vooral de beginperiode is weer een gemier he! Ik heb geen ervaring met Lantus, met Caninsuline moest je in ieder geval heel voorzichtig, halve eenheid beginnen. dat zal niet zoveel uitmaken denk ik.
Altijd weer spannend om alles weer een beetje stabiel te krijgen, maar het blijft inderdaad altijd meten en kijken.
Ik hoop dat de katten het hier even niet krijgen, maar indien wel, dan wel lantus!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Adriana »

dank jullie wel voor je meedenken en support

gisteren rare waardes en suf gepiekerd
08.00 bss 30.7 en 1 x 1 eh lantus
11.00 bss 24.7
20.00 bss 23.6 en 1 x 1 eh lantus
23.00 bss 23.4

en vanmorgen dus 4 x Hi en dat is niet te meten en ruim > bss 30!

samen met een (diabetes-katten)vriendin het hoofd gebroken over wat er aan de hand kon zijn, want voor ons onbegrijpelijk:
oude ampul lantus, vachtspuit, oude strips, verkeerde bloedsuikermetingen, batterijtje niet in orde, maar met 2 bloedsuikermeters gemeten, voldoende controlemetingen, stresswaardes..
we dachten alle varianten in de mogelijke oorzaken wel op een rij te hebben

wat me al een tijdje opviel is de gretigheid waarmee MoMo op zijn nierdieet natvoer Clnic fri aanvalt.
waar ik voorheen twee etmalen met een blikje deed en dan nog een kwart weg kon gooien, eet hij nu 1 blikje in een etmaal en graag nog meer.. was daar erg blij om, tot aan vanmorgen..

tot vier maal toe bij bloedsuikermeting Hi en dat is dus vet boven bss 30!
hij had net een afgestreken eetlepel Clinic fri op en toen viel het kwartje, samenstelling veranderd, nog smakelijker gemaakt met een zwik aan zeer foute koolhydraten/suikers en ja! zo krijg je een kat aan de gierende diabetes..

dit is in die vorm heel erg fout voer voor oudere katten met nierproblemen en zwakke alvleesklierfunctie, want hiermee veroorzaak je binnen de kortste keren diabetes bij een op dat punt gezonde kat.
bovendien hoort veel drinken bij nierfaalkaters en als je nooit een suikerkat hebt gehad, dan valt je dat niet op.. totdat hij vrijwel niet meer eet en door zijn poten zakt als gevolg van diabetische neuropatie.

dus stoom uit mijn oren en donderwolken in mijn hersenpan,, maar ook opluchting want het lek is boven water en verdomme, arme Mo!
heb anderhalf lantus gespoten op afwijkende manier want hij moet zo snel mogelijk zakken want dit is erg slecht voor zijn nieren. en dan vandaag maar goed in de gaten houden en straks + 3 meting (sorry Mo!) en de komende dagen alleen maar RC renal brokjes en natvoer tonijn..

razend ben ik maar het heeft geen zin de fabrikant te mailen want je krijgt een kul-antwoord terug en het kost me te veel emotie en tijd..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door ]-marjolein-[ »

Oh ik snap dat er stoom uit je oren komt Adriana...even de samenstelling veranderen en dan op zo;n manier :twisted:
Hoop dat Mo z'n waardes nu heel snel zakken, ik duim voor jullie!
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Adriana »

en drie uur na zijn lantus-injectie vanmorgen-vroeg met bss > 30 heeft Mo bss 19,1 en dat is heel erg keurig, hij zal in de loop van vandaag nog wel verder zakken en zonder dat stomme foute Clinic worden zijn bloedsuikerniveaus de komende dagen weer beheersbaar en ik hoop zijn alvleesklier met een week en missch al sneller weer bij de les te hebben.. grrmbl grrmbll

alleen hoop ik dat zijn nieren hiervan niet een al te grote oplazer hebben gekregen, maar ik ben er bang voor..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door castratenkoor »

Dat gaat gelukkig de goede kant op. Hopenlijk hebben inderdaad zijn nieren hier geen tik van gehad.
Ik blijf duimen voor Mo.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Ilone »

Poeh...
Wat je zelf al zegt, fijn dat je nu weet waar het van is, maar ik zou ook laaiend zijn op die fabrikant.
Hier is dan ook mijn vraag uit de wist je dat beantwoord (over fabrikant mailen ;) )
Ik duim met je mee dat de nieren geen optater hebben gehad.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door tacuma »

Gelukkig heb je het lek boven water! Maar wat een onbenullen daar bij die fabrikant... Laten ze
er dan in godsnaam op zetten 'verbeterde/veranderde variant', zodat je als consument al
gewaarschuwd bent. Misschien tóch geen slecht idee om er een mailtje aan te wijden: als je er
maar één andere kat mee kan helpen, is dat toch de moeite waard, nietwaar?
Hopelijk gaan Mo's waardes nu snel de goede kant op, en hebben zijn nieren er niet onder
geleden!

Groeten van Laura.

P.S. Wat de meloen betreft: ik heb het nog even opgezocht, en het was inderdaad maar 5 gr.
koolhydraten per 100 gr. Bovendien fructose, geen glucose, en in combinatie met vezels, dus
in ieder geval niet verantwoordelijk voor een snelle stijging van de bloedsuikerwaarde.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Adriana »

Kiwi schreef:Hoe meet je het bloedsuiker van je kat eigenlijk? Kan me niet voorstellen dat ze blijven zitten terwijl je ze prikt :icon_shifty: En kan dat dan op de voetkussentjes of moet je een deel scheren?
'voordeel' is dat als je dat voor het eerst moet doen je kat stervensberoerd is..
dat gaat met een humane bloedsuikermeter en dan adertje opzoeken in éen van beide oortjes. die moeten warm zijn. niet wrijven. kat toespreken, op vaste plaats zetten, afleiden en aaien en belonen na afloop. twee blsmeters gereed leggen en plastic lepeltje. ik doe het met de prikpen en anderen doen het liever met een lancetje los uit de hand. bij het eerste speldenknop druppeltje op stripje schuiven, dat zuigt op en bliep: bloedsuikerwaarde aflezen.
bij onverwachte waardes, hi of low of heel erg laag onmiddellijk een twee meting doen, vandaar die tweede bloedsuikermeter, die gereed ligt zodat het vaak nog uit dezelfde druppel kan..
en katmans wil nog wel eens met zijn oren flapperen omdat een druppel bloed daar kriebelt, dan dus onmidd met plastic lepeltje afscheppen, oor deppen en stripje in bloeddruppel op lepeltje enz.

in het begin is het handig om het met twee te doen, maarrr je hebt met een minuut proberen al behoorlijk stress veroorzaakt en dat verhoogt de waarde met een paar punten!
katten leggen vrij snel het verband tussen 'wat beter voelen' en het ritueel 'oortje prik en insuline spuiten' en worden met een paar dagen al een stuk rustiger. en dat is prettig want goed spuiten is ook een vak en een handigheid.
er zijn katten die in een voetzooltje worden geprikt, maar de meesten prikken in oortjes die erna even worden ingemasseerd met calendulan en dan vrij snel genezen en rustig blijven.
belangrijk is dat je er met een positieve houding tegen aan gaat , want als je zelf duizend dooien sterft, dan merkt die kat dat onmiddellijk en stribbelt mega tegen..

het is vrij goed zelf te doen met goeie coaching, bv vanuit één van de suikerkattenforums..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Adriana »

tacuma schreef:Misschien tóch geen slecht idee om er een mailtje aan te wijden: als je er maar één andere kat mee kan helpen, is dat toch de moeite waard, nietwaar?

P.S. Wat de meloen betreft: ik heb het nog even opgezocht, en het was inderdaad maar 5 gr. koolhydraten per 100 gr. Bovendien fructose, geen glucose, en in combinatie met vezels, dus in ieder geval niet verantwoordelijk voor een snelle stijging van de bloedsuikerwaarde.
hoi Laura ;-) dank je wel :kissykissy: voor je meedenken en research en goed om te weten dat de meloen het nooit zo grof veroorzaakt kan hebben. dat is voor Shadow/Esther ook fijn. ik had het al langs zien komen maar hield alle opties open.
vandaag ben ik niet in de stemming voor mailtjes, ze zitten ook niet in Nederland maar morgen als alle turbulentie wat is opgeklaard zal ik eens kijken.
hoop dat mijn berichten over clinic fri/bloedsuiker via google wel boven water komen, maar ja, wie zoekt daar nou naar als je een nierkat hebt, die niet wil eten?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door tacuma »

Heb je er op het suikerkattenforum ook al melding van gemaakt? Dan weet je zeker dat je meer
mensen bereikt die mogelijk met hetzelfde probleem te kampen hebben of krijgen.
Maar geweldig dat je door goed nadenken ineens begreep waar het aan lag!
De spectaculaire daling van 'hi' (>32?) naar 18 binnen drie uur tijd op één eenheid Lantus
(die toch 24 uur zou werken) zegt eigenlijk al genoeg... Hier trouwens de ervaring dat
insuline veel sneller werkt bij beweging en bij warm weer.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Adriana »

k schrijf al heel erg lang niet meer op het suikerkattenforum, alles wordt daar ter discussie gesteld en ik heb grote moeite met het Duitse protocol (dat door hen wordt omarmd), dat somogyi bij lantus ontkent.
Amerikanen hebben de veterinaire toepassing van lantus ontwikkeld en ook het somogyi-effect ontdekt en hebben, vind ik, ook het beste forum en protocol.
het komt overeen met mijn bevindingen en meetresultaten, is erg herkenbaar en ik heb heel veel aan hun informatie (gehad).
en gezien de tijd heb ik eigenlijk maar ruimte voor één forum en dat is dit algemene forum en ik klus nog wat bij hier en daar (forums over nierfalen, vossen en t Amerikaanse suikerkattenforum)..
(somogyi is de reactie op een erg lage bloedsuikerwaarde, veroorzaakt door een te hoge dosering. die reactie bestaat uit plotseling optredende vrij hoge waardes. als je daarop je dosering verhoogt, dan veroorzaak je weer een erg lage bloedsuikerwaarde en vervolgens weer twintigers enz. en dat heet somogyi rebound en is heel erg slecht voor (de nieren van) t kattenbeest. door frequent en consequent te meten kun je somogyi zichtbaar krijgen en vermijden. de sleutel ligt vrijwel altijd in vaak fors verlagen van de dosis.)
k zal morgen wel eens kijken wat ik met dit clinic fri gedoe doe, voorlopig toch wel bekaf en knorrig en dat is nooit goed voor een goeie reactie in die richting.... :-( :-x
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Kattenbella »

Wat een gedoe zeg. kan je zien hoe belangrijk de voeding is! Gelukkig zijn de waardes weer een stuk gedaald.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Adriana »

vanmorgen de zoveelste hi, dat trekt in de loop van de dag wel wat bij maar hij zit over het etmaal veel te hoog.

vanmiddag/avond dierenarts hier in Ypenburg om situatie door te spreken en te bezien wat er voor mogelijkheden zijn en of ik alles goed op een rijtje heb..

hij reageert op lantus maar niet voldoende omdat ik niet heel erg steil wil ophogen, mag ook niet binnen zo korte tijd

hij blijft in de eind twintigers, dertigers en hi en dat is voor zijn nieren ook niet zo jofel en krijgt al 4 dagen hetzelfde nierdieetvoer met zo min mogelijk kh's

het kan zijn dat hij op deze leeftijd en/of deze conditie niet zo snel meer herstelt
en het kan ook zijn dat hij een zeer ernstige klap heeft gekregen die de alvleesklier behoorlijk heeft uitgewoond

er kan een stress-oorzaak zijn bijgekomen, Mo is een aandachtsjunk en Enzo heeft hij behoorlijk geterroriseerd en onder de katerduim, maar die twee kleuters kan hij niet aan. hij heeft door zijn diabetes en mastceltumor en nierfalen behoorlijk wat aandacht gehad de afgelopen 3 jaar en als dat mindert, zou het kunnen dat ie dat niet leuk vindt..

op Telizen reageert hij niet, heeft vanmorgen (ook) destress gehad (en ik een kopje valeriaanthee hihi)

misschien moet hij een maandje kattenvalium of Zylkène oid slikken om aan de situatie te wennen en ik zal in huis wat kleutervrije zones/ruimtes maken en we gaan 's nachts (weer) alleen samen slapen, Mo en ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie