Welke fokker? 1 kitten of 2? Ik weet het niet meer

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door castratenkoor »

Wat jij oppert, dat iemand er meer voor bood als fokkater - tsja ook dat zou kunnen.
Maar ik bedoel - hoeveel vertrouwen is er nog als je zo gaat denken (en terecht hoor zo denken).

Savannah x ocicat, ik zou het niet doen. Dan heb je echt een halve wilde in huis. Met extra risico's op gebreken en gedragsproblemen. Dan zou ik eerder voor het F2 nest gaan en daar een kater van nemen voor bij je al gereserveerde poesje.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Kimm
Poema
Poema

Bericht door Kimm »

Dankjewel, het kan dus wel inderdaad.

Mijn ding is gewoon, zijn hun eerlijk en is dit echt gebeurd. Is echt balen maar alles kan gebeuren hoe stom dat ook klinkt en hoe voorzichtig je ook bent. Maar als ze niet eerlijk zijn dan wil ik natuurlijk geen kittens meer van haar. Maarja hoe kom je daar achter.

Kan ook niks negatiefs over hun op internet vinden Maarja dat zegt natuurlijk nog niks.

Ik heb nog op internet gekeken voor andere fokkers maar niks anders spreekt mij aan. De ene fokt ook honden en hebben een hele boerderij met weet ik veel hoeveel dieren waarmee ze fokken, de andere verkopen ook zomaar servals.. Vind ik ook toch een beetje raar aangezien het toch wilde dieren blijven die je denk ik niet zomaar ergens plaatst. De een is weer verdacht goedkoop, de ander wil alleen al een aanbetaling van 1000 euro voor een F7 dus dat vind ik ook weer raar. Marktplaats ga ik niet aan beginnen. Dus zo word het kringetje wel heel klein.
Ja ik weet t ik kan ook voor een ander ras gaan. Maar dat wil ik eigenlijk niet. Pff wat is dit toch lastig
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Kimm
Poema
Poema

Bericht door Kimm »

Sorry zie nu jou reactie pas, was een Savannah f5 x ocicat. Als we er mee door gaan dan word het denk ik toch het ene katertje wat nog over is bij die dochter. F2 vind ik echt te veel procent serval inzitten.

Hoeveel vertrouwen er is weet ik niet. Het liefst vertrouw ik ze nog Maarja je weet nooit in dit wereldje.

Maarja na een nieuwe fokker die me al niet zo aanstaat heb ik ook geen zin meer in.

We krijgen vanavond foto's van het andere katertje en dan kijken we weer verder. We hebben hem toen wel gezien maar weten niet meer precies hoe deze eruit zag.
Ze zei nog van ik wil jullie graag wel tegemoet komen met iets maar ik vind eerst belangrijker wat jullie nu willen en dan zien we dan ook weer verder. Of jullie evengoed nog bij ons de kittens willen of even eerst na willen denken. Dat vind ik dan wel positief (of ik ben naïef) dat ze niet moeilijk doet over teruggeven van de aanbetaling en ons nu alle vrije keus en tijd geeft om na te denken en voor die tijd ook geen andere kittens laat reserveren, zodat mochten we bij haar gaan we nog verschillende keuzes hebben.
Adriana

Bericht door Adriana »

Rik schreef:Maar volgens dit topic kunnen katten het dus ook doen: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 65&t=14986)
dat gaat over een jonge kat van 9 maanden!
deze savannah-hummel moest dat met zijn melkgebitje doen.. en dan een geaard snoer?..
dat heeft echt de spierkracht in zijn kaken nog niet hoor..
trouwens, als je verder denkt....
ze zet een (hoe jong ook al weer..?) kitten blijkbaar alleen en zonder toezicht in een bijkeuken waar een elektrisch kacheltje brandt.. geloof er geen barst van! en als het wel klopt dan onmiddellijk de vraag: 'hoezo dan wel..? opvoeding/correctie en/of straf..?
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Volgens mij zaten alle kittens in die bijkeuken als ik het zo lees en heeft er eentje het snoer doorgebeten/geknaagd. Misschien zaten ze in de bijkeuken omdat ze kittens zijn inclusief ondeugend zijn en heeft de fokster ze daarom 's nachts in de bijkeuken?

Heel eerlijk gezegd weet ik niet zo goed wat ik van de situatie moet vinden, behalve dat ik enorm met jullie te doen heb met zoveel pech en verdriet.
Maak vooral geen overhaaste beslissingen zou ik zeggen en slaap er gerust nog nachtje (of een paar) over om op een rijtje te krijgen wat jij/jullie nu willen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Kimm
Poema
Poema

Bericht door Kimm »

ja of het kan, ik weet het niet nooit katten gehad. Ze zitten wel vaker in de grote bijkeuken en keuken omdat ze dan een soort van sluis hebben dus Bv met boodschappen doen en auto uitladen en die dingen. Dan moeten ze eerst door een deur en die kan dan dicht en dan door de andere deur. Dit had ze me ook al verteld toen we kwamen kijken dat ze af en toe daar zitten. Daar zag ik niet zon probleem in.

Maarja inderdaad een kacheltje bij kittens van nu zo 12 weken denk ik ong.. 15 aug geboren. Ja dat vond ik ook een beetje gevaarlijk. Niet zo direct voor het snoer maar meer omdat zon kacheltje denk ik heel warm word als die aan is. Maargoed inderdaad nog maar even over slapen en nadenken. Ik durf het al bijna helemaal niet meer aan, dalijk is het eindelijk zover en dan gebeurt hier thuis weer wat ofzo met al die pech die we hebben.

Kan het zijn dat het gewoon een teken is dat we geen katten moeten nemen. Eerst die ene fokker eerst ziek toen dood. Toen die nieuwe fokker moederpoes weg toen krabpaal gekocht tot het plafond maar was te kort en weet ik wat nu dit weer. Normaal ben ik niet zo bijgelovig maar ik begin het bijna te worden. Elke keer als wij een beslissing hebben gemaakt gaat er binnen een week weer iets mis. Was ook al heel bang voor een entreactie maar daar hebben ze gelukkig helemaal geen last van gehad zei de fokker.

Pff van binnen ben ik gewoon helemaal door de war, heb de hele tijd geprobeerd alle juiste keuzes te maken goede fokker te zoeken waar ik een goed gevoel bij had alles over het ras opgezocht en ben er echt elke dag mee bezig.

Ik ben wel echt verliefd op de Savannah ik vind het karakter mooi hun uiterlijk en alles wat er bij komt. En ook al vind ik alle poezen super lief, ik heb even gekeken voor andere maar dat spreekt me wel echt minder aan. Dus mochten er nog katten komen en als het mogelijk is wil ik wel bij dit ras blijven, .
Adriana

Bericht door Adriana »

een beetje fokker heeft een grote bench en doorgaans in de huiskamer en als er geen toezicht is dan gaan ze in de bench. ze snurken ook nog vrij veel dus graag bij elkaar en bij moeders, die ze eventueel tot de orde kan roepen.

tuurlijk is dit geen teken dat jullie geen katten zouden moeten nemen, je hebt ongelofelijke en ongelukkige pech. plus dat er bij een paar savannah-fokkers ook een en ander niet op orde is.
zijn alle fokkers lid van een officiele rasvereniging?
ik schrik trouwens van de prijs voor een kitten waarmee niet gefokt mag worden.. lucratief....
jammer dat je bij dit ras wilt blijven, kan me voorstellen dat je ze prachtig vindt maar heb je al eens nagedacht over gezondheidsrisio's met al dat genen geknutsel?
heb je sowieso nagedacht over de oorsprong en het ontstaan? en evenuele inteelt bij de start?
het is nog vrij nieuw en eigenlijk niet natuurlijk en heel specifieke zaken zoals bijvoorbeeld bij britjes of russen of perzen en langzamerhand bij bengalen zijn nog niet bekend.
maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze er niet zullen zijn en een 'ras'kat is geen garantie voor een structureel gezonde kat.. trouwens, dat zie je doorgaans de eerste paar jaar nog niet.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ik kan me wel voorstellen als je dan tóch voor het ras kiest dat je wel enigszins ook voor het uiterlijk gaat en eisen stelt aan de "tekening" van de vacht (als die hetzelfde blijft natuurlijk... is dat wel het geval eigenlijk?). Dus ik kan ergens het standpunt van je vriend wel voorstellen. Je legt eenmaal een klap geld neer per kitten en als ze er een beetje hetzelfde uitzien als een andere kat dan kun je net zo goed een "vuilnisbakkenras" uit het asiel halen. En je vriend wilde eigenlijk een F3 dus ja... als er dan toch een F7 komt dan moet ie er wel goed uitzien :)

Ik denk verder ook dat je niet moet denken dat die pech jou zou blijven achtervolgen. Je hebt ons al behoorlijk uitgevraagd over waar je op moet letten en wat gevaarlijk is e.d. :) Meer kun je niet doen. En dan nog zou er natuurlijk iets kunnen gebeuren maar dat kan bij ons dus ook. Zo zit het leven in elkaar. En in dit geval ligt de "echte" pech natuurlijk bij de fokker en niet bij jou (helaas beïnvloedt hun pech jou nu ook).

Vertrouwen in de fokker is in ieder geval belangrijk. Als er nog wel de mogelijkheid is voor dat vertrouwen dan zou je eerst even rust moeten nemen, nadenken, en vervolgens misschien binnenkort weer eens bij hun langsgaan. Daarna pas beslissen wat je wilt doen. Ze denken in ieder geval wel mee (en gedragen zich ook daarnaar) dus als bij persoonlijk bezoek de klik (en vertrouwen) er nog steeds is...
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Je weet het van te voren nooit zeker. Mijn ras katje overleed ook na drie maanden. Ga kijken zou ik zeggen en ga ervaren. Hoe voelt het om daar te zijn. Hoe voelt het als de fokker je aankijkt en het verhaal verteld hoe voelt het andere kitten. Via mail en telefoon heb je dit niet een vak zegt je gevoel genoeg.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Kimm
Poema
Poema

Bericht door Kimm »

Het klopt dat Savannah's best duur zijn, zijn moeilijk te fokken. F2 en f3 katers zijn vaak onvruchtbaar en er zijn ook nog niet veel fokkers met dit ras.
Over de oorsprong, weet ook niet zogoed wat ik daarvan moet vinden, een wilde kat met een "huis" kat, en in hoeverre dit diervriendelijk is. Heb er geen verstand van wie weet geen probleem, misschien ook wel. Wat wel is het doel is om SBT Te krijgen dus (volgens mij) 6 of 7 generaties pure Savannah's.
Maar ja wat precies in alle generaties is van die kittens weet ik niet. De vader was helemaal Savannah en de moeder Savannah/ bengaal. Ik kan wel de stamboom vragen maar ik weet niet wat dat voor ons voor belang heeft, en of ik daar wijzer uit word. We krijgen uiteraard sowieso de stamboom als we ze kopen.

We hebben wel korting gekregen omdat we er twee namen. Ze had echt liever dat we er 2 namen.

Ze is aangesloten bij de algemene raskattenvereniging, belgian cat franciers en TICA.
Ik wil hun site hier wel even neerzetten maar weet niet of dat mag?

inderdaad wou mijn vriend een f3 dus ik snap hem ook wel dat dit geen snoezig schattig pluisje moet worden haha. Qua kleur, meestal blijft de kleur redelijk hetzelfde naar wat ik heb gehoord. Spots worden wel vaak nog wat sterker en een warme ondertoon kan wat sterker worden na een tijd als het katje die kleur al in zich heeft.

Qua vertrouwen,, ik heb er wel vertrouwen in dat ik gezonde kittens krijg ( voor hoever zij dat kan weten). Even langsgaan is moeilijk want het is dus anderhalf bijna 2 uur rijden dus daar moeten we een middag voor plannen. Tegen die tijd dat we allebei samen een middag vrij zijn zijn ze oud genoeg om op te halen dus als we hiermee doorgaan dan komt dat denk ik tegelijk.

We zijn er natuurlijk al een keer geweest en ja het zag er allemaal prima uit. Ze was volgens mij geen schoonmaakkoningin maar vies was het er echt niet en je rook de katten ook niet. Dus dat zat wel goed. Ze heeft me opgebeld om het te vertellen, is wel inderdaad niet hetzelfde als echt met iemand praten maar dit is in ieder geval niet via de mail gegaan.

Wel lief dat jullie denken dat het gewoon pech is en we evengoed katjes kunnen nemen.. Heb echt veel aan de berichtjes van jullie en nogmaals dankjewel daarvoor.

Wat we nu gaan beslissen horen jullie zeker tegen die tijd wel weer. Nu eventjes op andere gedachten en alles laten bezinken.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Een teken dat je geen katten moet nemen - nee zo zie ik dat niet. Je was hartstikke serieus bezig, je goed in te lezen. Het ligt niet aan jou dat dit fout loopt.

Het grootste gevaar wat ik erin zie, is gezondheid. Ik ben bang dat door het foutief doorfokken er veel gezondheidsproblemen in dit ras zitten. Ik ben een beetje bang dat ook bij fokker twee het wegvallen van het katje geen ongeluk met een snoer was maar een erfelijk probleem - het is altijd makkelijker de a.s. koper op de mouw te spelden dat er een ongeluk was. Bij eerlijk zijn over lichamelijke gebreken (of ziektes) lopen ze meer risico dat kopers afhaken.

Maar dat zijn allemaal gissingen - de werkelijkheid zul je nooit te weten komen. Ik ben heel bang dat je bedrogen uit gaat komen met dit ras en dat je heel jong al afscheid van ze moet nemen.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Het zijn afwegingen die je moet maken inderdaad. Het gaat wel om Veel geld. Wij hebben odie achteraf gezien te makkelijk gekocht. Ik wilde kat erbij. Manlief niet. Dus toen hij verliefd werd sloeg ik mijn slag. Heb er geen spijt van. Heb intens genoten van mijn kereltje. Maar drie maanden voor 650 Euro en dan nog da kosten is wel duur
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Adriana

Bericht door Adriana »

Kimm schreef: F2 en f3 katers zijn vaak onvruchtbaar en er zijn ook nog niet veel fokkers met dit ras.

De vader was helemaal Savannah en de moeder Savannah/ bengaal.

ik heb er wel vertrouwen in dat ik gezonde kittens krijg ( voor hoever zij dat kan weten). .
oeps, daar ga je al met onvruchtbare katers....!!!
en nee, er zijn niet veel fokkers, dus zeer beperkte genenpool, nogmaals oeps..!!
en bengaal (ook verknutseld ras..) ingekruist.. oeps..!!

'gezonde kittens', k help het je hopen, maar in de basis kunnen deze kittens soort van kasplantjes zijn en eens met dinie, bezin asjeblieft nog een keer heel goed voordat je eraan begint...

tuurlijk besef ik dat ik je feestje bederf (sorry, sorry.. ...) maar beter nu dan een hechte emotionele band en dan .. hebben we hartverscheurende topics over..
Kimm
Poema
Poema

Bericht door Kimm »

Oke ik deel jullie vermoedens, ik begin er ook een beetje bang voor te worden. Heb net nog een fokker gesproken maar ik weet niet zo goed of ik nog wel in dat wereldje van Savannah fokkers wil blijven.

We blijven er nog over nadenken. Maar een vraag dan.. Wat voor ras zouden jullie mij aanraden, stoer groot uiterlijk, kortharig het liefst en wel aanhankelijk karakter ( weet dat alle katten verschillen maar toch zie ik dat veel van eenzelfde ras ook vaak wel zelfde karaktertrekjes hebben)

De ocicat Bv wat vinden jullie daarvan? Of Eventueel nog hele andere rassen die ik misschien niet ken?
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Mmm, ik zat aan Bengaal te denken maar als ik dit zie dan heeft die nog grotere gezondheidszorgen:
http://cats.petbreeds.com/compare/49-56 ... -vs-Bengal
(ook een stuk lagere levensverwachting)

https://www.jewel-bengals.be/info-bengaal/karakter.html
https://www.google.nl/search?q=Bengaal+vs+savannah

Ocicat:
https://www.google.nl/search?q=ocicat+vs+savannah
http://cats.petbreeds.com/compare/16-49 ... -vs-Bengal
Ook gezondsheidsproblemen?
Health Problems: Unfortunately, it is known to have a myriad count of illnesses and conditions. Owners with these cat breeds should prepare for some long-term medical costs or hedge their risks with pet insurance.
Je zou even op internet moeten zoeken naar gezondheidsproblemen met de Savannah want op deze sites staat dat die er weinig zijn. (Nu is het een relatief jong ras zoals al eerder aangegeven is)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie