Onbekende kittenziekte mogelijk streptokok

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Vandaag is Pini's abces zo goed als genezen; er zit nog een klein verhard bultje, dat in de loop van de volgende dagen vanzelf op moet gaan lossen. Het abces hoeft niet meer schoongemaakt te worden; ik was Pini's pootje alleen nog in Biotex groen en verder hoeft ze ook geen gaasje meer om.

Laszlo (geplaatst) had eergisteren wat problemen met springen en stijfheid in de heup. Gisteravond was de poot helemaal dik en warm en om half een vannacht is Laszlo hier geweest. Ik heb hem een tolfedine-injectie tegen de pijn gegeven en begreep niet waardoor het bij hem nu nog zo kon groeien - hij krijgt de ab dus ook al 4 dagen. Vanochtend zijn ze op mijn verzoek met hem naar de da geweest en het blijkt dat het abces in een lymfeknoop zit. De ab kan de lymfeknoop wat minder snel bereiken dan de bloedbaan, vandaar dat het abces ondanks de ab nog doorgroeide. Laszlo blijft dus gewoon zijn ab gebruiken en krijgt daarnaast pijnmedicatie. Het abces was al wel enigszin aan het indrogen, dus de ab slaat wel degelijk aan.

Ook Jeskes kitten (met een abces in het oog) leeft nog steeds en doet het eigenlijk redelijk goed. Het is niet meer koud, maar heeft een normale temperatuur. Kortom: ik ben erg tevreden!
De contragroep zijn de kittens van Sarah. Zij is ontzettend boos op me want ik heb 4 kittens bij haar weggehaald (deze zijn overleden of geëuthanaseerd) dus Sarah wil niet dat ik nog een kitten aanraak. Zij krijgen dus incidenteel de ab en Sarah zelf krijgt het door het drinkwater. Het klinkt akelig dat zij als contragroep gezien worden, maar door hen kan ik wel zien of zij toch ook beschermd zijn tegen de bacterie - zeker nu zij veel minder ab dan de anderen binnenkrijgen. Ik ben ook benieuwd of ze door de ab in het drinkwater van Sarah beschermd worden.
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

Begrijp ik het dan goed dat Gaya ook drager kan zijn (en dan ook Dobby van Silvia?)?
Ik zal ook het stuk afdrukken en aan mijn da geven.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ja dat zou kunnen. Een drager krijgt alleen problemen als ze bevalt. Maar ze kan de bacterie nog latent bij zich hebben - tenminste, als ze vaak onbegrepen vage klachten heeft en niet goed gaat, dan zou het wel nagekeken moeten worden.
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

Emma Boom schreef:Ja dat zou kunnen. Een drager krijgt alleen problemen als ze bevalt. Maar ze kan de bacterie nog latent bij zich hebben - tenminste, als ze vaak onbegrepen vage klachten heeft en niet goed gaat, dan zou het wel nagekeken moeten worden.
Het enige wat ik weet is waarvoor ik toen contact met jou heb opgenomen. Ik hou het gewoon goed in de gaten. Ik weet waar ik op moet letten. Heb informatie trouwens gekopieerd en uitgedraaid. Ik breng het overmorgen naar mijn dierenarts.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik denk zelf dat Gaya wel uit de gevarenzone is, maar ik zou het zeker met je da overleggen!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dit is Pini's abces twee dagen geleden. Zij kreeg toen 1 dag haar ab:
Afbeelding
's Avonds brak het abces open en hebben we de wond uitgewassen. Het vlees was weg tot op het bot...
Dit is het resultaat na 48 uur:
Afbeelding
Er is een kleine bult die in Biotex groen wordt gespoeld. De huid is mooi roze en de poot heeft weer de normale dikte.
Afbeelding
Dit is dus wat er na 48 uur over is van die enorme kloppende bal aan haar poot.
Nanet

Bericht door Nanet »

Wat ziet het er goed uit! Ben blij voor minipini. Is het je al gelukt om het oogje van J te verzorgen? Wat een verschil he in dat kleine pootje.
Slinkt het abces in de wang van U. ook zo snel?

Groetjes Nanet.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het abces in de wang van Udai is helemaal weg, dat in zijn hals is goed geslonken.
Het oogje van Joppe doen we straks - ik durf het niet alleen :oops:
Gast

DA

Bericht door Gast »

Vanavond met Varta even naar de DA. Eigenlijk voor de zekerheid, maar omdat ze toch wat korstjes heeft op en in haar neus en een klein beetje ontstoken oogjes, wil ik geen risico nemen.

Wel vervelend is dat onze Lubke (wie anders) ook ontstoken ogen heeft, dat heeft hij nooit gehad, en hij spuugt meer dan anders. Dus, die gaat ook mee, omdat hij heel weinig weerstand heeft.

Net je stuk over de streppies uitgeprint Mar, gaat ook mee.

Jullie horen zo spoedig mogelijk, geen paniek, ze zijn geen van beiden echt ziek, maar ik kan er geen vinger op leggen. Echt helemaal 100% vind ik ze ook niet, dus een kuurtje lijkt me goed om erger te voorkomen.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Laat dan inderdaad het strepverhaal even lezen, Ineke. Varta is typisch een katje dat met strep geïnfecteerd zou kunnen zijn. Er zijn nu 3 oudere kittens (1 jaar) behandeld tegen strep; alledrie bleven wat kwakkelig en te klein, en alledrie zijn ze goed aan het opknappen.
Succes!
Gast

DA

Bericht door Gast »

Hoi Marjolein (en anderen)

We zijn geweest, en het is niesziekte. Het uitgeprinte verhaal heeft de DA helemaal en met aandacht doorgelezen, en vond het heel erg wat er allemaal bij je is gebeurd, hij wenst je veel sterkte.

Het was de 'oude' DA, dus niet diegene die Varta van VIP verdacht. Hij heeft beslist veel praktijkervaring. Hij vond Varta lang niet ziek genoeg voor de streppen.
De korstjes in haar neusje komen van de nies, ook de ontstoken oogjes. Hij heeft haar helemaal schoongepeutert, en ze bleef lief zitten. Wat een scheetje is het toch he? Ze heeft AB, in een spuit, want pillen ingeven geeft teveel stress voor Varta. Gisteravond rende ze al weer achter Droppie aan, dus het werkt wel direct.

Lub heeft zich met poot en poot verdedigd. Die is alle behandelingen zo spuugzat dat hij bijna niet meer te behandelen is, terwijl hij altijd zo'n lobbes was bij de DA. Hij heeft ook nies, maar niet zo erg dat hij een kuur moet. Wel oogzalf, uit zijn ogen kwamen dikke proppen slijm.

Ze eten allemaal goed, dus ik zal afwachten. Mocht ik nog iets zien, gaan we meteen terug. Mijn gevoel was goed gelukkig, er was wel degelijk iets aan de hand. Jij ook veel sterkte, maar het gaat geloof ik aardig goed he?

Kus, Ineke.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het ging aardig, maar gisteravond huilden er opeens twee X-je die bij Jeske liggen. Ze voelden koud aan. Ik heb ze infuusjes gegeven, suikerwater, bijgeflest, en bij me in de hals gehouden. Om 6 uur werd ik wakker met 1 stijf kitten in mijn hals, om 8 uur met de tweede :sad: Ze gaan naar Utrecht; ik kan me haast niet voorstellen dat het de streptokok is, die is aardig onder bedwang. Dus moet er weer verder gezocht worden. Het kan natuurlijk zijn dat Jeske de strep nog in haar melk heeft, al lijkt dat niet zo. Ik weet het gewoon niet...

Elders in het land is kattenziekte geconstateerd en men was zo vriendelijk mij daar ook van te betichten. Alsof ik niet elk overleden dier meteen op kattenziekte laat testen... Wat zou het nut zijn om dan nog op te vangen? De medewerkers van de dierenambulance hier wisten me te vertellen dat ik alle dieren in laat slapen :evil: Nou, ik dacht het niet! Pini, die abcesloos en prachtig genezen rondwandelt, Laszlo die na het aftappen van 10 cc pus het uitstekend maakt, alle andere geplaatsten en gekooiden die het prima doen. Al met al denk ik zelf dat de X-jes ondervoed zijn geraakt, al begrijp ik nog niet goed hoe.

We wachten dus weer af.
Ik ben blij dat Varta en Drop de kok niet hebben! Niesziekte is makkelijk te behandelen; de strep is veel moeilijker.
Gast

Olifant

Bericht door Gast »

Em, laat ze toch lekker lullen, een olifant heeft toch de langste...

Je weet zelf toch beter?

Hier alles goed, ik loop met injectiespuit en oogzalf, en Lub gaat er al voor zitten. Snap je dat nou? De DA werd aangevallen, en bij mij vindt hij het lekker... Ik doe de AB in een insulinespuitje dat zijn lekker dunne naaldjes, die DA's geven altijd van die poken, ik prik haar hele huid ermee open. Dit werkt perfect!

Groetjes, fijn dat het weer goed gaat Em, Ineke
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het gaat niet goed. Het is geen kattenziekte, dat is inmiddels al uitgesloten. Udai, de X-jes en de volgende dag overleden X-je nr. 3 plus Rodin, zijn allen overleden aan een longontsteking.
Er waren in het mondslijmvlies en in de longen kleine lesies (scheurtjes) zichtbaar die kunnen wijzen op herpes. In Udai was inmiddels een calici-virus geïsoleerd. Dit alles kan niet de doodsoorzaak zijn; herpes en calici zijn wel onderdeel van het niesziekte-complex. Maar het is geen simpele niesziekte want de longontsteking kan zich dus binnen een paar uur ontwikkelen.
Udai, die behandeld was tegen de streptokok en nog abceswonden had, had geen streptokokken meer in zijn lichaam. Dat zegt niet alles want die kunnen met hem gestorven zijn terwijl ze er nog wel waren.

Ik ben gestopt met de strep-ab, was bang dat dit wellicht de doodsoorzaak van de anderen was. Nu dat niet zo is, begin ik niet opnieuw; alle abcessen zijn weg behalve die in het oogje van Joppe. Hem durf ik niet uitwendig te behandelen - bang dat het oog er ook uitkomt :???: Hij groeit goed, scharrelt blind rond en is gelukkig bij zijn moeder. En Jeske heeft hem nodig nu hij nogmaals haar enige overgebleven kind is. Dus laat ik het uitwoeden en ga daarna met hem naar de da voor verwijdering van zijn oogje en bekijken van het andere oogje. Als ik nu ga, weet ik al wat de da zal zeggen: laat hem hier maar, hij krijgt een spuitje. Dat wil ik Jeske EN Joppe niet aandoen...

De streptokok veroorzaakt veel doden, maar is meestal secundair. Primair ligt er vaak een virus aan ten grondslag. Het lijkt zowel Utrecht als mij ondenkbaar dat een simpele niesziekte zo enorm veel doden veroorzaakt. Dus er wordt gedacht aan een nieuwe, agressieve variant.
Alles moet nog op kweek gezet worden en de uitkomsten daarvan laten dus nog wel even op zich wachten.
Tot die tijd ga ik versneld plaatsen en ga ik dicht. Ik ga leegplaatsen en vang alleen bij gastgezinnen op. Ik kan en wil dit niet opnieuw laten escaleren; vier doden in twee dagen nadat ik zo kei- en keihard gewerkt heb om de zaak weer gezond te krijgen, is teveel van het goede.

In Utrecht was men blij: vier nog wel, mooi! Nu kunnen we echt goed gaan zoeken :???: Ik ben niet blij. Ik ben treurig en murw, kan niet eens meer huilen om de verliezen. Dus ik concentreer me op de aanwezige kittens, van wie een aantal zere ogen heeft (traditionele behandeling met zalf helpt niet, dus ik was uit en maak schoon en geef geen ab meer - dan blijf ik van de ene kuur naar de andere gaan) en op het vinden van goede gastgezinnen. En op het plaatsen van de niet zieke of herstelde dieren.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Iedere keer dat ik het lees, moet ik weer denken aan Bordetella :cry:

Dat ze de kattenziekte in het zuiden er nog niet onder hebben, verbaasd me niks. Thanx voor de info.

Kitty
Gesloten