Mooiste ras?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Cerna

Re: Mooiste ras?

Bericht door Cerna »

Uitgefokte katten kosten ook nog rond de 200-300 euro.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mooiste ras?

Bericht door pearlsofpassion »

Wow :shock:
Meen je dat?? :shock:

Dat vind ik wel schandalig!! Die kat is echt enkel gehouden om geld op te brengen dan!
Dat maakt me zo verdrietig :-(
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mooiste ras?

Bericht door Adriana »

Ik hou niet van cattery's die uitgefokte katten herplaatsen. Maar het kan wel een leuke manier zijn om aan een kat te komen, die zoeken ook een fijn thuis tenslotte. Voorbeeldje, Enzo en Mies... :-)
k weet niet of ik daar nou zo veel problemen mee heb. een goeie cattery laat een poes een paar nestjes krijgen of zelfs maar eentje en kijkt naar erfelijke eigenschappen, uiterlijk en gezondheid van de kittens. de meeste catteries hebben zelf geen dekkkater(s) en de poezen en kroost zijn onderdeel van de huiselijke situatie. met 13 weken is de moeder het kroost meer dan zat en levert de scheiding voor de moeder geen emotie op. de kittens gaan hun eigen weg en hebben het wel moeilijk om vooral emotioneel op eigen pootjes te staan. catteries zullen wat minder geneigd zijn om al hun dieren/moederpoezen hun hele leven bij zich thuis te houden, alhoewel ik bij twee catteries toch ook wel de oudere hier geheten 'uitgefokte' dieren ben tegengekomen. dekkkaters dekken maar een paar jaar, die zitten niet hun hele leven afgezonderd en gaan na castratie vaak naar een ander liefhebbend baasje. en reken maar dat die behoorlijk worden geselecteerd.
ik zie bij dit soort herplaatsers weinig verschil tussen door baasjes afgedankt/afgestaan en in het asiel terechtgekomen dan wel als zwerver van de straat geplukt of door een cattery op deze herplaatserslijst gezet en op zoek naar een ander baasje.
en als je een al wat oudere raskat zoekt en geen trek hebt in kleuterkattenstormen en kitten-sloopbedrijven dan is dit een prima manier, lijkt me.

Enzo en Mies zijn rusjes, die door hun baasjes en niet door degene die ze heeft gefokt, zijn weggedaan omdat ze daar thuis de beest uithingen en het echtpaar daar niet tegenkon. de fokster heeft ze gered maar intussen waren ze wel behoorlijk gemold..

en het is zoals met alles in de maatschappij: er zijn heel erg veel fatsoenlijke mensen en er zijn hufters/broodfokkers, die liefdeloos met dieren en hun belangen omgaan. hetzelfde op heel veel grotere schaal gebeurt in de biovlees-industrie...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Mooiste ras?

Bericht door Cerna »

Ik ben het met je eens Adriana dat er geen verschil is of een kat nu afgedankt wordt en in het asiel belandt of dat die kat afgedankt wordt omdat men er niet mee fokt. Beide keur ik af. Je dankt een dier niet af.

En fokkers die teveel dieren krijgen wanneer ze alle dieren zouden houden, fokken met teveel dieren. Ik heb eens een rekensommetje gemaakt: stel, je fokt 6 jaar met je dier en je hebt niet zo'n enorm groot huis, dan pas je dus het aantal dieren aan aan de grootte van je huis en besluit je om met twee dieren te fokken. Na 6 jaar worden zij gecastreerd en komen er twee nieuwe dieren waar je mee gaat fokken. Dan heb je dus in totaal 4 dieren. Dat moet toch te doen zijn en zo niet, dan moet je helemaal geen cattery beginnen. Na weer 6 jaar worden die dieren ook gecastreerd en komen er weer twee bij. Wanneer je geluk hebt, leven de oudste katten nog en heb je dus maximaal 6 katten in huis. Je hoeft dan niet te herplaatsen.
Wanneer je meer ruimte hebt, kun je natuurlijk ook met meer dieren starten.

Fokkers zeggen altijd dat fokken een hobby is maar wanneer je met erg veel dieren fokt en vervolgens herplaatst, dan doe je het ook omdat je er een leuke cent aan wilt verdienen.
Ik ken fokkers die wel 16 katten hebben en maar met 3 fokken; de rest zijn castraten die van een fijn pensioen mogen genieten en dat gaat, op een enkele schermutseling zo nu en dan, allemaal goed. Dus ik geloof fokkers niet die op voorhand al zeggen dat de castraat niet meer in de groep past.

Wordt dit onderwerp onderhand niet off-topic of past het toch nog bij "Het mooiste ras"?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mooiste ras?

Bericht door Adriana »

ja, off-topic maar ach.. .. en sorry..
nee, je dankt een dier niet af maar soms is de situatie in de groep niet houdbaar. ik heb na 10 jaar een poes moeten herplaatsen omdat de combi MoMo-Muze (noodopvang+asiel) eigenlijk al 10 jaar niet boterde. en ik had dat 9+half jaar eerder moeten doen en niet zo lang moeten proberen en aanmodderen.
soms is een dier beter af via herplaatsing en dat was voor Muze zeker weten het geval, die kreeg al vrij snel een prinsessebestaan bij een wat oudere mevrouw, die vanaf het eerste moment dol op haar was en wederzijds. en ook onze Miesje is herplaatst, naar mijn lat-partner en hangt daar de vreselijk geliefde solo-diva en matroos 1ste klasse uit..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9383
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mooiste ras?

Bericht door castratenkoor »

Ik snap met mijn simpele verstand niet hoe iemand een dier zomaar weg kan doen, puur en alleen omdat het niet geschikt is voor de fok. Voorbeeld, iemand heeft 2 blauwe russen, woont in België en dieren mogen alleen in de "living". dat zie ik vaker in België, dat katten alleen in de "living" worden gehouden. Dus ben met haar eens dat 2 poezen max is in haar geval. Moeder en dochter heeft ze op dat moment. Dochter doet het erg goed op shows en scoort hoog, vele fokker geven aan er een kitten van te willen. Is een erg lieve en mooie poes. Dan wordt ze gedekt en krijgt 24/12 kittens. Kijkt daar niet naar om en geeft na 2 dagen geen melk meer. Ik dicht dat meer toe aan de omstandigheden dan aan het onvermogen van de poes. De dag na de bevalling is kerst en komt er een grote groep familie eten. Poes wordt ongeschikt bevonden, gecastreerd en weggedaan.
Nieuw fok-kitten wordt aangeschaft.
Ik kan dat met mijn simpele verstand niet begrijpen, voelt als het wegdoen van een ding.
dan heb ik meer respect voor fokkers met 16 katten omdat alle ex-fokdieren daar na hun pensioen blijven wonen.

Zoals ook de poes van mijn dochter, turkse angora. Kitten uit eerst nest van de fokker. Poes deed het niet goed op show, neus te lang, kreeg 1 nest van 1 kitten.
Ging daarna in de aanbieding. Mijn dochter heeft moeder en zoon gekocht en heeft er twee schatten van katten aan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9383
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mooiste ras?

Bericht door castratenkoor »

Dat is een heel andere kwestie Adriana, een dier herplaatsen omdat het niet botert met een ander dier in de groep.
Ik heb ook wel eens een kat herplaatst omdat er twee mekaar de tent uitvochten.
Dan is het in het belang van de dieren zelf.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mooiste ras?

Bericht door pearlsofpassion »

Turkse angora's zijn ook prachtige katten!! Zowel uiterlijk als karakter!

Katten hun hele leven maar in 1 ruimte houden, dat zie ik ook wel niet goed komen! :-(
Ik zie hier vooral veel mensen die hun katten buiten houden. En ook vele natuurlijk die een zwerfkat 'opnemen' wat wil zeggen eten geven, aaien en voor de rest niets van aantrekken...
:evil:
Iedereen heeft hier wel katten in de tuin, waar je ook woont. Gewild of niet...

Maar goed, ik ken geen mensen met raskatten, dus daar kan ik niets over zeggen...
Ik weet wel dat ik door vele mensen raar bekeken wordt omdat ik zoveel dieren heb en er zo mee bezig ben. Maar dat is in Nederland toch ook?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Mooiste ras?

Bericht door Dafpoetser »

Ach, ook als je er maar eentje hebt als ik, en er ZO mee begaan bent als ik word je ook raar bekeken hoor Valerie, maar dat boeit me geen meter.
Ik ken wel mensen met raskatten, maar gelukkig hebben die dezelfde liefdevolle benadering voor mijn (ex)straatrakkertje als voor hun eigen raskat. Er bestaat gewoon geen "mooiste" ras. Het allermooiste is in eerste instantie de kat zelf, ongeacht stamboom.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9383
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mooiste ras?

Bericht door castratenkoor »

Dat is in Nederland ook ja Valerie. Hier wordt een heel huis inrichten voor de katten ook niet als normaal beschouwd. Ook een kattenluik met ren eraan, nee de meeste mensen zetten hun kat "gewoon" op straat als ze gaan werken. Hier in de straat, een drukke doorstroomweg, lopen gigantisch veel katten los, ook met al een poot en/of staart eraf, omdat ze aangereden zijn. baas gaat er van uit dat ze daardoor nu wel beter uitkijken.
Laatst een zwarte kat voor mijn ogen haast onder de bus zien komen, werd er beroerd van.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mooiste ras?

Bericht door pearlsofpassion »

Het stoort mij ook niet dat mensen dat denken.
Ik beslis zelf wel waar ik gelukkig van wordt...

Stijn trouwens ook.
In het begin had hij het er een beetje moeilijk mee, vooral omdat zijn ouders zo onbegrijpend waren en hij als kind nooit dieren heeft gehad.
Maar binnenkort gaat Cuzco weer bij de anderen eten ipv apart in de badkamer. Als hij apart zit komt Cuzco 's morgens altijd bij Stijn knuffelen als hij voor de spiegel bezig is.
Ik vroeg hem eens: wat ga je doen als Cuzco hier niet meer is en bij de anderen eet?
Zegt hij met een pruillipje: Wenen! :cry:

Zoooo schattig! :-P


OK, nu gaan we ook wel erg :offtopic: :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Mooiste ras?

Bericht door Dafpoetser »

Achja, Valerie...Tommie zit ook AL-TIJD in mijn hoofd, als ik iets zie / hoor / lees / ruik, denk ik altijd aan hem, en of ik hem er een pleziertje mee kan doen, net als toen met de kerstfondue bij mijn schoonouders. Overgebleven vleesjes gaan in een zakje voor Tommie, ik vraag het gewoon, omdat Tommie een wezenlijk deel uitmaakt van ons "gezin".
Enja, dat jij bepaalt waar je gelukkig van wordt...mooi gezegd. Volg je hart, en dan volg je je diertjes. Zo hoort het.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mooiste ras?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk altijd het eerst aan mijn dieren.
Voor de katten inderdaad als er vleesrestjes zijn, maar vooral voor de kippen en konijnen.

Stijn zijn vader is traiteur en soms gaan we wel eens helpen op een feest. Dan krijgen we ook alles wat van de borden terugkomt mee voor de kippen. En de resten van de groentenkuis op voorhand voor de konijnen.
Dat vonden ze in het begin ook wel raar, maar als je gewoon doet dat dat toch normaal is, dan went dat na een tijd.
Ik ben gewoon opgegroeid in een huis waar niets dat ooit voedsel was of natuurlijk is, in de vuilbak verdwijnt. Terwijl dat bij de meeste mensen wel zo is.
Dat is ook de reden waarom ik kippen wou, ik kan er niet tegen dat restjes van tafel in de vuilbak belanden...
En alles wat noch kippen, nog konijnen eten gaat op de compostbak (bij mijn moeder dus enkel kippen en compostbak). Hier gaat dus niets verloren...
Dat is ook een manier om je ecologische voetafdruk te verkleinen.
(andere mensen zullen wel zeggen dat geen dieren houden een betere manier is maar dat vind ik niet, want die dieren hebben in mijn ogen nog veel meer recht op het gebruik van de aarde en natuur!)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Mooiste ras?

Bericht door Lovecat »

Valerie; ik word sowieso al als een gekje gezien, maar nu met mijn katten word ik altijd uitgelachen of ze vinden me 'schattig', maar serieus nemen ze het niet. Ik ben nu begonnen aan de opleiding voor kattengedragstherapeute, je moet mensen eens zien kijken als je dat verteld; 'hahahaha, liggen die katten dan bij je op een sofa' :edoh:

De kattenkamer hier vinden ze ook belachelijk, vooral omdat er in de woonkamer ook nog van alles is voor ze. Vind ik allemaal best, maar als ze dan kritiek gaan hebben over hoe ik mijn katten verzorg, dan sla ik wel op tilt hoor! :twisted:

Gisteren trouwens een interessante discussie over fokken en rassen gehad op de opleiding. Ik vond de beelden van de kattenshows (waren amerikaanse shows) echt heel erg. Ik snap ergens wel dat je een bepaald soort uiterlijk kat wil en die op karakter enz. uitzoekt, maar die dan naar zo'n stresshal te slepen en je kat te laten keuren, ik kan er nog steeds niet over uit, ik werd er misselijk van, sorry. Een dier is geen voorwerp!!

Wat ik interessant vind is het volgende;

Hoe denken jullie over mensen 'creëren'? Dan bedoel ik bijv. een spermadonor uitzoeken die 'intelligent en mooi' is omdat je graag een knappe, slimme baby wilt? Ik vind dat precies hetzelfde, maar als het om mensen gaat, staat ineens heel nederland op zijn achterpoten, kan iemand mij het verschil uitleggen?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mooiste ras?

Bericht door pearlsofpassion »

Het is altijd zo!

Met dieren mag alles, bij mensen mag niets... (zelfs geen onderzoek op embryo's :roll: belachelijk gewoonweg)
En heeeeel frustrerend!!
Klonen mag bij mensen ook niet, en zal waarschijnlijk nooit mogen ook, maar bij dieren (vee dan) gebeurt het al vrij veel... (met alle gezondheidsproblemen van dien natuurlijk).

Ik heb er ook nooit iets van gesnapt...

Het verschil is: mensen moeten voor zichzelf kunnen beslissen (zelfs ouders mogen met moeite beslissingen voor hun kinderen nemen terwijl het ook hun leven beïnvloed!), maar dieren niet... Dieren hebben maar te schikken naar wat de mensen willen...

Ik weet niet of een van jullie er ooit bij stilgestaan heeft wat er zou gebeuren als er nog een andere mensensoort op de aarde zou rondlopen? (De mens heeft ze allemaal verdrongen of uitgemoord hoor, maar goed). Als het een Australopithecus zou zijn die niet was uitgestorven, zouden die waarschijnlijk net als de chimps behandeld worden (die btw 99,4% genetisch gelijkend zijn met ons... Dat is maar ietsje meer dan dat we onderling verschillen binnen de mens...). Als beesten dus...
Ik vind dat je in een chimp en gorilla zijn ogen gewoon ziet er meer in zit dan in andere dieren. Er spreekt gewoon intelligentie uit de blik...

Maar stel je eens voor dat die mensensoort gelijkwaardig was (zoals Neanderthaler, maar dan iets beter aangepast), of zelfs superieur! Wat zou de mens doen als hij behandeld werd als een beest door een andere diersoort? Zouden ze het er dan nog mee eens zijn dat de superieure soort het recht heeft de mindere te zo te behandelen gewoon omdat hij superieur is? Daarover nadenken plaatst alles wel even in een andere context :-P
Zouden ze het er vanuit het andere standpunt nog wel mee eens zijn?

Ik betwijfel het. Mensen maken de regels ook maar zoals het hen uitkomt. Om hun beestelijk gedrag voor zichzelf goed te praten...

Dat zie je hier op het forum ook soms wel eens. Dat er erg aanvallend gereageerd wordt gewoon omdat de persoon beseft dat we gelijk hebben maar niet wilt toegeven dat ze enkel aan zichzelf en niet aan het dier denkt...
(en nu zal ik waarschijnlijk weer onder mijn voeten krijgen :oops: Sorry hoor :eshifty: )
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie