Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Synemios
Tijger
Tijger

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Ok dat is mooi, dan kun je dat los laten.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

BaasjevanPippa schreef: 03 aug 2023 15:36

Arme poppie heeft in haar huisje gespuugd :(
Ach gossie, ze kijkt er ook zo beteuterd bij.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Bericht door BaasjevanPippa »

Heb reactie van de dierenarts:

Ik begrijp dat Pippa nog overgeeft: is dat nog steeds 2x per week? Hoe is het met de eetlust? En lukt het een beetje met het zalven?

Als Pippa nog steeds goed eet en verder vrolijk is zou ik zeggen om het echt een paar weken de tijd geven met de oorzalf. Als het overgeven meer wordt enof pippa slecht eet en of echt ziek lijkt dan zou ik eerder verder onderzoek doen zoals hieronder beschreven.

Een echo en aanprikken lever en galblaas voor verder onderzoek zou op korte termijn nog volgende week eventueel kunnen, daarna is onze radioloog 2 weken met vacantie. U moet dan wel op kosten van rond de 600 euro rekenen.

Als u volgende week dat onderzoek wil laten doen zouden we haar op dinsdagmorgen of donderdagmorgen kunnen opnemen, voor echo onderzoek en aanprikken onder narcose brengen en dan tegelijk ook bloedonderzoek herhalen [ leverwaarden, Schildklier ed.. ].

Laat even weten wat u wilt dan kan ik ervoor zorgen dat de oorzalf klaarligt met eventueel wat medicatie om het overgeven te remmen of dat u voor verder onderzoek kiest.

-----

Ik neig voor nu naar oorzalf + meds, wat vinden jullie? En dan de komende 3 weken even kijken hoe het gaat, radioloog is maar 2 weken weg.

En weten jullie of dat aanprikken hetzelfde is als een biopt?
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ja dat is hetzelfde en ik blijf bij mijn vorige standpunt.
Dus dan oorzalf door geven en iets tegen het braken/misselijkheid geven.
Groetjes, Denise
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Eens met Denise.
Ik zou geen 5 tubes halen, maar 1 tegelijk.

Hoe lang geleden was het laatste bloedonderzoek?
en † Clea ♀ (2013-2024)
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Asse-Poes schreef: 03 aug 2023 18:43 Eens met Denise.
Ik zou geen 5 tubes halen, maar 1 tegelijk.

Hoe lang geleden was het laatste bloedonderzoek?
Helder, fijn dat we eensgezind zijn. Al blijft in m'n achterhoofd spoken: stel dat er toch wat is wat los staat van het schildklierverhaal, dat ze toch iets met de lever heeft ofzo. Maar ik ga het stap voor stap nemen. Ze is nu al een paar maanden stabiel en zolang ze niet erger wordt, probeer ik het te rekken tot de radiojood behandeling.

Laatste bloedonderzoek was in juni, maar dat was wel een beperkt onderzoek. Laatste uitgebreide was in april en daarvoor dus in maart.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Maar je weet van de echo toch al dat er iets mis is met lever, darm, alvleesklier?

Ik zou sowieso nog eens goed vragen waarom ze die biopten willen nemen, en of dat qua behandeling veel verschil maakt dan kun je ook een betere keuze maken.
En dit ook overleggen met je eigen vaste dierenarts ( de oude of de nieuwe)
Groetjes, Denise
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Synemios schreef: 03 aug 2023 19:22 Maar je weet van de echo toch al dat er iets mis is met lever, darm, alvleesklier?

Ik zou sowieso nog eens goed vragen waarom ze die biopten willen nemen, en of dat qua behandeling veel verschil maakt dan kun je ook een betere keuze maken.
En dit ook overleggen met je eigen vaste dierenarts ( de oude of de nieuwe)
Ja, dat klopt. De vraag is alleen wat dat veroorzaakt dus en dat willen ze volgens mij met die biopten onderzoeken. Meest voor de hand ligt het schildklierverhaal, maar dat weten we dus niet zeker. Ook niet of na de radiojood behandeling de boel vanzelf weer tot rust komt. Maar ik kan hier inderdaad nog even goed op doorvragen bij de dierenarts.

Ik blijf het vreemd vinden dat haar gewicht stabiel is, eetlust ook, T4 ook, maar dat ze toch typische hyperthyeroïdie-symptomen heeft zoals braken, veel drinken en plassen en agressief/prikkelbaar zijn. Hoe kan dat met stabiele T4-waarden? Als die nu niet goed waren, dan zou ik de klachten beter kunnen verklaren.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

De vaste dierenarts kan dat allemaal veel beter inschatten en zo loop je ook niet het risico dat je een ingreep laat doen die weinig zin heeft.

Zijn die typische symptomen nooit weg geweest dan?
En hoe lang was de t4 normaal? Want de t4 kan wel normaal zijn maar vaak duurt het toch een tijdje voor je verandering merkt.

Plus je bent nu ook overgestapt op de zalf en het switchen kan ook invloed hebben.
Groetjes, Denise
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Mijn schoonzusje zit bij A7 dierenarts in Drachten.
en † Clea ♀ (2013-2024)
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Misschien begrijp ik het niet goed, maar wordt er nu getwijfeld aan de diagnose hyperthyeroidie?
en † Clea ♀ (2013-2024)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Nee waarom denk je dat?

De T4 was toch normaal na het geven van medicatie? Nu snap ik het niet meer.
Groetjes, Denise
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Vergeet mijn opmerking maar gauw, ik las de zin van Renske verkeerd :lol:
Mijn hoofd zit nog vol van iets anders.
en † Clea ♀ (2013-2024)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ja en ik dacht dat jou vraag over de twijfel van Renske was, gaat lekker zo :lol:
Groetjes, Denise
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Synemios schreef: 03 aug 2023 19:51 De vaste dierenarts kan dat allemaal veel beter inschatten en zo loop je ook niet het risico dat je een ingreep laat doen die weinig zin heeft.

Zijn die typische symptomen nooit weg geweest dan?
En hoe lang was de t4 normaal? Want de t4 kan wel normaal zijn maar vaak duurt het toch een tijdje voor je verandering merkt.

Plus je bent nu ook overgestapt op de zalf en het switchen kan ook invloed hebben.
Ik denk dat het ook goed is om dit aan Lienden te vragen. Die hebben uiteindelijk de meeste ervaring met schildklierkatten. Dus dat ga ik doen als ik ze volgende week bel, of ze vaker meemaken dat katten met meds wel stabiel blijven qua gewicht en T4, maar toch nog symptomen hebben. En een vaste dierenarts hebben we dus nog niet en als we die wel hebben zijn we nieuw :) Maar komt goed!

En hoelang de T4 normaal was? Ik heb natuurlijk alleen maar momentopnames, maar de klachten die ze nu heeft had ze ook op het moment dat de T4 goed was (was nml juist een reden om het nog eens te testen).

Ik ga straks de oorzalf en meds tegen het overgeven ophalen en dan hoop ik dat de boel een beetje tot rust komt. Als de situatie verslechtert kunnen we het nog wel over het nut van de biopten gaan hebben.

En ik ga dus een afspraak maken bij de dierenarts hier in het dorp, want het lijkt me goed dat iemand hier bekend raakt met haar en haar dossier. Dit zal de dierenarts zijn waar ik de komende jaren naartoe ga met m'n poezels.
Plaats reactie